طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی (لیفت سینه و كوچك یا بزرگ کردن سينه)

 هر آنچه درباره ی عمل ماموپلاستی باید بدانید.

عمل ماموپلاستی

پس از انجام جراحی سینه مانند بزرگ کردن یا کوچک کردن سایز سینه، لیفت سینه و بازسازی سینه، معمولاً به انجام حرکات سبک تشویق می شوید. با این حال، هنگامی که در حال استراحت هستید، طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی بسیار مهم است و بر تثبیت نتیجه و بهبودی پس از عمل بسیار تاثیرگذار است.
در ادامه مقاله اطلاعات کامل و جامعی درباره جراحی ماموپلاستی و طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی در اختیار شما خواننده این مطلب ارائه خواهد شد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

عمل ماموپلاستی چیست؟

عمل ماموپلاستی (جراحی زیبایی و درمانی سینه) به گروهی از روش‌ های جراحی می گویند که هدف آن تغییر شکل سینه جهت بهبودی فرم و افزایش زیبایی سینه است که چند دسته کلی دارد:

  • بازسازی سینه
  • بزرگ کردن سینه
  • کوچک کردن سینه
  • لیفت سینه یا ماستوپکسی

فیلم عمل ماموپلاستی

ماموپلاستی کاهشی چیست؟

در صورتيكه سينه ها بزرگتر از حد معمول باشند با تاثيرات منفي روحي و جسمي باعث ناراحتي و نگراني خانم ها مي شوند. از نظر فيزيكي سينه هاي بزرگ، باعث تغيیر شكل فرم شانه و گردن مي شوند و باعث ايجاد کمر درد و گردن درد مي شوند؛ همچنين باعث ايجاد انحراف در وضع نشستن و در موارد شديدتر باعث مشكل تنفسي مي شوند. سينه هاي بزرگ ظاهر يك زن را تخريب كرده و باعث مي شود كه او غيرمتقارن به نظر برسد و نيز ورزش كردن را براي او مشكل يا غير ممكن مي كند.
اعمال جراحي براي كوچك كردن سينه ها، سال هاست كه انجام مي شود و در حقيقت اولين عمل جراحي براي كوچك كردن سينه ي زنان احتمالا توسط ويليام دارستون در انگلستان انجام شده است. اگرچه هدف اصلي اين عمل جراحي كاهش حجم و وزن سينه است، ولي افزايش زيبايي نيز به همان اندازه مهم است.

ژنیکوماستی یا کوچک کردن سینه مردان

کوچک کردن سینه چگونه انجام می شود؟

كوچك كردن سينه معمولا با ايجاد برش هايي روي سينه و خارج ساختن چربي اضافي و بافت غددي و برش پوست اضافی انجام مي شود. در بعضي از موارد ممكن است چربي اضافي با ليپوساكشن تخليه گردد.
در ابتدای عمل جراحي براي حفظ آسايش بيمار طي عمل جراحي، داروهائي تجويز خواهد شد. گزينه ها شامل تسكين داخل وريدي و بي هوشي عمومي هستند. روش مورد استفاده براي كوچك كردن اندازه ي سينه، براساس شرايط فردي، تركيب سينه، ميزان برداشت مورد نياز، تمايل بيمار و توصيه جراح تعيين مي گردد. جراح با توجه به حجم سينه بيمار خطوط برشي را بر اساس تجربه و مهارت خود روي سينه بيمار مي كشد.
پس از ايجاد برش جراحي، نوك سينه كه به خونرساني و عصب دهي اصلي خود چسبيده مي ماند، تغيیر محل داده مي شود و در صورت نياز اندازه ي هاله با برداشتن پوست از حاشيه آن كاسته مي شود. گاهي اوقات براي سينه هاي بسيار بزرگ و آويزان، لازم است نوك سينه و هاله ي آن برداشته شده و به موقعيت بالاتري روي سينه منتقل گردند (گرافت نيپل آزاد).
سپس براي شكل دادن به سينه ي كوچك جديد، برش ها به يكديگر رسانده مي شوند و در داخل عمق سينه، بخيه هايي براي حمايت و شكل دادن به سينه تازه ساخته شده زده شده و پوست با بخيه، چسب پوستي يا نوار چسب جراحي بسته مي شود.

ماستوپکسی یا لیفت سینه

با افزایش سن و طی کردن چند دوره بارداری، بسیاری از زنان دچار افتادگی سینه می شوند و این امر سبب کاهش زیبایی ظاهری در سینه های آن ها می شود. در عمل لیفت سینه یا ماستوپکسی، پزشک با استفاده از برش های مخصوص در پستان، بافت سینه را به سمت بالا می کشد و پوست اضافی آن را حذف می کند.
در لیفت سینه از بافت سینه برداشته نمی شود ولی چون پوست کشی انجام می شود سایز سینه مقداری کوچک خواهد شد.

باورهای اشتباه درباره لیفت سینه

باورهای اشتباه در مورد لیفت سینه

عمل جراحی لیفت سینه مانند ماموپلاستی نیست که بتواند اندازه و سایز سینه های شما را تغییر دهد. اگر مایلید تا به همراه لیفت سینه، حجم سینه های شما نیز کمی بیشتر شود باید در کنار این عمل به طور همزمان از پروتز سینه هم استفاده کنید. افرادی که تمایل به گذاشتن پروتز ندارند اگر سینه حجم کافی داشته باشد می توانند فقط لیفت انجام دهند. 

همچنین لیفت باعث کوچک شدن سینه های فرد نیز نمی شود و اگر مایلید در کنار لیفت عمل کوچک کردن سینه را نیز انجام دهید باید آن را از پزشک درخواست کنید تا همزمان با لیفت سینه برای شما ماموپلاستی کاهشی هم انجام دهد.

لیفت و پروتز سینه به طور همزمان چگونه انجام می شود؟

گاهی اوقات افتادگی سینه همراه با خالی و کوچک شدن سینه است و بهتر است علاوه بر انجام عمل لیفت سینه برای افزایش حجم از دست رفته از پروتز به صورت همزمان استفاده شود که به آن پروتزپکسی یا لیفت پروتز می گویند. در لیفت و پروتز سینه به طور همزمان حجم سینه پرتر و افتادگی آن برطرف می شود.

نقش ماموپلاستی در درمان سرطان سینه

نقش ماموپلاستی در درمان سرطان سینه

عمل ماموپلاستی برای برداشتن تومور و درمان سرطان سینه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی عمل ماموپلاستی به عنوان مرحله اصلی درمان سرطان انجام می گیرد، در ابتدای کار تومور و بافت هایی که در اطراف آن قرار دارند، خارج می شود. در واقع، اولویت اول در این نوع جراحی برداشتن تومور است.
به انجام همزمان عمل زیبایی و جراحی سرطان سینه عمل
 آنکوپلاستی گفته می شود. سپس، جراح بر اساس روش های جراحی ماموپلاستی و هدف عمل، سینه را تغییر شکل می دهد؛ به طوری که سینه ها اندازه متناسب و تقارن کافی را پیدا کنند. در این حین، ممکن است برای شکل دهی و ایجاد تقارن پستان ها، نوک سینه ها نیز نیاز به تغییر محل داشته باشند.

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم؟ 

داشتن برنامه غذایی سالم بعد از عمل ماموپلاستی بسیار مهم است. پس از عمل ماموپلاستی لازم است از افراط در مصرف نمک و ادویه به شدت پرهیز کنید. علاوه بر این، مصرف میوه و سبزیجات می تواند کمبودهای بدن را جبران کند. نوشیدن آب فراوان بعد از ماموپلاستی نیز از جمله مواردی است که نباید نسبت به آن بی توجه بود.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی 

ماموپلاستی از جمله عمل های حساسی به شمار می رود که نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. رعایت این مراقبت هاست که در نهایت منجر به داشتن سینه هایی خوش فرم و دلخواه می شود. طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی بسیار مهم است و رعایت آن برای تمام افراد متقاضی عمل ماموپلاستی ضروری است.

افرادی که عمل ماموپلاستی انجام می دهند، باید به گونه ای بخوابند که هیچگونه فشاری روی سینه ها وارد نشود. خوابیدن به شکل نادرست ممکن است موجب بروز عوارضی جدی شود که این عوارض یا جبران ناپذیر هستند و یا عمل مجدد سینه را ضرورت می بخشند. برخی عوارض احتمالی عبارتند از:

  • افزایش تورم
  • تغییر شکل سینه ها
  • طولانی شدن دوره نقاهت
  • به هم ریختن تقارن سینه ها

بهترین طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

بدن شما بسیاری از اقدامات درمانی خود را در هنگام خواب انجام می دهد. بنابراین مهم است که خواب خوب شب را در اولویت قرار دهید. پس از عمل، به احتمال زیاد دچار استرس، خستگی و درد خواهید شد، که طبیعی است. برای اطمینان از راحت‌ تر به خواب رفتن، از مصرف نوشیدنی‌ ها و غذاهای کافئین‌ دار مانند قهوه، چای و نوشابه‌ های گازدار قبل از خواب اجتناب کنید.
خوابیدن به پشت و روی کمر، بهترین نوع خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی محسوب می شود. در هنگام خواب بهتر است با قرار دادن بالش زیر سر و کتف، سینه ها را کمی بالاتر از بدن نگه داشت. زیرا تورم را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد.

برای پیشگیری از حرکات اضافی هنگام خواب، بهتر است اطراف بدن را با چندین بالش محفوظ نگه داشت. یک بالش زیر هر بازو قرار دهید تا بدن خود را از یک طرف به سمت دیگر غلت ندهد، و یک بالش زیر زانوها قرار دهید تا پشت خود را در یک راستا نگه دارد.
 اگر به شکم می‌خوابید یا به پهلو می‌خوابید، بهتر است یک هفته یا بیشتر قبل از جراحی «تمرین» خوابیدن به پشت را شروع کنید. به این ترتیب، در حالی که ناراحت هستید و احتمالاً درد دارید، با موقعیت جدید مشکلی نخواهید داشت.

رعایت اصول صحیح خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی چه مدت ادامه دارد؟

رعایت اصول خوابیدن بعد از ماموپلاستی حداقل به مدت چهار تا شش هفته بعد از عمل ضروری است. پس از گذشت این مدت و گذراندن مراحل بهبودی اولیه، می توان رو به پهلوها خوابید. خوابیدن به شکل طبیعی بعد از عمل ماموپلاستی نیز پس از رسیدن به بهبودی کامل مقدور خواهد بود.
به عبارت ساده، خوابیدن به پشت، سینه های شما را در وضعیت مطلوبی برای بهبودی نگه می دارد. بنابراین توصیه می کنیم این وضعیت را حداقل تا 6 هفته پس از جراحی حفظ کنید. 

سوتین ماموپلاستی

آیا موقع خوابیدن باید از سوتین ماموپلاستی استفاده کنیم؟

لازم به ذکر است که استفاده از سوتین یا سینه بندهای طبی مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی در هنگام خواب ضروری و واجب است. این سوتین ها فرم سینه را ثابت نگه داشته، از سینه ها در برابر فشار و ضربه محافظت می کنند، تنش را در اطراف برش ها کاهش می دهند و حرکت را به حداقل می رسانند. همچنین تورم را کاهش می دهد و به بهبودی شما کمک می کند.
بنابراین در کنار رعایت طرز خوابیدن پس از عمل ماموپلاستی استفاده از سوتین ماموپلاستی را فراموش نکنید.

چه مدت بعد از عمل ماموپلاستی می توان بدون سوتین خوابید؟

افراد با سرعت های مختلف بهبود می یابند و سیستم بدنی منحصر به فرد هر شخص طول دوره بهبودی آن را تعیین می کند.
بنابراین به مدت 6 هفته پس از جراحی، باید سوتین طبی خود را بپوشید (حتی هنگام خواب). پس از آن ممکن است طبق توصیه پزشک خود بتوانید بدون سوتین بخوابید.

چه مدت بعد از ماموپلاستی می توان روی شکم خوابید؟

اگر معمولاً ترجیح می دهید روی شکم بخوابید، به شدت توصیه می کنیم در طول دوره بهبودی خود یا حداقل 4 تا 6 هفته از این وضعیت اجتناب کنید.

مراقبت های قبل از انجام عمل ماموپلاستی

  • در جلسه مشاوره کاملاً انتظارات خود را مطرح کنید و هر سؤالی در خصوص فرایند جراحی، ریسک ها و مزایای آن دارید از پزشک خود بپرسید.
  • قبل از انجام عمل زیبایی پستان انجام آزمایشات ماموگرافی، سونوگرافی پستان و آزمایشات کامل خون به منظور کسب اطمینان از مناسب بودن فرد به عنوان کاندیدای جراحی توصیه می شود.
  • در صورتی که اضافه وزن دارید، سعی کنید با ورزش و رژیم غذایی سالم حتماً خود را به وزن ایده آل برسانید، زیرا ماموپلاستی در افراد چاق نتایج مطلوبی به همراه ندارد و معمولاً توصیه نمی شود.
  • بین چهار الی شش هفته قبل از انجام عمل ماموپلاستی مصرف دخانیات را کاملاً قطع کنید زیرا مصرف سیگار و قلیان می تواند باعث کبودی و سیاهی زخم های جراحی شود.
  • قبل از عمل از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های دارویی خودداری کنید.

مراقبتهای بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت های لازم بعد از عمل ماموپلاستی 

  • به مقدار کافی استراحت کنید. در هنگام خواب جریان خون به بافت‌ ها افزایش می‌یابد و اکسیژن و مواد مغذی را به مناطق آسیب‌ دیده می‌رساند تا بهبودی را تحریک کند. همچنین در این زمان هورمون ‌های رشد که ترمیم بافت را تحریک می‌کنند و پرولاکتینی که التهاب را تنظیم می‌کند، آزاد می‌شوند. پس از ماموپلاستی، استراحت کافی و مناسب به کاهش درد نیز کمک می کند.
  • پرهیز از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و…
  • خودداری از مصرف سیگار و الکل
  • پرهیز از انجام فعالیت های سنگین
  • تعویض مرتب بانداژ و تمیز نگه داشتن زخم
  • پرهیز از اعمال هرگونه فشار به سینه ها
  • شروع پیاده روی آرام پس از گذشت چند روز از عمل. این کار لخته شدن خون را پس از جراحی کاهش می دهد، به علاوه از سفتی و درد در یک وضعیت جلوگیری می کند.
  • پرهیز از استحمام تا دو روز، چرا که خطر عفونت را افزایش می دهد. هنگام دوش گرفتن بدن خود را با آب گرم و صابون ملایم و بدون عطر بشویید. جریان دوش را مستقیماً به سمت سینه خود نگیرید بلکه آن را به سمت بالای کمر یا بازوی خود نشانه بگیرید و اجازه دهید آب به آرامی روی آن برود. سپس محل برش ها بر روی سینه خود را با یک حوله تمیز خشک کنید و آنها را مالش ندهید.
  • طبق توصیه پزشک تا 6 هفته پس از عمل از سوتین های طبی یا نیم تنه های ورزشی استفاده کنید.
  • طبق دستور پزشک برای کاهش درد پس از عمل می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • به مدت 6 هفته پس از جراحی، اجسام سنگین تر از 2 تا 5 کیلوگرم را بلند نکنید یا نکشید. همچنین از انجام ورزش های شدید (مانند دویدن یا پریدن) نیز خودداری کنید.

آیا جای بخیه و زخم ماندگار است؟

خطوط برش دائمي هستند وليكن غالبا كمرنگ شده و با گذشت زمان بطور چشمگيري بهبود مي يابند. شكل و فرم نهايي سينه كاملا به خطوط برش روي سينه بستگي دارد. همچنين مشكلي كه در جراحي بسيار شايع است عدم قرينگي دو سينه پس از جراحي مي باشد كه بدليل دقيق نبودن خطوط برش ابتدايي و هم چنين ندانستن اين كه از هر سينه به چه مقدار بافت و غدد چربي بايد كاسته شود تا به فرم ايدآل برسند پيش مي آيد. البته در صورت مراجعه به دکتر امیرپاشا ابراهیمی که از دانش، تحربه و مهارت کافی برخوردار است عدم قرینگی و عوارض جانبی را تجربه نخواهید کرد.

بهترین فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان در تهران

در سالهای نه چندان دور هر توده پستان مساوی با جراحی سینه بود و هر سرطان پستان مساوی با ماستکتومی و یا تخلیه کامل پستان بود، اما با به وجود آمدن رشته جراحی پستان به صورت فوق تخصصی پزشکان این حوزه به صورت کاملا بروز و براساس دستور العمل های بین المللی و نگاه کاملا به روز شده اکثر موارد بیماریهای پستان خصوصا سرطان پستان را بدون اینکه تخلیه ای انجام شود جراحی می کنند و همزمان در همان عمل جراحی بازسازی به صورت قرینه سازی انجام می شود که در نتیجه درمان بسیار تاثیر گذار است و 2 نفع برای بیمار نیز دارد، هم به لحاظ روحی براش بهتره و هم عوارض درمانی کمتر است.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، دارای بورد تخصصی جراحی عمومی، تمام سال های تحصیل خود را در دانشگاه تهران گذرانده اند و با سابقه پزشکی درخشان یکی از بهترین متخصصان حوزه زیبایی-درمانی سینه هستند.
ما در سایت دکتر امیرپاشا ابراهیمی به شما درباره سلامت پستان و بیماریهای پستان اطلاع رسانی بروز می کنیم و تا حد ممکن نگرانی های شما را براساس اصول علمی برطرف کنیم.

برای مطالعه مقالات مرتبط با جراحی زیبایی-درمانی سینه می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

جراحی ماموپلاستی

جمع بندی

بعد از جراحی ماموپلاستی (Mammoplasty)، بسیاری از زنان به سختی می خوابند، به خصوص اگر عادت به خوابیدن روی شکم داشته باشند از این رو طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی بسیار مهم است. طبق توصیه پزشک تا چند هفته پس از جراحی باید از خوابیدن بر روی شکم خودداری شود و به پشت بخوابید. به خصوص در چند هفته اول پس از جراحی، خوابیدن به پشت، در حالی که معمولاً از سوتین جراحی استفاده می‌شود، به سینه ‌ها اجازه می‌دهد تا در وضعیت راحت‌ تر و مطلوب‌ تری بهبود یابند. خوابیدن روی شکم یا پهلو ممکن است به سینه‌ ها، از جمله پروتز سینه، فشار وارد کند.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا