تغییرات فیبروکیستیک

تغییرات فیبرو کیستیک سینه چیستند و چه خطراتی دارند؟

تغییرات فیبروکیستیک

تغییرات فیبروکیستیک یکی از مشکلات رایج در بین خانم هاست. اما خیلی ها اطلاع چندانی از این مورد نداشته و در نتیجه یا بیش از حد نسبت به آن بی تفاوتند، یا بیش از حد درموردش نگران می شوند. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با این پدیده آشنا شویم. با ما همراه باشید.

فیبروکیستیک چیست

فیبروکیستیک ها از بافت هایی تشکیل شده اند که داخل سینه موجب به وجود آمدن حس برآمدگی یا یک بافت طناب گونه می شوند. پزشکان به این پدیده بافت های گره ای یا غده ای می گویند.

همانطور که اشاره کردیم ابتلای خانم ها به فبروکیستیک پدیده ی غیرمعمول یا غیرمتداولی نیست. تفریبا بیش از نیمی از تمام خانم ها در نقطه ای از زندگی خود تغییرات فیبروکیستیک را تجربه می کنند. در واقع  پزشکان مدتی است که دیگر به آن”بیماری فیبروکیستیک سینه” نمی گویند بلکه از عبارت ساده تر یعنی “تغییرات فیبروکیستیک” استفاده می کنند. چراکه داشتن فیبروکیستیک سینه واقعا هم یک بیماری نیست. بهتر است بدانید که تغییرات سینه ای که در دسته ی فیبروکیستیک قرار می گیرند در حقیقت عادی شمرده می شوند.

اگرچه که خیلی از خانم های مبتلا به سینه فیبروکیستیک هیچ علامت یا نشانه ی مشخصی ندارند، اما بعضی از خانم ها طی تغییرات فیبروکیستیک درد، ورم (به خصوص برآمدگی توده ای در بخش بالا و بیرونی سینه)، ترشح از نوک سینه و التهاب سینه را تجربه می کنند. علائم فیبروکیستیک درست قبل از قائدگی بیشتر از هر زمان دیگری خودشان را نشان می دهند. خودمراقبتی ها ساده معمولا می توانند نارحتی حاصل از فیبروکیستیک را تسکین دهند.

تغییرات فیبروکیستیک

تغییرات فیبروکیستیک چیستند؟

تغییرات فیبروکیستیک زمانی اتفاق می افتند که کیست های پر از مایع با نواحی فیبروزی در یک یا هر دو سینه خانم ها ایجاد می شوند. فیبروکیست ها در واقع بخش سفت شده ای از بافت سینه هستند که می توانید از روی پوست هم احساسشان کنید.  همانطور که اشاره کردیم شکل این بافت های توده ای می تواند به صورت گره وار یا غده ای باشد. همچنین فیبروکیست ها می توانند بدون شکل دادن هرگونه بافت کیستی داخل سینه به وجود بیایند. یعنی به صورتی باشند که قابل لمس نیستند.

تغییرات فیبروکیستیک بیماری نیستند، پس به درمان ویژه ای نیاز ندارند و این را هم بدانید که شانس شما برای ابتلا به سرطان سینه را بالا نمی برند. بیشتر خانم ها در دوره ی قبل از یائسگی دچار این تغییرات می شوند که علت اصلی آن تغییر نظم سطوح هورمون ها است.  

این تغییرات اغلب توسط آزمایش های پزشکی و بررسی سابقه علائم تشخیص داده می شوند. همچنین پزشک ممکن است برای تشخیص از آزمایش های تصوری برداری  مانند ماموگرافی یا فراصوت استفاده کند. در موارد بسیار نادر ممکن است برای تشخیص فیبروکیستیک لازم باشد تا از بیوپسی هم استفاده شود.

نشانه های تغییرات فیبروکیستیک

علائم فیبروکیست ها عبارتند از:

  • توده های برآمده در سینه یا نواحی سفت شده ای که به نظر می رسد به بافت اطراف سینه متصل هستند.
  • درد یا التهاب عمومی سینه.
  • توده های برآمده که در دوره قائدگی از نظر اندازه دچار نوسان می شوند.
  • ترشحات سبز یا تیره غیرخونی از نوک پستان که بدون فشار دادن بیرون می ریزند.
  • تغییراتی در سینه که بین هر دو پستان یکسان است.
  • افزایش ماهانه درد سینه یا برآمدگی های توده ای در ماینه یا قبل از پریودی.
  • کیست ها : کیست های سینه اغلب گرد یا بیضی شکل هستند، متحرکند و می توانند با لمس شدن موجب التهاب شوند. این کیست ها ممکن است درست از قبل از پریود شدن بزرگ تر، دردناک تر و واضح تر شوند. و در دوران قائدگی هم ممکن است درد یا التهابشان افزایش یابد. کیست ها با تولید مایع در غدد سینه شروع می شوند. در اول بسیار ریز و میکروسکوپی هستند که آنقدر کوچکند که نمی شود لمسشان کرد. اما با گذشت زمان وقتی بزرگ تر می شوند به اندازه 2 تا 4 سانتی متر می رسند. و این بزرگ شدن به بافت سینه فشار آورده و موجب بروز درد می شود.

تغییرات فیبروکیستیک اغلب برای خانم های بین 20 تا 50 سال اتفاق می افتند. تنها در موارد نادر است که خانم های یائسه دچار این تغییرات می شوند. البته مگر اینکه تحت هورمون تراپی قرار گرفته باشند.

نکته : تکرار می کنیم که تغییرات فیبروکیستیک نشانه ی سرطان پستان نیستند.

تغییرات فیبروکیستیک

درمان سینه فیبروکیستیک

چنانچه علائمی ندارید یا علائمتان ملایم هستند به هیچ درمانی برای تغییرات فیبروکیستیک نیاز نخواهید داشت. درد شدید یا داشتن کیست های بزرگ و دردناک که ناشی از سینه فیبروکیستیک هستند اما به درمان احتیاج دارند.

در چنین شرایطی گزینه های درمانی پیش روی شما عبارت خواهند بود از:

  • آسپیراسیون یا تخلیه با سوزن. در این روش درمانی پزشک از یک سوزن بسیار نازک در حد تار مو استفاده می کند تا با سوراخ کردن، مایع داخل کیست ها را تخلیه کند. تخلیه شدن این مایع ثابت می کند که توده برآمده کیست سینه بوده، و نتیجه نهایی خالی شدن آن و تسکین ناراحتی و درد ناشی از آن خواهد بود.
  • برداشتن با جراحی. در موارد نادری که کیست های سمج با چندین بار تخلیه توسط سوزن از بین نمی روند، جراحی ممکن است نیاز باشد. البته جراحی هیچگاه گزینه اول نیست و تنها وقتی صورت می گیرد که کیست ها شرایط و ویژگی هایی داشته باشند که پزشک را نگران کنند.

“چنانچه شرایط تغییرات فیبروکیستیک شما به گونه ای بود که تصمیم گرفتید برای تشخیص یا درمان به پزشک مراجعه کنید، بهتر است حتما یک متخصص قابل اعتماد را انتخاب کنید تا با تشخیص های نابه‌جا اسباب نگرانی شما را فراهم نکند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ جراحی پستان یکی از بهترین و معتبرترین پزشکان در این حیطه بوده که با تجارب موفقی که در زمینه درمان مشکلات سینه دارند، یکی از بهترین گزینه ها هستند.”

در شرایط غیر حاد درمان ها و مراقبت های خانگی هم می توانند کمک زیادی به شما بکنند. درمان هایی از قبیل:

  • استفاده از مسکن های آزاد مانند استامینوفن، ایبوپروفن و البته داروهای با نسخه.
  • داروهای پیشگیری از بارداری که سطح هورمون های مربوط به قائدگی را پایین می آورند. هورمون هایی که به تغییرات فیبروکیستیک مربوط هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا