پرسش و پاسخ در مورد فیبروآدنوم

فیبروآدنوم چیست | درمان قطعی فیبروآدنوم چیست؟

فیبروآدنوم چیست

فیبروآدنوم
فیبروآدنوم پستان – fibroadenoma

فیبروآدنوم یا فیبروآدنوما (fibroadenoma) متداول ترین نوع تومور غیر سرطانی سینه است که از استروما (بافتهای پیوندی رشته ای که از غده سینه پشتیبانی می کنند) و آدنوز (لوب هایی که دچار هایپرپلازی شده اند (فیبروادنوم هایپرپلازی دار) – بزرگ شدن به دلیل افزایش سرعت تکثیر سلول) تشکیل شده اند. این توده های سفت و غیر سرطانی پستان اغلب در زنان بین 15 تا 35 سال مشاهده می شوند.

یک توده فیبروآدنوم ممکن است سفت، نرم، صاف یا لاستیکی شکل باشد. اما به هر صورت شکل مشخصی دارد. فیبروآدنوم ها اندازه های مختلفی دارند و می توانند خود به خود بزرگتر تر شوند یا آب بروند.

در ادامه مقاله در مورد درمان فیبروآدنوما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در این رابطه بخوانید: تفاوت كيست و سرطان سينه

 

علائم فیبروآدنوم چیست | فیبروآدنوم چیست علائم

فیبروآدنوم
علائم بیماری فیبروآدنوم – علائم فیبروآدنوما

این توده های برآمده ی سفت داخل سینه در عموم موارد خواص و ویژگی هایی دارند. علائم کیست فیبروآدنوم عبارتند از:

  • معمولا گرد و دایره ای شکل هستند که و گوشه ها و لبه های صافی دارند
  • به راحتی داخل سینه حرکت می کنند
  • یا سفت هستند یا حالت لاستیکی دارند
  • بدون درد هستند

فرد ممکن است یک یا چند توده فیبروآدنومی در یک یا هردو سینه داشته باشد.

 

تشخیص فیبروآدنوم

فيبروآدنوم سينه چيست | تشخیص فیبروآدنوم

پزشک شما به احتمال زیاد توده را احساس می کند تا بتواند بافت و اندازه آن را اندازه گیری کند. حتی اگر او فکر کند که ممکن است فیبروآدنوم باشد، توصیه می کند که آزمایش های بیشتری برای تایید آن انجام دهید .

بسته به سن شما و اینکه آیا شما باردار هستید ممکن است سونوگرافی یا ماموگرافی انجام شود. سپس رادیولوژیست تصاویری از بافت پستان را بررسی می کند تا ببیند آیا احتمال فیبروآدنوم یا نوع دیگری از تومور پستان هست یا خیر . تنها راه دقیق تشخیص فیبروادنوم بیوپسی است.

 

پرسش و پاسخ در مورد فیبروآدنوم

آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟
فیبروآدنوم خوش خیم چیست | توده فیبروآدنوم چیست

آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟

توده های فیبروآدنومی در اکثر موارد خطری ندارند و خوش خیم هستند. نیازی به نگرانی در مورد آنها نیست. اما در شرایط خاص ممکن است احتمال خطر داشته باشند. در خانم هایی که کاملا سالم هستند توده های معمولی سینه اغلب حالت برآمده دارند. اما چنانچه شرایط زیر را داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر متوجه توده ی برآمده جدیدی شدید
  • اگر متوجه بروز تغییرات دیگری در سینه شدید
  • اگر توده ای که قبلا داشتید و بررسی اش کرده اید بزرگتر شده یا به هر صورت تغییر کرده و به نظر می رسد از بافت محیطی سینه جدا شده

فیبروآدنوم سرطان !!!

فیبروآدنوم در حقیقت رایجترین نوع از تومورهای خوش خیم سینه هستند و بیشتر آنها اصلا خطر ابتلا به سرطان سینه را در فرد بالا نمی برند. این توده غیرسرطانی است. خانم ها می توانند در هر سنی به این پدیده دچار شوند اما همانطور که اشاره کردیم بیشتر در بین خانم های جوان تری که هنوز به یائسگی نرسیده اند رایج است.

این توده ی اغلب بی خطر ممکن است با نظارت دائم روی تغییر اندازه یا حس آن، یا با بیوپسی برای ارزیابی توده یا با جراحی درمان شود.


آیا فیبروآدنوم درد دارد ؟

در بیشتر موارد فیبروآدنوم دردناک نیست و ممکن است مانند یک تیله ی شیشه ای( یا نرم تر) داخل سینه باشد. تیله ای که وقتی به آن دست می زنید به راحتی زیر پوست می رود.


انواع فیبروآدنوم کدام است؟

توده فیبروآدنوم
فیبروآدنوم نی نی سایت
  • نوع ساده : بیشتر این توده ها که بین 1 تا 3 سانتی متر طول دارند فیبروآدونم های ساده هستند. اگر زیر میکروسکوپ به توده های ساده نگاه کنید متوجه می شوید که شکل یکسانی دارند. نوع ساده ی آن در آینده شانس شما برای ابتلا به سرطان سینه را افزایش نخواهد داد.
  • فیبروآدنوم مختلط چیست : به بعضی از این توده ها فیبروآدنوم پیچیده یا مختلط می گویند چون اگر زیر میکروسکوپ نگاهشان کنید هر کدام ویژگی های سلولی متفاوتی دارند. متاسفانه داشتن فیبروآدنوم پیچیده اندکی شانس ابتلا به سرطان سینه در آینده را افزایش می دهد. گاهی به این توده ها فیبروآدنوم نامنظم نیز گفته می شود. زیرا از نظر شکل و ظاهر، ساختار نامنظمی دارند.
  • فیبروآدنوم غول آسا یا جوان : گاها این توده ها می توانند طول بیشتر از 5 سانتی متر داشته باشند که در این شرایط به آنها نوع غول آسا می گویند. وقتی هم این توده در نوجوانان رشد کند به آن نوع جوان می گویند.

علت فیبروآدنوم چیست ؟ 

علت دقیق ابتلا به فیروآدنوم هنوز مشخص نیست. برخی از پزشکان معتقدند علت آن افزایش حساسیت به هورمون استروژن است. سینه ها از غدد تولید شیر و تیوب های انتقال دهنده ی آن به نوک سینه تشکیل شده اند. این ها با بافت های فیبری، غده ای و چربی محاصره شده اند. این بافت ها هستند که به سینه شکل و اندازه می دهند.


علت بزرگ شدن فیبروآدنوم چیست؟

فیبروآدنوم ها در حقیقت از غدد تولید شیر به وجود می آیند. بافت دایره ای و مجراهای شیر رسان دور این غده ها رشد می کنند و یک توده ی مجزا شکل می دهند که رفته رفته ممکن است بزرگ شود.


علت فیبروآدنوم و بارداری چیست؟

در دوره بارداری یا شیردهی ممکن است اندازه این توده ها بزرگتر شود، که اغلب یک امر طبیعی است و بعد از این دوره دوباره خود به خود کوچک می شوند. پس جای نگرانی وجود ندارد.

اما اگر پس از بررسی ها مشخص گردید سایز توده های فیبروآدنوم بزرگ بوده و به تدریج در حال بزرگ شدن است بهترین روش درمانی برداشتن توده ها در دوران بارداری می باشد.

 

درمان فیبروآدنوم چیست | درمان قطعی فیبروآدنوم

درمان کیست فیبروآدنوم
فیبروآدنوم چگونه درمان میشود | درمان توده فیبروآدنوم

در بیشتر موارد اگر به فیبروآدنوم دچار باشید به درمان یا مراقبت خاصی نیاز نخواهید داشت. اکثرا چنانچه حتی متوجه شوید که توده خوش خیم فیبروآدنوم شما بزرگ تر شده یا تغییر کرده، باز هم به پزشک داخلی یا کلینیک متخصص سینه ارجاع داده می شوید. چون همانطور که گفتیم این پدیده چندان خطرناک نیست.

بیشتر توده های فیبروآدنوم در همان اندازه ای که هستند باقی می مانند. بعضی شان کوچکتر می شوند و بعضی دیگر حتی بعد از مدتی خود به خود از بین می روند. فقط تعدادی هستند که بزرگتر می شوند، مخصوصا در دختران نوجوان. همچنین در دوره بارداری یا شیردهی هم ممکن است اندازه این توده ها بزرگتر شود، که اغلب بعد از این دوره دوباره خود به خود کوچک می شوند.


درمان کیست فیبروآدنوم با جراحی | جراحی فیبروآدنوم چگونه است

گاهی اوقات برای برداشتن این توده ها به عملی به نام بیوپسی برای تخلیه نیاز خواهد بود تا از بافت سینه خارج شوند. عمل بیشتر برای برداشتن توده های غول آسا و پیچیده استفاده می شود. عمل جراحی معمولا تحت بی هوشی عمومی انجام می گیرد.

جراح ممکن است از بخیه های حل شونده استفاده کند که خود به خود در بافت پوست حل می شوند و نیازی به کشیدن ندارند. گرچه چنانچه از بخیه های غیر حل شونده استفاده شود پزشک حدود یک هفته بعد باید بخیه ها را بکشد. در مورد اینکه چه مدت بعد از عمل می توانید بیمارستان را ترک کنید یا به روال عادی زندگی بازگردید پزشک به شما اطلاع خواهد داد.

“چنانچه برای درماان فیبروآدنوم اقدام کردید سعی کنید به یک پزشک متخصص و معتبر مراجعه کنید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبر ترین پزشکان در زمینه بیماری های سینه و پستان در ایران است.”


بیوپسی مکشی

ممکن است برای تخلیه فیبروآدنوم لازم شود تا از عمل بیوپسی با کمک مکش استفاده شود. این نوع از عمل هم می تواند تحت بی حسی موضعی صورت بگیرد و هم تحت بیهوشی عمومی.

طی این عمل بعد از بی حسی یک برش کوچک زیر سینه انجام می شود. از راه این برش دستگاه مکش وارد بافت می شود. با استفاده از تصویر لحظه ای با کمک امواج فراصوت، پزشک می تواند توده را ببیند و با کمک دستگاه آن را بیرون بکشد.


درمان دارویی فیبروآدنوم

فیبروآدنوما
فیبروآدنوم چیست نی نی سایت

هیچ درمان دارویی اثبات شده برای فیبروآدنوما وجود ندارد. چراکه در صورت تشخیص، این توده ها ممکن است به خودی خود برطرف شوند و یا همانطور که اشاره شد، در موارد خاص به جراحی نیاز داشته باشند.

فیبروآدنوم و ویتامین e

25 سال است که ویتامین E در درمان بیماری های خوش خیم پستان توده فیبروآدنوما مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال توصیه می شود پیش از مصرف این مکمل دارویی با پزشک خود مشورت کنید.


درمان گیاهی فیبروآدنوم | درمان فیبروآدنوم با طب سنتی

از آنجایی که یک سری شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌ دهد افزایش سطح استروژن و فیبروآدنوم‌ های خوش‌ خیم که در بافت پستان ایجاد می‌ شوند، سم‌ زدایی کبد می‌ تواند راهی مفید برای کاهش اندازه این توده‌ها باشد. اگر بیش از حد استروژن تولید یا مصرف می کنید، مقادیر اضافی آن در کبد ذخیره می شود.

با سم‌ زدایی کبد، می‌ توان مقادیر زیادی از این هورمون را از سیستم شما خارج کرد، بنابراین، توده‌ های خوش‌ خیم سینه‌ تان کاهش می‌ یابد. با ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی خود، می توانید با موفقیت این اندام حیاتی و استروژن اضافی را به طوز همزمان از بین ببرید.

مصرف سیر، چغندر، سیب، جوانه ها، گردو، و غذاهای تخمیر شده (مانند کلم ترش، ترشی و کیمچی) به افزایش جریان خون و همچنین گردش خون کمک می کند، که این امر به نوبه خود به انتقال موثر سموم از طریق کبد و خارج شدن از بدن کمک می کند.

همچنین لازم است از مصرف غذاهای سنگین، کنسروی جات و فست‌ فودها که سبب تشکیل فیبروآدنوم شده و در پیشگیری و درمان این مسأله اهمیت دارد، اجتناب کنید.


درمان فیبروآدنوم با ورزش

یکی از علل اصلی ایجاد فیبروآدنوم در زندگی امروزی را می توان ناشی از پرخوری و عدم تحرک برشمرد. این مسائل سبب می شود که مواد زاید در بدن تجمع یافته و خود را به صورت فیبروآدنوم، فیبروکیستیک، جوش‌ های صورت و یا فیبرهای تخمدان و رحم نشان دهند که در افراد مختلف در نقاط متفاوتی از بدن ایجاد می‌شوند. از اینرو متخصصان پطشکی توصیه می کنند برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

همچنین در صورت تشکیل فیبروآدنوما نیز می توانید به کوچک شدن آن کمک کنید.

 

بهترین جراح زیبایی سینه | بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران هستید ، به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

تندرست باشید.

منابع:

منبع 1
منبع 2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا