عمل جراحی ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی | کوچک کردن سینه در مردان

فهرست مطالب

 هر آنچه درباره عمل جراحی ژنیکوماستی باید بدانید.

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد که باعث بزرگ شدن یا تورم بافت سینه در مردان می‌شود.
این افزایش حجم می‌تواند در هر دو سینه یا فقط یکی از آن‌ها اتفاق بیفتد. در صورتی که یکی از سینه‌ها درگیر شود، ژنیکوماستی یک طرفه نامیده می‌شود.
با ما همراه باشید که عوارض، مراقبتهای بعد از جراحی، هزینه عمل جراحی ژنیکوماستی و… را به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

جراحی ژنیکوماستی

فیلم عمل جراحی ژنیکوماستی

علت ژنیکوماستی

 

دلایل مختلفی در بروز و ایجاد بزرگی سینه یا ژنیکوماستی در مردان می‌تواند دخیل باشد که عبارتند از:

  • به هم خوردن تعادل هورمون‌ها

تستسترون و استروژن جزو هورمون‌های جنسی به حساب می‌آیند. تستسترون باعث به وجود آمدن خصوصیات مردانه و استروژن باعث به وجود آمدن صفات زنانه می‌شود. هر دو هورمون در بدن مردان ترشح می‌شود، اما میزان ترشح استروژن بسیار کمتر از میزان ترشح هورمون تستسترون است. در اثر به هم خوردن تعادل این دو هورمون و افزایش ترشح استروژن، سینه مردان شروع به بزرگ شدن می‌­کند. بنابراین می توان گفت اصلی‌ترین علت ژنیکوماستی، کاهش اثر هورمون تستسترون در مقابل هورمون استروژن است و در اغلب موارد این برهم‌خوردگی تعادل باعث ایجاد ژنیکوماستی می‌شود.

  • تاثیر ژنتیک افراد

از دیگر علت‌های ایجاد ژنیکوماستی، صفات ژنتیکی افراد است. بسیاری از افراد از بدو تولد با این عارضه مواجه هستند.

  •  عوارض مصرف برخی داروها

مصرف برخی دارو‌ها تعادل هورمونی بدن را بهم می‌ریزد که عبارتند از:

  • داروهایی که برای درمان بزرگی پروستات و سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آنتی آندروژن‌ها
  • استروژن‌ها
  • داروهای ضد اضطراب
  • استروئیدها و آندروژن‌ها، داروهایی که برخی ورزشکاران برای ساخت و تقویت عضله ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

از بین تمام این دلایل، به هم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی اصلی‌ترین دلیل ایجاد ژنیکوماستی است که باعث کاهش اعتماد به نفس، احساس شرم و خجالت‌زدگی، احساس سرخوردگی و مشکلات روحی و روانی در فرد می شود.

جراحی ژنیکوماستی در تهران

جراحی ژنیکوماستی چیست و چگونه انجام می شود؟

 

عمل ژنیکوماستی با بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی، به انتخاب بیمار، توسط پزشک انجام می شود. جراح از طریق ایجاد چند برش سه میلی متری، دور هاله سینه لوله کانولا را وارد بافت می کند و با لرزش و ضربات آن بافت چربی تخریب می شود و توسط دستگاه مکش تخلیه می گردد. عمل کوچک کردن سینه دقیقا مشابه عمل لیپوماتیک شکم و پهلو (ساکسن چربی های دور سینه و در نهایت تخلیه کامل بافت سینه) است.

هنگامی که بافت سینه رشد می کند پوست نیز همزمان با آن کشیده می شود. بعد از تخلیه بافت چربی سینه و کوچک کردن سایز آن برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست کشیده شده، پوست اضافه را حذف می کنند.
مدت زمان جراحی حدودا 2 ساعت است و اکثر افرادی که به این جراحی روی آوردند از نتایج بعد از عمل بسیار رضایت داشتند. 

تشخیص ژنیکوماستی

تشخیص ژنیکوماستی بر اساس علائم جسمی، معاینه سینه، بررسی سابقه پزشکی و دارویی و در صورت نیاز آزمایشات و سونوگرافی انجام می شود. درد و حساسیت در ناحیه سینه از شایع‌ترین علائم ژنیکوماستی است. اغلب یک بافت سفت و توده‌ای مستقیماً در زیر نوک سینه بوجود می‌آید که با لمس احساس می‌شود. این توده به راحتی در بافت سینه حرکت می‌کند.

علائم ژنیکوماستی

مهم‌ترین علائم ژنیکوماستی در مردان عبارتند از:
  • تورم و برجستگی در ناحیه سینه
  • وجود بافت توده‌ای در ناحیه سینه (بافتی بسیار سفت، سخت و زمخت) که بافت فیبروگلندولار نام دارد.
  • افتادگی ناحیه سینه
  • درد در ناحیه سینه
  • شل شدن بافت سینه در اثر گرما
ژنیکوماستی باعث تجمع چربی در ناحیه قفسه سینه و ایجاد بافتی سفت و توده‌ای می‌شود که حالتی زنانه به بالا‌تنه مردان می‌دهد. این بافت با دستگاه‌های مرسوم ساکشن مانند لیپوساکشن، لیپوماتیک و ویزر قابل تخلیه نیست و نیازی به جراحی است که باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

آیا درمان ژنیکوماستی با ورزش امکانپذیر است؟

 

در سینه افرادی که با ژنیکوماستی درگیر هستند، 2 نوع بافت وجود دارد. بافت چربی و بافت فیبروگلندولار که بیش از حد عادی رشد کرده است. جنس بافت فیبروگلندولار یا همان بافت شیری پستان، به گونه‌ای است که به راحتی با ورزش رفع نمی‌شود. با ورزش تنها می توان حجم چربی سینه را کم کرد. متاسفانه بافت فیبروگلندولار به هیچ عنوان با ورزش از بین نمی رود.

از این رو درمان ژنیکوماستی با ورزش در افرادی که ژنیکوماستی شدید (گرید 3 و 4) دارند، امکانپذیر نیست. درمان بزرگی سینه با ورزش در کسانی که گرید 1 هستند یا کسانی که دچار ژنیکوماستی کاذب هستند، می‌تواند مناسب باشد. این درمان نیاز به ورزش مستمر و طولانی مدت دارد.

درمان ژنیکوماستی با دارو

روش درمان ژنیکوماستی بستگی به علت ایجاد آن و حجم بافت سینه دارد. برای انتخاب بهترین روش درمان بزرگی سینه در مردان، نیاز است علت ایجاد آن بررسی شود. 

درمان دارویی ژنیکوماستی در مواردی امکانپذیر است که فرد درگیر ژنیکوماستی گرید 1 باشد. در ژنیکوماستی خفیف یا گرید 1 چون هم بافت سینه کم است و هم سینه دچار افتادگی نشده است، می‌توان به کمک دارو ژنیکوماستی را درمان نمود.

با مصرف داروهایی که باعث ایجاد تعادل بین هورمون‌های جنسی می شود و حذف همزمان مصرف موادی که موجب ایجاد ژنیکوماستی می‌شوند مانند استروئید‌ها، می‌توان ژنیکوماستی درجه 1 را درمان نمود. برای این امر نیاز است به متخصص غدد مراجعه کنید.

جراحی ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی موثرترین روش درمان

 

با توجه به توضیحات بالا ممکن است این سوال پیش بیاید که موثرترین روش درمان ژنیکوماستی چیست؟ هدف از درمان بزرگی سینه در مردان، تخلیه توده چربی و بافت فیبروگلندولار است، به طوری که قفسه سینه فرم مسطح و طبیعی به خود بگیرد.
برای دستیابی به این هدف، موثر‌ترین روش درمان ژنیکوماستی با جراحی است.

در ژنیکوماستی شدید به دلیل حجم و وزن بالا، سینه دچار افتادگی می‌شود، که پوست اضافه سینه هم برداشته شده و اصطلاحا سینه لیفت می‌شود.
در برخی افراد بزرگی سینه صرفاً به دلیل تجمع بافت چربی است. این افراد ژنیکوماستی کاذب دارند. در این حالت پزشک چند برش ظریف در بالا و پایین سینه ایجاد می کند و توده چربی توسط دستگاه ساکشن تخلیه می‌شود.

اقدامات قبل از عمل ژنیکوماستی

 
  1. عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون 
  2. عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی از دو هفته قبل از جراحی
  3. دریافت مشاوره تخصصی و انجام آزمایشات و عکسبرداری برای تعیین دقیق روش درمان
  4. در برخی موارد ممکن است پزشک درخواست سونوگرافی از سینه یا زیر بغل را داشته باشد.
  5. در افراد بالای 40 سال که سابقه مشکلات قلبی دارند، مشاوره قلب نیز درخواست می شود.
مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

 
  • کسانی که عمل جراحی ژنیکوماستی را انجام می دهند تا اتمام دوران نقاهت نمی توانند روی شکم یا پهلو بخوابند. طرز صحیح خوابیدن به حالت طاق باز است و سر را باید بالاتر از بدن خود قرار دهند.
  • استراحت مطلق و نداشتن تحرک اشتباه است، سعی کنید در خانه شروع به راه رفتن کنید چون این کار احتمال بروز لخته های خونی را کاهش می دهد.
  • پیاده روی سبک را شروع کنید تا ورم و کبودی جای عمل کم شود.
  • فعالیت های ورزشی را که ممکن است به قفسه سینه تان ضربه وارد کند را انجام ندهید.
  • بعد از چهار هفته از جراحی می‌توانید ورزش‌هایی مانند بدنسازی را به مرور شروع کنید.
  • تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا نکرده اید به سر کار باز نگردید این زمان بسته به وضعیتتان بین 1 الی 2 هفته متغیر است. 
  • فعالیت های اجتماعی خود را می توانید بعد از دو هفته از سر بگیرید.
  • به مدت 1 الی 2 هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • سیگار و مواد مخدر سرعت التیام شما را کاهش می دهد؛ پس بعد از جراحی به مدت 1 الی 2 ماه از مصرف آن ها خودداری کنید.
  • بعد از عمل ژنیکوماستی باید از گن مخصوص استفاده کنید. استفاده از گن طبی تورم و کبودی را کاهش و باعث سفت شدن پوست می شود. شما به مدت چهار روز نباید آن را در بیاورید مگر اینکه بخواهید دوش بگیرید. بعد از این مدت هر روز به مدت دو بار می توانید آن را در بیاورید.
  • یک و نیم الی دو ماه بعد از جراحی لازم است از گن استفاده کنید.
  • تا ۱۴ روز بعد از عمل جراحی ژنیکوماستی نباید کار سنگین انجام دهید و جسم سنگین بلند کنید.
  • دو تا سه روز اول ممکن است تا احساس درد داشته باشید. داروهای مسکن را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • یک الی دو هفته بعد از عمل ژنیکوماستی ممکن است در ناحیه قفسه سینه کبودی و ورم ایجاد شود. این کبودی به کمک داروهای مخصوص و مراقبت بعد از جراحی، به راحتی رفع خواهند شد.

عوارض جراحی ژنیکوماستی

این جراحی نیز مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد. بروز یا عدم بروز عوارض عمل ژنیکوماستی در مردان تا حد بسیار زیادی به مهارت، تجربه و تسلط تیم جراحی، خصوصا شخص جراح بستگی دارد. بنابراین در انتخاب بهترین جراح ژنیکوماستی دقت زیادی داشته باشید.

عوارضی مانند درد، بیحسی و کبودی موقتی است و به مرور و بعد از گذشت حدود 2 هفته برطرف خواهند شد. اگر بافت سینه به درستی تخلیه شود، سطح سینه صاف و هموار خواهد شد. در مقابل احتمال ایجاد فرورفتگی و گودی در قفسه سینه در صورت تخلیه بیش از حد بافت سینه نیز وجود دارد.

بروز برخی از عوارض ژنیکوماستی بستگی به کیفیت رعایت مراقبت بعد از جراحی توسط بیمار دارد. مصرف سیگار و مشروبات الکلی باعث کند شدن روند بهبود زخم می شود و می‌تواند منجر به هماتوم و یا ترمیم نشدن محل برش جراحی شود.

عارضه‌هایی که ممکن است با ژنیکوماستی اشتباه گرفته شوند!

سرطان پستان: مردان نیز همانند زنان ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند، البته این امری غیر معمول است. حدود 2% از موارد سرطان سینه را آقایان تشکیل می‌دهند. معمولاً سرطان سینه فقط یک طرف سینه را درگیر می‌کند.

در سرطان، سینه حساس نیست، ممکن است حاوی توده‌ای باشد که احساس می‌کنید به بافت سینه متصل شده‌ است. همچنین، غدد لنفاوی در ناحیه سینه متورم می‌شوند. پوست ناحیه سینه گود به نظر می رسد و ممکن است مایعی از نوک سینه ترشح شود.

بافت چربی سینه: این مسأله در مردان چاق دیده می‌شود. دلیل این پدیده را می‌توان افزایش رسوب چربی در سینه دانست (ژنیکوماستی تورم بافت غده سینه است و با رسوب چربی متفاوت است).

هزینه جراحی ژنیکوماستی چقدر است؟

هزینه عمل ژنیکوماستی بستگی به میزان افتادگی سینه و همچنین حجم چربی و توده آن دارد. تکنیک جراحی با توجه به این عوامل تغییر می‌کند و موجب می‌شود، مدت زمان عمل تغییر کند. برای اطلاع از هزینه و دریافت مشاوره رایگان به لینک زیر مراجعه نمائید.

دوره نقاهت جراحی ژنیکوماستی

در دوران نقاهت عموماً درد خفیف در یک یا دو روز اول بعد از جراحی ژنیکوماستی طبیعی است. همچنین  میزان کبودی، بسته به میزان واکنش بدن افراد متفاوت است و با مراقبت‌های بعد از عمل ژنیکوماستی نهایتا بعد از یک هفته برطرف می‌شود. بیحسی موقت ناحیه جراحی نیز به مرور زمان برطرف خواهد شد. پس نگران نباشید و با استراحت کافی سعی کنید دوران نقاهت را به خوبی سپری کنید.

نکته بسیار مهم در خصوص انتخاب جراح

مهارت و سابقه جراح تاثیر بسیار بالایی در بروز عوارض خاص دارد. هرچه مهارت جراح بیشتر و تسلط وی به جراحی بالاتر باشد، به همان نسبت بهتر می‌تواند از ایجاد عوارض جراحی جلوگیری کند. پس انتخاب بهترین جراح ژنیکوماستی در کاهش عوارض بسیار تاثیرگذار است.

ورم بعد از عمل ژنیکوماستی بعد از چه مدت از بین می رود؟

ورم بعد از عمل ژنیکوماستی بعد از گذشت 3 هفته به طور کامل رفع می‌شود. مهم‌ترین نکته در جراحی ژنیکوماستی مهارت و تجربه جراح و کیفیت جراحی‌های قبلی وی است.

جراحی ژنیکوماستی

معرفی بهترین جراح فوق تخصصی سینه

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند. پس از کسب مهارتهای لازم زیر نظر بهترین اساتید جراحی کشور و همچنین گذراندن بخشی از دوره تخصص خود در کشور آلمان، در نهایت موفق به کسب بورد تخصصی جراحی عمومی شده اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک 
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا