عمل بازسازی سینه

عمل بازسازی سینه | انکوپلاستی | نگران تخلیه سینه نباشید!

عمل بازسازی سینه

چنانچه برای درمان سرطان جراحی ماستکتومی انجام داده باشید، به احتمال زیاد تمایل دارید تا عمل بازسازی سینه را هم انجام دهید. عمل بازسازی سینه یا انکوپلاستی می تواند تعادل بین هر دو سینه را از طریق جایگزین کردن پوست، بافت سینه و نوک سینه حذف شده، به خوبی برقرار کند.

میزان این بازسازی به نوع ماستکتومی، اندازه، طول و محل تومور حذف شده بستگی دارد.

عمل بازسازی سینه برای چه کسانی مناسب است؟

تصور زندگی بدون داشتن سینه یا بخشی از آن هر خانمی را به شکل خاصی تحت تاثیر قرار می دهد. این یک تصمیم شخصی است و گرفتنش در اغلب اوقات آسان نیست.

این را به یاد داشته باشید که همیشه لازم نیست تا انکوپلاستی انجام دهید، بلکه می توانید به جای این عمل از پَدهای خارجی سینه یا به عبارتی سینه های مصنوعی استفاده کنید. که جایگذاری نمی شوند، بلکه پوشیده می شوند و هیچ چیزی را تغییر نمی دهند.

اما بهتر است این نکته را بدانید که امروزه جراحی پلاستیک بیشتر از هر زمان دیگری نتیجه بخش و موثر است. شما می توانید عمل بازسازی سینه را با استفاده از ایمپلنت یا حتی بافت های طبیعی بدن خودتان انجام دهید!

عمل انکوپلاستی  ظاهر سینه های شما را تغییر می دهد، اما می تواند روی روحیات شما هم تاثیر مثبت زیادی داشته باشد. این کار می تواند اعتماد به نفس شما را بعد از تخلیه سینه حفظ کند و روحیه‌تان را بالا ببرد.

آیا انکوپلاستی یک عمل زیبایی است؟

انکوپلاستی در حقیقت جزو عمل های زیبایی به شمار نمی رود. بلکه در دسته عمل های بازسازی قرار می گیرد. از آنجایی که عمل بازسازی سینه بخشی از فرآیند درمان بیماری است، قوانین آن را جزو جراحی های درمانی به حساب می آورند و خیلی از بیمه ها هزینه آن را پوشش می دهند.

بهترین زمان عمل بازسازی سینه

زمانبندی این عمل به این بستگی دارد که شما چه می خواهید بکنید، وضعیت پزشکی و سلامت شما چیست و گزینه درمان سرطان سینه برای شما کدام است. شما می توانید انکوپلاستی را در حین جراحی های درمانی سینه انجام دهید، یا می توانید ماه ها حتی سال ها بعد آن را امتحان کنید.

چنانچه شیمی درمانی یا پرتودرمانی را شروع کرده باشید، بهتر است بدانید که معمولا عمل بازسازی سینه تا اتمام این درمان ها صورت نمی گیرد. پزشک می تواند در انتخاب بهترین زمان برای انجام انکوپلاستی راهنمای خوبی برای شما باشد.

عمل بازسازی سینه

انواع عمل بازسازی سینه

پیش از اینکه تصمیم نهایی را بگیرید پزشک در مورد خواسته ها، انتظارات، وضعیت سلامت و سابقه جراحی های قبلی با شما صحبت خواهد کرد.

ایمپلنت گذاری که رایجترین نوع انکوپلاستی است شامل استفاده از پروتزهای مخصوصی می شود که زیر پوست سینه قرار می گیرند. این ایمپلنت ها با ژل های سیلیکونی یا مواد قلیایی مانند آب نمک پر شده اند تا بتوانند حجم اضافی لازم را برای سینه فراهم کنند. حجم و میزان مواد داخل بسته های ایمپلنت (مخصوصا ایمپلنت های قلیایی) قابل کنترل است و معمولا طی چند جلسه پر می شوند تا به حجم دلخواه برسند. ممکن است تا زمان جا افتادن ایمپلنت ها داخل سینه کمی درد بکشید، اما بیشتر خانم هایی که تجربه آن را داشته اند، از نتیجه راضی بوده اند.

گاهی اوقات ممکن است این ایمپلنت ها داخل سینه بچرخند و موجب درد و عفونت شوند. در چنین شرایطی شاید مجبور به برداشتن آنها با جراحی شوید.

تزریق چربی به سینه

تزریق چربی یا جایگذاری بافت طبیعی، نوع دیگری از انکوپلاستی است که از بافت برداشته شده از شکم، کمر، باسن یا ران پا استفاده می کند تا با تزریق آن به پستان، سینه ها را بازسازی کند.

گاهی اوقات بافت برداشته شده از ناحیه دیگر بدن هنوز به منبع خون خود متصل است. اگر چنین اتفاقی بیفتد شانس باقی ماندن بافت جدید داخل سینه زیاد می شود، اما مشکل این است که احتمال دارد در نهایت سینه  دقیقا آن ظاهری که می خواهید را پیدا نکند.

اما در بیشتر مواقع از آنجایی که بافت طبیعی یا بهتر است بگوییم چربی، بدون جراحی و فقط با سوزن از ناحیه دیگر تخلیه می شود، دیگر به منبع خونی متصل نیست. این نوع عمل تهاجم کمتری دارد، اما از آنجایی که محتمل است رگ های خونی نتوانند بافت جدید تزریق شده به سینه را تأمین کنند، چربی حجم دهنده ممکن است بمیرد و توسط بدن جذب شود.

به طور کلی وقتی برای حجم دهی به سینه از تزریق چربی استفاده می کنید، باید بدانید که حدود 40 درصد از آن به طور طبیعی جذب می شود و حجمش کاهش پیدا می کند. به همین خاطر پزشکان کمی بیشتر از مقدار مورد نیاز، چربی برداشت و تزریق می کنند. در نتیجه طی چند ماه ابتدایی بعد از این عمل، سینه ها کمی درشت تر از نتیجه مورد نظر شما خواهند بود، اما به تدریج کوچکتر می شوند.

مزیت این نوع از انکوپلاستی این است که نتیجه کار در نهایت حالت طبیعی تری خواهد داشت.

بازسازی نوک سینه

نوع دیگر انکوپلاستی اما بازسازی نوک سینه است. معمولا طی عمل تخلیه سینه یعنی ماستکتومی، نوک سینه و ناحیه رنگی اطراف آن از بین می رود، تا شانس بازگشت سرطان کمتر شود.

بازسازی نوک سینه اغلب عملی سرپایی است که تحت بی حسی عمومی انجام می شود و می توان آن را بعد از عمل بازسازی سینه هم انجام داد.

عمل بازسازی سینه

عوارض جانبی بازسازی سینه

  • عفونت در ناحیه عمل. مثل هر عمل جراحی دیگری، عفونت ریسک عمومی این عمل هم هست. استفاده از داروهای آنتی بیوتیک معمولا شانس بروز عفونت را کاهش می دهند.
  • درد و ناراحتی. بعد از عمل پزشک مصرف داروهای مسکن را تجویز می کند. درد در بعضی از خانم ها بیشتر از دیگران است.
  • خارش. هنگامی که زخم در حال خوب شدن است می خارد. اما هرچقدر هم که دچار خارش شدید، از دست زدن به ناحیه خودداری کنید. پزشک برای کاهش آن کرم های مخصوص تجویز خواهد کرد.
  • بی حسی یا مورمور. از آنجایی که طی این عمل عصب های سینه تحت تاثیر قرار گرفته اند، ممکن است این حس ها را تجربه کنید. بی حسی یا مورمور ممکن است تا 12 ماه پس از عمل ادامه داشته باشد.
  • جمع شدن مایع زیر زخم. اگر بعد از عمل مایعات در ناحیه زخم جمع شوند، در اکثر مواقع خود به خود از بین می روند. اما اگر این مایعات زیاد باشند پزشک آنها را با سوزن یا سرنگ تخلیه می کند.

بهترین جراح زیبایی سینه تهران

اگر می خواهید نتیجه مطلوبی از عمل بگیرید و سینه هایتان درست همانطور که می خواهید از آب دربیایند، بهتر است حتما به یک جراح خوب و معتبر مراجعه کنید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان، یکی از بهترین جراحان زیبایی پستان در داخل کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا