افتادگی سینه بعد از پروتز

بهترین سایز پروتز برای جراحی لیفت پروتز

بهترین سایز پروتز سینه

پروتز سینه یک جراحی زیبایی برای فرم دادن و حجیم کردن سینه ها است که متقاضیان زیادی دارد. بعضی از خانم ها در حین حاملگی، شیردهی، بیماری‌هایی مانند سرطان و… دچار مشکلاتی از قبیل کاهش حجم یا از دست دادن یک یا دو سینه‌ خود شده اند که با پروتز سینه به فرم و حجم دلخواه خود می رسند.
انتخاب سایز مناسب برای جراحی لیفت پروتز سینه یک چالش برای جراحان است. در ادامه این مقاله خواهید فهمید چگونه بهترین سایز پروتز سینه انتخاب می‌شود. پس تا پایان با ما همراه باشید.

انواع پروتز سینه 

انواع پروتز سینه 

۱. پروتز سینه گرد (round)

این نوع پروتز برای افرادی که دوست دارند سینه‌هایشان برجسته‌تر به‌نظر برسد، مناسب است. معمولا کسانی این نوع پروتز را انتخاب می کنند که میخواهند پروتز سینه بافت نرم و خوش‌فرمی داشته باشد.

٢. پروتز سینه اشکی (آناتومیکال یا قطره‌اشکی)

افرادی که تمایل دارند پروتز سینه هایشان نمای طبیعی‌تری داشته باشد طرفدار این نوع پروتز هستند. علاوه‌بر این کسانی که بافت سینه‌ی آنها خیلی کم است یا اصلا بافت پستان ندارند، افرادی که سینه‌های تخت و بدون شکل دارند، یا دچار عدم تقارن در سینه‌ها یا نقص ظاهری سینه هستند، برای ظاهر طبیعی‌تر بهتر است از پروتز سینه قطره‌اشکی استفاده کنند.

انتخاب پروتز سینه

یکی از مسایل مهم در عمل پروتز سینه، انتخاب بهترین سایز پروتز سینه است. پروتز سینه غیر از حجم مشخصات مهم دیگری دارد. قطر قاعده‌ی پروتز، میزان برجستگی پروتز یا ارتفاع پروتز و شکل پروتز مواردی هستند که در انتخاب پروتز نقش دارند.

یک پروتز دو مشخصه‌ی اصلی دارد. یکی پروفایل پروتز که میزان ارتفاع آن است. دیگری قاعده‌ی پروتز. پروفایل پروتز را برحسب کیفیت پوست سینه و فاصله نوک سینه از خط زیر سینه و البته سلیقه‌ی مراجعه کننده انتخاب می‌کنیم، ولی قاعده‌ی پروتز را فقط قاعده‌ی سینه تعیین می‌کند.

مراجعه کنندگان معمولا سایز پروتز را با حجم پروتز یکسان می‌دانند. فرایند انتخاب سایز بین مراجعه‌کنندگان، حجم پروتزی است که در مقایسه با دیگر مراجعه کنندگان پسندیده‌اند. اما فرایند واقعی تعیین بهترین سایز پروتز سینه، تعیین اندازه‌ی قطر و ارتفاع پروتز است.

پهنای سینه یا قاعده‌ی سینه در قدم اول اندازه‌گیری می‌شود. یک ‌سانتی‌متر کمتر یا بیشتر مقدار اندازه‌ی مناسب قطر پروتز است. مثلا اگر فاصله‌ی چین داخلی تا خارجی پستان راست حدود ۱۲ سانتی‌متر باشد، پروتز‌های با قطر ۱۱ تا ۱۳ سانتی‌متر را می‌شود انتخاب کرد. در قدم دوم براساس کیفیت پوست، فاصله‌ی نوک سینه تا چین زیرسینه و ضخامت بافت سینه ارتفاع و حجم پروتز انتخاب می‌شود.

نظر مراجعه کننده و پزشک کجا دخیل است؟

روند تعیین سایز پروتز به روش بالا معمولا به بیش از یک سایز پروتز می‌رسد. یعنی در محدوده‌ی قطر‌های مناسب با درنظر گرفتن سایر مشخصات سینه به چند پروتز با حجم‌های مختلف می‌رسیم. مراجعه‌کنندگان تقریبا همیشه بالاترین حجم ممکن را درخواست می‌کنند. پروتز حجیم‌تر یعنی تحمیل وزن بیشتر به بافت سینه. وزن بیشتر در سینه احتمال عوارض و نیاز به جراحی اصلاحی را در آینده افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم برای طولانی شدن نتیجه‌ و پرهیز از عوارض سایز‌های پایین‌تر را انتخاب کنید

محل قرارگیری پروتز سینه

چگونه پروتز سینه را جا گذاری می کنند؟

نکته دیگری که در مورد سایز پروتز باید در نظر بگیرید تکنیک ها و روش های جا گذاری پروتز می باشد که در انتخاب سایز پروتز باید به میزان پوست اضافی و آزاد سینه نیز توجه داشته باشید.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی در اکثر موارد به علت افتادگی بافت سینه پروتز را در جراحی های لیفت پروتز روی عضله قرار می دهد که نتایج بهتری را در بر دارد.

عوارض جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه نیز همانند دیگر جراحی ها عوارض جزئی همچون تورم، کبودی، قرمزی و غیره برای فرد به همراه دارد که به مرور زمان رفع خواهد شد.

لازم به ذکر است که در صورت انجام جراحی پروتز سینه توسط جراحی بی تجربه امکان بروز خطراتی همچون غیرقرینگی سینه ها، بی حسی، عفونت و غیره وجود دارد. بنابراین در انتخاب پزشک زبده و چیره دست دقت نمائید تا دچار عوارض جراحی پروتز سینه نشوید.

مراقبتهای پس از عمل جراحی سینه مراقبتهای پس از عمل جراحی سینه 

مهارت پزشک و همچنین مراقبت های متقاضیان هر دو در نتیجه جراحی موثر هستند. بنابراین در دوره نقاهت رعایت موارد زیر الزامی است:

1. در صورتی که پروتز زیر عضله جدار قفسه سینه قرار گیرد، حرکات دست‌ها و بازو که با انقباض عضله فوق همراه است دردناک است. بنابراین از حرکات اضافی دست‌ها و بازو خودداری کنید.
2. زیر سر خود دو بالش بگذارید و در وضعیت نیمه‌نشسته بخوابید.
3. به مدت دو هفته از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین، بلند کردن بار سنگین، یا انجام حرکات شدید دست‌ها خودداری کنید.
4. بخیه‌های شما دو هفته بعد از عمل کشیده می‌شوند. برای از بین رفتن اسکار عمل، ممکن است استفاده از داروهای آنتی‌اسکار لازم شود.
5. حداقل برای یک‌ماه؛ بستن مرتب و مداوم سوتین طبی ضروری است.
6.
برای جلوگیری از افزایش ریسک عفونت در ۴۸ ساعت اول پانسمان استریل محل عمل را باز نکنید.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب پروتز سینه

عوامل تاثیرگذار در انتخاب پروتز سینه

انتخاب سایز پروتز سینه در جلسه مشاوره قبل از جراحی پروتز سینه، بر اساس درخواست بیمار و ارزیابی جراح صورت می گیرد. بطور کلی انتخاب سایز پروتز بسته به تجربه جراح و عوامل زیر بستگی دارد:

ابعاد و اندازه اولیه پستان

پروتزهای سینه دارای اندازه های مختلفی هستند که پزشک متناسب با پهنا و قاعده سینه آن را انتخاب می کند. 

شکل پروتز پستان

یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب پروتز پستان به عنوان معیار در نظر گزفته می شود شکل پروتز سینه است که غالباً به دو صورت گرد(round) و  قطره اشکی(teardrop) می باشد. پروتزهای قطره اشکی، ظاهری کاملا طبیعی تر دارند ولی در صورت چرخش پروتز مشکل ساز خواهند بود. اما پروتزهای گرد قسمت فوقانی پستان را بهتر پر می کنند و در صورت چرخش مشکلی پدید نمی آورند.

میزان بافت نرم پستان و تحمل آن برای افزایش حجم

برای بزرگ کردن سینه باید به اندازه آن و میزان بافتهای سینه توجه داشت. در صورتی که بافتها در این قسمت دارای کیفیت مطلوبی نباشد یا دارای حجم مناسبی نباشد انتخاب سایز بزرگ برای پروتز سینه امکان پذیر نیست.

دور قفسه سینه

قطر پستان در ارتباط با قطر قفسه سینه بیمار بوده و متناسب با ساختار جسمانی کلی فرد می باشد و ضروری است که در طی عمل بزرگ کردن پستان این ابعاد مورد توجه قرار گرفته شوند. 

بطور کلی جراح بایستی پروتز سینه ای را انتخاب کند که قطر آن کمتر از قطر فعلی پستان باشد. در حال حاضر شرکت های سازنده پروتز سینه، برای یک قطر خاص پروتز سینه هایی با برجستگی های متفاوت تولید می کنند و بدین ترتیب جراح قادر خواهد بود با حفظ تناسب های زیبایی پستان، برجستگی مورد نظر بیمار را تامین کند.

تناسب و هماهنگی 

یکی از معیارهایی که در انتخاب سایز پروتز سینه موثر می باشد میزان هماهنگی اندازه سینه با دیگر اندام بدن می باشد. بزرگی بیش از حد سینه بدون در نظر گرفتن این هماهنگی تاثیر معکوس بر زیبایی دارد. همچنین باید به تقارن در دو طرف سینه توجه داشت که به دقت و تبحر جراح بستگی دارد. معمولا برای خانمی که دارای وزن نرمال با قد 160 الی 170 دارد از پروتزهایی با سایز بیش از 300 سی سی استفاده می شود.

بزرگ کردن سینه

دیگر راهکارهای بزرگ کردن سینه

یک جراح باتجربه که از دانش و مهارت کافی برخوردار است به زیبایی اندام کاملا آشنایی دارد و بعد از بررسی های لازم بهترین راهکار زیبایی را ارائه می دهد. چنانچه فردی بخواهد با روش تزریق چربی یا تزریق ژل جراحی بزرگ کردن سینه انجام دهد تعیین میزان بزرگی به عهده جراح می باشد.

کاندیدای بزرگ کردن سینه چه کسانی هستند؟

  1. post partom atrophy خانمهاي ميانسال كه بعد از حاملگي و شيردهي دچار تحليل سينه ها بعد از زايمان شده اند كه اغلب معتقدند تنها در زمان حاملگی از شكل و ظاهر سينه هايشان راضي بوده‌اند.
  2. خانمهاي جوانتر كه سينه هايشان هرگز به طور كامل رشد نكرده است.

پروتز سینه بزرگتر از حد نرمال

اکثر زیباجویان پروتز سایز بزرگ دوست دارند ولی باید بدانید که هر چه پروتز بزرگتر باشد افت بعد از جراحی با گذشت زمان بیشتر خواهد بود.
فردی که به دنبال زیبایی موقت می باشد از پروتزهای بزرگ بدون توجه به داشتن هماهنگی با سایر اعضای بدن استفاده می کند. فرد بعد از گذشت چند سال از جراحی به دلیل وزن زیاد پروتزها دچار درد در ناحیه شانه و کمر می شود و به تدریج دچار افتادگی سینه (پتوز) و پروتز می شود.

براي مثال يك پروتز سینه 500cc چهار برابر سريعتر و بيشتر از یک پروتز سینه 300cc و دو برابر یک پروتز سینه 400cc سبب افتادگي و نزول سينه ها مي گردد.

البته بعد از عمل پروتز سینه استفاده از سوتين ضروری است و بخصوص هنگام ورزش مخصوصا دويدن، سينه ها با سوتين مناسب از حركت بيش از حد به بالا و پايين محافظت می شوند.

نحوه انتخاب بهترین سایز پروتز سینه

گرچه روش تصوير برداري كامپيوتری براي پيش بيني نتيجه عمل پروتز سينه وجود دارد اما تحقيقات نشان داده كه مناسبترين و واقع بينانه ترين روش همچنان روش سنتي پرو كردن پروتز سینه است. در اين روش پروتز سینه با سايزهای مختلف به بيمار ارائه مي شود تا در زير يک پيراهن تنگ، شكل تقريبي سينه ها بعد از عمل را ارزيابي كند.

نكته قابل توجه ديگر در مورد سايز، امكانات تكنيكي جا گذاری پروتز سینه است. برای مثال در خانمي كه هرگز سينه ها تشكيل نشده اند و قفسه سينه كاملا صاف است و پوست سفت و محكمي دارد شايد نتوان ابتدا به ساكن از پروتز بزرگتر استفاده كرد به دليل اينكه پوست بيمار تحمل كش آمدن ناگهاني بيش از اندازه را ندارد.

همچنین در بيمارانی که پوست بيش از حد شل و آزاد است بهتر است ابتدا يا همزمان با عمل زیبایی پوست اضافي برداشته شود. در واقع عمل ماستوپكسي يا ليفت سينه انجام شود.

بزرگ کردن سینه با پروتز

آیا نتایج پروتز سینه بلافاصله قابل مشاهده است؟

نتيجه اي كه بلافاصله بعد از هوشياري از عمل ديده مي شود مجموع پروتز اضافه شده به سينه است به اضافه ورم عمل جراحي و اين بدان معناست كه نتيجه نهايي كه اغلب 1 تا 3 ماه بعد ديده مي شود 10 تا 15 درصد كوچكتر از آني است كه بلافاصله بعد از عمل مشاهده مي گردد.

توصیه‌ی دکتر امیرپاشا ابراهیمی

1. بهترین سایز پروتز سینه برای شما، کمترین حجمی است که با مشخصات قفسه سینه و پستان شما هم‌خوانی دارد.
2. بیشتر عوارض پروتز سینه به دلیل انتخاب پروتز‌های حجیم با قطر بیشتر از پهنای‌ سینه است. تحمیل پروتز با حجم مشخص از سوی مراجعه کننده به پزشک عامل اکثر این عوارض است.

3. در انتخاب يك حجم مناسب فاكتورهای متعددی از جمله قد بیمار، دور قفسه سینه، عرض شانه ها، وضعيت سينه ها از نظر حجم، میزان بافت و افتادگی سینه، كيفيت پوست، محل نوک سينه و توقعات بيمار حائز اهميت هستند.

4.  در نهايت بايد توجه داشت كه مسئله سايز مناسب برای پروتز سينه هميشه بايد قبل از عمل و به صورت يک تفاهم مشترک بين بيمار و پزشك مشخص شده باشد.

5. هدف از انجام عمل پروتز سینه داشتن سينه اي با حجم مناسب و زيباست ولي سايز پروتز سینه بايد به گونه اي انتخاب گردد كه زيبايي سينه در طول زمان حتي الامكان طولاني تر حفظ شود. پروتزهاي بزرگ ممكن است براي كوتاه مدت زيبا بنظر برسند ولي بعد از 3–2 سال با افتادگي فزاينده روبرو خواهند شد. بنابراين تاكيد بر سايز مناسب “ بجاي هر چه بزرگتر “ بسيار بجاست.

نکته بسیار مهم

انتخاب سایز پروتز در جراحی لیفت پروتز کاملا متفاوت از سایز پروتز در جراحی پروتز سینه به تنهایی می باشد و به جهت لیفت و پوست کشی که در جراحی لیفت پروتز داریم به طبع پروتز سایز کوچک تر مناسب خواهد بود.

استفاده از پروتز جهت رفع افتادگی سینه 

پروتز یا ایمپلنت سینه عمل بازسازی سینه است که طی آن حجم سینه افزایش پیدا می کند. اگر افتادگی سینه کم باشد با پروتز قابل اصلاح است. افتادگی کم یعنی نوک سینه حداکثر ۲ سانتی‌متر پائین تر از چین زیر سینه باشد. براساس پهنای سینه، بزرگترین حجم پروتزی که حداکثر ۱ سانتی‌متر از پهنای سینه بیشتر باشد انتخاب می شود.

منظور از کیفیت پوست چیست؟

کیفیت پوست مناسب برای پروتز یعنی پوست بدون ترک باشد. یعنی پوست الاستیسیتی و قوام خوب داشته باشد. برای درک مفهوم الاستیستی و قوام، نیشگون (pinch) روش بسیار خوبی است. وقتی شما با یک نیشگون، پوست را بین شست و سبابه برای ۵ ثانیه نگه دارید و سپس راه کنید. پوست با سرعت مشخصی به حالت اولیه بر‌می‌گردد. با کاهش الاستیسیتی پوست با سرعت کمتری به حالت اول باز می‌گردد. میزان مقاومتی که پوست شما برای تغییر شکل حین نیشگون گرفتن می‌کند قوام پوست را نشان می‌دهد. این کار را روی دست یک نوجوان و یک فرد میانسال اگر انجام بدهید بخوبی این موضوع برای شما آشکار خواهد شد.

در مورد سینه الاستیسیتی را می‌شود با تحت کشش قرار دادن سینه آزمایش کرد. برای این موضوع فاصله‌ی نوک سینه را تا چین زیر سینه اندازه‌گیری می‌کنیم. بعد نوک سینه را با فشار به بالا جابجا می‌کنیم. یک پوست با الاستیسینی خوب تا ۲ سانتی‌متر بخوبی اختلاف پیدا می‌کند.

اگر کیفیت پوست خوب نباشه پروتز بزرگ بزاریم چی میشه؟

پروتز بزرگ بخصوص اگر زیر غده گذاشته شود به تدریج پوست را نازک می‌کند. وقتی کیفیت پوست مناسب نباشد نازک شدن پوست تشدید می‌شود. نازک شدن زیاد پوست باعث تشدید افتادگی سینه بخصوص در پل تحتانی می‌شود. منظور از پل تحتانی بخشی از سینه است که بین نوک سینه و چین سینه قرار دارد. علاوه بر آن قابل لمس شدن پروتز و دیده شدن تموج پروتز مشکلاتی است که می‌تواند به دلیل نازک شدن پوست اتفاق بیفتد.

آیا پروتز سینه نیاز به تعویض دارد؟

پروتز سینه تاریخ انقضا ندارد. مهم است که بدانید پروتز مادام العمر نیست. به مرور زمان به علت افزایش سن، تغییرات وزن و تغییرات هورمونی شکل پستان‌ها تغییر خواهد کرد که کاملا طبیعی است. بنابراین شما ممکن است از ظاهر سینه‌های خود ناراضی شده و نیاز به تعویض پروتز یا عمل جراحی لیفت سینه داشته باشید. مساله این است که این تغییرات در پروتز‌های حجیم‌تر زودتر اتفاق خواهد افتاد.

بهترین جراح پروتز سینه در تهران

معرفی دکتر امیرپاشا ابراهیمی (بهترین متخصص جراح پستان)

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند. پس از کسب مهارتهای لازم زیر نظر بهترین اساتید جراحی کشور و همچنین گذراندن بخشی از دوره تخصص خود در کشور آلمان، در نهایت موفق به کسب بورد تخصصی جراحی عمومی شده اند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی به عنوان نفر اول امتحان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فراگرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

نیاز با اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید؟

لطفا این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید و اگر سوالی داشتید نظرات خودتان را زیر همین مطلب برایمان کامنت کنید تا با هم گفت و گوی بیشتری داشته باشیم.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا