جراحی درمانی پستان چیست؟

بیماری های زیادی وجود دارند که سینه ممکن است به آنها مبتلا شود. اما خطرناک ترین آنها سرطان سینه است. گزینه جراحی سینه اغلب برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد. طی سرطان، توده یا غده ای سرطانی داخل سینه رشد می کند که روش های مختلفی برای از بین بردن آن وجود دارد. از جمله پرتودرمانی و شیمی درمانی. اما روش جراحی موثرترین راهکار برای برداشتن توده و غده سرطانی از داخل سینه است. گاهی اوقات بسته به مرحله پیشرفت سرطان لازم می شود که کل سینه یا حتی بخش های بیشتر از این ناحیه طی جراحی برداشته شود. انتخاب نوع جراحی سینه، که مطمئن ترین روش درمانی سرطان پستان است، بستگی به شرایط بیمار، مرحله پیشرفت سرطان، تشخیص پزشک و البته انتخاب خود فرد دارد.

جراحی درمانی پستان

انواع جراحی های درمانی پستان

جراحی های درمانی سینه که اغلب برای درمان سرطان استفاده می شوند به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند.

  • جراحی با حفظ سینه – لامپکتومی
  • تخلیه سینه – ماستکتومی
  • برداشتن غدد لنفاوی

لامپکتومی یا جراحی موضعی سینه، صرفا برای برداشتن توده سرطانی و بخشی از بافت سالم اطراف آن است تا از باقی نماندن سلول سرطانی در ناحیه اطمینان حاصل شود. طی این عمل حداکثر یک چهارم از حجم سینه کاسته می شود. به همین خاطر اگر توده های سرطانی در سطحی بیشتر از یک چهارم سینه وجود داشته باشند، این عمل موثر نخواهد بود. لامپتومی بیشتر مناسب مراحل اولیه سرطان است.

ماستکتومی اما عمل تخلیه کامل سینه است و مناسب شرایطی است که سلول های سرطانی در کل بافت سینه پراکنده شده اند. در چنین شرایطی تنها با برداشتن کل سینه می توان جلوی پیشرفت سرطان را گرفت. همچنین اگر سرطان به نزدیکی سطح پوست رسیده باشد، ماستکتومی تنها راه درمانی موثر خواهد بود.

اما در شرایطی که سرطان به خارج از بافت سینه و به غدد لنفاوی زیر بغل هم سرایت کرده باشد، باید عمل جراحی گسترده تری انجام شود تا علاوه بر خود سینه، بخشی از بافت زیربغل هم حذف شود.

عوارض و خطرات جراحی درمانی پستان

جراحی درمانی سینه ممکن است موجب بروز درد یا نارحتی کوتاه مدت در ناحیه عمل شود. همچنین ممکن است عضلات بازو در نتیجه جراحی کمی ضعیف شوند و پوست سینه هم حالت کشیده و سفت پیدا کند. عمل جراحی غدد لنفاوی ممکن است موجب ورم بازو یا عارضه ای به نام لنفودما شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی سینه

علاوه بر دستورالعمل هایی که پزشک درمانگر به شما می دهد تا بعد از جراحی آنها را رعایت کنید، سعی کنید با رعایت نکاتی در منزل روند بهبودی را تسریع نمایید.

عمل جراحی باعث احساس خستگی در بدن می شود پس حتما تا جایی که می توانید استراحت کنید. همچنین به خاطر درد بعد از عمل می توانید با دستور پزشک از داروهای مسکن برای تسکین درد سینه و قفسه سینه استفاده کنید. حمام کردن چند روز بعد از عمل ایرادی ندارد اما از مواد شوینده تا مدتی بعد، یعنی تا بسته شدن کامل زخم ها استفاده نکنید. همچنین باید تا مدتی ورزش ها و تمرینات سبک بازو را مرتبا انجام دهید تا قدرتش بازگردد. از بلند کردن بار سنگین و انجام ورزش های سنگین هم پرهیز نمایید. چنانچه پزشک بعد از عمل لوله های تخلیه زیر پوست سینه قرار داده، مراقب آنها باشید.

جراحی درمانی پستان

ظاهر سینه بعد از عمل جراحی

تمام انواع جراحی های درمانی پستان شامل برداشتن بخشی از حجم سینه، یا تمام آن می شوند. اما جای نگرانی نیست چون می توانید از عمل بازسازی سینه استفاده کنید. اگر لامپتومی انجام دهید و حجم سینه تان کم شود، در صورت درخواست پزشک می تواند از پروتزهای حجم دهنده برای جبران حجم کاسته شوده استفاده کند. همچنین بعد از ماستکتومی یا عمل تخلیه سینه هم می توانید با عمل بازسازی کل حجم سینه را با استفاده از پروتزهای مصنوعی یا حتی طبیعی به آن باز گردانید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا