تشخیص سرطان سینه در منزل

تشخیص سرطان سینه در منزل | خودآزمایی سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه در منزل

سرطان سینه بیماری رایجی در بین خانم هاست. گرچه سرطان به خودی خود بیماری خطرناکی است، اما سرطان سینه جزو مواردی است که می توان به راحتی آن را درمان کرد. البته شانس درمان آن به این بستگی دارد که چقدر زود برایش اقدام کنید. چنانچه در مراحل اولیه اقدام به درمان سرطان کنید، به سادگی می توانید آن را از بین ببرید. با کمترین خطر موجود. در مراحل اولیه حتی نیازی به تخلیه سینه نیست، بلکه می توانید با جراحی لامپکتومی یا جراحی موضعی سینه، توده سرطان را بردارید.

اما درمان زودهنگام سرطان سینه به تشخیص زودهنگام آن بستگی دارد. برای اینکه درصورت وجود هرگونه علائم بتوانید سریعا آن را تشخیص دهید، باید علاوه بر مراجعه مرتب و منظم به پزشک برای معاینه، روش های خودآزمایی را هم بیاموزید تا خودتان بتوانید نشانه های واضح را هرچه زودتر تشخیص دهید.

در این مقاله بیشتر در مورد روش های تشخیص سرطان سینه در منزل با شما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خودآزمایی پستان

برای خودآزمایی پستان جهت تشخیص سرطان سینه در منزل، راه ها و تمرینات زیادی وجود دارد. اما در اینجا به سه مورد از رایجترین روش های استاندارد خودآزمایی اشاره می کنیم:

  • در حمام

وقتی حمام می کنید، با سرانگشت، سه انگشت میانی دست خود تمام سینه و ناحیه زیربغل را بررسی کنید. به اینصورت که در سه حالت نرم، متوسط و سفت این نواحی را فشار دهید. هرماه هردو سینه را به این روش بررسی کنید و دنبال هرگونه برجستگی، سفت شدگی، گره سخت یا هرگونه تغییر دیگر در سینه باشید.

تشخیص سرطان سینه در منزل
  • رو به روی آینه

جلوی آینه بایستید، دستهایتان را ازهم باز کنید و به بغل بگیرید، سپس به دقت سینه های خودتان را نگاه کنید. بعد دستانتان را بالای سرتان ببرید.

دنبال نقطه های برجسته بگردید. هرگونه ورم یا فرورفتگی پوست، هرگونه تغییری در ناحیه نوک سینه. سپس کف دستتان را روی کفل بگذارید، کمی فشار دهید تا عضلات سینه را منعطف کنید تا به سینه ها کمی فشار وارد شود و جلو بیایند. یادتان باشد که در اکثر خانم ها سینه چپ و راست دقیقا یکسان نیستند. درواقع خانم های کمی هستند که سینه های کاملا قرینه دارند. بنابراین هرکدام از سینه ها را برای پیدا کردن هرگونه فرورفتگی، چروکیدگی یا هر تغییر غیرعادی دیگری بررسی کنید.

تشخیص سرطان سینه در منزل
  • درازکش

وقتی که دراز می کشید بافت سینه به صورت مساوی روی دیواره قفسه سینه پخش می شود. یک بالشت زیر شانه و بازوی راست خود، پشت سر قرار دهید. از دست چپ خود استفاده کنید، سرانگشتان دست چپ را روی ناحیه سینه سمت راست خود به آرامی بچرخانید و کل ناحیه سینه و زیربغل را بررسی نمایید.

به ترتیب از فشار کم، ملایم و زیاد استفاده کنید. کمی نوک سینه را فشار دهید. ببینید که آیا هیچ ترشحی از آن بیرون می زند یا خیر. تمام این کارها را برای سینه چپ خود هم انجام دهید.

تشخیص سرطان سینه در منزل

این تمرینات خودآزمایی برای پیدا کردن تغییرات غیرعادی در سینه، توده یا هرگونه برجستگی غیرنرمال دیگر است. این نکته را به یاد داشته باشید که سینه می تواند پر باشد از کیست هایی که کاملا طبیعی بوده و هیچ خطری برای شما ندارند. اما مشکل اینجاست که توده های سرطانی، در معاینات فیزیکی حسی بسیار شبیه کیست های نرمال دارند. پس بهتر است اگر متوجه هرگونه برجستگی یا حالت غیرعادی در سینه خود شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که نشانه هایی که کشف کرده اید علامت سرطان نیستند.

به همین علت مهم است که جای توده هایی که حس می کنید را به یاد داشته باشید. تا اگر نرمال بودند، بعد از تایید پزشک، در خودآزمایی های آینده بتوانید آنها را از تغییرات جدید تفکیک کنید.

تشخیص سرطان سینه در منزل

آیا می توان به نتیجه خود آزمایی اطمینان داشت؟

سرطان سینه می تواند قبل از تبدیل شدن به تومور و غده قابل لمس در سینه وجود داشته باشد. آزمایش ماموگرافی می تواند قبل از محسوس شدن تومورها، آنها را شناسایی کند. اما وقتی که ماموگرافی با مراقبت های منطم پزشکی، و راهنمایی های خودآزمایی مورد توصیه همراه باشد، تشخیص سرطان سینه در منزل هم می تواند به شما در تفکیک موارد نرمال از غیرنرمال کمک کند. تا بتوانید درصورت مشاهده هرگونه علامت غیرعادی به پزشک گزارش دهید.

چنانچه متوجه حضور هرگونه توده یا برآمدگی شدید، از پزشک وقت ملاقات بگیرید، اما نترسید.  از هر 10 تومور داخل سینه، 8 تایشان سرطانی نیستند. اگر احساس نگرانی می کنید، می توانید برای اطمینان خاطر بیشتر با پزشک تماس تلفنی بگیرید.

تشخیص سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه در منزل تا جایی خوب است که نشانه های مشکوک را بیابید و به پزشک مراجعه کنید. وگرنه تشخیص نهایی و قطعی سرطان با آزمایشات پزشکی صورت می گیرد. پزشک در مرحله اول با معاینه فیزیکی وضعیت سینه را بررسی می کند.  اگر خودش هم نشانه های مشکوکی مشاهده کرد دستور آزمایشات تصویربرداری می دهد.

همانطور که گفتیم ماموگرافی رایج ترین آزمایش تصویربردای تشخیصی از توده های سرطانی سینه است که می تواند سرطان را حتی قبل از مرحله توده شدن شناسایی کند. بهتر است این آزمایش را به صورت مرتب میانگین سالیانه یک یا دوبار انجام دهید تا از وضعیت سینه خود مطمئن شوید.

اما ماموگرافی تنها آزمایش موجود نیست. در موارد دیگر بنابر صلاحدید پزشک ممکن است استفاده از آزمایش فراصوت، یا اشعه ایکس توصیه شود.

در مواد پیشرفته تر هم پزشک ممکن است از شما بخواهد بیوپسی یا نمونه برداری انجام دهید. به این صورت که بخشی از بافت سینه که مشکوک به سرطان است برداشته می شود و به آزمایشگاه می رود تا ببیند که آیا سلول سرطانی در آن هست یا نه.

تنها بعد از تشخیص قطعی است که راهکارهای درمانی پیشنهاد می شود.

بهترین پزشک سینه در تهران

این مورد نادر نیست که پزشکان در تشخیص سرطان اشتباه کنند. یعنی یا سرطان وجود دارد و او متوجهش نمی شود، یا هیچ سرطانی درکار نیست، اما او تشخیص سرطان می دهد. به همین خاطر انتخاب پزشک درمانگر اهمیت بسیار زیادی دارد. تلاش کنید پزشکی را انتخاب کنید که از کارش مطمئن هستید. برای شناسایی یک پزشک خوب، تعارف را کنار بگذارید و از تجارب، مدرک ها، سابقه کار و موارد درمانی موفق او سوال بپرسید. به توصیه دوستان و آشنایان بسنده نکنید. هرچند گوش دادن به راهنمایی دیگران نقطه شروع خوبی برای پیدا کردن بهترین پزشک است.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان یکی از بهترین متخصصان سینه در داخل کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا