سرطان سينه بعد از عمل

سرطان سينه بعد از عمل | بازگشت سرطان سینه بعد از درمان

سرطان سينه بعد از عمل

سرطان سينه بعد از عمل

سرطان سینه را می توان با عمل جراحی درمان کرد. عمل جراحی با برداشتن توده سرطانی و خالی کردن سینه از سلول های سرطانی می تواند سرطان را کاملا درمان کند. از این رو سرطان سینه آمار تلفات زیادی ندارد و افراد کمی ممکن است در اثر آن جان خودشان را از دست بدهند. این البته در شرایطی است که سرطان سینه تشخیص داده شده باشد و به موقع تحت درمان قرار گرفته باشد.

اما این نکته را به یاد داشته باشید که همیشه شانس بازگشت هر نوع سرطانی، بعد از هر نوع درمانی وجود دارد. و سرطان سینه هم از این قائده مستثنی نیست. همیشه احتمال آن وجود دارد که برخی از سلول های سرطانی در بافت مورد نظر باقی بمانند، دوباره رشد کنند و توده جدیدی را شکل بدهند. اغلب هم احتمال رشد مجدد توده سرطانی در سینه دیگر وجود دارد. از این رو همیشه احتمال بروز مجدد سرطان سینه بعد از عمل هست.

به همین جهت پزشکان همواره توصیه می کنند تا بعد از انجام عمل جراحی سینه، فرد تحت پرتو درمانی قرار بگیرد تا اشعه ها هر سلول سرطانی که احیانا در بافت سینه باقی مانده است را نابود کنند. علاوه بر این طی جراحی موضعی پزشک جراح بخشی از بافت های سالم اطراف توده را هم بر می دارد تا از باقی نماندن سلول های سرطانی در اطراف ناحیه توده مطمئن شود.

از طرف دیگر از آنجاییکه شانس بروز مجدد سرطان سینه بعد از عمل سینه وجود دارد، پزشکان توصیه می کنند که فرد تا چند سال بعد از جراحی مرتبا برای عملیات غربالگری مجدد به پزشک مراجعه کند و تحت ماموگرافی قرار بگیرد تا در صورت بازگشت سرطان بتوان به سرعت آن را شناسایی کرد.

در ادامه بیشتر درمورد سرطان سینه و پرسش های رایج درباره آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سرطان سينه بعد از عمل

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

معمولا در ذهن عامه مردم واژه سرطان با واژه مرگ پیوند خورده است، در حالی که این باور کاملا اشتباه است. بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان سینه درست مانند یک بیماری است که مانند هر بیماری دیگری قابل درمان است. گرچه رایجترین و موثرترین شیوه درمانی سرطان سینه انجام عمل جراحی است، اما اگر زود متوجه علائم سرطان سینه بشوید می توان حتی بدون نیاز به جراحی آن را درمان کرد.

یادتان باشد که سرطان سینه یکی از رایج ترین بیماری های بین خانم هاست. پس حتما از آن آگاهی داشته باشید و علائمش را بشناسید.

برای شناخت بیشتر نسبت به علائم سرطان سینه بهتر است این مقاله را مطالعه نمایید.

یادتان باشد که سرطان سینه هم مانند سایر سرطان ها گریدها یا مراحل مختلفی دارد که میزان سرایت و شدت آن را مشخص می کنند. هرچه دیرتر سرطان سینه را شناسایی کنید، به آن فرصت بیشتری داده اید تا به مراحل بالاتر برسد. به صورت کلی از چهار مرحله رشد و پیشرفت سرطان سینه، می توان تا مرحله سوم آن را درمان کرد. اما اگر سرطان سینه به مرحله فوق پیشرفته یعنی متاستاز برسد دیگر نمی توان حتی با جراحی آن را درمان کرد. چراکه در این مرحله سرطان از بافت سینه فراتر رفته و اندام دیگر را هم درگیر کرده است.

بهتر است برای تشخیص به موقع سرطان سینه مرتبا برای چک آپ به پزشک متخصص مراجعه کنید و روش های خودآزمایی سرطان سینه را بشناسید. روش هایی که در این مقاله آنها را توضیح داده ایم.

سرطان سينه بعد از عمل

درمان قطعی سرطان سینه

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، بهترین و موثرترین روش برای درمان سرطان سینه استفاده از روش جراحی است. با جراحی کردن و برداشتن بخش های سرطانی شده سینه می توانید سرطان را به خوبی درمان کنید. اما به یاد داشته باشید که همیشه شانس بروز مجدد سرطان سینه بعد از عمل سینه وجود دارد.

به همین خاطر هیچوقت نمی توان گفت که درمان صد در صد و قطعی برای سرطان وجود دارد. چون همیشه احتمال بازگشت هست. اما این موضوع نباید شما را نگران کند. چراکه درصد بازگشت سرطان بسیار کم است. همچنین اگر مراقبت های لازم بعد از عمل را به خوبی رعایت کنید حتی در صورت بازگشت هم می توان دوباره آن را درمان کرد.

عمل توده سینه

عمل های جراحی سرطان سینه به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند. یا عمل هایی که کل سینه را بر می دارند و به نام ماستکتومی مشهورند، یا عمل هایی که بخشی از سینه را بر می دارد و به لامپکتومی معروف هستند. در هر دو صورت هدف از عمل کردن برداشتن توده های سرطانی است. با این تفاوت که لامپکتومی زمانی انجام می شود که تنها بخشی از سینه سرطانی شده باشد، و ماستکتومی زمانی انجام می شود که کل سینه درگیر باشد.

لامپکتومی عمل جراحی موضعی سرطان سینه است، و ماستکتومی جراحی تخلیه سینه.

سرطان سينه بعد از عمل

ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

ماموپلاستی در حقیقت مهمترین و رایج ترین شکل از جراحی های زیبایی پستان است. ماموپلاستی با هدف بزرگ کردن یا کوچک کردن سینه انجام می شود. اما هنگامی که برای بزرگ کردن سینه طی ماموپلاستی از ایمپلنت یا چربی استفاده می کنند، طبیعی است که تا زمان جا افتادن بافت های جدید کار گذاشته شده در سینه، سینه ها برای مدت کوتاهی حدود چند ماه کمی ورم می کنند. بعد از خوابیدن این ورم ها است که می توانید نتیجه نهایی عمل ماموپلاستی را ببینید.

بهترین جراح سینه در تهران

اگر جراحی درمان سینه به خوبی انجام نشود، شانس بروز مجدد سرطان سینه بعد از عمل سینه بالا می رود. برای اطمینان از عدم بازگشت سرطان سینه بهتر است یک پزشک متخصص، ماهر، با تجربه و معتبر را برای انجام عمل برگزینید. در غیر اینصورت شانس بروز عوارض جانبی و سرطان بعد از عمل زیادتر می شود. لذا در انتخاب پزشک جراح نهایت دقت را رعایت نمایید.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ تخصصی جراحی پستان یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

ورزش بعد از عمل سرطان سینه

بعد از عمل کردن سرطان سینه باید طی حدود 6 ماه آینده، یعنی تا زمانی که زخم های عمل کاملا درمان شوند و سینه التیام صد در صدی پیدا کند، باید از انجام ورزش های سنگین و به طور کلی وارد آمدن فشار به سینه ها جلوگیری کنید. ورزش های سبک را هم حدود 6 هفته بعد از عمل می توانید شروع کنید.

پس طی این مدت از دویدن، پیاده روی های سریع، پریدن، ورزش های رزمی، بدنسازی و لیفت وزنه، و همچنین بلند کردن بار های بیشتر از 2.5 کیلو خودداری نماید.

سرطان سينه بعد از عمل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا