شانس درمان سرطان سينه

شانس درمان سرطان سينه | احتمال مرگ در اثر سرطان سینه

شانس درمان سرطان سينه

شانس درمان سرطان سينه در وهله اول به خود فرد بستگی دارد. گرچه روش درمانی و پزشک درمانگر در شانس درمان سرطان سینه موثر هستند، اما باید بدانید که این خود شما هستید که بیشترین تاثیر در شانس درمان سرطان سینه را دارید.

به لطف تکنولوژی های پیشرفته ای که به کمک علم پزشکی آمده اند، امروزه تشخیص و درمان سرطان سینه امری طبیعی است. زمانی بود که سرطان سینه، در کنار سرطان های دیگر یکی از کشنده ترین بیماری ها مخصوصا در بین زنان بود. اتفاقا آمار تلفات بالایی هم داشت. دلیل آن هم این است که سرطان سینه یکی از بیماری های رایج در بین خانم ها به شمار می رود. آمار نشان داده است که تقریبا یک هشتم زنان جهان در طول عمر خود به سرطان سینه مبتلا می شوند. این آمار به خوبی نشان می دهد که چرا در زمانی که درمان سرطان سینه به تاثیر گذاری امروزه نبود، تعداد تلفات آن بالا بود.

اما اکنون ماجرا فرق می کند. به مدد تکنولوژی های پیشرفته تصویربرداری، علم و اطلاع ما از غده های سرطانی داخل سینه بیشتر شده و این شناخت بیشتر باعث شده تا درمان آن نیز آسانتر شود.

دانستن این نکته در مورد سرطان سینه ضروری است:

“هرچه زودتر آن را شناسایی کنید و فرآیند درمانی را آغاز نمایید، شانس درمان سرطان سينه بیشتر خواهد بود.”

این امر در کنار آمار شدید ابتلا به این سرطان به خوبی نشانگر اهمیت آگاهی از سرطان سینه و علائم آن است. همه خانم ها باید سرطان سینه را بشناسند، با علائمش آشنایی داشته باشند، مرتبا برای انجام فرآیند های تشخیصی و معاینه به پزشک متخصص مراجعه کنند و مهمتر از همه به آن اهمیت دهند. گرچه احتمال ابتلای خانم های بالا چهل سال و بعد از یائسگی به این سرطان بیشتر است، اما هنوز 15 الی 20 درصد شانس برای ابتلا به این سرطان در خانم های زیر سی سال هم وجود دارد. همچنین مهم نیست که سابقه سرطان سینه در خانواده شما وجود نداشته باشد، خطر آن همیشه واقعی است.

درجه بندی سرطان سینه | استیج

مراحل پیشرفت سرطان سینه را به چهار گرید یا مرحله تقسیم بندی می کنند. هرچه در گریدهای پایین تر سرطان سینه را شناسایی کنید شانس درمان سرطان سينه بالاتر می شود. از این رو توصیه می کنیم برای شناسایی به موقع علائم با روش های خودآزمایی و تست سرطان سینه در منزل آشنایی داشته باشید.

برای اطلاع از روش های خودآزمایی سرطان سینه و علائم سرطان سینه، توصیه می کنیم به مقالات موجود در همین وبسایت مراجعه کنید. لینک این مقالات با رنگ قرمز مشخص شده اند.

شانس درمان سرطان سينه

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

سرطان سینه امروزه به خطرناکی گذشته نیست. چراکه در کنار روش های درمانی موثر، آگاهی زنان درباره این سرطان بیشتر شده و هر روزه تعداد خانم هایی که به موقع علائم آن را شناسایی می کنند بیشتر می شود. از بین مراحل چهار گانه سرطان سینه، چنانچه تا آخرین مرحله های گرید 3 سرطان ، آن را شناسایی و برای درمانش اقدام کنید شانس درمان برای شما هنوز هم می تواند بالا باشد. اگر هم در مراحل اولیه یعنی گرید 1 یا 2 آن را تشخیص دهید که می توانید از صد در صدی بودن نتیجه درمان مطمئن باشید.

به همین خاطر طول عمر مبتلایان به سرطان سینه در دوران ما بسیار بیشتر شده است. درصد بسیار زیادی از خانم هایی که به سرطان سینه مبتلا می شوند می توانند روند کامل درمان و بهبودی را پشت سر بگذارند. پس نگرانی را کنار بگذارید. اضطراب تنها می تواند وضعیت شما را بدتر کند.

احتمال مرگ در سرطان سینه

تنها در گرید 4 یا مرحله متاستاز سرطان سینه است که دیگر شانس درمانی باقی نمی ماند. گرچه شرایط برای هر فرد متفاوت است اما چنانچه سرطان سینه تشخیص داده نشود، باز هم چندین ماه طول می کشد تا به مرحله چهارم برسد. مرحله متاستاز یعنی سلول های سرطانی از بافت اندام مربوطه که در این مورد بافت سینه است خارج شده و به سایر اندام های بدن از جمله استخوان و کلیه و کبد سرایت کرده اند. در این شرایط هیچ راه قطعی برای درمان سرطان سینه باقی نخواهد ماند و فقط می توان به شیمی درمانی امید بست. روشی که در این مرحله شانس زیادی برای درمان سرطان ندارد.

روی مثبت این سکه آن است که شما چندین ماه فرصت دارید تا بتوانید سرطان سینه را زودتر از حالت بدخیم و کشنده آن شناسایی کنید. این امر فرصت کافی برای تشخیص و درمان مناسب و کارآمد سرطان سینه در اختیار شما قرار می دهد.

وقتی سرطان سینه تنها در مرحله چهارم کشنده و غیرقابل درمان می شود، به معنی آن است که از میان تمام خانم هایی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، در بیشترین حالت تنها یک از چهارم از آنها ممکن است به مرحله متاستاز برسند. که با افزایش آگاهی عموم مردم از این سرطان این نسبت به نصف یا کمتر هم کاهش پیدا می کند.

یعنی به صورت کلی تقریبا یک دهم مبتلایان به سرطان سینه ممکن است دچار تلفات شوند.

شانس درمان سرطان سينه

درمان سرطان سینه گرید 3

گرید های سرطان سینه خودشان به مراحل کوچکتری تقسیم بندی می شوند. گرید 3 سرطان سینه، درست پیش از مرحله کشنده چهارم است. این یعنی گرید 3 سرطان سینه، مرحله خطرناکی است و سرطان هرچه زودتر باید درمان شود.

در گرید 3 سرطان سینه تومور یا تومورهای سرطانی به قطر بیشتر از 5 سانتی متر رسیده اند و به احتمال زیاد سلول های سرطانی در تمام بافت سینه و حتی بخشی از غدد لنفاوی زیربغل هم سرایت کرده اند. در این مرحله تنها راه موثر برای درمان کردن سرطان سینه این است کل بافت های آسیب دیده و تحت تآثیر سلول های سرطانی برداشته شوند. یعنی تخلیه تمام سینه و بخشی از زیربغل.

تخلیه کامل پستان یا ماستکتومی شدید ترین روش درمانی برای درمان سرطان سینه است. نیمی از نگرانی های خانم هایی که مجبور به ماستکتومی می شوند، نگرانی در مورد ظاهر تخلیه شده سینه بعد از عمل است. اما نگران نباشید، چراکه عمل بازسازی سینه می تواند با استفاده از ایمپلنت های مخصوص ظاهر حجیم و توپر سینه را درست مانند روز اول به آن بازگرداند. این عمل را هم می توان چند ماه بعد از ماستکتومی انجام داد، هم می توان همزمان با آن انجامش داد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله عمل بازسازی سینه را مطالعه نمایید.  

ریزش مو در سرطان سینه

ریزش مو در اثر فرآیند های درمانی سرطان سینه تنها زمانی اتفاق می افتد که برای درمان سرطان از شیمی درمانی استفاده کنید. این عارضه یک اثر موقتی و از عوارض جانبی داروهای سنگینی است که حین این درمان دریافت می کنید. اما بهتر است بدانید که در مورد سرطان سینه، شیمی درمانی ابدا اولین یا موثرترین روش برای درمان سرطان سینه نیست.
در درمان سرطان سینه، شیمی درمانی در حقیقت نوعی درمان تکمیلی محسوب می شود. تنها زمانی از این روش استفاده می شود که پزشک یا تیم پزشکی بخواهند بعد از جراحی از عدم وجود سلول های سرطانی در بافت سینه مطمئن شوند، یا در زمان پیش از عمل از شیمی درمانی برای کوچک تر کردن سایز توده جهت تسهیل جراحی استفاده کنند.

شانس درمان سرطان سينه

درمان قطعی سرطان سینه

اصلی ترین و بهترین روش برای درمان قطعی سرطان سینه که شانس درمان سرطان سینه را بسیار زیاد می کند، استفاده از روش جراحی است. قبلا با ماستکتومی یا جراحی تخلیه کامل سینه آشنا شدیم اما بهتر است بدانید که جراحی سرطان سینه، بسته به مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد می تواند اشکال دیگری هم داشته باشد. مانند لامپکتومی یا جراحی موضعی.

در مراحل اولیه سرطان سینه، یعنی وقتی غده سرطان هنوز آنقدرها بزرگ نشده به جای تخلیه کل سینه جراح تنها خود توده و بخشی از ناحیه اطراف آن را طی عمل جراحی حذف می کند که به آن لامپکتومی می گویند. حجم از دست رفته سینه در اثر لامپکتومی را نیز با روش هایی مانند پروتز سینه (ایمپلنت گذاری) یا تزریق چربی می توان جبران کرد.

خلاصه مطلب

نکته بسیار مهمی که درباره جراحی سرطان سینه وجود دارد در این است که حتما باید به یک جراح سینه خوب و معتمد مراجعه کنید. جراح غیر حرفه ای و کم تجربه می تواند شانس درمان سرطان سینه را پایین بیاورد. پس سعی کنید تا سلامت خود را به دستان یک پزشک جراح ماهر بسپارید.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، با فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا