درمان سرطان سينه بدخيم

درمان سرطان سینه بدخیم امکانپذیر است؟

درمان سرطان سينه بدخيم

درمان سرطان سینه بدخیم کاملا امکان پذیر است. تومورها یا توده های سرطانی بدخیم، توده هایی هستند که مدام در حال رشد هستند و سلولهای سرطانی آنها همواره در حال تکثیر هستند. چنانچه تومورهای بدخیم، از هر نوعی به موقع درمان نشوند، سلول های سرطانی ممکن است از طریق جریان خون وارد بافت ها و اندام های دیگر بدن شده و به اصطلاح متاستاز کنند. مرحله ای که دیگر درمان سرطان سینه امکان پذیر نخواهد بود.

پس اولین نکته در درمان سرطان سینه بدخیم تشخیص و اقدامات درمانی به موقع و مناسب است. برای این منظور شما باید حتما از علائم سرطان سینه آگاهی داشته باشید و به طور مرتب برای چک‌آپ های معمول به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش های نوین پزشکی امروزه درمان سرطان سینه را کاملا امکان پذیر کرده اند. انتخاب بهترین روش های کلی و جزئی برای درمان سرطان سینه به نوع سرطانی که فرد به آن مبتلا می شود نیز بستگی مستقیم دارد. به صورت کلی انواع سرطان پستان به دسته های اصلی زیر تقسیم بندی می شود:

  • سرطان های سینه تهاجمی
  • DCIS ( سرطان سینه درجا از مبدأ مجاری سینه)
  • LCIS (سرطان سینه درجا از مبدأ بافت های لوبولی یا پوششی)
  • سرطان سینه سه گانه منفی
  • سرطان سینه در دوران بارداری
  • سرطان سینه التهابی ( که خطرناک ترین نوع سرطان پستان است)

گرچه روش های مختلفی برای درمان سرطان پستان وجود دارند، اما بسته به شرایط، همچنان موثرترین آنها جراحی سرطان سینه است.

درمان سرطان سينه بدخيم

علائم سرطان سینه بدخیم

آشنایی با علائم سرطان سینه برای هر خانمی امری ضروری است. یادتان باشد که سرطان پستان یکی از رایجترین انواع سرطان در میان خانم ها است و تنها دلیلی که سالانه اینقدر آمار مر گ و میر دارد فقط به خاطر اقدامات دیرهنگام درمانی است. تأخیری که اغلب به واسطه سهل انگاری در تشخیص علائم آن صورت می پذیرد، ولی می تواند تبعات سنگینی داشته باشد. شناختن نشانه های بیماری برای درمان سرطان سینه بدخیم اهمیت حیاتی دارد. علامت هایی که عبارتند از:

  • احساس وجود توده یا تومور در داخل سینه. توده هایی که در اغلب موارد سفت و محکم هستند، درد ندارند و معمولا در زیر پوست حرکت نمی کنند.
  • ترشح از نوک سینه. ترشحاتی که اغلب رنگی هستند، بدون فشار دادن سینه بیرون می ریزند و از یک سینه خارج می شوند.
  • تغییرات پوست سینه. از جمله پوسته پوسته شدن، قرمز شدن بی دلیل، فر رفتگی، کشیدگی پوست سینه، و شبیه شدن به بافت پوست پرتغال.
  • بروز تغییراتی در نوک سینه. از جمله فرو رفتن نوک سینه، قرمز شدن و خارش بی دلیل، پوسته پوسته شدن این ناحیه و تغییر رنگ نوک سینه یا ناحیه رنگی اطراف آن.
  • تغییرات کلی پستان. به صورت کلی تغییرات بی دلیل در شکل و اندازه سینه می تواند علامتی از سرطان سینه بدخیم باشد.

علائم سرطان سینه بدخیم

سرطان سینه بدخیم قابل درمان است

همانطور که از ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، به خوبی می توان سرطان سینه را در صورت تشخیص به موقع درمان کرد. گرچه رایجترین و بهترین روش برای درمان سرطان سینه بدخیم استفاده از عمل جراحی است، اما در صورت عدم امکان جراحی، پزشک ممکن است از روش های دیگری مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی برای بهبود وضعیت سرطان سینه استفاده کند. هرچند که این روش های جایگرین ابداً به تاثیرگذاری جراحی نیستند.

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران

در بیشتر موارد، جراح متخصص سرطان سینه، از شیمی درمانی و پرتودرمانی به عنوان درمان های تکمیلی برای کمک به جراحی استفاده می کند. در این شرایط پزشک یا با شیمی درمانی سعی می کند قبل از جراحی اندازه تومور سرطانی را کوچک کند، یا بعد از جراحی توده سرطانی سینه، با پرتودرمانی از نابود شدن تمام سلول های سرطانی سینه باقی مانده اطمینان حاصل می نماید.

شانس درمان سرطان سینه

هرچقدر دیرتر برای درمان سرطان سینه بدخیم اقدام کنید، شانس درمان شما هم کمتر می شود. بنابراین بهتر است با شناخت علائم سرطان سینه، انجام روش های خودآزمایی و تست سرطان سینه در منزل، در کنار مراجعه منظم به پزشک متخصص سعی در شناسایی زودهنگام علامت های سرطان سینه داشته باشید.

اگر قبل از مرحله یا گرید 4 و متاستاز سرطان سینه، برای درمان و مخصوصا جراحی اقدام نماید، هنوز شانس زیادی برای درمان دارید. در تهاجمی ترین حالت ممکن، هنوز هم می توان با انجام انواع جراحی ماستکتومی سرطان سینه را درمان کرد. طبیعتاً هرچقدر در گریدهای پایین تری سراغ درمان سرطان سینه بروید، شانس درمان شما هم بیشتر خواهد شد و درمان های راحت تری را پشت سر خواهید گذاشت.

شانس درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه

به صورت کلی سرطان سینه را به 5 گرید تقسیم بندی می کنند. از گرید صفر (مرحله ای که سلول های سرطانی هنوز حتی شکل توده به خود نگرفته اند)، تا مرحله 4 یا همان متاستاز. تقسیم بندی گریدهای سرطان سینه به اندازه، تعداد و سرعت رشد تومورهای سرطانی داخل سینه بستگی دارد.

در مراحل اولیه سرطان سینه که در واقع گرید های 0 تا 2 را شامل می شود، بیمار می تواند با استفاده از جراحی های موضعی و جزئی سرطان سینه را درمان کند. در گرید صفر حتی ممکن است به جراحی هم نیازی نداشته باشید. زمانی که سلول های سرطانی در کل سینه پخش نشده باشند جراح می تواند بدون تخلیه کامل سینه، و فقط از طریق برش های موضعی یا جراحی لامپکتومی، توده را مستقیماً از داخل سینه بیرون بکشد و سرطان سینه را کاملاً درمان کند.

درمان سرطان سینه گرید 3

گرید سوم در عمل مرحله پیشرفته سرطان سینه است. در سرطان سینه گرید 3، سلول های سرطانی عملاً در کل سینه پخش شده اند و حتی ممکن است به غده های لنفاوی ناحیه زیربغل هم سرایت کرده باشند. در چنین شرایطی گرچه هنوز شانس درمان سرطان سینه وجود دارد، و شانسش هم کم نیست، اما پزشک ناچار است تا کل سینه را تخلیه کند تا بتواند سلول های سرطانی را از میان بردارد و بیماری را درمان کند. به جراحی تخلیه کامل سینه، ماستکتومی می گویند.

درمان سرطان سینه گرید 3

عکس سرطان سینه

بهترین و رایجترین روشی که پزشک می تواند از آن برای تشخیص دقیق سرطان سینه استفاده کند آزمایشات تصویربرداری، و مخصوصا تصویربرداری با ماموگرافی است. البته در شرایطی که پزشک تشخیص دهد ماموگرافی نمی تواند به خوبی در شناسایی سرطان سینه موثر باشد، ممکن است دستور انجام روش های دیگری مانند MRI یا تصویربرداری با فراصوت را هم بدهد.

چنانچه هیچ کدام از روش های تصویر برداری نتوانند پزشک را برای عدم وجود سرطان سینه قانع کنند، او می تواند از روش بیوپسی، یا نمونه برداری نیز برای تشخیص سرطان سینه کمک بگیرد. نمونه برداری یا بیوپسی روشی متداول برای تشخیص خطر ابتلای افرادی که از نظر ژنتیکی در ریسک بالا سرطان سینه قرار دارند نیز به شمار می رود.

بهترین متخصص سرطان سینه

خیلی از جراحی های درمانی سرطان سینه را جرحان عمومی سرطان انجام می دهند، اما حتی بهترین جراحان عمومی نمی توانند به خوبی پزشکان فوق تخصص جراحی سینه عمل کنند. واقعیت این است که یک دکتر فوق تخصص جراحی پستان بیشترین شناخت را از اندام و بافت سینه دارد و به صورت تخصصی روی این حوزه کار کرده است. پس از نظر تکنیکی متخصص واقعی و بهترین گزینه برای درمان سرطان سینه، یک جراح فوق تخصص سرطان سینه است. این جراحان علاوه بر اینکه می توانند با بیشترین دقت به بهترین شکل ممکن توده های سرطان سینه را درمان کنند، می توانند جراحی های زیبایی سینه را نیز به خوبی، و حتی بلافاصله بعد از جراحی درمانی برای شما انجام دهند تا بعد از درمان سرطان سینه، بدون نیاز به جراحی مجدد، از وضعیت ظاهری سینه های خود نیز راضی باشید.

تعداد این پزشکان فوق تخصص در ایران بسیار کم است، و از جمله بهترین آنها دکتر امیرپاشا ابراهیمی هستند که تجارب بسیاری موفقی در این زمینه داشته اند و آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشند. برای ارتباط با دکتر امیرپاشا ابراهیمی، به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا