دوره نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی

دوره نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی برای بیماران بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت می‌توان گفت بخش بزرگی از نتایج نهایی عمل جراحی به مراقبت‌های بعد از عمل و دوره نقاهت بستگی دارد. اگر دوره نقاهت و مراقبت‌های بعد از عمل به درستی انجام بگیرد، عوارض ناشی از عمل جراحی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. یکی از این موارد که موضوع اصلی مقاله به شمار می‌رود، برطرف کردن جای بخیه عمل ماموپلاستی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مراقبتهای بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت‌های بعد از جراحی ماموپلاستی

  • بیمار بعد از عمل زیبایی سینه باید به هنگام خواب در حالت طاقباز باشد تا به محل برش ها فشاری وارد نشود.
  • عدم مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های حاوی الکل به مدت چهارده روز
  • استفاده منظم از داروهای تجویز شده توسط پزشک به منظور رفع جای بخیه عمل ماموپلاستی
  • انجام ندادن ورزش‌های سنگین به مدت دو ماه
  • استفاده از نوشیدن‌های ویتامین دار برای جبران کمبود آب بدن
  • مشورت با پزشک و ارائه گزارش از دوران نقاهت خود
  • استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، در صورت احساس کردن خشکی در اطراف پوست سینه
  • استفاده از سوتین طبی طبق نسخه پزشک
  • مراقبت و خشک نگه داشتن جای بخیه عمل ماموپلاستی

چگونه جای بخیه ماموپلاستی را ترمیم کنیم؟

جای بخیه عمل ماموپلاستی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مورد توجه خانم‌هایی قرار می‌گیرد، که می‌خواهند برای عمل جراحی لیفت سینه و کوچک یا بزرگ کردن سینه  اقدام کنند.

همان طور که گفتیم به منظور کاهش عوارض ناشی از عمل جراحی زیبایی سینه، باید تمامی موارد مراقبت‌های بعد از عمل را در دوره نقاهت رعایت کنید. اگر مراقبت‌های بعد از عمل را بر اساس توصیه‌های پزشک و به طور صحیح انجام دهید، می‌توانید به ترمیم کامل جای زخم عمل ماموپلاستی امیدوار باشید.

زمانی که پوست شما بر اثر برش‌ها و جراحت‌هایی که وارد شده، دچار آسیب دیدگی می‌شود، باید مدت زمان قابل توجهی را برای ترمیم آن صرف کنید. پزشکان جراح برای انجام عمل زیبایی، روش‌های مختلفی را بکار می‌گیرند. برش‌هایی که به واسطه جراحی زیبایی روی سینه شما ایجاد می‌شود، برش‌های سختی است، که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به طور کامل ترمیم بیابند.

انواع اسکار

انواع اسکارها در جراحی ماموپلاستی

هر کدام از انواع زخم‌های ناشی از جراحی زیبایی و اسکارها، با انجام مراقبت‌های ویژه، بر طرف می‌شود. در ادامه به دسته بندی و معرفی اسکارها پرداخته‌ایم.

  • اسکارهای هیپرتروفیک

اگر زخم‌هایی را دیده‌اید که ویژگی‌هایی مثل برآمدگی و قرمز داشتند، بدانید که از نوع اسکارهای هیپرتروفیک بوده‌اند. با وجود این اسکار، شما باید خارش و درد متوسطی را تحمل کنید. احتمال می‌رود شما در اولین روزهای مراقبت‌های بعد از عمل و دوره نقاهت به این نوع اسکارها دچار شوید.

  • اسکارهای نوع کلوئید

یک نمونه از اسکارهای مشابه با اسکار هیپرتروفیک، اسکارهای کلوئید هستند. این نوع اسکارها به دلیل تشابه ظاهری با اسکار هیپرتروفیک، دارای برآمدگی و قرمزی می‌باشد، منتها این نوع زخم‌ها در اطراف برش‌های سینه گسترش می‌یابند و با افزایش ضخامت و دردناکی بیشتر همراه خواهند بود.

  • اسکارهای نوع انقباضی

اسکارهایی که علائمی مانند سوختگی و یا آسیب‌های پوستی آزاردهنده ای دارند، از نوع اسکار انقباضی هستند. در صورتی که بافت پوست شما به طور کامل از بین برود، اسکار انقباضی رخ می‌دهد.

  • اسکارهای نوع صورت

این مدل از اسکارها، تا از بین بردن جای بخیه ماموپلاستی، در حال زیاد شدن هستند. لکه‌های جوش و زخم‌های ایجاد شده، که باعث کاهش اعتماد به نفس و بروز مشکلاتی در زمینه شکل ظاهری فرد می‌شود، اسکار صورت نام دارد.

جای بخیه جراحی ماموپلاستی

درمان جای بخیه عمل ماموپلاستی از طریق غیر جراحی

اگر عمل ماموپلاستی شما به صورتی بوده، که بر اثر آن زخم‌های بسیار کوچک با تعداد کمی ایجاد شده‌اند شما می‌توانید با بکارگیری روش‌های غیر جراحی به ترمیم آن‌ها بپردازید. روش‌های غیر جراحی شامل استفاده از ژل‌های سیلیکون برای پوشش، تزریق کردن مواد استروئید یا استفاده از کرم، روش سرمادهی و منجمد کردن جای اسکار توسط گاز نیتروژن، برداشتن لایه به وسیله مواد شیمیایی، استفاده از ژل تزریقی به بافت پوست و سینه می‌شوند.

بسیاری از افراد برای از بین بردن جای بخیه ماموپلاستی، از روش‌های غیر جراحی استفاده می‌کنند، زیرا این گونه روش‌ها به دلیل این که خطر کمتری دارند، محبوبیت بسیار زیادی دارند.

روش‌های جراحی برای برطرف کردن جای بخیه عمل ماموپلاستی

زمانی که زخم‌های شما به طور فجیعی گسترش می‌یابند و حرکت و انعطاف پذیری در پوست شما دچار مشکل می‌شود، بهتر است از روش‌های درمانی جراحی برای بهبود جای زخم عمل، استفاده کنید. روش‌هایی مانند برش جای زخم، زد پلاستی برای رفع زخم‌ها، پیوند دادن پوست و گسترش و رشد دادن بافت پوست، جزء روش‌های درمانی و رفع جای بخیه عمل ماموپلاستی هستند.

آیا می‌توان از ایجاد جای بخیه عمل ماموپلاستی پیشگیری کرد؟

این عمل نسبتا تهاجمی است. یعنی طی این جراحی زیبایی، در بافت سینه‌ها باید برش‌هایی ایجاد شود تا بتوان به کمک آن چربی‌های اضافه را به کمک متدهای تعیین شده کاهش داد. برخی از روش ها نیاز به برش‌های کوچک‌تری دارند و احتمالا جای زخم کم‌تری بعد از عمل باقی خواهد ماند. اما به طور کلی اجتناب از جای بخیه عمل ماموپلاستی ممکن نیست.

البته منظور این نیست که بعد از عمل جای واضحی از بخیه‌ها باقی خواهد ماند. روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان تا حد امکان از ایجاد جای زخم واضح و مشخص پیشگیری کرد. مهم‌ترین کاری که بیماران می‌توانند برای پیشگیری از ایجاد جای بخیه انجام دهند، انتخاب بهترین پزشک است. یک پزشک حاذق در جراحی سینه می‌تواند متدهایی را استفاده کند که کم‌ترین میزان جای زخم را ایجاد می‌کند. همچنین بخیه‌ها را در محلی می‌زنند که بعد از بهبود چندان مشخص نباشند.

 عمل ماموپلاستی نی نی سایت

جای بخیه بعد از ماموپلاستی به چه صورت است؟

به طور کلی جای بخیه عمل ماموپلاستی در تکنیک‌های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی یک برش برجسته روی پوست بوده که در ابتدا ممکن است کمی هم ملتهب باشد. به همین دلیل رنگ صورتی یا قرمز دارد. بعد از مدتی زخم جوش می‌خورد و رنگ زخم تیره‌تر می‌شود. همچنین بعد از مدتی هم سطح سایر قسمت‌های پوست خواهد شد. البته برای اینکه آثار تیره جای زخم بخیه از بین برود به مدت زمان بیشتری نیاز است. به طور کلی برش‌هایی که در خط زیر سینه یا چین آن ایجاد می‌شوند، نسبت به برش‌هایی که روی آن ایجاد می‌شوند، کم‌تر مشخص می باشند.

آیا احتمال بدتر شدن جای بخیه عمل ماموپلاستی وجود دارد؟

بعد از عمل ماموپلاستی سیستم ایمنی بدن برای بهبود زخم‌های ناشی از عمل تلاش می‌کند. اما در صورتی که برخی از فاکتورها رعایت نشوند یا دستورات پزشک مورد توجه قرار نگیرند، احتمال بدتر شدن جای زخم وجود دارد. برخی از عوامل موثر در این زمینه عبارتند از؛

  • کبود کردن جای زخم‌ با تحریک آن
  • ماساژ سینه‌ها به شکل اشتباه
  • خاراندن یا خراشیدن ناحیه زخم
  • مصرف داروهایی که مانع از بسته شدن زخم می‌شوند؛ مانند مکمل‌های ویتامین E

پزشک بعد از ماموپلاستی کلیه اقدامات مراقبتی که باید انجام دهید را برای شما توضیح خواهد داد. همچنین در مورد زمان کشیدن بخیه‌ها با شما هماهنگ می‌کند. البته برخی از بقیه ها جذبی هستند و نیازی نیست برای این کار اقدامی انجام دهید.

از بين بردن جاي بخيه عمل سينه

اقدامات لازم برای کاهش جای بخیه عمل ماموپلاستی 

پیش از هر چیز لازم است که بیماران چند روز بعد از عمل جراحی از پانسمان‌ها و سینه‌بندهای مناسب استفاده کنند. بعد از آن نیز جراح راهکارهایی جهت بهبود جای زخم‌ها تا حد ممکن ارائه خواهد داد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین روش‌های پیشنهادی توسط پزشک اشاره می‌کنیم.

ماساژ دادن ملایم

ماساژ دادن ملایم ناحیه سینه و بخیه، بعد از محو شدن زخم ها، با روغن ها و کرم ها می تواند به صاف شدن و نرم شدن اسکار ها کمک کند.

این کار شامل حرکات بسیار آرام است که باید با نوک انگشتان انجام شود. بیمار به آرامی جای بخیه را به صورت عمودی و سپس به شکل افقی ماساژ می‌دهد. بعد از آن نیز همین حرکت را به صورت دایره‌ای ادامه خواهد داد. این کار می‌تواند روند تولید کلاژن زیر پوست را تحریک کند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد. همچنین به افزایش جریان خون، تسکین درد و خارش احتمالی ناشی از جای جراحی کمک می‌کند و در نتیجه روند ترمیم را تسریع می بخشد.

طبق توصیه پزشک این ماساژها حداقل دو هفته بعد از جراحی باید آغاز شوند. فرد می‌تواند سه بار در روز و هر بار حدود ده دقیقه این کار را به آرامی انجام دهد.

استفاده از بانداژ سیلیکونی یا ژل‌ها و پمادهای مخصوص زخم

ورق‌های سیلیکونی نوعی بانداژ محسوب می‌شوند که به سیلیکون آغشته شده‌اند. استفاده از این ورقه‌ها روی زخم، باعث آبرسانی به پوست می‌شود و در نهایت با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست به بهبود زخم کمک می‌کند. ورقه‌های سیلیکونی همچنین می‌توانند درد، خارش و… را بهبود بخشند.

پمادهای حاوی زینک و برخی از ژل‌ها مانند کرم مدرما نیز در تسریع روند بهبود زخم کاربرد دارند. این ژل‌ها برای افرادی که پوست‌های حساسی دارند و احتمال باقی ماندن جای بخیه برای همیشه روی پوست آن‌ها وجود دارد، تجویز می‌شود. این ژل‌ها باید بعد از بهبود زخم و به صورت روزانه مورد استفاده قرار بگیرند تا جای بخیه را از بین ببرند.

استفاده از پانسمان‌های مخصوص (Embrace dressings)

این نوع پانسمان‌ها نوع خاصی از بانداژ هستند که بعد از بستن برش‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پانسمان‌ها می‌توانند لبه‌های زخم را جمع کنند و به هم برسانند. بنابراین روند بهبود آن‌ها سریع‌تر می‌شود و احتمال باقی ماندن جای بخیه عمل ماموپلاستی کم‌تر می‌شود. این پانسمان‌ها حاوی سیلیکون هستند. تحقیقات ثابت کرده است که این پانسمان‌ها برای افرادی که برش‌های جراحی روی شکم خود داشته‌اند، موثر بوده و اسکارهای آن‌ها از بین رفته است و چنین اثری برای بهبود اسکارهای بعد از جراحی ماموپلاستی نیز وجود دارد.

لیزر درمانی (Fractionated lasers)

اگر بعد از مدت زیادی تیرگی یا جای زخم بخیه از بین نرود، می‌توان از لیزر استفاده کرد. در این روش از لیزرهای میکروسکوپی استفاده می‌شود که می‌تواند در یک جلسه درمان تمام جاهای زخم باقی مانده از جراحی را هدف قرار دهد. لیزر تجزیه شده هر دو لایه درم و اپیدرم را درمان می‌کند و بافت اسکار را به طور کلی از بین می‌برد. البته ممکن است پوست بیمار تا مدتی بعد از انجام لیزر، برنزه شود.

وابسته به روند بهبود جای زخم، ممکن است بیماران به چهار یا پنج جلسه درمان به فاصله یک ماهه نیاز داشته باشند.

استفاده از کرم ها برای جای بخیه

در ادامه سه نوع کرم متداول که برای کاهش اسکارها بعد از جراحی سینه استفاه می شود، اشاره می کنیم:

  • درمان با سیلیکون: در اغلب موارد این روش درمانی بهترین درمان برای کاهش اسکار های ناشی از جراحی است. درمان با سیلیکون می تواند به هیدراته کردن ناحیه و صاف تر و نرم تر کردن آن کمک کند. درمان با سیلیکون به دو روش امکان پذیر است: نوارهای باریک و مواد مایع. هر کدام از روش های درمانی می تواند بعد از ترمیم کامل زخم ناشی از بخیه شروع شود.
  •  کرم های آنتی باکتریال: جراح در برخی موارد به بیمار پیشنهاد می دهد که این کرم را بر روی ناحیه مورد نظر بزند تا از عفونت پیشگیری شود. دستورالعمل های استفاده از این کرم به بیمار گفته می شود. تمیز کردن ناحیه بخیه برای مبارزه با اسکار اهمیت بالایی دارد.
  •  کرم های نرم کننده: در حالی که ۱۰۰ درصد ثابت نشده است که این کرم ها موثر باشند، ولی کرم های نرم کننده می تواند ناحیه را انعطاف پذیر و مرطوب نگاه دارند. بنابراین بعد از ترمیم کامل زخم پیشنهاد می شود که از کرم های نرم کننده استفاده شود.

تمیز کردن، خشک کردن و دوری از نور آفتاب

اینکه ناحیه بخیه را تمیز نگاه دارید تا از عفونت پیشگیری شود اهمیت بالایی دارد. همچنین لازم است که پس از تمیز کردن ناحیه را خشک کرده و از نور آفتاب دوری شود. پیشنهاد می شود که تا ترمیم کامل زخم ها از دوش گرفتن با آب داغ خودداری شود.
حتی اگر سینه‌ها به صورت مستقیم هم در معرض تابش خورشید قرار نداشته باشند، اما تحت تأثیر اشعه فرابنفش قرار می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که بافت اسکار تیره‌تر شود.
بنابراین تا بهبود کامل زخم ها در مقابل آفتاب قرار نگیرید و در صورت مواجه با نور خورشید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. بهتر است برای این کار از ضد آفتاب‌های دارای SPF ۳۰ و بالاتر استفاده کنید.

ممکن است پزشک متناسب با شرایط هر بیمار راهکارهایی افزون بر موارد بالا نیز ارائه دهد. مثلا برای افرادی که پوست حساسی دارند، از نخ‌های بخیه مخصوص استفاده می‌شود.

معرفی دکتر امیرپاشا ابراهیمی

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند. پس از کسب مهارتهای لازم زیر نظر بهترین اساتید جراحی کشور و همچنین گذراندن بخشی از دوره تخصص خود در کشور آلمان، در نهایت موفق به کسب بورد تخصصی جراحی عمومی شده اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی

بهترین جراح ماموپلاستی در تهران

چنانچه قصد دارید حجم سینه های خود را تغییر دهید، بهتر است جراحی ماموپلاستی را انتخاب کنید و به یک متخصص حرفه ای و با تجربه مراجعه کنید. جراحی که بتواند بدون آسیب زدن به اندام داخلی سینه، این عمل را به بهترین نحو و با ایمنی بالا برای شما انجام دهد.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، از جمله بهترین پزشکان فوق تخصص جراحی پستان در کشور هستند که می توانند انواع جراحی سینه را با بهترین کیفیت ممکن برای شما انجام دهند. 

جمع بندی

همان طور که اشاره شد سبک اسکاری که ایجاد می‌شود به تبحر پزشک و برش‌هایی که ایجاد می‌کند، شیوه برخورد پزشک با بافت سینه در حین جراحی، مشاوره های پس از جراحی، واکنش سیستم ایمنی و پوست خود بیمار بستگی دارد.

دستورالعمل هایی که جراح به بیمار می گوید باید دنبال شود. به این ترتیب احتمال بروز اسکار کاهش می یابد. دستورالعمل هایی درباره پانسمان ها، کرم ها و… به بیمار داده می شود.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی یکی از جراحان نامی و با تجربه در حیطه جراحی سینه در تهران هستند. ایشان می‌توانند عمل ماموپلاستی را به بهترین شکل و با کم‌ترین میزان جای بخیه انجام دهند. برای رزرو زمان مشاوره می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

منبع

محقق و مترجم: عزیزه جوهری