درن بعد از عمل ماموپلاستی

درن بعد از عمل ماموپلاستی | بهترین جراح ماموپلاستی در تهران

مهمترین نکات درباره درن پس از عمل ماموپلاستی

استفاده از درن بعد از عمل ماموپلاستی برای تخلیه ترشحات سینه بسیار ضروری است. لذا در این مقاله به انواع درن ها و هدف استفاده از آن در عمل ماموپلاستی بطور مفصل توضیح خواهیم پرداخت. پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با عمل زیبایی سینه و مراقبتهای بعد از آن از جمله طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی و مهمترین نکات بیشتر آشنا شوید.

ماموپلاستی چیست

ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی عمل جراحی زیبایی سینه برای خانم هاست که به منظور تغییر حجم سینه ها و زیباتر شدن آن ها انجام می شود. هدف از انجام این عمل تنها زیبایی نیست؛ این عمل را می توان با اهداف درمانی و به منظور تقارن در سینه ها یا کوچک کردن سینه جهت برطرف کردن درد گردن و شانه ها انجام داد.

نکته مهم: ماموپلاستی باعث کاهش سرطان سینه در خانم ها می شود و هرچه بافت برداشته شده بیشتر باشد شانس کاهش سرطان سینه بیشتر است.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

بعد از Mammaplasty با رعایت نکات و توصیه های پزشک مربوطه می توانید به راحتی نتایج شگفت انگیز این عمل را مشاهده کنید. 

یک هفته بعد از Mammaplasty و با برداشتن پانسمان به طور کامل می توانید به راحتی دوش بگیرید.
هفته های اول از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید. این عمل می تواند بعد از جراحی سینه باعث افتادگی سینه ها شود.  
 از آنجایی که بر روی سینه افراد در ماموپلاستی برش هایی ایجاد می شود برای اینکه این بریدگی ها و بخیه ها دچار عفونت نشوند پزشک بعد از جراحی سینه به شما آنتی بیوتیک توصیه می کند. آنتی بیوتیک ها می توانند از ایجاد عفونت های بعد از جراحی سینه بکاهند. بنابراین استفاده از آن ها تا دو هفته بعد از عمل ماموپلاستی به شدت توصیه می شود. توصیه می شود که تنها داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص را به طور کامل و منظم مصرف نمائید و از مصرف خود سرانه سایر داروها در طی این مدت به شدت خودداری کنید.
استفاده از کمپرس آب گرم تاثیرات بسیار مطلوبی در رفع کبودی های به وجود آمده در ناحیه سینه ها دارد. البته لازم به ذکر است که استفاده از این روش تنها پس از گذشت سه روز ابتدایی مجاز است.
بهتر است برای حداقل چند روز ابتدایی کلیه فعالیت های روزانه را به طور کامل به تعویق بیاندازید و بیشتر به استراحت بپردازید.
به مدت یک ماه توصیه می شود که از انجام تمامی فعالیت های سنگین و ورزش به طور کامل خودداری کنید تا مشکل خاصی را برای نتایج و سلامتی فرد به وجود نیاورد.

زمان بازگشت به محل کار و روال عادی زندگی بعد از عمل ماموپلاستی

پانسمان های بعد از ماموپلاستی

بخیه هایی که بر روی سینه ایجاد می شود باید توسط بانداژ و پانسمان، برای جلوگیری از ایجاد عفونت، پوشانده شود. این پانسمان ها باید تا یک هفته بر روی زخم ها و روی مناطقی که بخیه در آن جا صورت گرفته است قرار داده شوند.

پانسمان و گاز استریلی که بر روی زخم بخیه قرار داده می شود به راحتی تعویض می شود. توصیه می شود در صورتی که قرار است خودتان پانسمان را به طور مکرر بعد از عمل تعویض کنید، حتما نحوه صحیح و اصولی پانسمان کردن این ناحیه را از پزشک معالج خود یاد بگیرید.
همچنین ضد عفونی کردن زخم نیز قبل از پانسمان از جمله نکات مهم بعد از عمل ماموپلاستی است.

شستشوی محل بخیه ها بعد از ماموپلاستی

بعد از برداشتن پانسمان ها باید تا مدت چند هفته از سینه بند های مخصوص بعد از جراحی سینه استفاده کنید تا فرم و بافت سینه بتواند شکل گیری خود را انجام دهد.

جراحی زیبایی سینه با برش پوست انجام می شود و پس از جراحی زخم مجدد با بخیه ترمیم می شود. بدن در محل بخیه و زخم های بسته پس از 48 ساعت لایه ترمیمی سطحی ایجاد می کند که از نفوذ آب به داخل جلوگیری می کند. بنابراین در زخمهای بسته بعد از 48 ساعت می توان استحمام کرد که البته بستگی به نظر جراح هم دارد. برخی پزشکان احتیاط بیشتری می کنند و پس از حدود 5 روز اجازه استحمام می دهند.

نکته مهم در رابطه با شستشو بعد از عمل ماموپلاستی این است که انجام این کار باید با ملایمت و آرامی انجام گیرد تا آسیبی به زخم ها وارد نشود. در ده روز اول بعد از جراحی لازم است محل زخم با ملایمت شستشو شود. همچنین نوع صابون یا شامپو در حین استحمام اهمیتی ندارد.

 از گرفتن دوش آب گرم و یا حمام کردن بلافاصله بعد از عمل ماموپلاستی خودداری کنید. در این صورت ممکن است رطوبت به زخم های شما نفوذ پیدا کند و باعث ایجاد عفونت شود. تورم و دردی که بعد از ماموپلاستی در اثر عفونت ایجاد می شود متاسفانه در برخی از موارد می تواند شما را با خطرات بسیاری رو به رو کند. میکروب ها می توانند به سرعت از طریق بخیه ها در بدن نفوذ کنند و جراحی سینه را بدون نتیجه بگذارند. ممکن است این عفونت ها با آنتی بیوتیک ها از بین نروند و دامنه گسترش آن ها بسیار زیاد شود. برای این منظور تا حد امکان بدون اجازه پزشک زخم خود را شستشو ندهید.

درن بعد از عمل ماموپلاستی

درن چیست؟

درن لوله نرم پلاستیکی است که در حین جراحی توسط پزشک داخل بدن شما گذاشته می شود. برخی درن ها به یک مخزن پلاستیکی کوچک متصل می شوند تا مایع یا ترشحات زخم در ناحیه عمل جراحی را جمع آوری کنند. در بعضی از انواع جراحی پستان مانند ماموپلاستی، جراحی سرطان پستان، بازسازی پستان و موارد مشابه از درن استفاده می شود. همه عمل جراحی ها نیازی به درن ندارند و معمولا برای پروتز سینه با هدف زیبایی از درن استفاده نمی شود. درن با ایجاد خلا و مکش ترشحات زخم را در مخزن خود جمع آوری می کند و از تجمع آن در بستر جراحی جلوگیری می کند.
برای تخلیه ترشحات دریچه مخزن را باز کرده و مخزن را خالی کنید و مجددا در حالی که مخزن فشرده شده است و حالت مکش پیدا کرده دریچه آن بسته شود.

برای مراقبت از درن کافیست طبق زمان بندی جراح، گاز اطراف درن را برداشته و محل ورود درن به پوست ضدعفونی شود و سپس گاز تمیز گذاشته شود. معمولا ترشحات درن پس از 5 الی 10 روز کاهش می یابد و با نظر جراح معالج می توانید آن را بردارید.

اهداف درن ها

جراحان از لوله های پلاستیکی کوچک برای کمک به تخلیه مایع پس از عمل استفاده می کنند. بدون درن ها ممکن است مایعات در محل عمل جمع شده و باعث ایجاد عفونت شوند. درن ‌ها با حذف واسطه ‌های التهابی، باکتری ‌ها، مواد خارجی و بافت ‌های نکروزه به روند بهبودی کمک می کنند. هدف اصلی استفاده از درن حذف فضای مرده، حذف مایع یا گاز موجود و جلوگیری از تجمع مایع یا گاز است. فضای مرده بین بافت ها پس از اختلال در بافت همبند زیر جلدی ایجاد می شود. ایجاد این فضا نامطلوب است زیرا مایعی که به طور معمول این فضای خالی را پر می کند، محیط اصلی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند.

درن بعد از عمل ماموپلاستی به چه علت است؟

اگر حجم سینه بزرگ باشد و بافت چربی زیادی داشته باشد از درن (Drain) استفاده می شود. تجربه نشان داده است که بعد از عمل در زیر پوست پستان آب تجمع می یابد. در نتیجه درن ها به خروج ترشحات و مایعات کمک می کنند و ریسک مشکلات ناشی از آن ها را کاهش می دهند. استفاده از لوله پس از انجام عمل در سینه ها عمدتا به دلیل تخلیه خون آبه های موجود در آن ناحیه می باشد که پس از ترشح خون آبه از طریق لوله از بدن خارج شود. در اغلب موارد روز بعد از عمل و قبل از ترخیص، درن خارج می شود. اما برخی اوقات نیز ممکن است درن تا حدود 1 هفته در محل زخم باقی بماند.

مدت زمان استفاده از درن بعد از عمل ماموپلاستی

مدت زمان استفاده از درن بعد از عمل ماموپلاستی چقدر است؟

زمان برداشتن درن بعد از عمل ماموپلاستی با توجه به صلاحدید پزشک و میزان ترشحات ممکن است از 24 ساعت تا 48 ساعت پس از جراحی  متفاوت باشد. به طور کلی یک اصل مشترک در خارج کردن درن ها وجود دارد. هنگامی که حجم باقی مانده درن ها به زیر 30 سی سی برسد و محتویات آن از رنگ قرمز به رنگ زرد و نارنجی تغییر کند، زمان مناسب برای خارج کردن آن است.

برای خارج کردن درن بعد از عمل ماموپلاستی اصلا عجله نکن!!

مهم ترین اصل در تمام عمل های جراحی این است که طبق صلاحدید پزشک اقدام کنید. اگر درن ها را زودتر خارج کنید ممکن است بخشی از ترشحات زیر پوست باقی بماند و باعث ایجاد ورم ماندگار و بافت فیبروز شود. بهتر است مقدار مایعات را قبل از تخلیه کردن اندازه گیری کنید این کار به پزشک کمک می کند تا زمان خارخ کردن درن را بهتر تشخیص بدهد.

فیلم عمل ماموپلاستی

درد بعد از عمل ماموپلاستی نی نی سایت

عمل ماموپلاستی با برداشتن چربی های اضافی سینه و پوست نافرم و کشیده شده سینه انجام می شود. برای این منظور ممکن است برش های متعددی برای برداشتن بافت سینه انجام شود که هر یک از این برش ها می تواند باعث ایجاد درد شود.
وجود درد پس از انجام این عمل زیبایی بسیار معمول است. استراحت می تواند به ترمیم بافت های سینه بیانجامد. باید تا یک هفته بعد از ماموپلاستی از استراحت و خواب کافی برخوردار باشید. اگر دچار درد و یا تورم در سینه خود شدید از پزشک بخواهید که برای شما مسکن تجویز کند. مسکن ها می توانند درد بعد از ماموپلاستی را کاهش دهند.
برای اینکه درد را کاهش دهید می توانید با نوشیدن مایعات بسیار و دفع سدیم به کم شدن درد در سینه کمک بسیاری کنید.
همچنین برای کاهش درد می توانید از کمپرس آب سرد نیز استفاده کنید. استفاده از کمپرس آب سرد به ویژه در دو روز ابتدایی تاثیرات مثبتی در کاهش درد و همچنین تورم در آن ناحیه دارد.

ماموپلاستی از جمله عمل های حساسی به شمار می رود که نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. رعایت این مراقبت هاست که در نهایت منجر به داشتن سینه هایی خوش فرم و دلخواه می شود. 
افرادی که عمل ماموپلاستی انجام می دهند، باید به گونه ای بخوابند که هیچگونه فشاری روی سینه ها وارد نشود. خوابیدن به شکل نادرست ممکن است موجب بروز عوارضی جدی شود که این عوارض یا جبران ناپذیر هستند و یا عمل مجدد سینه را ضرورت می بخشند. برخی عوارض احتمالی عبارتند از:

  • تغییر شکل سینه ها
  • به هم ریختن تقارن سینه ها
  • افزایش تورم
  • طولانی شدن دوره نقاهت

بهترین طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

خوابیدن به پشت و روی کمر، بهترین نوع خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی محسوب می شود. توصیه می شود که در روزهای ابتدایی در حین خواب حتما ارتفاع زیر سرتان بلند تر از سایر نقاط دیگر بدن باشد. لذا داشتن زاویه 30 درجه سر در حین خواب تاثیرات مطلوبی در روند بهبودی و ریکاوری دارد. پس بهتر است در هنگام خواب با قرار دادن بالش زیر سر و کتف، سینه ها را کمی بالاتر از بدن نگه داشت. زیرا تورم را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد.
برای پیشگیری از حرکات اضافی هنگام خواب، بهتر است یک بالش زیر هر بازو قرار دهید تا بدن خود را از یک طرف به سمت دیگر غلت ندهد، و یک بالش زیر زانوها قرار دهید تا پشت خود را در یک راستا نگه دارد.
اگر به شکم می‌خوابید یا به پهلو می‌خوابید، بهتر است یک هفته یا بیشتر قبل از جراحی «تمرین» خوابیدن به پشت را شروع کنید. به این ترتیب، در حالی که ناراحت هستید و احتمالاً درد دارید، با موقعیت جدید مشکلی نخواهید داشت.

تا چند هفته بعد از عمل زیبایی سینه باید سوتین ماموپلاستی را به طور مرتب به صورت شبانه روزی استفاده کنید. استفاده از این نوع سوتین های طبی می تواند تاثیرات بسیاری در پیشگیری از عوارض و مشکلات احتمالی داشته باشد و علاوه بر آن بر نتایج حاصل از انجام این عمل زیبایی نیز تاثیرات بسیار زیادی دارد. لذا استفاده از آن در طی دوران نقاهت پس از عمل برای افراد بسیار پر اهمیت است. این سینه بند می تواند در متقارن نگه داشتن سینه ها و کاهش تورم در آنها کمک کننده باشد. 

بهترین فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان در تهران

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، دارای بورد تخصصی جراحی عمومی، تمام سال های تحصیل خود را در دانشگاه تهران گذرانده اند و با سابقه پزشکی درخشان یکی از بهترین متخصصان حوزه زیبایی-درمانی سینه هستند.

چنانچه قصد دارید حجم سینه های خود را تغییر دهید، بهتر است جراحی ماموپلاستی را انتخاب کنید و به یک متخصص حرفه ای و با تجربه مراجعه کنید. جراحی که بتواند بدون آسیب زدن به اندام داخلی سینه، این عمل را به بهترین نحو و با ایمنی بالا برای شما انجام دهد.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی، از جمله بهترین پزشکان فوق تخصص جراحی پستان در کشور هستند که می توانند انواع جراحی سینه را با بهترین کیفیت ممکن برای شما انجام دهند. 

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا