خودآزمایی سرطان سینه

خودآزمایی سرطان سینه | تست سرطان سینه در منزل

خودآزمایی سرطان سینه

خودآزمایی سرطان سینه

تشخیص زودهنگام سرطان سینه، مهمترین عامل در درمان موثر آن است که شانس درمان سرطان  را به شدت بالا می برد. سرطان سینه جزو دسته ای از بیماری ها است که گرچه خطرناکند، اما اگر به موقع شناسایی شوند به سادگی قابل درمان هستند.

سرطان سینه چهار مرحله یا گرید پیشروی دارد. چنانچه سرطان را در گریدها یا مراحل ابتدایی شناسایی کنید می توانید حتی بدون جراحی یا با یک جراحی ساده سینه آن را صد در صد درمان نمایید. اما هرچه بیشتر به سرطان اجازه رشد و پیشرفت بدهید، شانس درمان پایین تر آمده و محبور خواهید شد درمان های سخت تری را پشت سر بگذارید. مانند تخلیه سینه.

از این رو شناسایی به موقع سرطان سینه، امری ضروری در درمان آن و کاهش خطرات و عوارض جانبی آن است.

گرچه بهترین روش برای تشخیص سرطان سینه انجام فرآیند های غربالگری مانند آزمایشات تصویربرداری از جمله ماموگرافی است، اما قرار گرفتن تحت آزمایشات دقیق اتفاقی نیست که کسی بخواهد مکررا، چندین بار در سال آن را انجام دهد. از این رو بهترین روش برای تشخیص سرطان سینه این است که راهکارهای خودآزمایی سرطان سینه را یاد بگیرید تا بتوانید خودتان زودتر از همه متوجه وجود هرگونه علائمی شوید.

خودآزمایی سرطان سینه یا Breast self-examination، در واقع روشی است که با استفاده از آن می توانید در خانه به واسطه مشاهده یا لمس کردن وجود هرگونه نشانه از سرطان سینه را بررسی نمایید.

BSE گرچه روش دقیق و قابل اتکایی برای تشخیص سرطان سینه نیست، اما می تواند در شناسایی زودهنگام آن بسیار موثر باشد. روش های خودآزمایی سرطان سینه به شما کمک می کنند تا شناخت کافی از اندام سینه خود داشته باشید و راحت تر بتوانید تغییرات غیرعادی را از وضعیت های نرمال تشخیص دهید.

در این مقاله قصد داریم تا توضیحات بیشتری در مورد خودآزمایی سرطان سینه به شما بدهیم و آموزه های ساده ای درباره این روش ها در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

خودآزمایی سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه در منزل

خود شما می توانید به سادگی در منزل فرآیند خودآزمایی سرطان سینه را برای خودتان انجام دهید. این روش تشخیص اولیه هیچ هزینه ای برای شما ندارد و اصلا وقت زیادی از شما نمی گیرد. علاوه بر آن با انجام منظم فرآیندهای خودآزمایی با اندام سینه خود بیشتر آشنا می شوید و راحت تر می توانید بروز هرگونه تغییر را در آن ببینید. شناسایی این تغییرات مهم است، چراکه می تواند گام اول برای انجام فرآیند های تشخیصی دقیق باشد. به این صورت که بعد از خودآزمایی سرطان سینه چنانچه متوجه هرگونه نشانه خطرناک شدید سریعا به پزشک متخصص مربوطه مراجعه کرده و او بر اساس نشانه ها معاینات لازم را انجام می دهد.

معاینه پزشک برای بررسی علائم ابتدا فیزیکی بوده و چنانچه او هم به وجود سرطان شک کرد دستور به انجام روش های دقیق تر مانند ماموگرافی می دهد.

به صورت کلی هر خانم باید سالانه حداقل یک یا دوبار به پزشک متخصص مراجعه کند و سینه را تحت معاینه قرار دهد تا چنانچه علائم بیماری خاصی در سینه، مانند سرطان داشت، سریعا آن را تشخیص داده و برای درمان مناسب اقدام کند.

تمام اینها به دلیل آن است که سرطان سینه یکی از بیماری های رایج در بین خانم ها است که حدود یک هشتم از زنان دنیا را درگیر کرده است. پس شانس ابتلا به آن بالا است و هر خانمی حتما باید مراقب علائم سرطان پستان باشد.

گرچه که سرطان سینه بیشتر در خانم های بالای 40 سال رواج دارد اما این به معنای آن نیست که خانم های زیر سی سال به آن مبتلا نمی شوند. پس در هر سنی که هستید بهتر است مراقب علائم سرطان پستان باشید و در خانه روش های مناسب خودآزمایی سرطان سینه را انجام دهید.

خودآزمایی سرطان سینه

تست سرطان سینه در منزل

خودآزمایی سرطان سینه را بهتر است حداقل ماهی یکبار در خانه انجام دهید. آن هم به صورت منظم و در تاریخ های دقیق. بهترین زمان برای انجام تست سرطان سینه در منزل حدود دو یا سه روز بعد از عادت ماهانه است. چون در این بازه سینه ها در طبیعی ترین حالت ممکن قرار دارند و شناسایی هرگونه تغییر غیرعادی در آنها آسان است.

علاوه بر آن این نکته را با یاد داشته باشید که چنانچه شیردهی می کنید خودآزمایی را در تاریخ معین و منظم، حتما بعد از شیر دادن به نوزاد انجام دهید. یعنی زمانی که سینه ها سبک و خالی می شوند و حالت کاملا نرمال دارند.

برای خودآزمایی سرطان سینه دو راهکار کلی وجد دارد که بهتر است هردو آنها را انجام دهید:

  • مشاهده
  • لمس کردن
خودآزمایی سرطان سینه

مشاهده

آشنایی با ظاهر پستان اهمیت زیادی دارد چراکه در بعضی از موارد سرطان سینه می تواند موجب بروز تغییرات عینی در سینه شود. آشنایی داشتن با ظاهر طبیعی و نرمال سینه به شما کمک می کند تا این تغییرات عینی را راحت تر شناسایی کنید.

برای خودآزمایی سرطان سینه از طریق مشاهده بهتر است طی چهار حالت به سینه های خود نگاه کنید و دنبال هرگونه تغییری بگردید:

الف – دست هایتان را به سادگی در دو طرف بدن آویزان کنید و به پستان ها نگاه کنید.

ب – دست ها را از کنار سر بالا بکشید و بعد به پستان نگاه کنید.

ج – دست ها را به پشت برده و کمرتان را کمی به جلو فشار دهید به گونه ای که قفسه سینه کمی بالا بیاید، سپس به سینه ها نگاه کنید.

د- دست ها را به سمت جلو کشیده و اندکی خم شوید، سپس به سینه ها نگاه کنید.

یادتان باشد که ابتدا باید وضعیت طبیعی و منحصر به فرد سینه خود را به خوبی بشناسید. مثلا چنانچه سینه شما به صورت طبیعی یا مادرزادی مشکلاتی دارد، آنها را بشناسید تا با تغییرات جدید اشتباهشان نگیرید.

در خودآزمایی مشاهده سرطان سینه دنبال علائم و تغییراتی مانند این موارد بگردید:

  • عدم تقارن پستان ها
  • قرمزی یا زخم
  • خونریزی یا ترشح از نوک پستان
  • پوسته پوسته شدن بخشی از پستان
  • فرو رفتگی بخشی از پوست یا نوک سینه
  • وجود برآمدگی یا برجستگی زیر پوست پستان (مخصوصا برآمدگی های سفتی که جا به جا نمی شوند)
  • انحراف نوک پستان

 لمس کردن

به جز مشاهده عینی سینه می توانید برای شناسایی توده ها یا علائمی که در عمق سینه وجود دارند از حس لامسه خود کمک بگیرید. در این روش که مکمل روش مشاهده است بهتر است از بند ابتدایی سه انگشت میانی خود استفاده کنید. با انگشت به آرامی سطح سینه را فشار دهید و دنبال برجستگی های غیر عادی بگردید. البته به یاد داشته باشید که نباید از نوک انگشتان استفاده کنید. همچنین بافت سینه را بین دو انگشت خود هم نگیرید چراکه اینکار باعث می شود به صورت طبیعی توده زیر انگشت حس کنید.
  
 فشار دادن سینه را طی سه مرحله با فشار نرم، متوسط و کمی زیاد انجام دهید تا هر سه عمق را بررسی کنید. بیشتر به دنیال توده های سفت و جدید بگردید.

برای شناسایی درست تر توده های سرطانی، بهتر است با توده های نرمال سینه اعم از کیست و فیبروکیست هم آشنایی داشته باشید. در این مقاله می توانید اطلاعت مفیدی درباره توده های نرمال سینه به دست بیاورید.

همچنین به یاد داشته باشید که کل سطح سینه را مورد معاینه فردی قرار دهید و بخشی از ناحیه زیربغل را هم بررسی نمایید.

بعد از مشاده کردن هرکدام از علائم زیر حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • لمس کردن توده مشکوک در پستان
  • افزایش توده های موجود در پستان
  • علائم پوستی مانند فرورفتگی نوک و پوست پستان، قرمزی، ترشح از نوک سینه و غیره.
  • پوسته پوسته شدن پستان
  • قرمزی و خارش مکرر
  • درد مداوم و مکرر
خودآزمایی سرطان سینه

درمان سرطان سینه

برای درمان سرطان بهترین روش پیش روی شما انجام عمل جراحی است. اما جراحی کردن همیشه ریسک ها و خطراتی دارد که باعث می شود انتخاب یک جراح سینه خوب امری بسیار مهم باشد.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا