سرطان پستان خوش خیم

سرطان پستان خوش خیم | 10 سوال رایج در مورد سرطان پستان

سرطان پستان خوش خیم

همین ابتدا بگوییم که چیزی به عنوان سرطان پستان خوش خیم وجود ندارد. آنچه وجود دارد توده های خوش خیم پستان است.

بله هر توده ای که داخل سینه رشد می کند الزاما سرطانی نیست، بلکه اتفاقا بیشتر توده ها و غده هایی که داخل سینه به وجود می آیند کاملا طبیعی هستند و به هیچ وجه خطرناک نیستند.این توده ها اغلب کیست یا فیبروکیست هستند که بیشتر در نتیجه جمع شدن مایعات داخل سینه یا گره خوردن بافت داخلی سینه ایجاد می شوند.

کیست سینه در واقع کیسه ای پر از مایع است که خود به خود به وجود می آید و خود به خود هم از بین می رود. از طرفی پدیده فیبروکیست چیزی است که با بالا رفتن سن برای اغلب خانم ها پیش می آید و خطرناک نیست. آنچیزی که موجب اهمیت یافتن آنها می شود تشخیص دادن آنها از توده های خطرناک است. چون خیلی از مواقع مردم توده های سرطانی را با این برآمدگی های بی خطر اشتباه می گیرند.

سرطان پستان خوش خیم

خیلی ها هستند که به پزشک مراجعه می کنند و به خاطر وجود توده های داخل سینه ابراز نگرانی می کنند. اینکه نگران وضعیت سلامت سینه های خود باشید و حواستان به علائم بروز سرطان باشد اتفاق کاملا مثبت و خوبی است. اما نباید هم بیش از حد نگران باشید.

توصیه می کنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد توده های غیرسرطانی سینه مقاله های کیست سینه و فیبروکیستیک را مطالعه نمایید.

سرطان سینه اصولا بیماری خطرناکی است که اگر زود برای درمان یا بهتر است بگوییم جراحی آن اقدام نکنید رفته رفته خطرناک تر می شود و می تواند مرگ آور هم باشد. و از آنجاییکه سرطان پستان بیماری رایجی در بین خانم ها به شمار می رود بهتر است آن را جدی بگیرید و همیشه مراقب علائم اصلی آن باشید. توده هایی که واقعا سرطانی هستند در دسته سرطان پستان خوش خیم قرار نمی گیرند چون اغلب مدام در حال رشد هستند و بهتر است برای جلوگیری از خطر هرچه زودتر آنها را از بدن و بافت سینه خارج کنید.

توصیه می کنیم حتما مقالات علائم سرطان سینه و خودآزمایی سرطان سینه را مطالعه کنید تا با نشانه های این بیماری آشنایی دقیقتری داشته باشید.

اما در ادامه قصد داریم تا به صورت خلاصه و کوتاه در مورد موضوعات مهمی که در رابطه با سرطان پستان وجود دارند با شما صحبت کنیم و پاسخ رایجترین سوالات در این زمینه را بدهیم. با ما همراه باشید.

سرطان پستان خوش خیم

سرطان سينه چه علائمي دارد

توده های داخل سینه که با کیست ها و توده های خوش خیم پستان متفاوت هستند، تغییر رنگ پوست سینه، تو رفتگی نوک سینه، پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن پوست سینه، ترشحات رنگی از نوک سینه، ضخیم شدن پوست ناحیه رنگی اطراف نوک سینه و غیره از جمله مهمترین علائم سرطان سینه هستند. اما برای آشنایی دقیق با این موضوع توصیه می کنیم به لینکی که در بالا به آن اشاره کردیم مراجعه نمایید.

سرطان سينه درد دارد

درد سینه چیزی نیست که الزاما به سرطان مربوط باشد. سینه به طور طبیعی معمولا قبل و در طول دوره قاعدگی ماهانه دچار درد می شود، اما درد الزاما نشانه سرطان نیست. مگر دردی که مداوم، مکرر و بسیار شدید باشد.

سرطان سينه در كودكان

به ندرت پیش می آید که کودکان دچار سرطان سینه شوند. مخصوصاً کودکانی که هنوز رشد سینه هایشان کامل نشده باشد. اما تغییرات هورمونی شدید در بدن یا بیماری های موروثی و ژنتیکی ممکن است بتوانند در موارد نادر دچار بروز سرطان سینه شوند.

سرطان سينه در كودكان

سرطان سينه در بارداري

بارداری عامل وجود سرطان سینه نیست اما به خاطر تغییرات هورمونی در این دوره ممکن است شانس بروز سرطان سینه بالاتر رود. بارداری های مکرر و مخصوصا بارداری اول بعد از سی سالگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را بیشتر می کند.

سرطان سينه سه گانه منفي

سرطان سینه سه گانه منفی که به اختصار با نام TNBC هم آن را می شناسند در واقع پیچیده ترین شکل سرطان سینه است که از ترکیب چند سرطان ناهمگون تشکیل شده است. این نوع از سرطان فاقد گیرنده های هورمونی است و سخت تر درمان می شود.

سرطان سينه گريد دو

به مرحله رشد و گسترش سرطان سینه گرید سرطان سینه می گویند. گرید های سرطان سینه معمولا چهارتا هستند که گرید دو جزو مراحل اول سرطان سینه به شمار می رود. بنابراین درمان سرطان در این مرحله چندان دشوار و سخت نیست و شانس بهبودی بالا است. در گرید دو توده سرطانی به اندازه ای بین 2.5 تا 5 سانتی متر رسیده است و معمولا هنوز فقط یک توده است و در سینه پخش نشده. سرطان سینه در گرید دو را می توان با لامپکتومی یا جراحی موضعی سینه هم درمان کرد.

سرطان سينه گريد دو

سرطان سينه در شيردهي

خیلی ها تصور می کنند که شیردهی به خاطر قرار دادن سینه تحت مکش دهان نوزاد می تواند موجب سرطان سینه شود. این در حالی است که اتفاقا شیردهی مخصوصا در سنین جوانی و زیر 30 سال می تواند شانس بروز سرطان سینه را کمتر کند.

سرطان سينه از چه سني شروع ميشود

سرطان برای رشد کردن چندان وابسته به شرایط سنی فرد نیست، بلکه شرایط فیزیکی فرد است که اهمیت دارد. در اکثر موارد سرطان سینه اغلب بعد از دوره یائسگی و بین سنین 45 تا 55 سال شروع می شود اما این به معنای آن نیست که جوانان از خطر ابتلا به آن مصون هستند. حدود 15 الی 20 درصد مبتلایان به سرطان سینه زیر 30 سال سن دارند.

سرطان سينه باعث مرگ ميشود

سرطان سینه یک بیماری جدی است که مانند هر بیماری جدی دیگری اگر آن را به موقع درمان نکنید می تواند باعث مرگ شود. اما ترس نداشته باشید. تا وقتی که علائم سرطان را به خوبی بشناسید و در گرید های پایین تر، یا بهتر است بگوییم قبل از گرید چهار و متاستاز برای درمان اقدام کنید کاملا می توانید آن را درمان کرده و به وضعیت نرمال بازگردید. هرچه دیرتر برای درمان و جراحی سرطان اقدام کنید، شانس بهبودی تان کمتر می شود.

سرطان سينه خوب ميشه

سرطان سینه به لطف روش ها و متدهای جدید پزشکی کاملا درمانپذیر است. پس جای نگرانی نیست. اما بهترین درمان سرطان سینه جراحی کردن آن است. و برای دریافت بهترین و موثرترین جراحی بهتر است به بهترین جراح سرطان پستان مراجعه کنید.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان یکی از بهترین جرحان سینه در داخل کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا