جراحی سرطان پستان

جراحی سرطان سینه توسط بهترین جراح سینه در تهران

همه چیز درباره جراحی سرطان سینه

جراحی معمولاً اولین خط درمان سرطان سینه به شمار می رود. در این مطلب انواع مختلف جراحی سرطان سینه به طور مفصل توضیح داده شده است. چنانچه سوالی در این رابطه دارید که در این مطلب گنجانده نشده، آن را در قسمت نظرات در انتهای مطلب با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت توسط دکتر امیرپاشا ابراهیمی – فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی_درمانی) – به آن پاسخ داده شود.

جراحی سرطان سینه و آنچه باید در اینباره بدانید

 

تصمیم گیری در مورد جراحی به عوامل متعددی وابسته است. شما و پزشک تان بر اساس مرحله سرطان، ماهیت سرطان، و آنچه از نظر آرامش ذهنی طولانی مدت برای شما قابل قبول است، نوع عمل سرطان سینه مناسب را برای شما تعیین می کنید.

 

انواع عمل جراحی سرطان سینه

جراحی سرطان پستان
جراحی سرطان سینه

جراحی شامل برداشتن تومور و برخی بافت های سالم اطراف آن در حین عمل می باشد. همچنین از جراحی سرطان پستان برای بررسی غدد لنفاوی زیر بغل نیز استفاده می شود.

سرطان غدد لنفاوی زیر بغل

انکولوژیست جراحی، به پزشک متخصص در درمان سرطان از طریق جراحی اطلاق می گردد. در ادامه با اصول اولیه عمل سرطان پستان بیشتر آشنا می شوید.

فيلم جراحي سرطان سينه

به طور کلی، هرچه تومور کوچکتر باشد، گزینه های جراحی بیشتری برای بیمار در دسترس است. انواع جراحی سرطان سینه شامل موارد زیر است:

این جراحی به برداشتن تومور و یک حاشیه کوچک و بدون سرطان از بافت سالم اطراف تومور اطلاق می شود. در خصوص سرطان تهاجمی، اغلب پس از جراحی، پرتودرمانی به بافت باقیمانده سینه توصیه می شود، به ویژه برای بیماران جوانتر، بیماران مبتلا به تومورهای منفی گیرنده هورمونی و بیماران دارای تومورهای بزرگتر. در مورد کارسینوم داکتال درجا، پرتودرمانی بعد از جراحی بسته به بیمار، تومور و نوع جراحی ممکن است یکی از گزینه ها باشد.
لامپکتومی را می توان به عنوان جراحی حفظ سینه، ماستکتومی جزئی، چهار طرفه یا ماستکتومی سگمنتال نیز نامید. در این جراحی بیشتر سینه باقی می ماند. زنان مبتلا به جهش های ژنی BRCA1 یا BRCA2 که به تازگی با سرطان سینه تشخیص داده شده اند ممکن است واجد شرایط انجام عمل جراحی حفظ سینه باشند. بنابراین ممکن است زنانی که سرطان پستان تازه در آنها تشخیص داده شده دارای جهش ژنی با خطر متوسط ​​مانند CHEK2 یا ATM باشند. وضعیت جهش ژنتیکی شما به تنهایی نمی تواند تعیین کند که کدام روش درمانی برای شما بهترین است.

۵+۱ نکته درباره عمل سرطان سینه زنان

این عمل جراحی برداشتن کل سینه است. چندین نوع ماستکتومی وجود دارد. با پزشک خود در مورد این که آیا می توان پوست سینه را حفظ کرد (ماستکتومی محافظ پوست)، یا آیا می توان نوک سینه را حفظ کرد (یا ماستکتومی محافظ نوک سینه) یا ماستکتومی کامل محافظ پوست مشورت کنید. ماستکتومی محافظ نوک پستان ممکن است برای برخی از زنان با جهش ژنی BRCA1 یا BRCA2 یا برای زنانی با جهش ژنی با خطر متوسط​​، مانند CHEK2 یا ATM ، گزینه درمانی باشد. پزشک شما همچنین اندازه تومور را در مقایسه با اندازه سینه شما در تعیین بهترین نوع جراحی برای شما در نظر می گیرد.

 

برداشتن، آنالیز و درمان غدد لنفاوی

عمل سرطان سينه بدخيم
عمل سرطان سينه

سلول های سرطانی در برخی از سرطان ها در غدد لنفاوی زیر بغل نیز یافت می شوند. آگاهی از این که آیا هر یک از غدد لنفاوی نزدیک به سینه حاوی سرطان است می تواند اطلاعات مفیدی برای تعیین درمان و پیش آگهی به ما ارائه دهد.

بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان

در بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (که به آن بیوپسی گره نگهبان یا SNB نیز گفته می شود)، جراح 1 تا 3 یا تعداد بیشتری غدد لنفاوی را از زیر بغل پیدا کرده و خارج می کند. این روش برای بیمارانی که غدد لنفاوی نگهبان آنها عمدتا عاری از سرطان هستند، از برداشتن تعداد بیشتری از غدد لنفاوی از راه برش غدد لنفاوی زیر بغل جلوگیری می کند.

عوارض برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل

عمل غدد لنفاوی کوچکتر به کاهش خطر بروز عوارض جانبی احتمالی کمک می کند. این عوارض جانبی شامل تورم بازو موسوم به لنف ادم، بی حسی و مشکل در حرکت دست و مشکلات حرکتی شانه است. اینها مشکلات طولانی مدتی هستند که می توانند کیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار دهند. نکته مهم این است که خطر ابتلا به لنف ادم با تعداد غدد لنفاوی و عروق لنفاوی که در طول درمان سرطان برداشته می شوند یا آسیب دیده اند افزایش می یابد. این بدان معناست که زنانی که بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان انجام می دهند، کمتر از آنهایی که کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل انجام می دهند دچار لنف ادم می شوند.

ممکن است پزشک قبل از بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان تصویربرداری از غدد لنفاوی شما با سونوگرافی و یا بیوپسی با هدایت تصویر را توصیه کند تا تشخیص دهد آیا سرطان در آنجا گسترش یافته است یا خیر. این کار اغلب در صورتی انجام می شود که غدد لنفاوی شما در حین معاینه بالینی احساس شود یا قبل از جراحی تحت شیمی درمانی باشید. با این حال، اگر سرطان شما کوچک باشد و غدد لنفاوی شما در حین معاینه بالینی احساس نشوند، انجام این کار توصیه نمی شود.

جراح غدد لنفاوی زیر بغل را چگونه پیدا می کند؟

برای یافتن غدد لنفاوی نگهبان، جراح معمولاً یک ردیاب رادیواکتیو و گاهی یک رنگ را در پشت یا اطراف نوک سینه تزریق می کند. تزریق، که می تواند کمی ناراحتی ایجاد کند، حدود 15 ثانیه طول می کشد. رنگ یا ردیاب به غدد لنفاوی می رود و ابتدا به گره نگهبان می رسد. اگر از ردیاب رادیواکتیو استفاده شود، تابش ایجاد می کند که به جراح کمک می کند تا غدد لنفاوی را پیدا کند. در صورت استفاده از رنگ، جراح می تواند غدد لنفاوی را وقتی رنگ می دهد پیدا کند.

سپس پاتولوژیست غدد لنفاوی را از نظر وجود سلول های سرطانی بررسی می کند. اگر غدد لنفاوی نگهبان عاری از سرطان باشد، تحقیقات نشان داده است که احتمال دارد غدد لنفاوی باقی مانده نیز عاری از سرطان باشند. این بدان معناست که دیگر نیازی به برداشتن غدد لنفاوی نیست. به طور کلی، برای اکثر زنان مبتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه با تومورهایی که با جراحی قابل برداشتن هستند و غدد لنفاوی زیر بغل آنها بزرگ نشده است، بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان استاندارد مراقبت است. با این حال، در شرایط خاص، ممکن است مناسب باشد که تحت هیچ گونه جراحی زیر بغل قرار نگیرید. شما باید با جراح خود در مورد اینکه آیا این روش مناسب شما است صحبت کنید.

کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل

در کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل، جراح بسیاری از غدد لنفاوی را از زیر بازو خارج می کند. سپس این سلول ها توسط پاتولوژیست از نظر وجود سلول های سرطانی مورد بررسی قرار می گیرند. تعداد واقعی غدد لنفاوی برداشته شده در افراد مختلف متفاوت است. زنانی که تحت لامپکتومی و پرتودرمانی قرار دارند و دارای تومور کوچکتر (کمتر از 5 سانتی متر) و 2 یا کمتر از غدد لنفاوی نگهبان مبتلا به سرطان هستند، ممکن است از کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل اجتناب کنند.

همچنین برخی از زنانی که تحت ماستکتومی قرار می گیرند ممکن است از کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل اجتناب کنند. این به کاهش خطر عوارض جانبی کمک می کند و بقا را کاهش نمی دهد.

درگیری غدد لنفاوی در سرطان نی نی سایت

اگر سرطان در غدد لنفاوی نگهبان یافت شود، آیا نیاز به جراحی اضافی برای برداشتن غدد لنفاوی بیشتر است، بستگی به وضعیت خاص دارد.

معمولاً غدد لنفاوی در افراد مبتلا به کارسینوم داکتال درجا و بدون سرطان تهاجمی ارزیابی نمی شود، زیرا خطر گسترش بسیار کم است. با این حال، برای بیمارانی که با کارسینوم داکتال درجا تشخیص داده می شوند و یا ماستکتومی را انتخاب می کنند، جراح ممکن است بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان را در نظر بگیرد. اگر برخی از سرطان های تهاجمی با کارسینوم داکتال درجا در طول ماستکتومی، که گاهی اوقات اتفاق می افتد، پیدا شود، گره های لنفاوی باید ارزیابی شوند. با این حال، بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان به طور کلی نمی تواند انجام شود. در آن وضعیت، ممکن است کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل توصیه شود.

اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه تهاجمی، بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان یا کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل را انجام می دهند. برای اکثر افراد زیر 70 سال مبتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه، از بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان برای تعیین وجود سرطان در غدد لنفاوی زیر بغل استفاده می شود، زیرا این اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد درمان استفاده می شود.

برای اکثر بیماران 70 ساله و بالاتر با بیماری گیرنده هورمونی مثبت و بیماری HER2 منفی و بدون سرطان بالینی در غدد لنفاوی، بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان توصیه نمی شود. به بیماران بالای 70 سال مبتلا به انواع دیگر سرطان پستان یا دارای غدد لنفاوی بالینی ظاهراً توصیه می شود که غدد لنفاوی زیر بغل خود را ارزیابی کنند.

شیمی درمانی سرطان غدد لنفاوی چیست؟

شیمی درمانی قبل از عمل و سرطان در غدد لنفاوی نگهبان وجود ندارد.

برای اکثر افرادی که در این وضعیت هستند، ASCO کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل را توصیه نمی کند. گروه کوچکی از بیماران مبتلا به تومورهای واقع در مکانهای خاص یا دارای ویژگیهای پرخطر ممکن است پرتودرمانی به غدد لنفاوی ارائه شوند.

شیمی درمانی قبل از جراحی انجام نمی شود، اما سرطان در غدد لنفاوی نگهبان وجود دارد.

برای اکثر افرادی که در این وضعیت هستند، ASCO به جای تشریح گره های لنفاوی زیر بغل، پرتودرمانی را توصیه می کند. با این حال، تجزیه غدد لنفاوی زیر بغل ممکن است با اشعه درمانی برای افرادی که دارای 3 یا بیشتر غدد لنفاوی نگهبان حاوی سرطان هستند ترکیب شود. برای برخی از افراد این گروه، اگر تومورها در مکان های خاصی قرار داشته باشند یا دارای ویژگی های پرخطر باشند ممکن است بعد از عمل، پرتودرمانی مضائف به غدد لنفاوی توصیه شود.

شیمی درمانی قبل از عمل جراحی انجام می شود.

درمان افرادی که قبل از جراحی شیمی درمانی دریافت کرده اند بستگی به این دارد که آیا شیمی درمانی سرطان غدد لنفاوی را از بین برده است یا خیر. بنابراین، پس از شیمی درمانی بیماران مجدداً با بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان مرحله بندی می شوند.

  • اگر شواهد حاکی از وجود سرطان در غدد لنفاوی قبل یا بعد از شیمی درمانی باشد، پرتودرمانی توصیه نمی شود.
  • اگر شواهد حاکی از وجود سرطان در غدد لنفاوی قبل از شیمی درمانی باشد و دیگر شواهدی از سرطان در غدد لنفاوی بعد از شیمی درمانی وجود نداشته باشد، پرتودرمانی توصیه می شود.
  • اگر شواهدی مبنی بر سرطان در غدد لنفاوی بعد از شیمی درمانی وجود داشته باشد، پس از آن هم کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل و هم پرتودرمانی توصیه می شود.

این اطلاعات بر اساس راهنمای بهداشت انتاریو (Cancer Care Ontario) و دستورالعمل ASCO ، “مدیریت آگزیلا در سرطان سینه در مراحل اولیه” است. لطفاً توجه داشته باشید که کلیک روی این لینک شما را به وب سایت دیگری هدایت می کند.

جراحی ترمیمی (پلاستیک)

عمل سرطان سينه بدخيم
عمل سرطان سينه در زنان

زنانی که ماستکتومی یا لامپکتومی انجام داده اند می توانند عمل بازسازی سینه را در نظر بگیرند. این جراحی برای بازسازی سینه با استفاده از بافتی که از قسمت دیگری از بدن گرفته شده یا ایمپلنت های مصنوعی صورت می پذیرد. بازسازی معمولاً توسط جراح پلاستیک انجام می شود. ممکن است فرد بتواند همزمان با ماستکتومی، بازسازی را انجام دهد که در این صورت بازسازی فوری نامیده می شود. همچنین می توان در آینده این عمل را انجام داد که به نام بازسازی تأخیری مشهور است.

برای بیمارانی که لامپکتومی انجام می دهند، ممکن است به طور همزمان برای بهبود ظاهر سینه و شبیه به نظر رسیدن هر دو سینه بازسازی انجام شود. به این عمل جراحی انکوپلاستی می گویند. بسیاری از جراحان سینه می توانند این کار را بدون کمک جراح پلاستیک همزمان با لامپکتومی انجام دهند. جراحی روی سینه سالم همزمان با لامپکتومی نیز ممکن است پیشنهاد شود تا هر دو سینه ظاهر مشابهی داشته باشند.

تکنیک هایی که در زیر مورد بحث قرار می گیرد معمولاً برای شکل دادن به سینه جدید استفاده می شود.

ایمپلنت یا پروتز سینه

در ایمپلنت سینه از شکل های پر شده با سالین یا ژل سیلیکون برای تغییر شکل سینه استفاده می شود. قسمت بیرونی ایمپلنت سالین از سیلیکون تشکیل شده است و با سالین استریل که همان آب نمک است پر شده است. ایمپلنت های پر شده با ژل سیلیکون به جای سالین از سیلیکون پر می شوند. تصور می شد که این ایمپلنت ها موجب اختلالات بافت همبند می شوند، اما هنوز شواهد روشنی در این مورد یافت نشده است.

قبل از ایمپلنت دائمی، ممکن است بیمار موقتاً یک بافت منبسط کننده دریافت کند که اندازه مناسب ایمپلنت تعیین شود. ایمپلنت ها را می توان در بالا یا زیر عضله سینه قرار داد. با پزشک خود در مورد فواید و خطرات ایمپلنت های سیلیکون و سالین صحبت کنید.

طول عمر پروتز سینه

طول عمر ایمپلنت بستگی به مصرف کننده دارد. با این حال، برخی از زنان هرگز نیازی به تعویض ایمپلنت ندارند. سایر عوامل مهمی که هنگام انتخاب ایمپلنت باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • گاهی اوقات ایمپلنت های سالین در بالا “تاب بر می دارند” یا با گذشت زمان جابجا می شوند، اما بسیاری از خانم ها این مشکلات را بسیار بزرگ نمی پندارند و آنها را تعویض نمی کنند.
  • ایمپلنت های سالین نسبت به ایمپلنت های سیلیکونی در حین لمس احساس متفاوت تری دارند. آنها اغلب محکم تر از ایمپلنت های سیلیکونی هستند.

ممکن است مشکلاتی در مورد ایمپلنت سینه وجود داشته باشد. برخی از خانم ها از نظر شکل یا ظاهر با آنها مشکل دارند. ایمپلنت ها می توانند پاره یا شکسته شوند، و باعث ایجاد درد و بافت اسکار در اطراف ایمپلنت شوند یا عفونت کنند. ایمپلنت ها همچنین به ندرت با انواع دیگر سرطان مرتبط هستند، از جمله نوعی به نام لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با ایمپلنت سینه (BIA-ALCL). اگرچه این مشکلات بسیار غیر معمول هستند، اما در مورد خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

فرم های خارجی سینه (پروتز)

عوارض بعد از عمل سرطان سينه
جراحی توده

پروتز سینه خارجی یا فرم سینه مصنوعی شرایطی را برای زنانی که قصد دارند جراحی ترمیمی را به تعویق بیاندازند یا انجام ندهند، فراهم می کند. پروتز ها می توانند از سیلیکون یا مواد نرم ساخته شوند و در سوتین ماستکتومی قرار می گیرند. پروتزهای سینه می توانند برای زنان ظاهری مناسب و طبیعی ایجاد کنند.

درباره انتخاب پروتز سینه بیشتر بخوانید.

جراحی فلپ بافت

در این تکنیک از ماهیچه ها و بافت های دیگر نقاط بدن برای تغییر شکل سینه استفاده می شود. جراحی فلپ بافت ممکن است توسط “فلپ پدیکل” انجام شود، به این معنی که بافت از کمر یا شکم بدون قطع عروق خونی به قفسه سینه پیوند داده می شود. “فلپ فری” به این معنی است که رگ های خونی قطع شده اند و جراح باید بافت منتقل شده را به رگ های خونی جدید در قفسه سینه وصل کند.

انواع فلپ جراحی سینه

چندین روش فلپ وجود دارد:

  • فلپ عضله عرضی راست شکم (TRAM). در این روش که می توان به عنوان فلپ پدیکل پا یا فلپ فری انجام داد، از عضلات و بافت دیواره تحتانی شکم استفاده می شود.
  • فلپ Latissimus dorsi. در این روش فلپ پدیکل از ماهیچه ها و بافت های بالای کمر گرفته می شود. ایمپلنت ها اغلب در طی این روش قرار داده می شوند.
  • فلپ سوراخ کننده شریان اپی گاستریک تحتانی (DIEP). فلپ فری DIEP بافت را از شکم خارج می کند و جراح رگ های خونی را به دیواره قفسه سینه وصل می کند.
  • فلپ فری گلوتئال. در فلپ فری گلوتئال از بافت و ماهیچه های باسن برای ایجاد سینه استفاده می شود و همچنین جراح رگ های خونی را به هم متصل می کند. گراسیلیس فوقانی عرضی (TUG) ، که در آن از بافت بالای ران استفاده می شود، نیز ممکن است جایگزین آن باشد.

از آنجا که رگ های خونی با جراحی های فلپ درگیر هستند، این راهکارها معمولاً برای زنانی که سابقه دیابت یا بافت همبند یا بیماری عروقی دارند یا برای زنانی که سیگار می کشند توصیه نمی شود، زیرا خطر مشکلات حین و بعد از جراحی بسیار بیشتر است.

DIEP و سایر روش های فلپ، روش های پیچیده تر با زمان بازیابی طولانی تر هستند. با این حال، ظاهر سینه ممکن است ترجیح داده شود، به ویژه هنگامی که پرتودرمانی بخشی از برنامه درمانی است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های بازسازی با دکتر امیرپاشا ابراهیمی مشورت کنید. ایشان می توانند مزایا و معایب هر روش را با شما مورد بحث قرار دهند.

 

خلاصه گزینه های جراحی سرطان سینه

عمل سرطان سينه
جراحی سرطان پستان

به طور خلاصه، گزینه های عمل سرطان سينه در زنان شامل موارد زیر است:

  • حذف سرطان از سينه: لامپکتومی یا ماستکتومی جزئی، عموماً در صورت تهاجمی بودن سرطان با پرتودرمانی انجام می شود. ماستکتومی نیز ممکن است با بازسازی فوری یا بدون آن توصیه شود.
  • ارزیابی غدد لنفاوی: بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان و یا برش غدد لنفاوی زیر بغل.

به همه زنان توصیه می شود که با دکتر امیرپاشا ابراهیمی در مورد گزینه جراحی مناسب و همچنین در مورد عوارض جانبی احتمالی ناشی از برداشتن سينه در سرطان یا عوارض بعد از عمل سرطان سينه صحبت کنند.

عمل سرطان سينه بدخيم که تهاجمی تر است، مانند ماستکتومی، همیشه بهترین گزینه نیست و ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کند. ترکیبی از لامپکتومی و پرتودرمانی خطر کمتری برای بازگشت سرطان در همان سینه یا ناحیه اطراف آن به دنبال دارد. حتی توسط ماستکتومی نیز همه بافت پستان قابل برداشتن نیست و همچنان احتمال عود یا بروز سرطان پستان جدید وجود دارد.

درباره جراحی سرطان پستان بیشتر بدانید

ماستکتومی دو طرفه

زنانی که در معرض خطر بسیار بالای ابتلا به سرطان جدید در سینه دیگر هستند، ممکن است ماستکتومی دو طرفه را در نظر بگیرند، به این معنی که هر دو سینه برداشته می شوند. این شامل زنان دارای جهش ژنی BRCA1 یا BRCA2 و زنان مبتلا به سرطان در هر دو سینه است. زنانی که دارای جهش ژنی BRCA1 یا BRCA2 هستند باید با پزشک خود در مورد اینکه کدام گزینه جراحی برای آنها مناسب تر است مشورت کنند، زیرا در مقایسه با موارد دیگر خطر ابتلا به سرطان سینه در سینه مقابل و ابتلا به سرطان پستان جدید در همان سینه بیشتر است.

ماستکتومی محافظ نوک سینه

بدون این جهش ها توصیه می شود که به زنان دارای جهش ژنی BRCA1 یا BRCA2 که تحت ماستکتومی سینه مبتلا به سرطان قرار گرفته اند، باید ماستکتومی کاهش دهنده خطر برای سینه مقابل، از جمله ماستکتومی محافظ نوک سینه، ارائه شود. این به این دلیل است که انجام ماستکتومی کاهش دهنده خطر در سینه مقابل با کاهش خطر ابتلا به سرطان در آن سینه همراه است.

با این حال، همه افراد کاندید مناسبی برای ماستکتومی محافظ نوک سینه نخواهند بود. به عنوان مثال، برای کسانی که سینه های بزرگ دارند و نوک سینه آنها کوچک است، ممکن است ابتدا جراحی کوچک کردن سینه انجام شود تا نوک سینه در وضعیت بهتری قرار گیرد.

برای ارزیابی خطر ابتلا به سرطان در سینه مقابل و تعیین اینکه آیا شما واجد شرایط انجام ماستکتومی کاهش دهنده خطر هستید، پزشک چندین عامل را در نظر می گیرد:

  • سن تشخیص
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • احتمال عود سرطان سینه یا سایر سرطان هایی که ممکن است داشته باشید، مانند سرطان تخمدان
  • توانایی شما برای انجام مطالعات نظارتی منظم، مانند MRI پستان، برای یافتن سرطان سینه
  • هرگونه بیماری یا شرایط دیگری که ممکن است داشته باشید
  • امید به زندگی

زنانی که دارای جهش ژنی با ریسک متوسط ​​هستند، مانند CHEK2 یا ATM ، همچنین باید با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه در سینه مقابل صحبت کنند و اینکه آیا تحت ماستکتومی کاهش دهنده خطر، از جمله ماستکتومی محافظ نوک سینه، درست است یا خیر. برای آنها.

زنانی که دارای جهش در معرض خطر هستند و ماستکتومی دو طرفه ندارند باید به طور منظم بافت باقی مانده سینه را با ماموگرافی سالانه و MRI پستان جهت نظارت بیشتر انجام دهند.

برداشتن سینه سالم در ماستکتومی دوطرفه

برای زنانی که در معرض ابتلا به سرطان جدید در آینده نیستند، برداشتن سینه سالم در ماستکتومی دوطرفه نه از عود سرطان جلوگیری می کند و نه بقای بیمار را بهبود می بخشد. اگرچه خطر ابتلا به سرطان جدید در آن سینه کاهش می یابد، اما جراحی برداشتن سینه دیگر خطر بازگشت سرطان اولیه را کاهش نمی دهد. بقا بر اساس پیش آگهی سرطان اولیه تعیین می گردد. علاوه بر این، جراحی گسترده تر ممکن است با خطر مشکلات بیشتری مرتبط باشد.

در خصوص مراقبتهاي بعد از عمل سرطان سينه یا درد بعد از عمل سرطان سينه با پزشک مشورت کنید.

بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم

بهترين جراح سرطان سينه در تهران | بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران – بهترين دكتر جراحي سرطان سينه

چنانچه به دنبال بهترين دکتر جراح سرطان سينه در تهران هستید، به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

تندرست باشید.

منابع: breastcancercancer

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا