لیفت سینه

انواع روش های لیفتینگ سینه چیست؟

  روش های مختلف لیفتینگ سینه

عمل لیفت سینه

بسیاری از خانم ها در اثر افزایش سن، بارداری، شیردهی یا هر دلیل دیگری سینه‌های آن‌ها فرم طبیعی خود را از دست می‌دهد که این افتادگی سینه‌ها چندان خوشایند نیست و به دنبال روشی مطمئن برای سفت کردن و بالا کشیدن سینه‌ها می‌گردند. لیفت سینه روشی جدید و مطمئن برای برگرداندن شکل طبیعی سینه‌ها است که به روش‌های مختلفی قابل انجام است. ما در این مطلب قصد داریم درباره روش های مختلف لیفتینگ سینه توضیحاتی را ارائه دهیم. پس اگر قصد انجام لیفت سینه را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

لیفت سینه چیست؟

سینه‌های بانوان ممکن است در اثر عوامل مختلفی، شیردهی، افزایش یا کاهش وزن، افزایش سن، وراثت و تاثیر نیروی جاذبه زمین، شکل و فرم طبیعی خود را از دست بدهد. به همین دلیل یافتن روشی که بتواند فرم طبیعی سینه‌ها را دوباره به آن‌ها برگرداند و چین و چروک‌های ایجاد شده بر روی آن را برطرف کند، بسیار مهم است. لیفت سینه یکی از جدیدترین روش‌ها برای این کار است که با استفاده از آن می‌توان جوانی و زیبایی را دوباره به سینه‌ها برگرداند. این موضوع می‌تواند باعث خوش‌فرم شدن سینه‌ها و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس شما شود.

توجه کنید که لیفت سینه تنها اهداف زیبایی ندارد. در بعضی موارد افتادگی و شل شدگی سینه‌ها آن‌قدر زیاد است که به گردن و شانه‌های خانم‌ها فشار می‌آورد. همچنین ممکن است باعث عرق‌سوز شدن یا ایجاد مشکلات پوستی در زیر سینه‌های خانم‌ها شود که با لیفت سینه می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

تکنیک های لیفت سینه

تکنیک های مختلف لیفت سینه

لیفت سینه یکی از جراحی های پیچیده است که نیاز به تجربه و تبحر بالای جراح دارد. نمی توان این جراحی را برای همه به یک شیوه انجام داد. در حقیقت بستگی به هدف فرد از جراحی، میزان افتادگی سینه ها، تناسب کلی بدن و نوع جراحی دارد.

در تمامی انواع تکنیک جراحی سینه، پزشک متناسب با نوع، اندازه، میزان افتادگی سینه بیمار و … شکل و نحوه برش های مورد نیاز برای عمل لیفت را با ماژیک علامت گذاری می کند. سپس از رد برش هایی که تعیین کرده است، پوست را می شکافد و بخش های اضافی را حذف می کند. این برش ها می توانند بسته به روش و تکنیک مورد نظر جراح، به صورت افقی، عمودی و یا دایره ای باشند.

پس از تکمیل جراحی، تمامی پوست های برش خورده، در جای اول خود قرار می گیرند و با بخیه به هم وصل می شوند. در طول جلسه مشاوره، جراح سینه یکی از روش ها یا تکنیک های مختلف لیفت سینه را به بیمار پیشنهاد می دهد که در زیر به آن ها اشاره شده است.

انواع برش ماموپلاستی

لیفت سینه با جراحی یا ماستوپکسی

این روش معمولا برای کسانی استفاده می‌شود که افتادگی شدیدی در سینه‌های خود دارند یا فرم سینه‌های آن‌ها به شکل کاملا واضحی تغییر کرده است. البته در موارد خفیف‌تر نیز می‌توان از این روش استفاده کرد که تشخیص آن بر عهده پزشک متخصص است. لیفت سینه با جراحی معمولا با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. اما پس از آن نیازی به بستری در بیمارستان نبوده و شما می‌توانید با همراه خود به خانه برگردید. پس از اینکه بیمار به طور کامل بیهوش شد، پزشک در محل مشخصی از سینه‌ها برشی را ایجاد می‌کند.

جراحی سینه معمولا بین دو تا سه ساعت طول خواهد کشید و با توجه به شرایط بیمار برش‌های متفاوتی در آن استفاده خواهد شد. برش‌های لیفت سینه معمولا دارای سه شکل کلی هستند.

لیفتینگ هلالی

جراحی لیفت سینه با تکنیک هلالی اغلب برای خانم هایی استفاده می شود که سینه کوچک تری دارند و میزان شلی سینه ها در حداقل ممکن است. در این روش یک برش کوچک در نیمه بالای لبه سینه ایجاد می شود. نتیجه این جراحی ایجاد اسکاری است که عملاً قابل مشاهده نیست و به طور طبیعی در زیر رنگدانه های هاله دور سینه مخفی می شود.

لیفتینگ سینه دوناتی (حلقوی، دایره ای، آرئولار)

لیفت سینه با روش دونات، برای افرادی مناسب است که دارای افتادگی جزئی و متوسطی هستند. در این روش تنها به یک برش دایره‌ای در اطراف هاله سینه نیاز است. گاهی این شیوه همراه با عمل زیبایی و بزرگ کردن سینه نیز همراه است. خانم هایی که قصد کاهش ناحیه تیره نوک سینه را دارند، می خواهند نوک دو سینه را قرینه سازی نمایند و یا سینه آن ها حالت بالا کشیده ای به خود بگیرد، با تشخیص جراح، می توانند از این روش استفاده نمایند. لازم به ذکر است که زخم های ایجاد شده در ناحیه دوره سینه، به طور مطلوبی پوشیده می شود.

لیفتینگ سینه با برش عمودی (آبنباتی)

لیفت سینه به روش عمودی روشی ایده آل برای زنانی است که شلی و افتادگی سینه ها در حد متوسط است و نیازمند تغییر شکل سینه ها هستند. می توان لیفت با برش عمودی سینه را از متداول ترین جراحی ها در این زمینه دانست که علاوه بر رفع افتادگی، می تواند موجب تغییر شکل سینه نیز شود. دو برش در این روش نیاز است که ایجاد شود. یکی از برش ها به شکل دایره ای شکل در اطراف هاله دور سینه است و برش دیگری به صورت عمودی در زیر هاله دور سینه تا پایین چین سینه ها ایجاد می شود. شکل این برش ها به صورت لولی پاپ است و بنابراین به نام لیفت لولی پاپ شناخته می شود که موجب حذف پوست اضافی سینه و فرم دادن دوباره به آن می گردد. میزان زخم ایجاد شده توسط این روش، متوسط می باشد.

در این روش برش‌های دایره‌ای و عمودی، یکی از آن‌ها دور هاله سینه و دیگری به‌ صورت خطی عمودی در زیر هاله سینه، ایجاد می‌شود.

لیفتینگ سینه با برش لنگری

تکنیک لیفت لنگری برای خانم هایی که افتادگی شدید پستان و نوک آن را دارند، مناسب است. در واقع این افراد اگر روش های دیگر را امتحان کنند، ممکن است نتیجه مطلوبی کسب ننمایند.

لیفت لنگری با ۳ برش دوره هاله سینه، برش عمودی از هاله سینه تا چین طبیعی آن و برش افقی موازی با چین زیر سینه، روشی محسوب می شود که بیشترین میزان برش را دارد. بنابراین علاوه بر برش‌های دایره‌ای و عمودی دارای برش‌های افقی نیز هست که در زیر سینه‌ها ایجاد می‌شود.

لیفت و پروتز نی نی سایت

لیفتینگ سینه با پروتز سینه

برخی از خانم هایی که اقدام به لیفت سینه می کنند،  تمایل به افزایش حجم آن نیز دارند. برای این کار از پروتز یا ایمپلنت استفاده می شود. به طور کلی این روش موجب می شود که پوست کمتری از سینه حذف گردد و با افزایشی که در حجم پستان ایجاد می کند، زیباسازی سینه های افتاده را انجام می دهد. تنها نکته ای که وجود دارد این است که اگر این پروتز یا ایمپلنت در قسمت بالایی سینه بیمار قرار گیرد، می تواند در آینده موجب افتادگی بیشتر سینه او شود.

لیفتینگ سینه بدون قرار دادن پروتز

همان طور که از عنوان این روش مشخص است، پروتزی در سینه قرار نمی گیرد و برای فرم دهی از بافت طبیعی سینه استفاده می گردد. در واقع پوست اضافه سینه برداشته می شود و بافت های داخلی نیز مورد اصلاح قرار می گیرند.

لیفتینگ سینه با لیزر

لیفت سینه با لیزر را نمی توان یک تکنیک مستقل جراحی دانست چرا که به صورت ترکیبی با جراحی لیفت سینه کاربرد دارد. جراح با این روش می تواند بافت سینه را لیفت دهد و از همین رو موجب موفقیت آمیز بودن جراحی لیفت سینه می گردد.

لیفتینگ سینه بدون اسکار

لیفتینگ سینه بدون اسکار بیشتر برای خانم هایی کاربردی است که افتادگی سینه اندکی دارند. در این روش با ایجاد برش روی سینه بیمار اقدام به برداشتن سلول های چربی نمی شود بلکه جراح با استفاده از جریان الکتریکی یا فراصوت به این سلول ها و پوست سینه حرارت می دهد. این عمل باعث سفت شدن بافت سینه و در نهایت بالا رفتن آن می شود.

لیفت سینه با نخ

در این روش از نخ‌های PDO که نخ‌های بخیه قابل‌جذب و سازگار با بدن هستند استفاده می‌شود. پزشک در جلسات معاینه نواحی ورود و خروج نخ‌ها را مشخص کرده و سپس با استفاده از سوزن‌های بسیار ظریف و نازکی نخ‌ها را وارد بافت سینه می‌کند. با استفاده از این نخ‌ها سینه به سمت بالا کشیده شده و فرم دلخواه شما در آن ایجاد می‌شود. پس از جذب نخ‌ها اثرات لیفت سینه با نخ از بین می‌رود و شما باید دوباره این کار را تکرار کنید. از آنجایی‌ که این روش از روش‌های موقتی لیفت سینه است، می‌توان آن را برای افراد جوانی که در آینده قصد بارداری دارند، مناسب دانست.

در واقع باید گفت که اثرات این روش یک تا دو سال ماندگاری خواهند داشت. اما مزیت اصلی آن این است که شما دیگر نگران اثرات داروهای بیهوشی یا جراحی نخواهید بود. همچنین پس از لیفت سینه با نخ نتایج کاملا واضح خواهد بود و شما می‌توانید بدون نیاز به استراحت یا بستری شدن در خانه فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید. البته باید توجه کنید که مدتی از انجام فعالیت‌های سنگین دوری کنید.

انتخاب بهترین تکنیک برای لیفت سینه

اولین قدم در جراحی لیفت سینه برنامه ریزی برای مشاوره با یک جراح لیفت سینه متبحر است. در طول جلسه مشاوره شما فرصت این را دارید که گزینه های مختلف جراحی را بررسی کنید. هرگونه سوالی که دارید با جراح خود در میان بگذارید. همچنین توصیه هایی را از جراح خود دریافت کنید. تصمیم گیری برای انتخاب بهترین تکنیک جراحی لیفت سینه سخت است و جراح شما تمامی نگرانی های شما را در نظر می گیرد و شدت و میزان افتادگی سینه ها را بررسی می کند. بر اساس این ارزیابی و خواسته های شخصی، جراح تکنیکی مناسب را پیشنهاد می دهد.

بالا کشیدن سینه

چه کسانی باید لیفت سینه انجام دهند؟

معمولا پزشکان لیفت سینه را به کسانی توصیه می‌کنند که سینه‌های آن‌ها شل و آویزان شده است. این مورد بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. اما ممکن است برخی افراد جوان نیز به دلایلی نظیر وراثت یا کاهش وزن سینه‌هایی شل و افتاده داشته باشند. علاوه بر آن کسانی که در اثر افزایش سن پوست سینه‌هایشان چروک شده و چربی خود را از دست داده‌اند نیز می‌توانند کاندید مناسبی برای لیفت سینه باشند. با استفاده از عمل لیفت سینه می‌توان در هاله اطراف سینه نیز تغییراتی ایجاد کرد. اگر این هاله در اثر بارداری یا دلایل دیگر بزرگ شده باشد، با استفاده از لیفت سینه می‌توان آن‌ها را به اندازه متعادل رساند.

به طور کلی هر فردی که قصد دارد لیفت سینه را انجام دهد، باید از سلامت عمومی برخوردار بوده و پس از انجام لیفت نیز وزن خود را ثابت نگه دارد. به‌علاوه افرادی که سینه‌هایی آویزان، شل یا افتاده دارند یا سینه‌های آن‌ها به دلایلی فرمی نامتقارن پیدا کرده است نیز کاندید مناسبی برای لیفت سینه هستند.

آیا لیفت سینه باعث آسیب به بافت سینه می شود؟

پس از ایجاد برش‌های جراحی، از محل برش بافت سینه به سمت بالا کشیده می‌شود. توجه کنید که در این فرایند تنها سطح بافت کشیده می‌شود و امکان آسیب به عروق یا بافت‌های حساس سینه وجود نخواهد داشت. کشیدگی بافت سینه باید به‌گونه‌ای باشد که سینه‌ها فرم مناسب را پیدا کنند، افتادگی برطرف شود و هاله و نوک سینه نیز در جای خود قرار بگیرند. جراح می‌تواند در حین لیفت سینه اندازه هاله سینه را نیز تغییر دهد. درنهایت پس از فرم دهی به سینه‌ها، پوست اضافه جدا می‌شود و جراحی با بخیه محل‌های برش به پایان می‌رسد.

آیا جای برش های جراحی ماندگار است؟

در لیفت سینه با جراحی برش‌ها معمولا در محل‌هایی از سینه ایجاد می‌شود که دیده نمی‌شوند. اما اگر برشی در سطح سینه ایجاد شود، بسیار ظریف و جزئی است و جای آن پس از مدتی به طور کامل برطرف می‌شود. بنابراین نیازی نیست که نگران جای زخم‌های برش یا بخیه‌ها باشید. چراکه جراح بهترین محل را برای برش روی سینه شما انتخاب می‌کند و پس از آن نیز توصیه‌هایی به شما خواهد کرد که باعث بهتر شدن نتیجه و برطرف شدن جای زخم‌ها خواهد شد.

آیا نتایج بعد از جراحی قابل مشاهده است؟

ممکن است پس از جراحی لیفت سینه کمی درد و ورم داشته باشید. این موارد کاملا طبیعی بوده و پس از مدتی برطرف می‌شود. بعد از برطرف شدن ورم جراحی شما می‌توانید اثرات آن را مشاهده کنید. اما برای آن‌که نتایج جراحی تثبیت شده و کاملا قابل تشخیص باشند، بهتر است چند ماهی صبر کنید. نتایج لیفت سینه با جراحی معمولا دائمی است و تا مدت زیادی با شما باقی خواهد ماند. البته افزایش سن تاثیر خود را بر روی سینه‌های شما خواهد گذاشت. اما شما می‌توانید با ثابت نگه داشتن وزن و انتخاب سبک زندگی و رژیم غذایی سالم، تاثیرات افزایش سن را تا حد امکان به تعویق بیندازید.

ورزش بعد از عمل ليفت سينه

ورزش بعد از عمل ليفت سينه

اصولا در جراحی های پستان خیلی محدودیت های ورزشی نداریم. برخلاف تصور بیماران عزیز بعد از عمل ماموپلاستی هیچ محدودیت ورزشی وجود ندارد. برخی مراجعین تصور می کنند اگر دست خود را بالا ببرند زخم ها باز می شود، زخم ها ممکن است باز شود که در اثر ورزش های عادی نخواهد بود. قطعا ورزش های حرفه ای بحثش جداست و سلامت بدن در ورزش حرفه ای نیست و پیرامون بحث ما ورزش های عادی است.
در عمل پروتز سینه پزشک دقیقا به شما خواهد گفت که در 3 ماه اول بعد از جراحی سینه کدام ورزش ها را انجام ندهید تا پروتز در جای خود ثابت شود. بنابراین به طور کلی شما محدودیت ورزشی های عادی را ندارید و وقتی عضله سینه زیر پروتز است نوع ورزشی که سه ماه نباید انجام دهید که ورزش های عضله پستانی بزرگ (پکتورالیس) است را پزشک به شما خواهد گفت ولی تردمیل و ورزش های عادی ایرادی ندارد.

نکته

کسانی که وزشکار هستند باید ورزش هایی را انجام دهند که ضربه به پستان به هیچ وجه وارد نشود چون باعث پارگی پروتز سینه می شود.

مزایای لیفت سینه

مهم‌ترین مزیت لیفت سینه‌ها زیبا شدن فرم سینه و جوان‌تر شدن بافت آن است که باعث افزایش اعتماد به نفس شما نیز می شود. با استفاده از لیفت سینه می‌توان عوارض ایجاد شده در اثر بارداری، شیردهی یا کاهش وزن شدید را جبران کرد. عوارضی که معمولا باعث شل شدگی و افتادگی سینه‌ها شده و آن‌ها را بدفرم و بد شکل می‌کنند. علاوه بر زیباسازی بافت و فرم سینه با این روش می‌توان چین و چروک‌های پوست سینه را نیز برطرف کرد. بنابراین ظاهر سینه‌های شما نیز جوان و زیبا خواهد شد.

عوارض لیفت سینه

معایب و عوارض

درصورتی‌که لیفت سینه توسط پزشک متخصص و باتجربه انجام شود، خطر یا عارضه‌ای نخواهد داشت. عوارض معمولی لیفت سینه بدون جراحی یا با جراحی، تورم، درد، قرمزی و التهاب در سینه‌ها است. این عوارض معمولا پس از مدتی کوتاه برطرف می‌شوند و خطری برای شما نخواهند داشت. همچنین اثرات داروهای بیهوشی و بی‌حسی نیز تا مدتی با شما باقی خواهد ماند. این عوارض موقتی هستند و پس از مدتی کوتاه به طور کامل برطرف خواهند شد. درصورتی‌که عوارض گفته شده کمی طولانی‌تر شوند، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.

توصیه های قبل از لیفت سینه

  • حتما در جلسات مشاوره پیش از عمل شرکت کنید. در این جلسات می‌توانید انتظارات خود را به طور کامل برای پزشک شرح دهید و به کمک او دیدی واقع‌بینانه نسبت به عمل پیدا کنید. همچنین پزشک به طور کامل شما را معاینه می‌کند تا بهترین روش را برای لیفت سینه انتخاب کند.
  • درصورتی‌که بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هرگز در دوران بارداری یا شیردهی برای لیفت سینه‌ها اقدام نکنید. چراکه در این دوران فرم سینه‌ها تغییر کرده و اثرات لیفت سینه به طور کامل از بین می‌رود.
  • درصورتی‌که قبلا لیفت سینه انجام داده‌اید یا جراحی خاصی داشته‌اید، حتما به پزشک خود بگویید.
  • حداقل از دو هفته قبل از لیفت مصرف دخانیات و الکل را قطع کنید.
  • حداقل از دو هفته قبل از لیفت سینه از مصرف مواد غذایی یا داورهای رقیق‌کننده خون خودداری کنید.
  • حتما قبل از لیفت سینه ماموگرافی و دیگر آزمایش‌های تجویز شده توسط پزشک را انجام دهید. با این کار سلامت شما به طور کامل بررسی شده و پزشک روش مناسب‌تری را برای لیفت سینه انتخاب می‌کند.

مراقبتهای بعد از جراحی سینه

مراقبتهای بعد از لیفت سینه

  • حتما از سوتین‌ ماموپلاستی (سوتین های طبی) بعد از عمل جراحی استفاده کنید.
  • از فشار دادن یا ماساژ سینه‌ها خودداری کنید.
  • تا مدتی انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی را کنار بگذارید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را سر موقع مصرف کنید.
  • رژیم غذایی و سبک زندگی خود را سالم‌تر کنید.
  • حتما پس از لیفت سینه برای مدتی به‌صورت طاق‌باز بخوابید. چراکه خوابیدن بر روی سینه‌ها به آن‌ها فشار می آورد و اثرات لیفت سینه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هزینه لیفت سینه

لیفت سینه یکی از عمل‌های زیبایی است و معمولا تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. بنابراین همه هزینه لیفت سینه بر عهده شما خواهد بود. معمولا هزینه لیفت سینه با نخ یا دیگر روش‌های بدون جراحی کمتر از جراحی خواهد شد. اما به طور کلی شهر محل زندگی، کلینیک، میزان دستمزد پزشک، شدت افتادگی سینه‌ها، روش مورد استفاده و هزینه تجهیزات مورد استفاده از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در هزینه‌های لیفت سینه هستند. علاوه بر آن هزینه آزمایش‌های قبل از عمل و داروهایی که پس از آن باید مصرف کنید نیز به این موارد اضافه می‌شود.

بهترین جراح سینه در تهران

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

سخن پایانی

اجرای هر یک از تکنیک های لیفتینگ سینه برای بیمار، بسته به شرایط و نیاز او متفاوت است. نتیجه این عمل نیز بسته به تجربه پزشک جراح، تشخیص درست او و نحوه عملکردش می تواند مطلوب و یا نامطلوب باشد.

منبع

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا