پروتز سینه

با انواع پروتز سینه، هزینه، مراقبتها و عوارض احتمالی آن آشنا شوید.

هر آنچه درباره پروتز سینه باید بدانید.

خانم هایی که مشکل افتادگی سینه در اثر بارداری، کاهش وزن، بالا رفتن سن و خانم های جوانی که به صورت ژنتیکی سینه های کوچکی دارند و همچنین عزیزانی که به خاطر سرطان سینه، سینه خود را برداشته اند از داوطلبان پروتز سینه هستند. کاشت پروتز تاثیر بسزایی در روابط زناشویی و اجتماعی آن ها خواهد داشت. همراه ما باشید تا با مطالعه این مقاله کامل ترین اطلاعات درباره انواع پروتز سینه، ماندگاری و مراقبتهای بعد از عمل را بدانید.

پروتز سینه

مزایای عمل جراحی پروتز سینه

  • سینه ها را برجسته می کند.
  • بهبود موقعیت های اجتماعی
  • امکان پوشیدن لباس های جدید و متفاوت
  • تقارن را در سینه های نامتقارن ایجاد می کند.
  • سینه های بسیار کوچک را بهبود می بخشد.
  • بهبود رضایتمندی از ظاهر و احساس جوانی بیشتر
  • مشکلات مربوط به شکل و اندازه سینه ها را درمان می کند.
  • باعث کاهش افتادگی، داشتن سینه هایی محکم تر، بازیابی تقارن و افزایش اندازه می شود.
  • مزیت اصلی جراحی زیبایی بزرگ کردن سینه با پروتز بهبود شکل ظاهری پستان ها می باشد.

انواع پروتز سینه از نظر شکل

انواع پروتز سینه از نظر شکل

۱. پروتز سینه گرد (Round Breast Implant)

یکی از رایج ترین ایمپلنت های سینه، پروتز سینه مدل گرد می باشد. قبل از جراحی، برآمدگی سینه به شکل کروی است. ایمپلنت سینه گرد دارای انواع مختلف (برجستگی کم تا برجستگی زیاد) می باشد. پروتز پستان گرد باعث پرتر به نظر رسیدن سینه ها می شود، بنابراین اگر قصد درمان افتادگی سینه و ایجاد شکل ظاهری پرتر در سینه های خود را دارید، گزینه خوبی برای شما خواهد بود. معمولاً ایمپلنت های گرد در مقایسه با ایمپلنت های قطره اشکی ارزان تر هستند.

۲ . پروتز سینه مدل اشکی (Teardrop Breast Implants)

پروتز سینه مدل اشکی دارای شکل ظاهری کاملاً طبیعی است و قسمت پایینی سینه ها در مقایسه با بخش فوقانی برجسته تر است. در پروتز سینه اشکی، سینه ها شبیه به قطره اشک هستند. این روش پروتز عمدتاً بر روی بخش تحتانی سینه ها تمرکز می نماید.

فیلم عمل پروتز سينه

انواع پروتز سینه از نظر جنس

  • پروتز سینه سالین

پروتز پستان سالینی حاوی یک صدف خارجی سیلیکونی پر شده با محلول آب نمک استریل (سالین) می باشد. برخی از آنها از قبل پر شده و برخی دیگر در طول عمل پروتز سینه پر می شوند. این ایمپلنت ها دارای اندازه های مختلف هستند. 

  • پروتز سینه سیلیکونی

ایمپلنت های سینه سیلیکونی دارای یک پوسته یا صدف خارجی سیلیکون می باشند که در اندازه های مختلف موجود هستند. بیشتر افراد، پروتز های سیلیکون را از نظر احساس و شکل ظاهری، طبیعی تر می دانند.

انواع برش در جراحی پروتز سینه

انواع برش در جراحی پروتز سینه

در جراحی پروتز سینه، برش‌ها برای جایگذاری ایمپلنت سینه، در سه محل مختلف زده می‌شوند. بسته به اینکه نوع پروتز چیست و به چه منظوری از پروتز سینه استفاده می‌شود، برش‌ها ممکن است در زیر بغل، بافت قهوه‌ای رنگ نوک پستان یا زیر سینه ایجاد شوند. این برش‌ها چندان عمیق نیستند و معمولا در محلی ایجاد می‌شوند که قابل دیدن نیست.

  • برش زیر سینه ای (Inframammary Incision)

رایج‌ترین نوع برش در جراحی سینه، برش زیر سینه است و اکثر جراحان آن را توصیه می کنند. برش های زیر سینه ای در چینی که درست در زیر سینه قرار گرفته است ایجاد می شوند. طول این برش معمولا ۴ تا ۵ سانتیمتر است و به دلیل محل این برش‌ها معمولا بعد از جراحی مشخص نیستند و ظاهر سینه را نیز تغییر نمی‌دهند.

  • برش پیرا هاله ای (Periareolar Incision)

برش هاله سینه نیز کاری کاملا تخصصی است، چراکه این نوع برش کاملا در معرض دید قرار دارد و پزشک باید بتواند آن را به‌خوبی بپوشاند. به همین دلیل تنها پزشکان ماهر برای افراد خاص از این نوع برش استفاده می‌کنند. یک برش کوچک در اطراف بخش تحتانی یا فوقانی هاله، یعنی همان ناحیه حلقوی تیره رنگ در اطراف نوک سینه ایجاد می شود. بمنظور کاهش برجای ماندن جای زخم، خط برش در لبه خارجی هاله یعنی جایی که پوست تیره با پوست روشن طلاقی می یابد، ایجاد می شود.

  • برش زیر بغل (Transaxillary Incision)

پزشکان به‌ندرت برش زیر بغل را به کسی پیشنهاد می‌دهند. چرا که در این نوع برش دسترسی به سینه‌ها کمی دشوارتر است و جراح دید کافی برای قرار دادن پروتز را ندارد.
همچنین برش زیر بغل مجدداً قابل استفاده نبوده و در صورت لزوم، باید برش دیگری در جای دیگری از زیر بغل ایجاد شود که در نتیجه جای زخم دیگری را بر جای خواهد گذاشت.

پروتز سینه چگونه انجام می شود

مراحل انجام پروتز سینه

پروتز سینه نسبت به دیگر اعمال جراحی زیبایی، عملی کم تهاجمی و ایمن است. مدت‌زمان این عمل بین 60 تا 90 دقیقه طول می کشد و دوره نقاهت بعد از آن نیز مانند دیگر عمل‌های جراحی از یک تا دو هفته متغیر است.
جراحی کاشت پروتز سینه معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و برش ها در نواحی ایجاد می شود که جای زخم بر جای مانده از آنها در حداقل سطح ممکن قابل رویت باشد. برش ها براساس نوع پروتز سینه، درجه بزرگی مورد نظر، آناتومی بدن شما و ترجیح جراح سینه و بیمار، متفاوت می باشد. جراح پیش از این با شما در مورد محل برش ها صحبت خواهد کرد تا از جای زخم ها مطلع شوید. پس از قرارگیری پروتز در محل مناسب، برش ها بخیه و با پانسمان پوشانده می شوند.
ممکن است در ابتدا سینه های شما غیرطبیعی به نظر برسند، اما جای نگرانی نیست و در بیشتر موارد موقتی است. سینه های شما معمولاً ظرف چند ماه ظاهر طبیعی پیدا می کنند.

بهترین محل قرارگیری پروتز سینه

بهترین محل قرارگیری پروتز سینه

تعیین اندازه و محل قرارگیری پروتز سینه بر عهده پزشک معالج است. معمولا جراح با توجه به مواردی نظیر سن بیمار، نوع پوست، امکان بارداری در آینده و شغل متقاضی اندازه، نوع پروتز و محل قرارگیری آن را تعیین می‌کند. پروتز مورد نظر بین بافت پستان و عضله قفسه سینه یا پشت عضله سینه قرار می گیرد. بافت‌های اطراف پروتز آن را نگه می‌دارند و از جابجایی آن جلوگیری می‌کنند.
معمولا افراد لاغر نمی‌توانند از پروتزهای بزرگ استفاده کنند؛ زیرا در این صورت سینه‌های آن‌ها فرمی غیرطبیعی پیدا کرده و بدحالت می‌شود. همچنین برای افرادی که سن بالاتری دارند و پوست آن‌ها خاصیت کشسانی خود را از دست داده است، نمی‌توان از پروتزهای بزرگ استفاده کرد. 

کاندیدای مناسب پروتز سینه

متقاضیان باید حداقل ۱۸ سال داشته باشند. دلیل این محدودیت سنی این است که بافت پستان باید به طور کامل رشد طبیعی خود را به پایان رسانده باشد. البته طبق نظر متخصصان جراحی سینه، افراد برای پروتز سینه سالین باید بیش از ۱۸ سال سن داشته باشند و در صورت بکارگیری پروتز سیلیکونی فرد بایستی ۲۰ سال به بالا باشد.
همچنین فرد متقاضی لازم است که از سلامت ذهنی و روانی و سلامت جسمانی برخوردار باشد؛ بدین معنا که به هیچگونه عفونت فعال، سرطان یا هر نوع بیماری بدخیم دیگری مبتلا نباشد. 
همچنین زنانی که به سرطان مبتلا بوده و جهت درمان تحت عمل ماستکتومی یا جراحی لامپکتومی قرار گرفته اند، برای بازسازی سینه می توانند عمل پروتز سینه انجام دهند.

بهترین سایز پروتز سینه

نحوه انتخاب سایز پروتز سینه

پروتز سینه را باید متناسب با اندازه و شکل بدنتان انتخاب کنید. آناتومی بدن و تناسب اندام از جمله هیکل، قد، وزن، عرض شانه، عرض پهلو و حجم فعلی سینه ها را در زمان انتخاب اندازه پروتز پستان مد نظر قرار دهید. 
ایمپلنت ها بر حسب واحد سانتی متر مکعب اندازه گیری می شوند و در دامنه ای از ۱۲۰ تا ۸۵۰ سی سی قرار دارند. بیشتر بیماران پروتز سینه ٣۵٠ سی سی تا ۴۰۰ سی سی را انتخاب می کنند.

مشاوره با پزشک را فراموش نکنید. جراح می تواند شما را در دستیابی به نتیجه مطلوب کمک کند. هدف بیشتر جراحان جلب رضایت بیمار و نتیجه ای طبیعی است که با شکل و اندازه بدن شما متناسب باشد. 

نکات مهم قبل از جراحی پروتز سینه

قبل از تصمیم گیری نهایی و انجام عمل پروتز پستان، در جلسه مشاوره خواسته ها و انتظارات خود را بیان کنید. وظیفه پزشک این است که شما را در جهت اهداف واقع بینانه از جراحی هدایت نماید. همچنین ایشان اطلاعات لازم درمورد انواع پروتزها را در اختیارتان قرار می دهد و در انتخاب گزینه مناسب به شما کمک می کند. پزشک با توجه به تجربه خود و فرم بدن بیمار، اندازه فعلی سینه، پهنای آن و بافت سینه، نوع پروتز، حجم و فرم آن را تعیین می‌کند. همچنین جدی گرفتن توصیه های پزشکی، انجام آزمایش ها و تست های لازم از جمله ماموگرافی و سونوگرافی پستان الزامی است.

یکی از مسائلی که جراح باید پیش از عمل با فرد در میان بگذارد، احتمال پیچیده شدن پروسه ماموگرافی بعد از جراحی پروتز پستان است. پروتزهای سیلیکونی در انجام ماموگرافی اختلال ایجاد می کنند. به طوریکه طی تست ماموگرافی وجود کیست یا سلول های سرطانی قابل شناسایی نبوده و باید برای تشخیص دقیق تر نمونه برداری سینه انجام شود.

پروتز دائمي سينه نی نی سایت

ماندگاری پروتز سینه

حتی اگر فرد تمام مراقبت های لازم را انجام دهد و بعد از جراحی پروتز دیگر باردار نشود، پارامترهای افزایش سن تاثیر خود را بر ظاهر سینه می گذارند. با بالا رفتن سن، به دلیل از دست رفتن بافت سینه یا حالت ارتجاعی پوست، ایمپلنت سینه باید تعویض شود، چون موارد مذکور باعث کاهش برجستگی سینه می شود و حالت شلی و افتادگی سینه ها را افزایش می دهد. بنابراین ماندگاری ایمپلنت های سینه طولانی مدت بوده ولی مادام العمر و دائمی نیستند و در نهایت باید تعویض شوند. بیشتر ایمپلنت ها برای استفاده جهت یک دوره ۱۰ ساله مناسب هستند.
حالا اگر بعد از مدت معین شده یا حتی زودتر از آن، پروتزها مشکل ساز شوند، مثلا دچار پارگی پروتز سینه یا انقباض کپسولی شده اید، بایستی تحت عمل تعویض پروتز سینه یا برداشتن کامل آن ها قرار بگیرید.

مراقبتهای قبل از جراحی پروتز سینه

  • دو هفته قبل از جراحی، از مصرف آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین، خودداری کنید. در صورت نیاز به مصرف داروی سر درد یا سایر داروهای مسکن درد، تیلنول بر اساس دستورالعمل های روی جلد، بی خطر ترین محصول می باشد.
  • حتماً با پزشک خود در خصوص مصرف داروهای گیاهی یا محصولات جایگزین قبل و بعد از جراحی، گفتگو کنید.
  • در صورت داشتن هر گونه بیماری از قبیل سرماخوردگی، بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن برای بهبود زخم ها مضر بوده و احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. اگر سیگاری هستید، به پزشک اطلاع دهید و ۲ هفته قبل و بعد از جراحی استعمال آن را ترک کنید.
  • قبل از جراحی دوش بگیرید.
  • شب قبل از جراحی زود بخوابید و زیاد استراحت کنید.
  • از نیمه شب روز قبل از جراحی، چیزی نخورید و ننوشید.
  • در روز جراحی، از مصرف محصولات مراقبت از پوست، آرایش کردن، استفاده از دئودورانت، عطر، لاک ناخن و غیره خودداری کنید.
  • حتماً از یکی از دوستان یا نزدیکان خود بخواهید تا در روز جراحی و پس از آن شما را همراهی کند.
  • در خصوص مصرف یا عدم مصرف داروهای نرمال خود در صبح روز جراحی، از پزشک سوال کنید.

مراقبتهای بعد از پروتز سینه

مراقبتهای بعد از عمل پروتز سینه

  • تقریباً پنج تا هفت روز بعد از جراحی، باید توسط پزشک خود چک آپ شوید.
  • گاهی به دلیل مصرف داروهای مسکن، دچار یبوست می شوید. شما باید مکمل های فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • گاهی حس مورمور شدن را در سینه ها یا نوک سینه ها در هفته های بعد از جراحی پروتز سینه تجربه می کنید. این حس چیزی شبیه به خواب رفتن پا می باشد. این حالت به دلیل بهبود یافتن اعصاب تجربه شده و کاملاً نرمال است.
  • بخیه ها جذبی و در زیر پوست شما هستند. انتهای بخیه ها از پوست بیرون است و در اولین جلسه بعد از عمل سینه، توسط پزشک چیده می شوند.
  • با شکم خالی، داروی مسکن مصرف نکنید. یک میان وعده سبک میل کرده و سی دقیقه بعد، داروی مسکن را مصرف کنید.
  • بعد از جراحی پروتز سینه، از سوتین های فاقد فنر استفاده کنید. سوتین هایی را انتخاب کنید که سینه های شما را به سمت بالا، هل ندهند و تنها یک پوشش را بر روی آنها ایجاد نمایند. قبل از پوشیدن سوتین های فنر دار، تا سه ماه دست نگه دارید.
  • در دوره مصرف داروهای مسکن نارکوتیک از رانندگی کردن یا کار کردن با ماشین آلات، خودداری کنید.
  • روز بعد از عمل پروتز سینه، می توانید دوش بگیرید. پانسمان روی زخم ها را خشک نگه دارید. اگر استری استریپ ها یا پانسمان روی زخم ها افتاد، زخم را با پماد آنتی بیوتیک پوشش دهید. 
  • اجسام سنگین بلند نکنید. 
  • از گذاشتن یخ به طور مستقیم بر روی پوست خودداری کنید، چون پوست بی حس است و ممکن است دچار سوختگی ناشی از سرمای شدید شود.

سوتین ماموپلاستی

سوتین مناسب بعد از عمل پروتز سینه

یکی از نکات مراقبتی بسیار مهم که رعایت آن بسیار ضروری است، پوشیدن سوتین ماموپلاستی پس از عمل است. سوتین های بعد از جراحی سینه انواع مختلفی دارند که در زیر به آن ها اشاره می شود:

سوتین فشرده سازی: این دست از سوتین ها بافت فشرده ای دارند و مانند گن هستند. پزشکان استفاده از آن بعد از جراحی بزرگ کردن سینه را الزامی می دانند. زیرا با فشار نسبی که به بافت سینه وارد می کند، از تکان های اضافه آن جلوگیری کرده و مانع تجمع مایعات در میان بافت ها می شود.

سوتین هایی با قفل جلو: این نوع از سوتین ها از جلو بسته میشوند و برای تعویض آن فشاری به دست و بازوها وارد نمی شود. به طور کلی اگر پروتز سینه انجام داده اید، این مدل از سوتین ها بسیار برای شما مناسب می باشند، خصوصاٌ اگر برش جراحی در ناحیه زیر بغل ایجاد شده باشد.

نکته مهم:

بعد از عمل به دلیل فرم محکم و برجسته پستان ها، ممکن است احساس کنید دیگر نیازی به سوتین ندارید. در هر صورت چه سینه هایتان عمل شده باشند یا فرم طبیعی خود را دارا باشند، تحت تاثیر جاذبه و گرانش زمین قرار می گیرند. پس اگر می خواهید عمر پروتز ها طولانی شود و سینه هایتان دیرتر برجستگی خود را از دست دهند، لازم است در طول روز سوتین بپوشید؛ به ویژه زمانی که می خواهید ورزش کنید.

نحوه خوابيدن بعد از عمل پروتز سينه

نحوه خوابيدن بعد از عمل پروتز سينه

از خوابیدن به روی شکم خودداری کنید. در هنگام خوابیدن، با قرار دادن چند بالش، کمر خود را در موقعیت بالاتری قرار دهید.

دوره نقاهت پروتز سینه

روزهای اول پس از جراحی، سخت ترین مرحله از دوره ریکاوری بعد از عمل پروتز سینه است. حداکثر درد را در طول چند روز اول حدوداً ۳ تا ۵ روز تجربه خواهید کرد. بهترین روش برای کاهش درد استراحت، محدود کردن فعالیت های فیزیکی، پوشیدن سوتین های مخصوص بعد از جراحی و مصرف مسکن است. همچنین در این دوره کبودی و ورم پستان ها را تجربه خواهید کرد که به تدریج رو به بهبودی می روند.
اکثر پزشکان توصیه می کنند در صورتی که توانایی لازم برای سرپا ایستادن را بدست آوردید، پیاده روی سبکی را آغاز کنید. بدین نحو خون در بدن به طور مطلوب تری گردش پیدا می کند و مانع تشکیل لخته خون می شود. البته شما باید به خواسته بدن تان گوش دهید. اگر همچنان درد و خستگی همراه تان است، پس استراحت کنید.

بازگشت به محل کار و فعالیت های اجتماعی

اکثر بانوان حدود یک الی دو هفته بعد از عمل پروتز پستان قادر خواهند بود به محل کار خود بازگردند. با گذشت یک ماه انتظار می رود که بهبودی به طور چشمگیری حاصل شده باشد و شما برای انجام کارهای سنگین و تمرینات فیزیکی مشکلی نداشته باشید. اما دقت داشته باشید چنانچه کار شما خواستار فعالیت های فیزیکی سنگین و پر فشاری است، باید مدت زمان بیشتری را به استراحت بگذرانید تا از حاصل شدن بهبودی مطلوب مطمئن گردید. لازم است یک جلسه ویزیت با دکتر خود داشته باشید تا ایشان روند بهبودی تان را ارزیابی کند.

هزینه پروتز سینه

تعیین هزینه دقیق جراحی غیر ممکن است، ولی فاکتورهای متعددی بر آن تاثیرگذار هستند. فاکتورهای تعیین کننده هزینه عمل پروتز پستان عبارتند از:

  • نوع ایمپلنت – قیمت انواع پروتز سینه با یکدیگر متفاوت هستند. پروتز سینه های سیلیکونی گران ترین نوع می باشند.
  • موقعیت جغرافیایی- معمولاً هزینه جراحی زیبایی در کلان شهرها که هزینه زندگی در آنها بالاتر است، بیشتر می باشد. تقاضای بیشتر برای این جراحی ها، اغلب باعث بالا رفتن قیمت این روند درمان زیبایی می شود.
  • تجربه پزشک جراح سینه- اغلب جراحان دارای تجربه کامل، دستمزد بالاتری را برای جراحی دریافت می کنند. این بدان معنا نیست که گران ترین جراحان، بهترین جراحان  هستند، ولی سطح تجربه در هزینه جراحی نقش تعیین کننده ای دارد.
  • برند پروتز سینه
  • هزینه های مرتبط با عمل جراحی از قبیل بیهوشی، تسهیلات و امکانات بیمارستان، خرید گن و داروهای پس از جراحی و… .

ورزش بعد از عمل پروتز سینه

ورزش بعد از عمل پروتز سینه

برای بازگشت به روتین ورزشی تان عجله نکنید. اگر پیش از آن که محل جراحات به طور کامل بهبود یابند، به انجام تمرینات ورزشی پر فشار مشغول شوید، فرم نهایی پروتز پستان تحت تاثیرات منفی قرار می گیرد. به طور معمول تمرینات ورزشی سبک و حرکاتی که بر روی پایین تنه فشار وارد می کنند با گذشت 3 هفته قابل انجام هستند؛ در حالی که تمرینات قفسه سینه باید با سپری شدن ۶ هفته از عمل پروتز شروع شوند. با این حال تصمیم گیرنده اصلی پزشک معالج است و با توجه به شرایط بدن تان انجام یک سری از فعالیت ها را بلا مانع می داند و برخی دیگر را ممنوع می کند.

 وقتی ورزش کردن از سوی پزشک، بلامانع اعلام شد، حتماً در هنگام انجام فعالیت های ورزشی، سوتین های ورزشی بر تن کنید.

تورم بعد از جراحی پروتز سینه

تورم، واکنش طبیعی بدن به تروما است و بخش نرمال و اجتناب ناپذیر فرایند بهبود محسوب می شود. بلافاصله بعد از جراحی، سینه ها و ماهیچه های اصلی سینه متورم می شوند. حداکثر تورم در طول ۲ تا ۳ روز اول بعد از جراحی است و ظرف دو تا سه هفته بخش عمده ای از تورم فروکش می کند. با فرو نشستن تورم، سینه ها شکل طبیعی تری پیدا می کنند. مقدار تورم در بیماران مختلف متفاوت است و در صورت قرار دادن ایمپلنت در زیر ماهیچه، در بالاترین سطح خود می باشد.
همچنین ممکن است تورم در یک سینه نسبت به سینه دیگر زودتر فروکش کند. برای مثال در زنان راست دست، ماندگاری تورم در سینه راست بیشتر است چون آنها از ماهیچه های سمت راست بدن خود بیشتر از ماهیچه های سمت چپ استفاده می کنند. فعالیت هایی از قبیل شانه زدن مو، باز و بسته کردن درب با دست راست، همگی ماهیچه های سمت راست قفسه سینه را فعال می کنند. اگر اندازه دو سینه در ابتدا متفاوت به نظر برسد، موضوع به سرعت متفاوت فروکش کردن تورم ارتباط دارد.

تفاوت لیفت سینه با پروتز سینه چیست؟

جراحی پروتز سینه، با لیفت سینه متفاوت است. پروتزها تنها برای بزرگ و برجسته کردن سینه مورد استفاده قرار می گیرند. پروتز سینه شکل و اندازه سینه ها را با کمک ایمپلنت هایی که در زیر بافت سینه قرار داده می شوند بهبود می بخشد. بنابراین اگر پستان های شما دچار افتادگی نشدند، برای خوش فرم کردن آن ها عمل پروتز انتخاب مناسبی است. اما بالعکس اگر پوست سینه کشیده شده و حالت افتاده ای دارد، بهتر است پروتز سینه انجام ندهید؛ زیرا این احتمال وجود دارد که نه تنها نتیجه مطلوب بدست نیاید بلکه سنگینی ناشی از آن، افتادگی پستان را افزایش دهد.
لیفت سینه تنها بافت سینه را بالا می کشد و در اندازه و سایز سینه ها تغییری ایجاد نمی کند. با بالاتر رفتن سن، بارداری و شیردهی پوست دچار افتادگی می شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. لیفت سینه می تواند به بهبود شکل سینه ها و ایجاد ظاهری جوان تر کمک کند.
اغلب بیماران لیفت و پروتز سینه را بمنظور دستیابی به بهترین نتیجه از درمان، به طور همزمان انجام می دهند.

لیفت و پروتز سینه به طور همزمان چگونه انجام می شود؟

عوارض پروتز سینه

عوارض پروتز سینه

برخی عوارض جانبی رایج شامل درد، تورم، کبودی و احساس مورمور شدن در قفسه سینه است که بعد از گذشت چند روز برطرف می شود.
اگر جراحی پروتز سینه توسط پزشک بی تجربه انجام شود ممکن است عوارضی که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم، نمود یابند. برطرف کردن این عوارض ممکن است طی روندهای جراحی یا غیرجراحی انجام پذیرد.

  • هماتوم
  • انقباض کپسولی
  • عفونت پروتز سینه 
  • دفورمیتی دیواره قفسه سینه
  • عدم تقارن سینه ها به لحاظ فرم و سایز
  • آسیب دیدگی و از بین رفتن حس نوک سینه
  • بر جای ماندن جای زخم قابل ملاحظه و ضخیم
  • ایجاد ناهمواری بر روی بافت پستان: زمانی که سایز ایمپلنت سینه به طور غیر معمولی بزرگ باشد، به طور صحیح در محل خود قرار نمی گیرد و پوست نمی تواند به طور کامل آن را پوشش دهد. در نتیجه چین خوردگی هایی در آن ناحیه به چشم می خورد.
  • آتروفی بافت سینه: اگر از یک پروتزی با سایز بزرگ تر از حد مناسب استفاده شود، بافت پستان متحمل فشار زیادی می شود که باعث کشیدگی و در نتیجه از بین رفتن آن می شود.
  • ترکیدگی که در آن، ایمپلنت نشت کرده و باعث ایجاد برامدگی های کوچکی به نام گرالونوم های سیلیکون می شود.
  • چرخش ایمپلنت در داخل سینه: اگر ایمپلنت چرخش پیدا کند، شکل ظاهری سینه مختل شده و روند مجزایی برای درمان آن مورد نیاز می باشد.

آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟

زنان دارای ایمپلنت های سینه در معرض خطر رشد سرطان البته در سطح و نرخ بسیار پایین قرار دارند ولی موضوع جالب این است که این شامل سرطان سینه نمی شود. احتمال رشد هر نوع سرطان، به نوع ایمپلنتی که شما در بدن خود دارید، وابسته است.

انقباض کپسولی چیست؟

زمانی اتفاق می افتد که بافت اسکار اطراف سینه باعث فشرده شدن پروتز سینه می شود. این امر باعث بروز درد شدید می شود و همچنین حس سفت شدن را در اطراف قفسه سینه و بدشکلی در سینه ها را بوجود می آورد. اگر فکر می کنید انقباض ایمپلنت برای شما عذاب آور است، بلافاصله با جراح خود تماس بگیرید.

پروتز خارجی پستان چیست؟

بعضی از زنان هستند که تمایل دارند سینه های بزرگی داشته باشند، اما در عین حال به دلایل مختلف نمی خواهند تحت عمل جراحی قرار گیرند. این گونه افراد می توانند از پروتز خارجی پستان استفاده کنند. البته باید بدانید که پروتزهای خارجی همچون پروتزهای داخلی، احساس واقعی بافت سینه را ایجاد نمی کنند و تنها در زیر لباس برای فرد ظاهری مطلوب را ایجاد می کند. پروتزهای خارجی هم به لحاظ ترکیبات سازنده، فرم و اندازه در انواع گوناگونی در دسترس هستند. برای استفاده، می توان آن ها را درون سوتین های مخصوص جایگذاری کرد. این سوتین ها دارای جیب مخفی هستند که پروتز درون آن ها قرار می گیرد. روش دیگر این است که قسمت چسبناک پروتز خارجی که سیلیکونی می باشد، به پوست می چسبد و با پوشیدن یک سوتین معمولی در محل تثبیت می شود.

مدت زمان جراحی پروتز سینه چقدر است؟

در اکثر موارد افراد برای جراحی پروتز سینه، تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند. با توجه به این مسئله زمان عمل ۱ الی ۲ ساعت است؛ اما عواملی همچون شدت دشواری و پیچیدگی عمل، تکنیک برش دهی، نوع پروتز و محل جای گیری آن همگی در تعیین مدت زمان دخیل هستند.

پروتز سینه نی نی سایت

نتایج پروتز سینه

برای ارزیابی فرم جدید سینه باید چند روزی صبر کنید تا ورم، کبودی، قرمزی و دیگر اثرات جانبی به طور کامل از بین روند. البته نتیجه نهایی ممکن است حتی ۳ الی ۴ ماه طول بکشد. در این مدت پروتز با محل قرارگیری خود به خوبی سازگاری یافته، ورم و کبودی باقی مانده برطرف شده و فرم اصلی سینه ها مشخص می شوند.

حاملگی پیش از یک سال، از بهبودی کامل سینه جلوگیری کرده و همچنین افزایش وزن ناشی از بارداری نیز در تغییر ظاهر پستان ها مؤثر است. پس اجتناب از بارداری در ۱۲ ماه اول بعد از عمل الزامی است. توصیه می شود از نوسانات وزنی امتناع کنید. بالا رفتن وزن یکی از عوامل افتادگی بافت سینه و کاهش خاصیت الاستیکی آن است. حفظ وزن تان در یک دامنه ثابت، در افزایش ماندگاری نتیجه بسیار تاثیر گذار است.

آیا عمل پروتز پستان، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

همچون دیگر پروسه های زیبایی که با خواست و انتخاب فرد انجام می شود، عمل پروتز نیز تحت پوشش بیمه سراسری قرار نمی گیرد. البته گاهی اوقات تحت شرایط خاصی، بیمه پوشش های حمایتی را برای زنانی که به سرطان مبتلا بوده و میخواهند با پروتز جراحی بازسازی سینه انجام دهند، به عمل آورده است.

جراحی برداشتن یا تعویض پروتز سینه

هدف اصلی این عمل جراحی حذف پروتزها از بدن است. در طول این پروسه علاوه بر ساختار پروتز، جراح بافت اسکار و ژل سیلیکونی که به سبب ترکیدگی پروتز در ناحیه بافت پستان پخش شده است را نیز برمی دارد. البته امکان دارد این فرایند در راستای تعویض پروتز سینه هم به انجام رسد؛ یعنی طی عمل، پروتزهای قدیمی برداشته می شوند و پروتزهای جدید که ممکن است ساختار و اندازه متفاوتی داشته باشند، جایگزین آن ها شوند.
عمر مفید ایمپلنت های پستان ۱۰ نهایتاً ۱۵ سال است اما چنانچه بعد از این مدت مشکل جدی را به همراه نداشته باشند، نیازی نیست جراحی تعویض پروتز سینه انجام شود.

معرفی بهترین جراح سینه در تهران

دریافت بهترین نتیجه و رضایتمندی از نتیجه جراحی پروتز سینه به انتخاب بهترین جراح سینه که دانش و مهارت کافی در زمینه جراحی های زیبایی سینه دارد، بسیار وابسته است.
پزشک جراح باید دارای بورد تخصصی، تجربه لازم و مهارت کافی باشد. دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، جراحی پروتز سینه را برای بیماران بدون هیچ گونه عوارضی انجام می دهند.
عزیزانی که در خصوص عمل پروتز سینه سوالاتی دارند می توانند جهت مشاوره رایگان مراجعه نمایند تا راهنمایی های لازم انجام شود. فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد. 

اطلاعات مطب و نوبت دهی 

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا