عمل جراحی پروتز سینه

عمل جراحی پروتز سینه | تکنیک اتوپروتز

هر آنچه درباره ی عمل جراحی پروتز سینه باید بدانید.

عمل جراحی پروتز سینه برای دستیابی به اندازه و فرم سینه دلخواه در بانوان انجام می شود. در برخی از خانم ها به دنبال افزایش و کاهش وزن، بارداری، زایمان و شیردهی فرم سینه ها تغییر شکل پیدا می کند و همین مسئله موجب کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود و اقدام به جراحی زیبایی سینه می کنند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با پروتز سینه و تکنیک های جدید از جمله اتوپروتز آشنا شوید.

فیلم عمل پروتز سینه

دلایل افتادگی سینه

  • بارداری
  • یائسگی
  • شیردهی
  • تغییرات وزن
  • سرطان سینه
  • مصرف الکل و سیگار
  • عدم محافظت از سینه ها
  • جاذبه زمین و بالا رفتن سن

انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه از نظر شکل

پروتز سینه از نظر شکل ظاهری شامل موارد زیر  است:

  1. پروتز سینه گرد
  2. پروتز سینه اشکی (آناتومیکال یا قطره اشکی)

در نوع گرد، پروتز تقریبا شکلی شبیه نیم کره دارد و در نوع قطره اشکی شکل و ظاهر پروتز شبیه خود سینه می باشد و برای افرادی که می خواهند سینه ای به شکل کاملا عادی داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پروتز سینه از نظر اندازه

پروتز های سینه علاوه بر شکل و اندازه، از نظر سطح خارجی هم متفاوت هستند و بسته به شرایط فرد متقاضی یکی از انواع آن انتخاب می شود. برخی از آنها سطح کاملا صافی دارند که به آنها smooth گفته می شود و برخی دیگر سطح زبری دارند که به آنها texture گفته می شود. 
در حال حاضر پروتز سینه بر اساس برجستگی به چهار دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • پروتز سینه با برجستگی کم (Low Profile)
  • برجستگی متوسط (medium profile)
  • برجستگی زیاد (High Profile)
  • پروتز سینه با برجستگی خیلی زیاد (Ultra-High Profile)

پزشک با صلاح دید خود و یا به درخواست بیمار از هر کدام از پروتزهای گفته شده استفاده می کند. ممکن است پروتز سینه بعد از درمان سرطان سینه استفاده شود و یا فرد به منظور زیبایی تصمیم بگیرد از پروتز سینه استفاده کند.

انواع پروتز سینه از نظر جنس

انواع پروتز سینه از نظر جنس

پروتز سینه از جنبه جنس و مواد استفاده شده برای تولید آن، انواع مختلفی دارد:

1- پروتز های سالینی (آب نمکی)

پروتز های سالینی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می باشند و با سرم سالین که ترکیبی از آب نمک استریل شده می باشد پر شده است. پروتز های سالینی دارای جدار سیلیکونی غیر قابل نفوذ می باشند و نسبت به پروتز های سیلیکونی سفت تر هستند. این پروتز ها شکل طبیعی ندارند و افرادی که می خواهند پس از جراحی پروتز سینه بافت سینه آن ها بیشتر از حد طبیعی و نرمال بزرگ و حجیم شود، خواستار این نوع از پروتز هستند. در واقع این نوع از پروتز ها شکل و ظاهر سینه را مصنوعی می کنند.
پروتز های سالینی نسبت به پروتز های سیلیکونی کم هزینه تر می باشند و برای قرارگیری در بافت سینه نیاز به برش کوچکتری دارند و برای خانم هایی که بافت طبیعی سینه آن ها بسیار کوچک و لاغر هستند مناسب نمی باشد. در صورتی که در اثر وارد شدن ضربه بسیار سنگین پاره شوند ترکیب داخل آن توسط بدن جذب می شود.

2- پروتز های سیلیکونی

پروتز های سیلیکونی با ژل سیلیکون پر شده اند و به بافت طبیعی سینه بسیار شبیه می باشند. پروتز های سیلیکونی نسبت به پروتز های آب نمکی گران تر هستند و برای قرار گیری در بافت سینه برش بزرگتری توسط جراح برای جایگذاری پروتز ایجاد خواهد شد.

عمل جراحی بزرگ کردن سینه

عمل جراحی پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

در جراحی پروتز سینه جسم خارجی به نام پروتز جهت بزرگ كردن، فرم دادن و ایجاد تغییر در شکل، اندازه و یا بافت سینه در داخل سینه قرار داده می شود. جراحی بزرگ کردن سینه با هدف افزایش حجم سینه از شایع ترین اعمال جراحی زیبایی در سراسر دنیا می باشد و نتایج عمل با رضایتمندی بسیار زیادی همراه است.

در پروتز سینه، جراح سیلیکون، سالین و یا دیگر ایمپلنت‌ های ممکن را در زیر عضلات سینه و یا بافت سینه قرار می ‌دهد. گفتنی است این ایمپلنت‌ ها بسته به جنس و کیفیت به طور میانگین از ۷ تا ۱۲ سال عمر می ‌کنند.

جراحی سینه با تکنیک اتوپروتز

اتوپروتز یعنی پروتز از بدن خودتان ساخته می شود و نیازی به هیچ پروتز خارجی ندارید. در واقع بافت سینه ی خود فرد به گونه ای فرم داده می شود که انگار پروتز در سینه گذاشته شده است و از نظر قوام و سفتی مثل پروتز عمل می کند.

اتوپروتز چیست؟

در بعضی مواقع سینه کوچک است و پزشک از بافت خود سینه استفاده می کند و سینه ای که افتاده و پتوز پیدا کرده است به سمت بالا می برد که به این عمل ماستوپکسی یا لیفت گفته می شود که بعضی پزشکان اصطلاح اتوپروتز را هم به کار می برند، یعنی از بافت خود پستان استفاده می شود و مثل یک پروتز پشت بافت سینه قرار می گیرد و سینه بزرگ تر و برجسته می شود.

البته اگر بافت سینه در داخل سوتین خیلی کم و کوچک باشد، پکسی و پروتز (پروتزپکسی) با همدیگر انجام می شود. در واقع نیاز است که پروتز به بافت سینه اضافه شود یعنی غیر از اینکه سینه برش می خورد و به سمت بالا آورده می شود، برای رفع افتادگی سینه به جای بافت از پروتز برای پر کردن سینه استفاده می شود. 

محل قرارگیری پروتز سینه

محل قرارگیری پروتز سینه

پروتز ها زیر نسج سینه و یا زیر عضله قرار می گیرند. جراح با معاینه فیزیکی سینه محل قرارگیری پروتز را مشخص می کند و معیار اصلی آن میزان بافت نرم سینه است. در صورتی که بافت نرم سینه کم باشد پروتز باید زیر عضله قرار گیرد.
بنابراین پروتز سینه برای بهبود ظاهر پستان، در بالای عضله اصلی قفسه سینه یا در زیر آن قرار می گیرد که در جلسه مشاوره پزشک با بررسی آناتومی سینه در مورد محل قرارگیری آن تصمیم خواهد گرفت.

درد بعد از عمل جراحی پروتز سینه چقدر است؟

همان طور که می دانید آستانه ی تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است برخی افراد درد شدیدی را بعد از عمل جراحی پروتز سینه تجربه کنند در صورتی که فرد دیگری درد کمتری داشته باشد. همچنین دو روش برای جایگذاری پروتز وجود دارد؛ زیر عضله که در این روش عضله برش داده می شود که درد عمل بیشتر است و روش دیگر روی عضله است که طبیعتا درد کمتری دارد. درد بعد از عمل معمولا به مدت 1 هفته الی 10 روز طول خواهد کشید که با مصرف مسکن کاهش می یابد و قابل کنترل است.

استفاده از سولاریم یا حمام آفتاب بعد از عمل جراحی پروتز سینه

طبق توصیه اکثر پزشکان برای اینکه محل برش جراحی تیره و اسکار پررنگ ایجاد نشود حداقل به مدت یک سال از تماس مستقیم با نور آفتاب و اشعه سولاریوم خودداری کنید و در مواردی که بیمار اصرار دارد توصیه می شود که حتما پوشش مناسب (لباسی که محل برش پوشیده باشد) و کرم ضد آفتاب استفاده شود. استفاده زیاد از سولاریوم می تواند در کیفیت پروتز در دراز مدت تاثیر منفی بگذارد؛ بنابراین تا حد امکان باید از انجام آن خودداری شود.

ورزش بعد از جراحی زیبایی سینه

ورزش بعد از عمل جراحی پروتز سینه

به طور کلی هر گونه ورزشی از حدود 2 ماه بعد از عمل جراحی پروتز سینه بلامانع است؛ اما توصیه می شود ورزش هایی مانند بدن سازی که از عضلات استفاده می شود، ورزش های رزمی و کیک باکس تا جایی که ممکن است کمتر استفاده شود چرا که استهلاک پروتز را بالا می برد. فرض کنید پروتزی که قرار است طول عمر آن در بدن شما 10 سال باشد با این گونه ورزش ها ممکن است به 5 سال برسد.

عفونت بعد از عمل جراحی پروتز سینه

شانس عفونت در عمل جراحی پروتز سینه بین 9% تا 1.7% درصد گزارش شده است و علائم آن به صورت افزایش درد، تورم، قرمزی و تب است. در این گونه موارد باید بین سلولیت و عفونت عمقی افتراق داده شود. سلولیت معمولا با تجویز آنتی بیوتیک خوراکی و مراقبت از زخم، کنترل می شود ولی در مواردی که عفونت ها عمقی و شدید باشد نیاز است که پروتز با جراحی خارج شود و بعد از یک دوره تاخیری عمل جراحی مجدد انجام شود که اکثر پزشکان متخصص اتفاق نظر دارند که این فاصله ی زمانی باید حداقل 3 ماه باشد.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان با استفاده از تکنیک های روز دنیا و دستگاه های مجهز پیشرفته جراحی های زیبایی و درمانی سینه را با حداقل عوارض انجام می دهند. جهت مشاوره با بهترین فوق تخصص جراح سینه در تهران می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمائید.

تماس جهت مشاوره رایگان

افتادگی سینه بعد از عمل جراحی پروتز سینه 

جواب بله است! در اصل چیزی که مهم است، وزنی است که روی عضله سینه است خواه وزن طبیعی بدن باشد و خواه از یک ایمپلنت خارجی منجر شده باشد. در هر صورت می‌تواند این عضلات را شل کند و افتادگی سینه ایجاد شود. البته افتادگی سینه بعد از ایمپلنت، دلیلی برای نگرانی نیست زیرا اگر از یک پروتز خوب، با سایز مناسب و عمل جراحی استاندارد بهره ببرید، قطعاً احتمال افتادگی ‌سینه نیز به مراتب کاهش می‌یابد.

کاندیدای مناسب جراحی زیبایی سینه

جراحی پروتز سینه برای چه کسانی مناسب است؟

  • افرادی که به طور مادرزادی فقط یک سینه دارند.
  • کسانی که به طور مادرزادی سینه هایی با شکل غیر طبیعی یا نامتقارن دارند.
  • خانم هایی که به صورت ژنتیکی و یا به دلایل هورمونی سینه های بیش از حد کوچکی دارند.
  • افرادی که به خاطر بیماری‌هایی مانند سرطان، تمام و یا بخشی از سینه خود را از دست داده‌اند.
  • خانم هایی که به خاطر بالا رفتن سن، بارداری، شیردهی و کاهش وزن شدید دچار افتادگی سینه شده اند.

بهترین سن برای انجام عمل جراحی پروتز سینه

براساس اعلامیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رشد سینه در زنان معمولا تا ۱۸ الی ۲۰ سال ادامه دارد. حداقل سن برای انجام پروتز سینه سالین باید بالای ۱۸ سال باشد و حداقل سن برای استفاده از پروتز سینه سیلیکونی ۲۰ سال است. درصورتی که مشکل زمینه‌ای و بیماری خاصی نداشته باشید، می‌توانید در هر سن و سالی لذت داشتن سینه‌های خوش فرم و زیبا را تجربه کنید.

بهترین برند پروتز سینه

حقیقت این است که بهترینی وجود ندارد. چهار نوع پروتز در کشور ایران وجود دارد؛ به نام های موتیوای آمریکایی (MOTIVA)، منتور آمریکایی (MENTOR)، پولی تک آلمانی (POLYTECH) و آریون فرانسوی (Arion) که همگی این پروتز ها مجوز وزارت بهداشت ایران و استانداردهای جهانی را اخذ کرده اند و از نظر ایحاد عوارض هیچگونه اختلاف معناداری با هم ندارند. در جلسه مشاوره پزشک شما را راهنمایی می کند تا براساس بودجه و سلیقه ی خودتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

هزینه بزرگ کردن سینه با پروتز

هزینه عمل جراحی پروتز سینه چقدر است؟

قیمت عمل بزرگ کردن سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد که موجب تغییر در تعرفه هزینه جراحی پروتز سینه می شود. این عوامل همگی از شهر به شهری دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود. 

  • دستمزد جراح متخصص
  • کیفیت و نوع پروتز سینه
  • میزان تخصص و مهارت پزشک جراح
  • نوع پروتز انتخابی (جنس و برند پروتز)
  • میزان مشکلاتی که باید در روند جراحی برطرف شود.
  • محل جغرافیایی مطب، هزینه ی بیمارستان یا کلینیک، داروها، ویزیت ها و…

عوارض پروتز سينه نی نی سایت

پروتز سینه هم مانند تمام جراحی های دیگر عوارض احتمالی خاص خودش را دارد. البته اگر موارد مربوط به آمادگی قبل از عمل و مراقبت های بعد از آن را انجام دهید، احتمال بروز عوارض به حداقل می‌رسد. به طور کلی عوارض احتمالی زیر در صورت مراجعه به پزشک بی تجربه که از دانش و مهارت کافی برخوردار نباشد ایجاد می شود: 

  • عفونت
  • جابجایی پروتزها
  • خونریزی و تجمع خون
  • نامتقارن بودن سینه ها
  • قراردادن غیر اصولی پروتز
  • چین خوردگی پوست روی پروتز
  • ظاهر نازیبا در محل برش جراحی
  • از دست دادن و یا تغییر در حس نوک سینه 

ايا پروتز سينه مانع شيردهي مي شود

آیا پروتز سینه مانع شیردهی می شود؟

اگرچه از نظر تئوری هر گونه جراحی روی بافت پستان و از جمله جراحی پروتز سینه می تواند تداخل با شیردهی داشته باشد ولی اکثریت بیمارانی که جراحی پروتز سینه انجام داده اند، شیردهی موفقیت آمیزی داشته اند.
سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا در مادرانی که تحت عمل پروتزهای سیلیکونی قرار گرفته اند خطر انتقال ماده سیلیکون به نوزاد وجود دارد یا خیر. در اطلاعیه ای که توسط انجمن متخصصین طب کودکان در امریکا منتشر شد، گزارش شده است که در مادرانی که پروتز سینه از نظر سیلیکونی دارند هیچ خطری نوزاد را تهدید نمی کند و هیچ منعی در شیردهی وجود ندارد. بنابراین پروتز سینه هیچ گونه تاثیر منفی در روند بارداری، رشد جنین، شیردهی و سلامت نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ندارد.

مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه

  • برای استراحت کردن به پشت بخوابید چرا که باعث می شود پروتز در جای خود ثابت شود. پس به هیچ وجه روی شکم نخوابید.
  • برای جلوگیری از عفونت احتمالی، داروهای تجویز شده را سر ساعت مصرف کنید.
  • پزشک بعد از عمل سوتین طبی تجویز می کند که همانند پانسمان عمل می کند به طوری که سینه ها و پروتز ها را در بهترین موقعیت ثابت نگه می دارد. 6 هفته بعد از عمل به صورت تمام وقت سوتین طبی را ببندید تا پروتزها جابجا نشوند و یا احتمال جابه جایی به حداقل برسد.
  • تا سه هفته بعد از عمل از دخانیات دوری کنید.
  • روز سوم بعد از عمل می توانید دوش بگیرید و زخم را بشوئید، تمیز کنید و پماد آنتی بیوتیک بزنید.
  • ورزش های هوازی را معمولا 2 ماه بعد از عمل می توانید شروع کنید.

میزان ماندگاری پروتز سینه

عده زیادی تصور می‌کنند که بعد از عمل جراحی پروتز سینه، شکل و فرم سینه آن‌ها همیشه به همین شکل باقی می‌ماند. اما واقعیت چنین نیست. زیرا شکل و فرم سینه با کاهش و افزایش وزن، حاملگی، شیردهی، افزایش سن و… دچار تغییر می‌شود.
به طور میانگین عمر پروتز سینه حدود 15 سال است؛ اگرچه کهنه شدن و یا پاره شدن در میان افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال پروتز سینه‌ی زنانی که تحت فعالیت بدنی بالا (مربی ایروبیک و …) هستند در یک دوره ی زمانی مشخص نسبت به کسانی که تمرینات و تحرکات کمتری دارند، بیشتر فرسوده و پاره می شود. به منظور داشتن یک ارزیابی مناسب برای حالت و موقعیت پروتز سینه‌ی شما بهترین توصیه و پیشنهاد این است که توسط پزشک و متخصص به طور منظم بعد از 10 ـ 15 سال که از عملتان گذشت معاینه شوید و اگر لازم بود سونوگرافی انجام دهید.

پايين بودن سينه از پروتز بعد از عمل پروتز

ایمپلنتی که انتخاب می‌کنید و حجم آن می‌تواند در این روند تاثیر زیادی داشته باشد. بهتر است ایمپلنتی را انتخاب کنید که اندازه مناسبی داشته باشد و فشار زیادی را به عضله سینه وارد نکند.

اگر مراقبت‌های بعد از عمل جراحی را به خوبی انجام دهید، می‌توانید از بروز افتادگی سینه تا حد زیادی جلوگیری کنید. به خصوص استفاده از سینه‌بند‌های طبی که پس از عمل جراحی باید از آن‌ها بهره ببرید، هم به سلامت سینه و هم زیبایی آن کمک می‌کند. اگر با وجود این موارد باز هم افتادگی سینه بعد از پروتز اتفاق افتاد، با جراحی لیفت سینه می‌توانید، به‌راحتی تمام پوست‌های اضافی که از کشیدگی سینه به‌وجود آمده است را از بین ببرید و دوباره به همان ظاهر زیبای سینه، بدون افتادگی بازگردید.

لیفت سینه چگونه انجام می شود؟

جراحی لیفت سینه انواع مختلفی دارد که بر اساس حجم سینه و میزان افتادگی آن، تکنیک جراحی لیفت سینه انتخاب می‌شود. این جراحی با چند برش افقی یا عمودی یا هر دو، در ناحیه سینه انجام می‌شود. البته گاهی میزان افتادگی سینه زیاد است و پزشک با صلاحدید خود، جراحی لیفت سینه را با جابه‌جایی هاله پستان انجام می‌دهد.
نکته مهم در جراحی لیفت سینه این است که اگر پزشک در حین جراحی لیفت سینه، به عصب این ناحیه آسیب وارد کند، بعد از جراحی لیفت سینه، میزان حس جنسی در ناحیه سینه و نوک سینه کاهش می‌یابد. پس حتماً در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید.

با توجه به حساس بودن جراحی سینه در خانم ها و جلوگیری از عوارض احتمالی بعد از آن، بسیار مهم است که فرد توسط جراح مجرب و بهترین دکتر جراح سینه تحت عمل قرار گیرد.

مطالب بیشتر: لیفت و پروتز سینه به صورت همزمان

بهترین جراح سینه در تهران

معرفی بهترین جراح سینه در تهران

دریافت بهترین نتیجه و رضایتمندی از عمل جراحی پروتز سینه به انتخاب بهترین فوق تخصص جراحی پستان که و مهارت کافی در زمینه جراحی زیبایی و درمانی دارد، بسیار وابسته است.
پزشک جراح باید دارای بورد تخصصی، تجربه لازم و مهارت کافی باشد. دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ جراحی پستان با به کارگیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، جراحی پروتز سینه را برای بیماران بدون هیچ گونه عوارضی انجام می دهند.
عزیزانی که در خصوص عمل های زیبایی-درمانی سینه سوالاتی دارند می توانند جهت مشاوره رایگان مراجعه نمایند تا راهنمایی های لازم انجام شود. فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد.

پروتز سینه

سوالات متداول پروتز سینه

آیا پروتز سیلیکونی با گذشت زمان سفت می شود؟

احتمال اینکه پروتز سینه تغییر شکل بدهد وجود دارد البته احتمال این مورد کم است.

آیا پروتز سینه نیاز به تعویض دارد؟

پروتزها ماندگاری بالایی دارند و نیازی به تعویض آن ها در کوتاه مدت نیست.

آیا تنها راه برای بزرگ کردن سینه، پروتز است؟

یکی دیگر از روش های حجیم کردن سینه ها تزریق چربی به سینه است. در این روش چربی را از بدن خود بیمار می گیرند و به بافت سینه تزریق می کنند.

سخن آخر

پروتز سینه از طریق برش وارد بافت سینه می­شود و به آن شکل یا فرم دلخواه را می­دهد. در صورتی که پروتز به درستی در جای خود قرار نگرفته، مراقبت‌های لازم بعد از عمل جراحی پروتز سینه را جدی نگرفته باشید و یا در نهایت وزن پروتز انتخابی با وزن و اندازه سینه‌های شما همخوانی نداشته باشد، در این زمان است که افتادگی سینه بعد از پروتز را تجربه خواهید کرد.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی در این زمینه به شما کمک می‌کند تا نه تنها بهتر بتوانید توصیه‌های مراقبتی را اجرا کرده بلکه انتخاب پروتز سینه و نحوه جایگذاری آن به بهترین شکل ممکن انجام گیرد تا نتیجه بسیار خوبی را به دست آورید.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا