سرطان سينه و درد كتف

سرطان سينه و درد كتف | علت و درمان درد کتف مرتبط با سرطان سینه

سرطان سينه و درد كتف

سرطان سينه و درد كتف
بر خلاف باور های عمومی در مورد خطر مرگ سرطان سینه، پیشرفت های تکنولوژیک و بهبود روش های درمانی امروزه باعث شده اند تا عملا آمار مرگ و میر ناشی از سرطان سینه بسیار کاهش پیدا کند. در حقیقت درصد زیادی از افراد مبتلا به سرطان سینه به خوبی و به صورت کامل درمان می شوند.

اما در این مقاله قصد داریم تا در مورد یکی از رایجترین عوارض یا بهتر است بگوییم دردهای شایع بین افرادی که تحت درمان سرطان سینه هستند صحبت کنیم. یعنی درد شانه و کتف. رابطه سرطان سینه و درد کتف به گونه ای است که نباید درد کتف نادیده گرفته شود. این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه زودتر علائم و عوارض سرطان سینه را شناسایی کنید، راحت تر و بهتر می توانید از جدی شدن خطرات عوارض جانبی درمان سرطان سینه در آینده جلوگیری نمایید.

در ادامه بیشتر درباره ارتباط سرطان سینه و درد کتف صحبت خواهیم کرد، اما بهتر است ابتدا کمی با بهترین درمان سرطان سینه آشنا شوید. چراکه درد کتف جدای از زمانی که ممکن است پیش یا در هنگام ابتلا به سرطان گریبان شما را بگیرد، می تواند یکی از عوارض رایج بعد از درمان سرطان سینه هم باشد.

با ما همراه باشید.

سرطان سينه و درد كتف

بهترین روش درمان سرطان سینه

“سرطان را با روش های زیادی می توان درمان کرد.”

این گزاره کاملا غلط است. در واقع روش های بسیار محدودی برای درمان قطعی سرطان سینه وجود دارند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، فقط یکی.

  • درمان سرطان سینه با طب سنتی

بسیاری از طبیبان و پزشکان سنتی اعتقاد دارند که استفاده از برخی داروها و مواد گیاهی می تواند سرطان سینه را کنترل یا درمان کند. در خواص مثبت خیلی از گیاهان شکی نیست، اما اینکه درمان های سنتی و گیاهی توان درمان سرطان سینه را دارند، هرگز توسط هیچ آزمایش، تحقیق و به صورت کلی علم پزشکی ثابت نشده است.

  • پرتو درمانی و هورمون تراپی

جدای از طب سنتی، برخی از روش های دیگر مانند پرتودرمانی، هورمون تراپی و شیمی درمانی هم برای درمان سرطان وجود دارند. در مورد این روش ها باید بگوییم که اغلب برای کنترل یا پیشگیری از بروز مجدد سرطان مناسبند. قدرت پرتو درمانی و هورمون ترپی هرگز به اندازه ای نیست که بتواند سرطان سینه را درمان کند، بلکه بیشتر بعد از عمل جراحی و برای از بین بردن معدود سلول های سرطانی باقی مانده در بافت سینه مناسب هستند یا برای جلوگیری از بازگشت سرطان.

  • شیمی درمانی

قصه شیمی درمانی اما کمی فرق می کند. شیمی درمانی آنقدر قدرتمند هست که بتواند در مراحل اولیه، یعنی وقتی توده سرطانی هنوز بسیار جوان و کوچک است آن را رفع کند. اما به جز این، یعنی در شرایطی که غده کمی رشد داشته باشد شیمی درمانی نمی تواند در درمان کامل موثر باشد. بلکه به یک درمان تکمیلی تبدیل می شود. شیمی درمانی هم می تواند مانند پرتودرمانی بعد از جراحی سرطان سینه و برای کنترل سلول های سرطانی باقی مانده در سینه انجام شود. اما علاوه بر آن در شرایط حادی که اندازه تومور بسیار بزرگ است هم شیمی درمانی می تواند پیش از عمل، سایز توده را کمی کوچک تر کند تا برداشتن آن طی عمل جراحی راحت تر باشد.

  • جراحی سرطان سینه

و اما می رسیم به جراحی سرطان سینه. همانطور که گفتیم در حقیقت فقط یک راه موثر واقعی برای درمان سرطان سینه وجود دارد. که آن هم جراحی کردن است. جراحی کردن سرطان سینه روش جدیدی نیست، اما هنوز هم موثرترین و قدرتمندترین روش برای درمان سینه به شمار می رود. پزشک درمانگر طی عمل جراحی مستقیما توده سرطانی را از داخل بافت سینه بر می دارد و می تواند در مدت کوتاه تر بیشترین تأثیر درمانی را داشته باشد.

جراحی کردن سرطان سینه به دو صورت موضعی یا کامل انجام می شود. اگر توده سرطانی هنوز کوچک باشد لامپکتومی یا برداشتن بخشی از سینه برای درمان سرطان پستان کافی خواهد بود. اما چنانچه سلول های سرطانی به کل سینه سرایت کرده باشند تنها با ماستکتومی یا تخلیه کامل سینه می توان آن را درمان کرد.

نکته : نگران ظاهر تخلیه شده سینه بعد از ماستکتومی نباشید. چراکه امروزه با استفاده از جراحی بازسازی سینه می توانید در همان لحظه بعد از تخلیه سینه، یعنی طی یک عمل جراحی سینه خالی شده را دوباره پر کنید و ظاهر برجسته آن را بازگردانید.

سرطان سينه و درد كتف

درد کتف و سرطان سینه

درد کتف و شانه در بین اغلب افرادی که برای درمان سرطان سینه تحت عمل جراحی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند بسیار رایج است. دردی که به خصوص در زمان کشیدن دست ها به عقب و پشت سر خودش را نشان می دهد. اما این درد ناشی از چیست و از کجا نشأت می گیرد؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم درد شانه و کتف یکی از رایج ترین عوارض و مشکلات بعد از درمان سرطان سینه است. به طوری که تقریبا 70 درصد از مبتلایان به سرطان سینه احتمالا با این مشکل مواجه خواهند شد. درد در ناحیه شانه و کتف در اثر یا بعد از درمان سرطان سینه می تواند موجب ایجاد محدودیت در حرکت دست و شانه شود. برای ارتباط سرطان سینه و درد کتف دو علت اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  • التهاب مفاصل

قرار گرفتن تحت عمل جراحی سرطان سینه، چه ماستکتومی باشد و چه لامپکتومی، همچنین درمان های تکمیلی دیگر مانند پرتودرمانی می تواند موجب بروز التهاب در ماهیچه ها و مفاصل ناحیه کتف و زیربغل شود. التهاب عضلات این نواحی به ویژه در هفته های ابتدایی بعد از جراحی کردن سرطان سینه می تواند موجب درد در کتف شود.

  • بی حرکتی کتف

یکی دیگر از عوامل اصلی درد گرفتن کتف بعد از عمل جراحی سرطان سینه، پدیده ای به نام کتف یخ زده است. در این شرایط فرد در دوران نقاهت بعد از جراحی کتف و شانه هایش را تکان نمی دهد و دچار بی حرکتی در این ناحیه می شود. اتفاقی که به آن کتف یخ زده می گویند. بی تحرکی کتف در دوران نقاهت  ممکن است موجب ضعف ماهیچه های کتف، خشک شدن آنها و در نهایت بروز درد بشود.

سرطان سينه و درد كتف

درمان درد کتف سرطان سینه

بهترین راهکار برای درمان درد کتف بعد از انجام عمل جراحی سرطان سینه انجام تمرینات فیزیوتراپی تحت نظارت یک پزشک متخصص و حرفه ای است. علاوه بر این تمرینات استفاده از مسکن های ضد التهاب می توانند در کاهش این درد کمک کنند. اما به یاد داشته باشید که به صورت کلی بعد از جراحی سرطان سینه، مخصوصا ماستکتومی بروز پیدا کردن درد کتف امری تقریبا گریزناپذیر است که باید با صبر و حوصله آن را برطرف کرده و دامنه حرکت شانه ها را به حالت طبیعی اولیه بازگردانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا