سرطان پستان

مهمترین نکات درباره سرطان سینه که هیچ پزشکی به شما نگفته است! – بخش اول

سرطان سینه ، شایع ترین سرطان در زنان – بخش اول

سرطان سینه شایع ترین سرطان تهاجمی در زنان به شمار می رود. همچنین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان نیز می باشد.

پیشرفت در غربالگری و درمان سرطان پستان ، نرخ بقا را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است. به طور کلی ، نرخ سرطان پستان بین سال ‌های 1989 تا 2017 حدود 40 درصد کاهش یافته است.

با این حال، یک مطالعه در سال 2019 نشان می دهد که این میزان کاهش ممکن است دیگر در زنان 20 تا 39 ساله رویت نشود.

انجمن سرطان آمریکا (ACS) گزارش می دهد که:

  • بیش از 3.8 میلیون نفر از سرطان پستان در ایالات متحده جان سالم به در برده اند.
  • احتمال مرگ ناشی از سرطان پستان حدود 1 در 38 (2.6%) است.
  • حدود 281550 مورد جدید سرطان پستان تهاجمی تا پایان سال 2021 تشخیص داده می شود.
  • احتمالاً تا پایان سال 2021 حدود 43600 مرگ ناشی از سرطان پستان رخ خواهد داد.

از اینرو ، آگاهی از علائم و نیاز به غربالگری در کاهش خطر مرگ و میر ناشی از سزطان سینه ، نقشی کلیدی ایفا می کند.

سرطان سینه : علل علائم تشخیص و درمان

در موارد نادر، سرطان سینه می تواند مردان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اما این مقاله تنها به سرطان سینه در زنان می پردازد.

در اینجا با سرطان سینه در مردان آشنا شوید.

 

علائم سرطان سينه در دختر

تست سرطان سينه در منزل
علائم سرطان سينه در دختر

اولین علامت سرطان سینه معمولاً احساس ناحیه ای از بافت ضخیم شده در سینه یا توده ای در سینه یا زیر بغل است.

چرا سرطان میگیریم | چگونه متوجه سرطان شویم

سایر علائم عبارتند از:

  • درد زیر بغل یا سینه که با چرخه ماهانه تغییر نمی کند
  • ایجاد فرورفتگی ، مانند سطح یک پرتقال ، یا تغییرات رنگ دانه ای مانند قرمزی در پوست سینه
  • ایجاد بثورات در اطراف یا روی یک نوک پستان
  • ترشح از نوک پستان که ممکن است حاوی خون باشد
  • فرورفتگی یک نوک پستان به داخل
  • تغییر در اندازه یا شکل پستان
  • پوسته پوسته شدن یا فلسی شدن پوست یا نوک پستان

اکثر توده های سینه سرطانی نیستند. با این حال ، هر کسی که متوجه توده سینه می شود باید آن را توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی بررسی کند.

 

ايا سرطان سينه درد دارد | درد سرطان سينه چگونه است ؟

وجود توده یا غده در سینه اغلب یکی از اولین نشانه های سرطان سینه است. در بسیاری از موارد ، این توده ها بدون درد هستند. فرد ممکن است دردی را در نوک سینه یا ناحیه قفسه سینه تجربه کند که به نظر می رسد با چرخه قاعدگی او مرتبط باشد.

درد ناشی از سرطان سینه معمولاً تدریجی است. اگر درد سینه را تجربه می کنید ، به خصوص اگر شدید یا مداوم باشد ، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

 

علت سرطان سينه چيست ؟

تست سرطان سينه در منزل
علت سرطان سينه چيست

پس از بلوغ ، سینه های یک زن از چربی ، بافت همبند و هزاران لوبول تشکیل می شود. این غدد ریز هستند که می توانند شیر تولید کنند و لوله های کوچک یا مجاری شیر را به سمت نوک پستان می برند.

سرطان پستان در نتیجه جهش های ژنتیکی یا آسیب DNA ایجاد می شود. اینها می توانند با قرار گرفتن در معرض استروژن ، نقص های ژنتیکی ارثی ، یا ژن های ارثی که می توانند باعث بروز سرطان شوند ، مانند ژن های BRCA1 و BRCA2 مرتبط باشند.

هنگامی که یک فرد سالم است ، سیستم ایمنی بدن او به هر گونه DNA یا رشد غیر طبیعی حمله می کند. اما وقتی فردی دچار سرطان می شود ، دیگر این اتفاق نمی افتد.

در نتیجه سلول ‌های بافت سینه شروع به تکثیر غیرقابل کنترل می ‌کنند و طبق معمول نمی ‌میرند. این رشد بیش از حد سلول ، توموری را تشکیل می دهد که سلول های اطراف را از مواد مغذی و انرژی محروم می کند.

سرطان سینه معمولاً از پوشش داخلی مجاری شیر یا لوبول هایی که شیر تولید می کنند ، شروع می شود. از آنجا ، سرطان می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

 

مراحل سرطان سینه

سرطان پستان
مراحل سرطان سینه

پزشک با توجه به اندازه تومور و اینک ه آیا به غدد لنفاوی یا سایر قسمت ‌های بدن گسترش یافته است ، مرحله سرطان را تعیین می ‌کند.

راه های مختلفی وجود دارد که برای مرحله بندی سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد. یکی شامل مراحل 0-4 با زیر مجموعه در هر مرحله است. در زیر هر یک از این مراحل اصلی را شرح می دهیم. مراحل فرعی می توانند ویژگی های خاص یک تومور ، مانند وضعیت گیرنده HER2 آن را نشان دهند.

  • مرحله 0: به آن کارسینوم مجرای درجا نیز می گویند. سلول های سرطانی فقط در داخل مجاری هستند و به بافت های اطراف گسترش نیافته اند.
  • مرحله 1: در این مرحله ، اندازه تومور تا 2 سانتی متر می رسد. هیچ غدد لنفاوی را تحت تأثیر قرار نداده است یا گروه های کوچکی از سلول های سرطانی در غدد لنفاوی وجود دارد.
  • مرحله 2: عرض تومور 2 سانتی متر است و شروع به گسترش به گره های مجاور کرده است ، یا عرض آن 2 تا 5 سانتی متر است و به غدد لنفاوی گسترش نیافته است.
  • مرحله 3: عرض تومور تا 5 سانتی متر است و به چندین غدد لنفاوی گسترش یافته است یا تومور بزرگتر از 5 سانتی متر است و به تعداد کمی از غدد لنفاوی گسترش یافته است.
  • مرحله 4: سرطان به اندام های دور ، اغلب استخوان ها ، کبد ، مغز یا ریه ها گسترش یافته است.

سرطان کبد متاستاز

 

عوامل خطر

تست سرطان سينه در منزل
من سرطان سينه دارم

عوامل زیر احتمال ابتلا به سرطان سینه را بیشتر می کند که برخی از آنها ممکن است قابل پیشگیری باشند.

سن

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن بیشتر می شود. در 20 سالگی ، احتمال ابتلا به سرطان پستان در دهه آینده 0.06٪ است. در سن 70 سالگی این رقم به 3.84 ٪ می رسد.

ژنتیک

فردی که دارای جهش های خاصی در ژن های BRCA1 و BRCA2 است ، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه ، سرطان تخمدان یا هر دو را دارد. انسان این ژن ها را به ارث می برد.

جهش در ژن TP53 نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.

اگر یکی از بستگان نزدیک قبلا به سرطان پستان مبتلا شده باشد یا اکنون مبتلا شده باشد ، احتمال ابتلای شما به سرطان سینه افزایش می ‌یابد.

دستورالعمل های فعلی توصیه می کند که افراد در صورت داشتن سابقه خانوادگی سرطان سینه ، تخمدان ، لوله فالوپ یا صفاق ، آزمایش ژنتیک انجام دهند.

اگر در اصل و نسب خود سابقه سرطان پستان مربوط به جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 وجود داشته باشد نیز باید آزمایش ژنتیک را انجام دهید. این امر در مورد افرادی با اجداد یهودی اشکنازی صدق می کند.

سابقه سرطان پستان یا توده سینه

احتمال ابتلای مجدد به سرطان سینه در فردی که مبتلا به این سرطان بوده است نسبت به فردی که سابقه این بیماری را ندارد بیشتر است.

داشتن برخی از انواع توده های غیر سرطانی سینه ، خطر ابتلا به سرطان را در آینده افزایش می دهد. مثال ‌ها عبارتند از هیپرپلازی مجرای آتیپیک یا کارسینوم لوبولار درجا.

افراد با سابقه سرطان پستان ، تخمدان ، لوله فالوپ یا صفاق باید با پزشک خود در مورد آزمایش ژنتیک مشورت کنند.

بافت متراکم سینه

بافت متراکم سینه بیشتر با تشخیص سرطان سینه مرتبط است.

قرار گرفتن در معرض استروژن و دوران شیردهی

به نظر می رسد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استروژن خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

این مواجهه می تواند شامل شروع قاعدگی در سنین پایین یا یائسگی در سنین بالا باشد. در بین این دوران ها ، سطح استروژن در بدن به بالاترین حد خود می رسد.

به نظر می رسد تغذیه با شیر مادر، به ویژه برای بیش از 1 سال ، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. این ممکن است به دلیل کاهش قرار گرفتن در معرض استروژن به دنبال بارداری و شیردهی باشد.

ادامه مطلب در بخش دوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا