علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه | چگونه بفهمیم سرطان سینه داریم یا نه؟

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه هر چه زودتر تشخیص داده شوند و این عارضه هر چه زودتر کشف شود، شانس درمانش هم بالاتر می رود. پس چک‌آپ و معاینه مرتب و منظم سینه ها امری ضروری است. این معاینات می توانند یا توسط پزشک متخصص صورت بگیرند، یا توسط خود فرد.

اولین علائم سرطان سینه که بیشتر خانم ها متوجه آن می شوند بروز توده های برآمده یا سفت شدن سینه است. هرچند این ها الزاما و اتفاقا در بیشتر موارد نشانه سرطان سینه نیستند، اما مشاهده این علائم ابتدایی باید شما را کمی هوشیارتر کند که جدیت آنها را بررسی کنید. چون اگرچه در اغلب موارد این ها نشانه های مشکلات خوش خیم پستان هستند، اما خب می توانند نشانه سرطان هم باشند. پس بهتر است معاینه شوید تا اطمینان لازم حاصل شود.

 

علائم و نشانه های سرطان سینه عبارتند از:

علائم سرطان سینه

برآمدگی در سینه

برای بسیاری از خانم ها بروز برآمدگی در سینه اولین نشانه ابتلا به سرطان سینه است. هرچند همانطور که اشاره کردیم بیشتر برآمدگی های سینه سرطانی نیستند.

اغلب برآمدگی ها و توده های خوش خیم سینه عبارتند از:

  • نواحی برآمده ای که درست قبل از دوره قاعدگی ماهانه خودشان را به وضوح نشان می دهند.
  • کیست ها یا کیسه های پر مایع داخل بافت سینه که اتفاقا بسیار رایجند.
  • فیبروآدنوم که مجموعه ای از بافت های غده ای فیبروزی هستند (این ها در خانم های زیر 30 سال بسیار رواج دارند).

اینکه پزشک متخصص توده های برآمده سینه را معاینه کند اهمیت زیادی دارد. پزشک آزمایشاتی ترتیب می دهد که نشان می دهند آیا این توده سرطانی هست یا نه.

ورم یا برآمدگی در ناحیه زیربغل

شما در واقع نمی توانید غدد لنفاوی بدنتان را حس کنید. اما در اغلب اوقات وقتی به عفونت یا سرماخوردگی دچار شده باشید این غده ها در زیر بغل ورم می کنند.

سرطان سینه یکی از علت های غیر رایج ورم غدد لنفاوی زیر بغل محسوب می شود، سرطانی که به مراحل پیشرفته رسیده و از سینه به زیر بغل سرایت کرده است.

تغییر در اندازه، شکل یا حس سینه

سرطان ممکن است باعث شود تا سینه های شما بزرگتر به نظر برسد یا شکلش نسبت به شرایط عادی تغییر کند. یا حتی دچار حس متفاوتی شود.

بسیاری از خانم های سالم و سلامت که هیچ مشکلی ندارند، در حالت طبیعی چند روز قبل از قائدگی دچار حس التهاب و برآمدگی سینه می شوند.

اما به هر صورت آگاهی داشتن به اندازه، شکل و حس معمول سینه ها می تواند در تشخیص حالت های غیرعادی به شما کمک کند.

تغییر در پوست سینه

تغییر در پوست سینه شامل علائمی همچون خارش، جوش، فرورفتگی یا قرمزی می شود. بعضی از افراد هم هستند که دچار جوش یا قرمزی در ناحیه رنگی اطراف نوک سینه می شوند.

در چنین شرایطی پوست سینه ممکن است بافتی مانند پوست سوراخ سوراخ پرتغال پیدا کند یا به صورت کلی نسبت به حالت عادی دچار تغییر شود. این اتفاقا می تواند ناشی از عارضه ها یا بیماری های دیگر در سینه باشد. به همین خاطر اگر پزشک هرچه زودتر آن را معاینه کند، زودتر می تواند بگوید که ناشی از بیماری خطرناکی مانند سرطان است، یا یک بیماری ساده و بی خطر.

ترشح از نوک سینه

ترشح مایعات از نوک سینه خانم هایی که باردار یا شیرده نیستند می تواند یکی از علائم سرطان سینه باشد. اما خب بیماری های دیگر هم می توانند این اتفاق را رقم بزنند.

تغییر جای نوک سینه

تغییر جای نوک سینه یعنی وقتی که یکی از آنها به داخل فرو برود. یا ممکن است نسبت به حالت عادی متفاوت به نظر برسد.

درد سینه

درد سینه امری بسیار رایج در میان خانم هاست که می تواند در یک یا هر دو سینه ایجاد شود. افراد معمولا به خاطر درد سینه به پزشک مراجعه نمی کنند و در اغلب اوقات خود به خود بعد از مدتی از بین می رود. ممکن هم هست که هیچ عامل مشخصی برای درد سینه وجود نداشته باشد، حتی اگر آزمایشات مختلفی را پشت سر بگذارید.

اما چناچه درد سینه شما مدام یا مکرر بود و خود به خود خوب نمی شد، این علامت خوبی نیست و نشانه آن است که زمان رفتن پیش پزشک فرا رسیده.

بیماری پاژه پستان

پاژه در حقیقت نوعی بیماری پوستی نادر است که گاهی اوقات می تواند نشانه وجود سرطان سینه نهان باشد. علائمش قرمزی و سفت شدن پوست نوک سینه و ناحیه دور آن است. این تغییرات می توانند با خارش همراه بوده و کمی شبیه اگزما باشند. پاژه پستان گاهی اوقات با اگزما اشتباه گرفته می شود.

علائم سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه در منزل

معاینه کردن و بررسی سینه فقط چند دقیقه از شما وقت می گیرد. هیچ تکنیک به خصوص و ویژه ای هم برایش وجود ندارد که بخواهید آن را بیاموزید یا تمرین کنید.

کل ناحیه سینه از جمله بالای سینه و زیربغل ها را چک کنید.
این کار را مرتبا و به صورت منظم انجام دهید تا در صورت بروز هر گونه تغییر متوجهش شوید.

معاینه سینه در خانه به سادگی زیر است:

  • لمس کردن سینه: با لمس کردن می توانید متوجه علائم غیرعادی شوید.
  • مشاده کردن:  به سینه های خود نگاه کنید و ببینید که آیا چیزی متفاوت از قبل به نظر می رسد؟
  • مراجعه به پزشک: پزشک متخصص می تواند فرآیند معاینه را برای شما انجام دهد.

در زیر با تصویر تغییرات احتمالی سینه که ممکن است طی معاینه فیزیکی متوجه آنها شوید را بیان می کنیم:

لامپکتومی

یک ورم یا برآمدگی در سینه، بالای قفسه سینه یا زیربغل

علائم سرطان سینه

تغییر در پوست سینه مانند فرورفتگی یا پوکی

علائم سرطان سینه

تغییر در رنگ سینه که ممکن است قرمز یا ملتهب به نظر برسد

علائم سرطان سینه

نوک سینه ممکن است دچار فرورفتگی شود

علائم سرطان سینه

جوش یا پوسته پوسته شدن ناحیه دور نوک سینه

علائم سرطان سینه

ترشحات غیرعادی از نوک سینه ها

علائم سرطان سینه

تغییر در شکل یا اندازه سینه

علائم سرطان سینه

درد تقریبا دائمی در ناحیه سینه یا زیربغل

درمان سرطان سینه

برای تعیین برنامه درمانی مناسب باید سینه شما به خوبی تحت آزمایش و معاینه قرار بگیرد تا مشخص شود که در وهله اول آیا سرطان سینه دارید یا خیر، و در وهله دوم اینکه اگر به این سرطان مبتلا هستید، بیماری تا چه مرحله ای پیش رفته.

پس از آن پزشک با بررسی شرایط بیماری و خود شما بهترین روش درمانی را پیشنهاد می کند. اگرچه جراحی بهترین و موثر ترین روش درمان سرطان سینه، به خصوص در مراحل اولیه است، اما هیچ وقت گزینه اول نیست. بلکه روش هایی مانند شیمی درمانی، هورمون تراپی، پرتو درمانی و غیره هم وجود دارند که یا به تنهایی یا در ترکیب با هم صورت می پذیرند.

 

 

بهترین جراح سرطان سینه در تهران

چنانچه کار به جراحی کشید، بهتر است حتما در انتخاب جراح دقت کافی داشته باشید. علت ناموفق بودن نیمی از عمل های جراحی، عدم مهارت و تجربه پزشک است. پس در انتخاب جراح سخت گیر باشید تا سلامتی خودتان را تضمین کنید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

لینک تماس با بهترین جراح سرطان سینه در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا