طول عمر پروتز سینه

طول عمر پروتز سینه | آیا پروتز سینه دائمی است!؟

طول عمر پروتز سینه

یکی از جراحی های زیبایی که امروزه طرفداران بسیاری دارد، جراحی پروتز سینه است که برای بهبود وضعیت ظاهری، افزایش حجم و بزرگ کردن سینه ها انجام می شود. گاهی هم به دلیل بازسازی پستان بعد از درمان سرطان سینه انجام می شود.
زمانی که تصمیم به جراحی گرفته می شود، سوالاتی مطرح می شود که یکی از آن ها طول عمر پروتز سینه است. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، با ما در این مطلب همراه باشید.

پروتز سینه

پروتز سینه چیست؟

عمل پروتز سینه یکی از جراحی‌های زیبایی رایج در بین بانوان است. از جمله عواملی که منجر به تمایل بانوان به این عمل زیبایی می شود، می توان به کوچکی سینه، تغییر فرم سینه بعد از شیر دهی، تخلیه سینه به علت بیماری های خاص، عدم تقارن سینه‌ها و تغییر فرم سینه به دلیل کاهش و افزایش شدید وزن اشاره کرد.

در کل، عدم رضایت از ظاهر پستان‌ها و تمایل به بهبود ظاهر سینه، از اصلی‌ترین انگیزه‌‌ی مراجعه به پزشک متخصص، جهت انجام جراحی بزرگ کردن سینه است. 

انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه

پروتز پستان یا ایمپلنت سینه (Breast prosthesis) به‌ منظور انجام تغییرات و اصلاح فرم سینه، در بانوان انجام می‌شود. پروتزهای سینه، معمولاً از جنس سیلیکون و سالین (آب‌‌‌نمک) هستند. پروتزهای سینه آب‌نمکی، تقریباً این روزها طرفداران کمی دارد؛ چرا‌که علی‌رغم کم‌ریسک‌تر بودن، ظاهری غیرطبیعی در سینه ایجاد می‌کند. در مقابل جنس سیلیکونی با حالت ژله ای فرم و شکل قابل قبولی در سینه ها ایجاد می کند.

از مزایای پروتز آب نمکی می توان به کم خطر بودن آن اشاره کرد. پروتز سینه سالین، در صورت فرسودگی و پارگی فوراً جذب بدن می‌شود، چرا که بدن دارای آب‌نمک بوده و هیچ واکنش غیرطبیعی به این‌ پدیده نشان نخواهد داد. پروتز‌های سیلیکونی با حالت ژله‌ای مانند، شکل و فرم قابل قبول‌تری برای افراد علاقمند به انجام جراحی زیبایی سینه ایجاد می‌کنند. هر کدام از این پروتزها، مزایا و معایب مختلفی دارند و معمولاً خانم‌ها با تحقیق در خصوص هر یک از انواع پروتز، نسبت به انتخاب یکی از آن‌ها اقدام نموده و در نهایت با پزشک خود مشورت می‌کنند.

تاریخ انقضا و یا طول عمر پروتز سینه چقدر است؟

تمامی پروتزها، مانند کلیه کالاهای پزشکی و غیر پزشکی دیگر، دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضا می باشند که روی محصول درج شده است. در صورتی که تاریخ انقضای آن گذشته باشد، حتی اگر پروتز استریل باشد، نمی توان از آن استفاده کرد. اما اگر در تاریخ مورد نظر برای بیمار استفاده شده باشد، به این معنی نیست که در تاریخ انقضای آن مجبور باشیم پروتز را تعویض و یا خارج کنیم. بنابراین پروتزها مانند سایر عضوهای مصنوعی، مانند دریچه مصنوعی قلب و یا مفصل مصنوعی یک طول عمر مشخصی دارند و در صورتی که دچار عارضه و یا مشکل شوند نیاز به تعویض می باشد

نکته مهم در خصوص پروتزهای سینه این است که برخلاف تصور عموم مردم، پروتز سینه دائمی نیست و پس از چندین سال، دچار فرسودگی می‌شود. در این شرایط معمولاً پزشک تشخیص به تعویض پروتز پستان می‌دهد. طول عمر پروتز سینه را 10 الی 20 سال می توان تخمین زد.

مقاله پیشنهادی: ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی نی نی سایت 

پارگی پروتز سینه

باید توجه داشت که پروتز سینه مانند هر شی خارجی که داخل بدن قرار می گیرد، ممکن است دچار فرسودگی شود. زمان فرسوده شدن پروتزها به عواملی همچون شرکت سازنده، کیفیت ساخت و شرایط بدنی افراد بستگی دارد.
چیزی که باید قبل از انجام جراحی بزرگ کردن سینه و یا عمل زیبایی سینه بدانید، این است که پروتز پستان همیشگی نیست. در صورتی که هر یک از علائم زیر را احساس کردید به پزشک مراجعه کنید تا عمل تعویض پروتز انجام گیرد:

  • تغییر شکل و فرم پروتز سینه
  • احساس درد در ناحیه سینه
  • تغییر بافت سینه و ایجاد انقباض کپسولی در پروتز سینه
  • احساس برجستگی و نسوج غیرطبیعی در ناحیه پستان

بافت سینه ممکن است پس از چند سال دچار تغییرات شود و این تغییرات موجب حرکت پروتز پستان و تغییر شکل و فرم آن شود؛ در این شرایط نیز پزشک تشخیص به انجام تعویض پروتز سینه می‌دهد.
عمر پروتز ها 15-20 سال تخمین زده شده است اما توصیه می شود بانوان هر سال برای چکاپ و بازبینی نزد جراح خود رفته تا از سلامت پروتز و درست قرار گرفتن پروتز اطمینان حاصل کنند. توجه داشته باشید که مراجعه به یک فوق تخصص جراحی پستان می تواند امکان بروز پارگی پروتز سینه را به حداقل برساند. زیرا یک جراح خوب علاوه بر استفاده از بهترین نوع پروتز با مهارت و تجربه خود، اقدام به جراحی خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی: لیفت سینه چیست و چگونه انجام می شود؟

کاندیدای مناسب جراحی پروتز سینه

چه کسانی کاندیدای استفاده از پروتز سینه هستند؟

  • افراد دارای سینه‌های نامتقارن
  • افراد دارای سینه‌های کوچک
  • افرادی که پس از شیردهی فرم سینه‌ مطلوبی ندارند.
  • افرادی که با کاهش وزن بسیار زیاد فرم سینه مطلوبی ندارند
  • افرادی که به‌ دلیل ابتلا به سرطان، عمل تخلیه سینه انجام داده‌اند

مقاله روش های بازسازی سینه بعد از درمان سرطان را از دست ندهید.

زمان تعویض پروتز سینه و عوامل اصلی برای انجام آن

قبل از جراحی بزرگ کردن سینه و یا عمل زیبایی سینه باید بدانید که پروتز سینه همیشگی نیست. برخی افراد تصور می‌کنند تنها با انجام یک بار عمل زیبایی سینه، در تمام عمر از شکل و فرم آن لذت خواهند برد؛ اما چنین نیست و پس از چند سال، نیاز به تعویض پروتز سینه وجود دارد.

پروتزهای سینه، مانند هر شی خارجی دیگر که در بدن قرار می‌گیرد، دچار فرسودگی می‌شود. معمولاً طول عمر پروتزهای سینه، چیزی حدود 10 الی ۱۵ سال است. این بازه زمانی معمولاً در افراد مختلف، با شرایط بدنی مختلف و سبک زندگی متفاوت، کم و زیاد می‌شود.

هر پروتز سینه، بر اساس کیفیت ساخت و شرکت سازنده‌ی آن، طول عمری حدودی برای پروتز اعلام می‌نماید که پزشک متخصص زیبایی شما موظف است، شما را در بازه‌های زمانی مختلف چکاپ نماید، تا زمانی‌که متوجه فرسودگی پروتز پستان شود، پس از آن، شما را از نیاز به تعویض پروتز سینه مطلع نماید.

ضرورت انجام تعویض پروتز سینه چیست؟

1. رایج‌ترین علت تعویض پروتز سینه، فرسودگی آن است؛ اغلب پروتزهای پستان با گذشت 10 الی ۱۵ سال دچار فرسودگی و تغییر شکل و فرم می‌شود.

2. برخی خانم‌ها پس از گذر زمان، از نتیجه جراحی بزرگ کردن سینه، ناراضی می‌شوند و تمایل به تغییر سایز و فرم پروتز سینه دارند که با نعویض پروتز سینه انجام می شود.

3. بافت سینه نیز ممکن است پس از چند سال دچار تغییرات شود و این تغییرات موجب حرکت پروتز پستان و تغییر شکل و فرم آن شود؛ در این شرایط نیز با تشخیص پزشک تعویض پروتز سینه انجام می شود.

4. همچنین در صورت عفونت پروتز سینه، تعویض پروتز بعد از گذشت مدت زمان مشخصی و بهبودی بافت های اسکار انجام می شود و در صورت عدم تمایل به تعویض پروتز سینه، بعد از خارج کردن پروتز، پزشک با تزریق چربی به سینه شکل و فرم سینه را به حالتی رضایت‌بخش می‌رساند.

تعویض پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

تعویض پروتز سینه، طی یک جراحی ساده و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پزشک برای ایجاد جای زخم کمتر از برش قبلی که معمولا زیر چین سینه است، اقدام به خارج نمودن پروتز قبلی، و جایگزینی آن با پروتز جدید می کند. این جراحی معمولاً حدود یک الی دو ساعت زمان نیاز دارد و دوران نقاهت آن نیز مانند دوران نقاهت بعد از پروتز سینه (جراحی بزرگ کردن سینه) است.

مطالعه مقاله علت سوزش سینه بعد از پروتز نی نی سایت را از دست ندهید.

چند سال پس از جراحی زیبایی سینه باید پروتز را تعویض کرد؟

در واقع هیچ محاسبه دقیقی برای مشخص کردن این مدت وجود ندارد. برندهای مختلف پروتز سینه و تکنولوژی‌های به‌کاررفته در نسل‌های مختلف پروتزها، موجب طولانی‌تر شدن این مدت زمان شده‌ است. در آخرین نسل پروتزهای سینه که به پروتز دائمی سینه نیز شهرت یافته‌اند، حدود ۱۵ سال می‌توان، بدون تغییر شکل و فرم خودِ پروتز، آن‌ را در بدن نگهداری نمود.

این نوع پروتزها در صورت پارگی و فشردگی، از لایه سیلیکونی اولیه به لایه دیگری منتقل می‌شوند و معمولاً تغییر فرم ندارند. پروتزهای سیلیکونی، به‌دلیل فشردگی بیشتر، سفت‌تر بوده و برای قرار دادن آن در محل مورد نظر، نیاز به ایجاد بریدگی بیشتری است.

مطالعه مقاله تزریق چربی به سینه را برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم.

مراقبت های پس از جراحی پروتز سینه

مراقبت های بعد از عمل می تواند به بیشتر شدن عمر و ماندگاری پروتز کمک کند و همچنین در نتیجه عمل بسیار تاثیرگذار است.

  • عدم مصرف قرص‌های رقیق کننده خون، مانــند آسپرین قبل و بعد از جراحی پروتز سینه
  • عدم مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی حداقل به مدت یک ماه قبل و بعد از انجام جراحی
  • الگوی خواب خود را اصلاح کنید. در دو هفته ی اول به هیچ عنوان روی شکم نخوابید و به پهلو و یا پشت بخوابید. بعد از آن نیز رعایت این نکته حائز اهمیت است.
  • سعی کنید تا چند هفته کارهای روزمره خود را سبک نمایید و از بلند نمودن اجسام سنگین و بغل نمودن کودک بپرهیزید.
  • برای شروع فعالیت‌های روزمره و انجام ورزش بعد از پروتز سینه، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. پزشک در زمان معاینه، باتوجه به سیر بهبودی شما، فعالیت‌های مجاز را توصیه می‌کند.

برای آگاهی بیشتر درباره پروتز سینه خواندن مقاله عوارض پروتز سینه را پیشنهاد می دهیم.

سوالات متداول

طولانی‌ترین زمان ماندگاری پروتز سینه چقدر است؟

شرکت‌های تولید کننده پروتزهای سینه، اطلاعاتی را بر روی بسته بندی آن چاپ می‌کنند و یا دفترچه‌ای مخصوص همراه پروتز ارائه می‌کنند که طول عمر تقریبی پروتز بر روی آن درج شده است. معمولا این طول عمر بسته به بدن فرد، دچار تغییراتی می‌شود. به همین دلیل، طول عمر پروتز سینه تقریبا نامشخص است و در هر فرد می‌تواند متغیر باشد. شما باید با چکاپ‌های مداوم و بررسی دقیق، زمان مناسب جهت تعویض پروتز سینه را پیدا کنید.
البته نسل جدید پروتزهای سیلیکونی با قابلیت‌های بسیار مطلوبی عرضه می‌شوند و حدود ۱۵ سال می‌توان از آن ها در بدن نگهداری کرد. هرچند این مدت زمان بسته به نوع نگهداری افراد و همچنین چالش‌های احتمالی متفاوت است.

آیا زمان تعویض پروتز سینه مشخص است؟

بهتر است بدانید که هیچ پزشک متخصصی نمی‌تواند زمان تعویض پروتز سینه را به شما اعلام کند. تعویض پروتز زمانی انجام می‌شود که پزشک متخصص با معاینات یا چکاپ‌های دوره‌ای تشخیص دهد که بافت پروتز دچار آسیب شده است. همچنین تغییر شکل پروتز گاهی در سال‌های اول انجام پروتز سینه اتفاق می‌افتد و گاهی نیز در سال‌های پایانی طول عمر پروتز پدیدار می‌شود که نیاز به تعویض می باشد.

برای مطالعه بیشتر مقاله افتادگی سینه بعد ار پروتز را پیشنهاد میکنیم.

بزرگ کردن سینه با پروتز

اهمیت مشاوره قبل از عمل پروتز سینه

برخی از خانم ها که از نتیجه اولین جراحی زیبایی سینه خود رضایت ندارند، به‌ دنبال انجام جراحی زیبایی ترمیمی سینه هستند. این نارضایتی معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که فرد انتظارات غیرواقعی از نتیجه جراحی بزرگ کردن سینه و یا اصلاح فرم سینه دارد و با دیدی غیرواقعی تصمیم به انجام عمل زیبایی سینه گرفته‌ است.

به‌دلیل همین تصورات غلط در خصوص نتیجه عمل زیبایی سینه یا عمل بزرگ کردن پستان، لازم است اطلاعات واقعی و دقیقی توسط پزشک، به فرد متقاضی ارائه شود. جلسه مشاوره با فرد متقاضی قبل از عمل جراحی موجب می‌شود فرد با دید واقع‌بینانه‌تری تصمیم به انجام جراحی زیبایی سینه و یا عدم انجام آن بگیرد. اطلاع از تمام عواقب، عوارض و مزایای عمل زیبایی سینه، دید مطلوبی برای تصمیم‌گیری نهایی به فرد متقاضی انجام جراحی سینه می‌دهد.

بارداری و شیردهی بعد از کاشت پروتز

نتیجه گیری

اگر تصمیم به جراحی پروتز سینه گرفته اید، برای اطمینان از این که بهترین نوع پروتز برای شما استفاده خواهد شد، حتماً بهترین جراح زیبایی سینه در تهران را انتخاب کنید.
برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان در تهران از طریق لینک زیر اقدام کنید.
محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا