ماستوپکسی

بالا كشيدن سينه با جراحی | لیفت سینه

بالا كشيدن سينه با جراحی|ماستوپکسی

با گذشت زمان، عواملی مانند سن، ژنتیک، تغییرات هورمونی، بارداری و شیردهی و نوسانات وزن می توانند ظاهر سینه ها را تغییر دهند. سینه هایی که زمانی سفت و خوش فرم بودند ممکن است شروع به افتادگی کنند و ظاهری شل یا سنگین به آنها بدهد. بالا کشیدن سینه با جراحی یا ماستوپکسی به بازیابی سینه سفت‌تر و خوش فرم‌تر کمک می کند و به سینه‌ها ظاهری شاداب و جوان می دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این عمل زیبایی سینه بیشتر آشنا شوید.

عمل ماموپلاستی

ماستوپکسی چیست؟

در عمل ماستوپکسی یا بالا کشیدن سینه با جراحی، پوست اضافی برداشته می شود، بافت سینه تغییر شکل داده می شود و پوست باقی مانده سفت می شود. علاوه بر این، آرئول ها ممکن است از نظر اندازه کاهش یابد. در نتیجه، شکل کلی سینه ها با بالا بردن آنها به یک موقعیت جدید و عمودی بهبود می یابد.
به طور کلی سه درجه افتادگی وجود دارد که به عنوان جزئی، متوسط ​​و شدید طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی ها بر اساس موقعیت هاله ها تعیین می شود. پزشک شما میزان افتادگی یا پتوز سینه های شما را ارزیابی می کند تا بهترین روش لیفت سینه را برای شما انتخاب کند.
تکنیک عمل جراحی ماستوپکسی

تکنیک عمل جراحی ماستوپکسی

چهار روش اصلی برای بالا کشیدن سینه با جراحی یا همان ماستوپکسی وجود دارد که به عنوان تکنیک هلال، دور چشم، عمودی و لنگر شناخته می شوند که برای اصلاح درجات مختلف افتادگی سینه استفاده می شود.
1. تکنیک هلال یا پری آرئولار شامل یک برش هلالی یا نیمه ماه است که در اطراف بالای هاله ی آرئول ایجاد می شود. این روش کم تهاجمی است و برای افرادی که سینه های کوچک دارند یا افتادگی جزئی سینه دارند مناسب است.
2. تکنیک circumareolar یا دونات شامل یک برش دایره ای است که در اطراف آرئول ایجاد می شود. این روش نیز کم تهاجمی است و برای کاهش اندازه آرئولا استفاده می شود. این روش برای افرادی که سینه های کوچک دارند یا افتادگی جزئی سینه دارند مناسب است.
3. تکنیک عمودی یا آب نبات چوبی شامل یک برش V شکل است که در اطراف بالای هاله و پایین خط وسط سینه امتداد می یابد. این تکنیک تهاجمی تر است و برای افرادی با سینه های بزرگتر و افتادگی متوسط ​​تا شدید سینه مناسب است.
4. تکنیک لنگر یا T معکوس شامل یک برش لنگر شکل است که در اطراف بالای هاله و در سراسر قسمت پائینی سینه امتداد می یابد. این تکنیک تهاجمی ترین است و برای افرادی که سینه های بزرگ و افتادگی شدید سینه دارند مناسب است. این تکنیک (لنگری شکل) یکی از رایج ترین تکنیک های لیفت سینه است که امروزه انجام می شود.

ماستوپکسی چیست؟

عمل جراحی لیفت سینه چگونه انجام می شود؟

عمل لیفت سینه معمولاً بسته به پیچیدگی عمل و اینکه آیا عمل دیگری مانند بزرگ کردن سینه همزمان انجام می شود، یک تا دو ساعت طول می کشد. جراح خط های برش را روی سینه های شما ترسیم می کند. قبل از جراحی، پزشک تعیین خواهد کرد که آیا بی حسی موضعی با آرامبخشی IV یا بیهوشی عمومی استفاده خواهد شد.
پزشک با دقت برش هایی را در امتداد خطوط از قبل مشخص شده ایجاد می کند و با استفاده از انواع ابزارهای جراحی، پوست را بلند کرده و از بافت های زیر جدا می کند. در حالی که پوست سینه برداشته می شود، مجموعه نوک پستان آرئول دست نخورده باقی می ماند. هنگامی که پوست اضافی برداشته شد، لبه‌های پوست جدید کنار هم قرار می‌گیرند و به‌ طور موقت با منگنه‌ها یا گیره‌های جراحی در جای خود قرار می‌گیرند و کمپلکس آرئول نوک سینه به موقعیت جدید و بالاتر خود می‌چرخد.
پزشک با بخیه های قابل جذب در اطراف مرز جدید آرئول و در امتداد لبه های پوست، برش را می بندد. برخی از پزشکان بخیه های خارجی را نیز در امتداد برش قرار می دهند. در نهایت، سینه ها با نوار یا باندهای جراحی برای محافظت از محل های برش در حین بهبودی پوشیده می شود.

زمان بازگشت به محل کار بعد از لیفت سینه یا ماموپلاستی

مراقبت های بعد از ماستوپکسی

جراحی لیفت سینه معمولاً نیازی به بستری شدن ندارد؛ به این معنی که شما در همان روز، معمولاً ظرف یک تا دو ساعت پس از جراحی، می توانید به خانه بروید. قبل از ترک بیمارستان، پزشک در خصوص مراقبتهای بعد از لیفت سینه با شما صحبت خواهد کرد تا از کسب نتایج حاصل از جراحی اطمینان حاصل کند.

1. استفاده از سوتین ماموپلاستی (سوتین طبی) بعد از جراحی، با هدف حفظ موقعیت سینه ها در محل جدید الزامی است و باید تا مدتی که پزشک معالج توصیه می کند پوشیدن آن را ادامه دهید.
2. حتماً چند روز استراحت کنید و از دستورات پزشک پیروی کنید تا از عوارض جلوگیری کنید و به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد.

3. دو روز بعد از جراحی سینه می توانید حمام بروید.
4. دوش گرفتن اشکالی ندارد. اما برای یک ماه وارد جکوزی، دریا یا دریاچه نشوید.
5. مصرف داروهای ضد انعقاد خون نظیر ایبوپروفن، وارفارین، آسپرین و… ممنوع است و افراد باید از مصرف خودسرانه دارو در این ایام به شدت خودداری نمایند.
6. از استراحت مطلق خودداری نمائید و پس از گذشت 24 ساعت از عمل، شروع به آهسته راه رفتن در منزل نمائید.
7. از ایجاد فشار بر روی قفسه سینه و همچنین دست ها پیشگیری کنید؛ بنابراین از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
8. محل برش‌ها را تا حد امکان خشک نگه دارید. برش ممکن است در ابتدا “برآمده” یا “خمیده” به نظر برسد که طی چند هفته برطرف می‌شود. اگر قسمتی از محل برش باز شد  و همچنین در صورت ترشح هر گونه مایعی از برش‌ها، با پزشک تماس بگیرید.

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

2 الی 3 هفته پس از بالا کشیدن سینه با جراحی ورزش های سبک را می توانید انجام دهید. با توجه به وضعیت عمومی تان و در صورت صلاحدید پزشک می توانید 3 ماه بعد از عمل، فعالیت های ورزشی سنگین؛ همچون شنا و بدنسازی را آغاز نمائید. تمریناتتان را به آرامی و با وزنه های کم شروع کنید، البته اگر آسیب و دردی به شما وارد نمی‌کند.

طرز خوابیدن بعد از جراحی سینه

یکی از مهم ترین مراقبتهای بعد از لیفت سینه این است که به هیچ عنوان نباید سینه ها تحت فشار قرار گیرند، لذا از خوابیدن بر روی سینه باید اجتناب کنید و فقط به پشت بخوابید و سر خود را به کمک چند بالش بالاتر از حد بدنتان قرار دهید.

درن بعد از عمل ماموپلاستی

قبل از بستن کامل برش های جراحی، پزشک ممکن است درن یا لوله پلاستیکی را برای خارج کردن خونابه و مایعات اضافی سینه در داخل هر سینه  قرار دهد.
اگر درن های جراحی وجود داشته باشد، به همراه هر بانداژی احتمالاً در هفته اول پس از جراحی برداشته می شود و بخیه های جذبی در حدود چهار تا هشت هفته جذب بدن می شوند. ممکن است کمی درد، کبودی و تورم و همچنین بی حسی در اطراف هاله را تجربه کنید که همه اینها طی چند هفته کاهش می یابد.
تاریخ مراجعه یک هفته بعد خود را که ویزیت بسیار مهمی است به یاد داشته باشید. در این جلسه پزشک روند بهبودی شما را بررسی می کند و دیگر توصیه های لازم را به شما می گوید.

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم؟

بعد از جراحی، ممکن است 1 الی 2 مرتبه حالت تهوع داشته باشید، این اتفاق امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ اما در صورتی که مکررا این حالت را داشتید حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.
پس از جراحی می بایست رژیم غدایی خود را با نوشیدن مایعات به میزان فراوان آغاز کنید. نوشیدن مایعات اعم از آب، آب آناناس، آب کرفس، آب پرتقال و به طور کلی ویتامین ث؛ تا 48 ساعت پس از عمل، توصیه می شود و پس از آن، افراد می توانند رژیم غذایی معمولی خود را در پیش بگیرند.
همچنین مدتی پس از عمل ماموپلاستی باید از خوردن غذاها و مایعات نفاخ همچون شیر و همچنین غذاهای پرچرب خودداری کنید و بیشتر غذاهای حاوی ویتامین و پروتئین را مصرف کنید.

عوارض عمل بالا کشیدن سینه با جراحی

عمل ماموپلاستی عوارضی مانند خونریزی، کبودی و تورم را به دنبال دارد که پس از طی دوران نقاهت کاملا برطرف می شود. البته در صورت خونریزی غیر طبیعی و مشاهده علائم غیر عادی، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت مراجعه به پزشک بی تجربه که دانش و مهارت کافی در این زمینه نداشته باشد ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

  • عفونت
  • بروز اسکار
  • مشکل یا ناتوانی در شیردهی
  • از دست دادن حس نوک سینه و پوست اطراف آن
  • تفاوت در اندازه، شکل و تقارن سینه ها که در آینده به انجام جراحی دیگری برای اصلاح این تفاوت ها نیاز است.

هزینه عمل ماستوپکسی

نتایج عمل بالا کشیدن سینه با جراحی

بلافاصله بعد از عمل متوجه تفاوت چشمگیری در شکل و موقعیت سینه های خود خواهید شد. با کاهش تورم، ممکن است همچنان متوجه تغییر در ظاهر سینه های خود شوید. ممکن است تا یک سال طول بکشد تا نتایج نهایی از عمل شما آشکار شود. با گذشت زمان، جای زخم ها به آرامی به خطوط نازک و سفید تبدیل می شوند.
نکته مهم: اگر بعد از لیفت سینه باردار شوید، اثرات بارداری و شیردهی ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد و باعث افتادگی و تغییر شکل سینه‌های شما شود.

اهمیت مشاوره قبل از جراحی سینه

جراحی سینه یکی از عمل‌های پرطرفدار زیبایی بدن است که به دلایل مختلف و با اهداف متفاوتی انجام می‌شود. برخی از این جراحی‌ها برای کاهش سایز سینه و یا لیفت سینه‌های افتاده انجام می‌شود و برخی دیگر برای افزایش سایز سینه و یا بازسازی بافت از دست رفته سینه. همچنین بازسازی بافت سینه ممکن است به دلیل عمل جراحی سینه در بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام شود. در برخی افراد نیز به دلایل ژنتیکی و بدنی، ممکن است حجم سینه‌ها از حد معمول کمتر باشد.

همانطور که در تمامی این موارد می‌بینید، شرایط و هدف افراد مختلف ممکن است برای انجام جراحی سینه، کاملا با هم متفاوت باشد. اینجا است که نقش معاینه و مشاوره دقیق یک جراح فوق تخصص پستان، ترمیمی و زیبایی مهم خواهد شد.
انجام معاینات و آزمایش‌های مختلف قبل و بعد از انجام سینه، مانند ماموگرافی، نقش مهمی در حفظ نتایج عمل و کاهش عوارض آن خواهد داشت. این معاینات باید به صورت دوره‌ای هر ۵ یا ۱۰ سال یک بار تکرار شود تا از سلامت سینه‌ها اطمینان حاصل گردد.

معاینات دوره ای پس از جراحی سینه توسط جراح سینه الزامی است. در نتیجه حتما دقت داشته باشید که تا زمان بهبودی، تحت نظر جراح خود بمانید و از تجویزهای پزشکی او به طور کامل پیروی نمایید.

لیفت و پروتز سینه

تکنیک لیفت و پروتز یا فقط تعبیه پروتز از هاله سینه

برخی زیبا جویان در جلسه مشاوره از پزشک می خواهند که با تعبیه پروتز به تنهایی سینه ها را قرینه کند. متاسفانه در این جور موارد با تعبیه پروتز به تنهایی غیرقرینگی بیشتر خودش را نشان می دهد. نگرانی این زیباجویان برای لیفت بیشتر بابت محل برش و جای بخیه ها بود. بنابراین پزشک تصمیم می گیرد که لیفت و پروتز از هاله را انجام دهد که کمترین میزان برش و بخیه را دارد.

البته اضافه کنیم که این تکنیک یعنی لیفت و پروتز یا فقط تعبیه پروتز از هاله سینه برای همه افراد کاربرد ندارد و تشخیص آن فقط توسط فوق تخصص جراح سینه امکان پذیر است.

بهترین فوق تخصص جراح سینه در تهران

مسئله مهم در جراحی های درمانی-زیبایی سینه مراجعه به یک جراح مجرب است. بسیاری از پزشکان این جراحی را در حالی انجام می‌دهند که یا فاقد تخصص در آن هستند یا تجربه کافی برای انجام آن ندارند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی با دانش و تجربه کافی در جراحی سینه، بهترین نتایج را برای بیماران به ارمغان می آورند.

اطلاعات مطب جهت مشاوره رایگان و دریافت نوبت 

نتیجه گیری

ماستوپکسی یا بالا کشیدن سینه با جراحی موقعیت سینه‌های شما را بهبود می بخشد و ظاهر خوش فرم‌تری را ایجاد می کند. پیروی کردن از همه نکات و مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی برای کسب نتایج بهتر اهمیت زیادی دارد. همچنین در انتخاب بهترین جراح سینه نهایت دقت و وسواس را داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا