آیا سرطان سینه کشنده است

آیا سرطان سینه کشنده است؟ | احتمال مرگ در اثر سرطان سینه

آیا سرطان سینه کشنده است

سرطان سینه یکی از خطرناک ترین بیماری های جدی است که در بین خانم ها بسیار رایج است. البته آقایان هم ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند که به خاطر برهم خوردن تعادل هورمونی بدن و استروژن است، اما به هر حال تعداد خانم هایی که به این سرطان مبتلا می شوند بسیار بیشتر از آقایان است. به طوری که اصولا یکی از عوامل خطرزا برای ابتلا به سرطان پستان زن بودن است.

واقعیت این است که رواج سرطان سینه به قدری در میان خانم ها بالا است که عملا یک هشتم تمام زنان جهان به این سرطان مبتلا هستند و از هر سه مورد ابتلا به سرطان، یک مورد سرطان سینه است. آگاهی و اطلاع از علائم و نشانه های سرطان پستان به قدری مهم و ضروری است که سال‌ ها است کمپین های جهانی در تلاش برای اطلاع رسانی در این باره هستند. چراکه سرطان پستان بعد از سرطان ریه دومین بزرگترین بیماری مرگبار در بین خانم ها به شمار می رود.

پس آگاهی از علائم سرطان پستان، روش های پیشگیری، پیامدها و بهترین راهکار های درمانی از اهمیت دو چندانی برخوردار است. یادتان باشد که سرطان سینه در کمین شما هم هست پس آن را جدی بگیرید.

در همین راستا می خواهیم به این سوال که آیا سرطان سینه کشنده است پاسخ دهیم.

آیا سرطان سینه کشنده است

واقعیت این است که این آمار شیوع و ابتلا به سرطان سینه باعث شده خیلی ها از این بیماری ترس و واهمه داشته باشند. واژه سرطان به صورت کلی در ذهن بسیاری از مردم مساوی و هم معنی با واژه مرگ است. گرچه سرطان در شرایطی که به درستی و به موقع درمان نشود واقعا می تواند مرگبار باشد، اما چنانچه سرطان سینه را به موقع شناسایی کرده و برای درمانش اقدام کنید شانس بهبودی شما اتفاقا زیاد خواهد بود.

پس پیش از ترسیدن و از دست دادن آرامش و اعتماد به نفس خود تلاش کنید تا با مراجعه به پزشک متخصص وضعیت دقیق خود را ارزیابی نموده، بهترین درمان را تعیین کرده و روند آن را آغاز کنید. یادتان باشد که هرچه زودتر بتوانید سرطان سینه را شناسایی کنید بهتر است. در این راستا بهتر است حتما با علائم و نشانه های سرطان پستان آشنا باشید و علاوه بر انجام روش های خودآزمایی سرطان سینه در خانه، به صورت منظم و مرتب به پزشک متخصص مراجعه کنید تا سینه های شما را معاینه کند.

شانس درمان سرطان سينه

در ادامه پاسخ به سوال آیا سرطان سینه کشنده است باید بگوییم که سرطان سینه اتفاقا کاملا درمانپذیر هم هست. سرطان پستان را می توانید به خوبی و به شکل موثری درمان کنید. به شرطی که در زمان مناسب، درمان مناسب را برای آن انجام دهید.

همانطور که بارها در این مقاله و در تمام مقالات این وب سایت اشاره کردیم، هرچه زودتر برای درمان سرطان پستان اقدام کنید شانس درمان شما زیادتر می شود. برای اینکه بتوانید درک بهتری از زمان مناسب برای درمان سرطان پستان داشته باشید بهتر است با مفهوم مراحل سرطان سینه یا گرید سرطان سینه بیشتر آشنا باشید.

گرید سرطان سینه در واقع مرحله ای است که توده های سرطانی رشد کرده اند و در بافت سینه گسترش پیدا کرده اند. به صورت کلی برای سرطان سینه چهار گرید اصلی تعریف می کنند که هر چه در گریدهای پایین تر سرطان را شناسایی و درمان کنید شانس بهبودی شما بالاتر می رود.

شانس درمان سرطان سينه

گرید یک یا مرحله اول سرطان سینه مرحله ای ابتدایی است که در آن توده سلول های سرطانی پستان تازه شکل گرفته اند و هنوز آنقدر رشد و سرایت پیدا نکرده اند. توده سرطانی در این مرحله اغلب یکی است و تعدادش زیاد نشده و همچنین اندازه کوچکی دارد. در اوایل مراحله اول سرطان سینه، توده ممکن است به قدری کوچک باشد که حتی با آزمایشات تصویربرداری هم دیده نشود. درمان کردن سرطان در این مرحله بسیار راحت بوده و شانس بازگشت بیماری بعد از درمان هم کم است. حتی ممکن است بدون نیاز به جراحی بتوانید در این مرحله سرطان سینه را درمان کنید. اما خب همانطور که گفتیم تعداد افرادی که موفق می شوند سرطان سینه را در این مرحله شناسایی کنند زیاد نیست. توده سرطانی در این مرحله حداکثر تا قطر 2.5 سانتی متر رشد می کند.

گرید دو سرطان سینه مرحله دومی است که در آن توده سرطانی قطری بین 2.5 تا 5 سانتی متر دارد. توده سرطانی را در این مرحله می توان به سادگی با لامپتومی یا جراحی موضعی سینه برداشت، بدون اینکه لازم باشد تا بافت برداری کلی یا تخلیه سینه صورت بگیرد. شانس درمان سرطان سینه در گرید دو همچنان بالا است، و در واقع اکثر مبتلایان به خاطر نشانه های واضح تر در این مرحله متوجه ابتلا به سرطان می شوند.

اما در گرید سوم سرطان سینه توده ممکن است از 5 سانتی متر هم بزرگ تر باشد و به احتمال بسیار قوی فقط یک توده سرطانی در سینه وجود نخواهد داشت، بلکه چندین توده سرطانی در بافت سینه پخش هستند. گرید سه گرید خطرناکی است که گرچه شانس درمان سرطان در آن هنوز وجود دارد و اتفاقاً کم هم نیست، اما برای درمان قطعی سرطان در این مرحله حتما به ماستکتومی سینه و حتی زیربغل احتیاج خواهید داشت تا بتوانید سلول های سرطانی را به شکل کامل از بدن خارج کنید.

خطرناک ترین مرحله از سرطان سینه، آخرین مرحله آن یعنی گرید چهار سرطان سینه است. در این مرحله که به آن متاستاز هم می گویند، سلول های سرطانی آنقدر رشد و سرایت کرده اند که حتی از بافت سینه و زیربغل هم بیرون رفته اند و به سایر اعضای بدن مانند کلیه ها یا مغز و استخوان غیره سرایت کرده اند. در این شرایط سرطان دیگر فقط محدود به سینه نبوده و عملا کل بدن را درگیر می کند. شانس درمان سرطان سینه در این مرحله بسیار پایین است و احتمال مرگ و میر در گرید چهار خیلی بالا است.

شانس درمان سرطان سينه

درمان سرطان سينه زنان

بهترین روش برای درمان سرطان سینه زنان فقط و فقط جراحی است. توصیه اکید ما به شما این است که مگر در ابتدای مراحل گرید یک سرطان سینه، که تشخیص سرطان در این مرحله خیلی نادر است، وقتتان را با درمان های دیگر غیر از جراحی تلف نکنید.

هرچه زودتر جراحی را آغاز کنید بهتر است. جراحی سرطان سینه همانطور که اشاره کردیم می تواند به صورت جزئی یا لامپتومی باشد، یا به صورت کلی مانند ماستکتومی، که طی آن کل بافت سینه تخلیه می شود.

اما این دو تنها عمل های جراحی نیستند که روی سینه انجام می شوند بلکه شما می توانید با انواع ماموپلاستی و لیفت سینه عمل های جراحی زیبایی هم روی سینه خود انجام دهید. که برای آشنایی با آنها توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

اما انتخاب جراحی برای دریافت بهترین درمان سرطان سینه کافی نیست. شما باید بهترین جراح سرطان پستان را هم انتخاب کنید. بهترین جراح سرطان سینه قطعاً یک جراح فوق تخصص جراحی پستان است که به صورت ویژه روی اندام سینه کار کرده و تجارب خوبی فقط در زمینه جراحی درمانی سرطان سینه داشته است. گرچه به خاطر کم بودن تعداد این فوق تخصص ها در کشور خیلی از جراحی های درمانی سرطان سینه را جراحانی با تخصص های دیگر انجام می دهند. اما توصیه می کنیم کار را به دست کاردان بسپارید و دنبال دکتر فوق تخصص جراحی پستان بگردید.

تعداد این جراحان در کشور زیاد نیست اما راحت می توانید پیدایشان کنید و از آنها وقت بگیرید.

یکی از بهترین آنها دکتر امیرپاشا ابراهیمی هستند که علاوه بر مدرک تخصصی جراحی عمومی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان نیز دارند و تجارب بسیار موفقی در این زمینه داشته اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا