عوارض جراحی پروتز سینه و چند نکته ای که باید بدانید!!

عوارض جراحی پروتز سینه

افراد ممکن است به دلایل مختلفی به دنبال جراحی پروتز سینه باشند. برخی ها تمایل دارند تا سایز آن ها را افزایش دهند، برخی دیگر به دنبال اصلاح شکل آن ها هستند و برخی دیگر نیز می خواهند که دو پستان خود را یک اندازه کنند.
اما نکته ای که باید بدانید این است که جراحی پروتز سینه خالی از عوارض نیست. در این مقاله تصمیم داریم به برخی از عوارض و نشانه هایی که بعد از جراحی ممکن است به آن ها مبتلا شوید، اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

اطلاعاتی کلی در مورد جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و حدودا بین 60 الی 90 دقیقه به طول می انجامد.
جراح ممکن است پوست پایین نوک سینه یا پایین پستان را بریده و با فشار دادن عضله ی پستان، جایی برای قرار دادن پروتز درست کند و در نهایت هم آن را در همان جا قرار دهد. در انتها هم برش را بخیه کرده و با گاز استریل و بانداژ می پوشاند.
اگر تصمیم دارید که جراحی پروتز سینه را انجام دهید، به هیچ وجه نباید آن را دست کم بگیرید چرا که این جراحی، نه تنها گران است، بلکه بسیار مهم و حیاتی است که بدانید نتایج حاصل از آن تضمین شده هم نیستند.

عوارض جانبی جراحی پروتز سینه

عوارض جانبی جراحی پروتز پستان

 در صورت انجام جراحی پروتز سینه، عوارضی هم در انتظار شماست. رایج ترین عوارض جانبی جراحی پروتز سینه ورم، کبودی و درد موقتی است. بعد از جراحی، لازم است که مدتی را استراحت کنید تا بدن شما بهبود پیدا کرده و خودش را با شرایط جدید تطبیق دهد.

سایر عوارض احتمالی 

همان طور که در ابتدای این متن گفتیم، گاهی مواقع ممکن است دچار عوارض جانبی عمل پروتز سینه شوید و همه چیز آن گونه که برنامه ریزی کرده بودید، پیش نرود. اگر بخواهیم از عوارض جانبی دیگری هم یاد کنیم، باید به موارد زیر اشاره کرد:

احساس تنگی در سینه (این عارضه ممکن است تا چندین هفته بعد از جراحی سینه هم در فرد رخ دهد)
زخم های ضخیم و قابل مشاهده که به مرور زمان هم از بین نمی روند
سفت شدن بافت سینه (این عارضه به دلیل تنگ شدن پوست اطراف پروتز و زخم های آن رخ می دهد)
پارگی پروتز سینه که در نهایت این پارگی می تواند منجر به بروز برآمدگی های کوچکی به نام گرانولوماز سیلیکون شود.
چین و چروک های قابل مشاهده در اطراف پروتز
چرخیدن پروتز در داخل سینه
موج دار شدن پروتز (این عارضه زمانی رخ می دهد که یک لایه ی نازک پوستی روی پروتز را بپوشاند و به سطح آن بچسبد)
عفونت هایی که به تدریج فرد را ناچار می کند که پروتز را خارج کند.
عدم تونایی برای شیردهی یا کاهش تولید شیر در پستان به نسبت قبل!
ناراضی بودن از نتیجه ی جراحی و نیاز به جراحی مجدد
آسیب رسیدن به عصب های نوک پستان

حس سینه بعد از پروتز

آسیب عصبی ممکن است باعث شود که نوک سینه های فرد حساس تر شوند یا این که حساسیت خود را به کلی از دست بدهند. در برخی از زنان ممکن است این عارضه موقتی باشد اما در بعضی دیگر این احتمال وجود دارد که به صورت دائمی با این معضل دست و پنجه نرم کنند.

عوارض جانبی جراحی پروتز پستان

شاید تا به این جای کار وحشت زده شده باشید و اساسا از انجام جراحی پروتز سینه صرف نظر کنید. اما باید به خاطر داشته باشید که بیشتر این عوارض به ندرت پیش می آیند. به خصوص اگر جراحی خود را به دست یک جراح متخصص و ماهر بسپارید.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی یکی از برجسته ترین جراحان پستان در کشور هستند که سابقه ی ده ها جراحی موفق در کارنامه ایشان هست. در صورت تمایل به نوبت گرفتن از ایشان می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

آیا خبر افزایش ریسک سرطان پستان با پروتز سینه حقیقت دارد؟

 

 

عوارض جانبی نادر جراحی پروتز سینه

در ادامه به عوارضی اشاره می کنیم که واقعا به ندرت رخ می دهند:
خونریزی بیش از حد در هنگام جراحی
واکنش های آلرژیک نسبت به مواد بیهوشی
لخته شدن خون در عروق عمیق بدن
یک سرطان به نام سرطان سلول های سیستم ایمنی یا ” لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک” اساسا با پروتزهای سینه مرتبط است. این سرطان گرچه بسیار نادر است اما در برخی از زنانی که پروتز سینه داشته اند، تشخیص داده شده است.

سرطان لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک

سرطان لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک، معمولا چندین سال بعد از این که پروتز در سینه جایگذاری شد، مشخص می شود و معمولا زمانی قابل تشخیص است که فرد متوجه ورم هایی در اطراف پروتز می شود.
در چنین مواردی، مایعاتی هم در اطراف پروتز یافت می شود و با آزمایش این مایعات می توان به وجود سلول های سرطانی پی برد.
ماموگرافی (که نوعی عکسبرداری ایکس-ری برای تشخیص سرطان سینه است) ممکن است در زنانی که جراحی پروتز داشته اند، دقت کمتری داشته باشد. برای تشخیص این بیماری در زنانی که پروتز دارند، لازم است که تصویربرداری و آزمایشات اضافه تری هم گرفته شود.

 

خلاصه مطلب

ناگفته نماند که بخش زیادی از این ریسک ها و عوارض بسته به نوع پروتزی است که انجام می دهید. به همین خاطر بسیار لازم و ضروری است که در مورد جنس و نوع پروتز سینه، عوارض جانبی احتمالی هر کدام از آن ها و … تحقیقات کافی به عمل آورید و یا از پزشک متخصص خود سوال کنید که کدام یک از آن ها برای شما مناسب تر است.
در نهایت باید بگوییم که در صورت انتخاب یک جراح متخصص سینه لازم نیست نگران هیچ یک از عوارض جانبی بالا باشید. چرا که یک پزشک ماهر با استفاده از تخصص خود، این جراحی را با ظرافت و دقت کامل برایتان انجام می دهد و شما را دچار هیچ گونه عوارض جانبی خاصی نمی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا