سرطان پستان

سرطان سینه، شایع ترین سرطان در زنان – بخش سوم

سرطان سینه ، شایع ترین سرطان در زنان – بخش سوم

بخش قبلی

  • تشریح غدد لنفاوی زیر بغل: اگر پزشک سلول های سرطانی را در غدد نگهبان پیدا کند، ممکن است برداشتن چندین غدد لنفاوی زیر بغل را نیز توصیه کند. این امر می تواند از گسترش سرطان جلوگیری کند.
  • جراحی بازسازی: پس از ماستکتومی، جراح می تواند سینه را بازسازی کند تا طبیعی تر به نظر برسد. این عمل می تواند به فرد کمک کند تا با اثرات روانی برداشتن سینه خود کنار بیاید. جراح می تواند سینه را در طول ماستکتومی یا در تاریخ بعدی بازسازی کند. آنها ممکن است از ایمپلنت سینه یا بافتی از قسمت دیگری از بدن استفاده کنند.

در مورد جراحی بازسازی سینه بیشتر بدانید.

پرتو درمانی

فرد ممکن است حدود 1 ماه پس از جراحی تحت پرتودرمانی قرار گیرد. این درمان شامل هدف قرار دادن تومور با دوزهای کنترل شده اشعه است که سلول های سرطانی باقی مانده را از بین می برد.

درباره مزایا و عوارض جانبی پرتودرمانی بیشتر بدانید.

شیمی درمانی

در صورت وجود خطر بالای عود یا انتشار، پزشک ممکن است داروهای شیمی درمانی سیتوتوکسیک را برای از بین بردن سلول های سرطانی تجویز کند. هنگامی که فردی پس از جراحی شیمی درمانی می کند، پزشکان به آن شیمی درمانی کمکی می گویند.

گاهی اوقات، پزشک ممکن است شیمی درمانی را قبل از جراحی توصیه کند تا تومور را کوچک کند و برداشتن آن آسان تر شود. به این شیمی درمانی نئوادجوانت می گویند.

در اینجا درباره شیمی درمانی بیشتر بدانید.

درمان مسدود کننده هورمون

پزشکان برای جلوگیری از بازگشت سرطان پستان حساس به هورمون پس از درمان از درمان مسدود کننده هورمون استفاده می کنند. این درمان ممکن است به درمان سرطان های گیرنده استروژن مثبت و گیرنده پروژسترون مثبت کمک کند.

متخصصان مراقبت های بهداشتی معمولاً آن را پس از جراحی تجویز می کنند، اگرچه ممکن است قبل از آن این کار را برای کوچک کردن تومور انجام دهند.

درمان مسدود کننده هورمون ممکن است تنها گزینه برای افرادی باشد که کاندید مناسبی برای جراحی، شیمی درمانی یا رادیوتراپی نیستند.

نمونه هایی از داروهای مسدود کننده هورمون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاموکسیفن (Nolvadex)
  • مهارکننده های آروماتاز
  • سرکوب کننده های تخمدان
  • گوسرلین (Zoladex)

این نوع درمان ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد.

درمان بیولوژیکی

داروهای هدفمند می توانند انواع خاصی از سرطان سینه را از بین ببرند. مثالها عبارتند از:

  • تراستوزوماب (هرسپتین)
  • لاپاتینیب (Tykerb)
  • بواسیزوماب (آواستین)

درمان سرطان سینه و سایر سرطان ها می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد. هنگام تصمیم گیری در مورد درمان، خطرات احتمالی را با پزشک در میان بگذارید و به دنبال راه هایی برای به حداقل رساندن عوارض جانبی باشید.

 

پیشگیری از سرطان سینه

سن سرطان سينه
پیشگیری از سرطان سینه

هیچ راهی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد. با این حال، یک فرد می تواند اقداماتی را برای کاهش قابل توجه خطر خود انجام دهد.

این موارد شامل:

  • محدود کردن مصرف الکل، برای افرادی که الکل مصرف می کنند
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه
  • ورزش کافی
  • حفظ شاخص توده بدنی متوسط

فردی که در نظر دارد بعد از یائسگی از درمان جایگزینی هورمون استفاده کند، ممکن است بهتر باشد این موضوع را با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در میان بگذارد.

برای افرادی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند، جراحی پیشگیرانه نیز یک گزینه است.

غربالگری سرطان سینه

دستورالعمل های متخصصان در مورد هر چند وقت یکبار تحت غربالگری سرطان سینه قرار گرفتن ، متفاوت است.

کالج پزشکان آمریکا توصیه می کند که زنان 40 تا 49 ساله با خطر متوسط ​​سرطان سینه در مورد مزایا و خطرات غربالگری منظم با پزشک صحبت کنند.

طبق دستورالعمل ها، زنان 50 تا 74 ساله که در معرض خطر متوسط ​​هستند و باید هر 2 سال یکبار غربالگری انجام دهند. زنان 75 ساله به بالا در صورتی که امید به زندگی آنها 10 سال یا بیشتر باشد نیز باید غربالگری را ادامه دهند.

ACS پیشنهاد می کند که زنان با خطر متوسط ​​باید بتوانند انتخاب کنند که آیا از سن 40 سالگی به بعد اسکن سالانه انجام دهند یا خیر. غربالگری منظم سالانه باید از سن 45 سالگی شروع شود و در سن 55 سالگی، یک خانم باید بتواند تصمیم بگیرد که آیا غربالگری را یک سال در میان آغاز کند یا خیر.

کالج رادیولوژیست های آمریکا غربالگری هر ساله را از 40 سالگی توصیه می کند.

علیرغم این نظرات مختلف، اکثر متخصصان توصیه می کنند حداقل از سن 40 سالگی به بعد با پزشک در مورد غربالگری سرطان سینه صحبت کنید.

 

نرخ بقا | احتمال مرگ در سرطان سينه

سرطان پستان
احتمال مرگ در سرطان سينه

NCI در حال حاضر تخمین می زند که نخ بقا در حدود 90٪ از زنان مبتلا به سرطان سینه حداقل 5 سال می باشد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که محققان از نرخ بقا برای ارزیابی جمعیت های بزرگ استفاده می کنند. و در محاسبه این میزان خطر مرگ ناشی از علل دیگر را حذف می کنند.

نرخ بقا نمی تواند چشم انداز یک فرد را پیش بینی کند. هیچ دو نفری وجود ندارد که لزوماً به یک روش به درمان پاسخ دهند.

سوال:

کدام سرطان های دیگر در زنان شایع است؟

پاسخ:

به غیر از سرطان سینه، سرطان هایی که اغلب زنان را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از:

پاسخ ها بیانگر نظرات کارشناسان پزشکی ما است. تمام این محتوا کاملاً جنبه اطلاعات رسانی داشته و نباید توصیه پزشکی در نظر گرفته شود.

 

چشم انداز

علت سرطان سينه در زنان

سرطان سینه همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان است. با این حال، میزان بقای 5 ساله نشان از و میزان تشخیص به موقع و حد زیادی کاهش خطر مرگ و میر ناشی از این وضعیت دارد.

یک فرد ممکن است بتواند اقداماتی را برای پیشگیری از سرطان سینه انجام دهد، مانند حفظ یک سبک زندگی سالم و مشورت با پزشک خود در مورد بهترین زمان مناسب برای غربالگری، یعنی از سن 40 سالگی.

فوق تخصص سرطان سينه در تهران | بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران هستید ، به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

“م . ز”

تندرست باشید.

منبع: medicalnewstoday

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا