عمل جراحی ماستوپکسی

عمل جراحی ماستوپکسی | هزینه عمل ماستوپکسی

عمل جراحی ماستوپکسی
Mastopexy

سینه ها یکی از بارزترین و با اهمیت ترین شاخص های زیبایی در خانم ها می باشد که در اعتماد به نفس آنها نقش به سزایی دارد.
افتادگی سینه ها خصوصا در دوران جوانی می تواند موجب کاهش اعتماد به نفس و احساس سرخوردگی در خانم ها شود. عمل جراحی ماستوپکسی یا لیفت سینه با بالا آوردن سینه های افتاده فرمی جوانتر و زیباتر به سینه ها می دهد.

چه چیزی باعث تغییر شکل سینه ها می شود؟

در حالی که عوامل زیادی از جمله افزایش سن، بارداری و شیردهی، تغییرات وزن بخصوص کاهش وزن شدید، عوامل ژنتیکی و هورمون های شما در افتادگی سینه نقش دارند، روند پیری و اثرات جاذبه نقش اصلی را در تغییرات سینه ایفا می کند. با گذشت زمان، پوست اطراف سینه به دلیل از بین رفتن تدریجی شبکه حمایتی پوست، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. علاوه بر این، رباط‌های تعلیقی که سینه را به دیواره قفسه سینه متصل می‌کنند در پاسخ به نیروی جاذبه ضعیف شده و کشیده می‌شوند.
بزرگ شدن سینه در دوران بارداری و شیردهی باعث کشیدگی پوست می شود. پس از بارداری، سینه ها کوچک می شوند و پوستی که زمانی کشیده شده بود شل و افتادگی پیدا می کند. در مجموع، این عوامل می توانند باعث افتادگی سینه و بزرگ شدن آرئول شوند.

درمان افتادگی سینه با ورزش

درمان افتادگی سینه با ورزش

با تقویت عضلات سینه می توان از افتادگی آن جلوگیری کرد. چیزی که باعث می شود تا وزن سینه روی بدن قابل تحمل باشد و به پائین کشیده نشود عضلات سینه است

انجام ورزش های به خصوص که موجب سفت تر شدن عضلات قفسه سینه می شود تا حدود بسیار زیادی می تواند افتادگی سینه را اصلاح کند. اما اگر این افتادگی به دنبال لاغری بیش از حد باشد (کاهش وزن حدود 20 تا 25 کیلو) با ورزش اصلاح نمی شود.
البته توصیه می شود افرادی که قصد کم کردن وزن دارند یا قصد انجام عمل چاقی دارند، بعد از عمل به شدت ورزش کنند تا این افتادگی اتفاق نیفتد. اما اگر افتادگی سینه اتفاق افتاد و بافت پستان کاملا شل شد راهی به جز عمل جراحی ماستوپکسی باقی نمی ماند.

بعضی از تغییرات مثل افتادگی سینه در خانم‌ها با ورزش کردن قابل ترمیم نیست و تنها با انجام عمل‌ جراحی لیفت سینه می‌توان به فرم دلخواه رسید.

عمل جراحی ماستوپکسی نی نی سایت

آیا عمل لیفت سینه برای من مناسب است؟

بسیاری از خانم ها نسبت به ظاهر خود و زیبایی اندامشان حساسیت دارند که این تمایل با افزایش سطح آگاهی جامعه رو به افزایش است. داشتن سینه هایی شل و افتاده خود می تواند یکی از دلایل تمایل خانم ها به سمت جراحی لیفت سینه باشد. عمل لیفت سینه، بافت سینه را محکم می کند و موقعیت نوک پستان تغییر پیدا می کند.

قبل از اقدام به هر گونه جراحی لازم است ابتدا با یک جراح سینه مشاوره های دقیق صورت گیرد تا عوارض و خطرات کمتری را برای آنها به همراه داشته باشد.

هدف از عمل جراحی ماستوپکسی

جراحی لیفت سینه با بالا بردن نوک پستان و از بین بردن پوست اضافی، ظاهر سینه را بهبود می بخشد. گاهی اوقات برای پر کردن قطب فوقانی سینه ها نیاز به قرار دادن پروتز می باشد. هدف از انجام عمل جراحی ماستوپکسی تغییر شکل سینه ها، بالا بردن نوک پستان ها و دستیابی به سینه های جوان تر با تقارن و زیبایی بیشتر می باشد.

اقدامات قبل از عمل جراحی ماستوپکسی 

 در جلسه مشاوره معمولا اقداماتی از قبیل موارد زیر صورت می گیرد:

  • معاینه فیزیکی سینه ها از نظر سایز، تقارن و وجود توده در سینه یا زیر بغل
  • ارزیابی محل قرارگیری نوک پستان
  • بررسی اهداف بیمار از جراحی

جراح عوامل دیگری را از جمله سن بیمار، سابقه خانوادگی بیماری های بدخیم، سابقه مصرف سیگار، بیماری های زمینه ای، سابقه مصرف دارو، دفعات زایمان و مدت زمان شیردهی و… را در نظر می گیرد تا بتواند راهکارها و نکات مناسبی را به وی ارائه دهد.

انواع برش در عمل جراحی ماستوپکسی

انواع برش ها در جراحی لیفت سینه

در جراحی ماستوپکسی سه نوع الگوی برش وجود دارد:

1. برش دایره ای در ناحیه اطراف آرئول (هاله نوک پستان): این برش ها معمولا بر روی سینه هایی که دارای افتادگی خیلی جزئی هستند، ایجاد می شود. به این روش تکنیک دونات نیز گفته می شود زیرا نوع برش شبیه پیراشکی دونات می باشد.

2. برش ورتیکال (عمودی): به صورت برش دور هاله سینه و برش عمودی از هاله سینه به سمت پایین است که عمده موارد بدین صورت عمل می شود و بهترین نتیجه را با حداقل اسکار (جای بخیه) خواهد داشت.

3. برش لنگری (T برعکس): برش در اطراف آرئول و به صورت عمودی از ناحیه آرئول به سمت چین سینه و یک برش افقی که معمولا بر روی سینه هایی با درجه افتادگی شدید ایجاد می شود.

نحوه جراحی لیفت سینه

عمل جراحی ماستوپکسی یا لیفت سینه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از بیهوشی جراح سینه با انتخاب تکنیک مناسب، با نهایت دقت و مهارت، برش های لازم را ایجاد می کند و تغییرات لازم را بر روی بافت های سینه به وجود می آورد و با برداشتن پوست های اضافی محل برش ها را بخیه می زند.

پس از پایان عمل، بیمار به ریکاوری منتقل می شود تا وضعیت وی مورد بررسی قرار گیرد. بخیه ها تماما از نوع جذبی بوده که در چندین لایه زده می شود و لازم نیست بیمار برای کشیدن بخیه ها مراجعه کند. پس از پانسمان، می توان از سوتین طبی مخصوص جراحی استفاده کرد و یا پس از اولین ویزیت و تعویض پانسمان (معمولا یک یا دو روز بعد از جراحی)، می توان از سوتین طبی استفاده نمود.

درن بعد از عمل ماستوپکسی

درن بعد از عمل ماموپلاستی

برخی از جراحان برای تخلیه خونابه و پیشگیری از تجمع مایع (سروما)، از درن (لوله های پلاستیکی باریک ) پس از عمل ماموپلاستی استفاده می کنند که پس از چند روز خارج می شود. برخی پزشکان استفاده از درن را واجب می دانند و برخی دیگر براساس تجربه ای که بدست آورده اند، از درن برای عمل لیفت سینه استفاده نمی کنند. طبیعی است که عدم استفاده از درن نقش به سزایی در راحتی بیمار پس از جراحی و هنگام ترخیص دارد.

مراقبت های بعد از ماستوپکسی

پس از جراحی دستورات لازم در خصوص مراقبت صحیح بعد از عمل جراحی ماستوپکسی توسط پزشک جراح ارائه خواهد شد که شامل موارد زیر است:

  • بعد از جراحی ممکن است در ناحیه آرئول یا نوک پستان حساسیت و یا عدم حس سینه تجربه شود که طبیعی و موقتی است.
  • مصرف داروهای ضد درد تجویز شده از سوی پزشک معمولاً فقط برای چند روز نیاز است. ولی آنتی بیوتیک های خوراکی باید حداقل به مدت پنج روز استفاده شود.
  • استراحت نسبی سه تا پنج روز در منزل کافیست و معمولا افراد بعد از یک هفته می توانند به فعالیت قبلی برگردند. ولی فعالیت های ورزشی حداقل تا چهار هفته ممنوع است.
  • بیماران تا دو ماه نباید از سوتین های فنر دار استفاده کنند و ترجیحا از سوتین ماموپلاستی و در غیر این صورت از سوتین ورزشی (استرچ) استفاده نمایند.
  • کبودی و تورم حدود دو هفته بعد از عمل لیفت سینه برطرف می شود.
  • باید از بلند کردن اجسام سنگین جدا خودداری شود.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر معمول حتما با جراح خود تماس بگیرید.

جای بخیه عمل ماموپلاستی

اسکار و محل برش ها به مرور زمان بهبود می یابد و پس از حدود شش ماه تا یکسال بسیار کمرنگ می شود. البته در برخی افراد که مستعد کلوئید هستند ممکن است تیره و برجسته شود و حالت گوشت اضافه پیدا کند. معمولا بعد از عمل پزشکان توصیه به استفاده از کرم های آنتی اسکار و یا شیت های سیلیکون می کنند که باعث کمتر شدن جای بخیه ها می شود.

پس از عمل جراحی ماستوپکسی فرد باید حتما به پشت بخوابد. از خوابیدن روی پهلو و شکم در این دوره‌ی زمانی خودداری شود، زیرا فشار بر روی سینه‌ها، ممکن است به بافت سینه‌ فشار وارد کند و یا عدم قرینگی در سینه‌ها را به وجود آورد. همچنین، هنگام خواب باید از دو بالش در زیر سر خود استفاده نمایید؛ زیرا این کار تورم و درد را تا میزان مشخصی کاهش می‌دهد.

پس از جراحی لیفت سینه از ایجاد فشار بر روی سینه‌ها جلوگیری کنید تا نتیجه‌ی ایده آل از جراحی حاصل شود و سینه در بهترین وضعیت خود تثبیت گردد.

مشاهده نتایج بعد از جراحی لیفت سینه

نتایج عمل جراحی لیفت سینه بلافاصله بعد از جراحی قابل مشاهده است. با گذشت زمان، تورم و کبودی های بعد از عمل برطرف می شود و خطوط برش محو می شوند. برخی از این خطوط برش در ناحیه زیر پستان پنهان شده و برخی دیگر بر سطح پستان قابل مشاهده است. با این وجود، اکثر برش ها به اندازه کافی محو می شوند. این روند تقریباً یک سال طول می کشد.

عوارض عمل جراحی ماستوپکسی

عوارض بعد از عمل ليفت سينه

جراحی سینه نیز مانند دیگر عمل های جراحی می تواند دارای عوارض بعد از عمل باشد. از این رو پزشکی که برای عمل جراحی ماستوپکسی انتخاب می کنید باید دارای سابقه درخشان، تجربه و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد. پزشک با تجربه می داند که چگونه عمل را با بهترین روش ها و کمترین عوارض برای افراد انجام دهد.
یکی از عوارض شایع که ممکن است بعد از هر عمل جراحی در افراد ایجاد شود واکنش به داروهای بیهوشی، تورم و قرمزی در سینه است. البته این عارضه بعد از چند روز و تا یک هفته از بین می رود و جای هیچ گونه نگرانی نیست. بیشتر عوارض های جانبی از جمله ورم سينه بعد از عمل ماموپلاستی قابل کنترل و همچنین پیشگیری می باشند و می توان تنها با انجام چند نکته مراقبتی ساده از بروز آن ها پیشگیری کرد.
برخی دیگر از عوارض نیز وجود دارند که در صورت انتخاب پزشک بی تجربه و عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل ماستوپکسی اتفاق می افتد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1.   نکروز چربی
  2.   ناتوانی در شیردهی
  3.   رعایت نکردن تقارن در سینه ها
  4.   امکان از دست دادن نوک پستان
  5.   سفت شدن بیش از حد سینه ها
  6.   ایجاد خونریزی در زخم های ایجاد شده
  7.   ایجاد ترومبوز وریدی و یا عوارض قلبی
  8.   آسیب به ساختار عصبی بافت های سینه

هزینه عمل ماستوپکسی|لیفت سینه

همانطور که می دانید افتادگی سینه در زمره جراحی های زیبایی به حساب می آید و شرکت های بیمه هزینه عمل های جراحی زیبایی را پوشش نمی دهند و نمی توانید روی کمک بیمه حسابی باز کنید.
هزینه عمل جراحی ماستوپکسی در جلسه مشاوره و بعد از معاینه کامل مشخص می شود و مواردی از قبیل دستمزد پزشک و هزینه اتاق عمل، میزان افتادگی سینه و تکنیک جراحی، محل جغرافیایی قرارگیری مطب و بیمارستان در قیمت نهایی جراحی لیفت سینه بسیار تاثیرگذار است.

کلام آخر

عمل جراحی ماستوپکسی یا لیفت سینه جزء یکی از روش های جراحی زیبایی سینه است که طرفداران بسیار زیادی بین خانم ها دارد. با توجه به اهمیت این جراحی از نظر زیبایی شناسی و گرایش بسیاری از خانم ها به انجام آن، مراجعه به بهترین جراح سینه قبل از هر گونه اقدام برای جراحی امری ضروری و مهم تلقی می شود.

توجه داشته باشید هر عمل جراحی می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد پس به منظور کاهش احتمال بروز این عوارض در انتخاب جراح با تجربه که از دانش و مهارت کافی برخوردار است دقت کنید.

راه های ارتباطی با دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان در تهران:

اطلاعات مطب و نوبت دهی 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا