مراقبت بعد از عمل ماستکتومی

مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی چیستند؟

مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی چیستند؟

مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی
مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی

ماستکتومی، تخلیه سینه، عمل برداشتن سینه یا پستان برداری عملی است که در طی آن، جراح بافت یک یا هر دو سینه را برمی دارد. هدف از عمل ماستکتومی معمولاً حذف سرطان سینه یا جلوگیری از گسترش یا توسعه آن است. با این حال، برخی از افراد به دلایل دیگری تحت عمل ماستکتومی قرار می گیرند.

در برخی از انواع ماستکتومی تنها بخشی از بافت پستان برداشته می شود و در برخی دیگر این عمل گسترده تر هستند. نوع عملی که پزشک توصیه می کند به دلیل انجام عمل بستگی دارد. در ادامه این مطلب به شرح چگونگی مراقبت های پرستاری بعد از ماستکتومی پرداخته ایم.

 

مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی

سوتین بعد از عمل جراحی ماستکتومی

پزشک در مورد نحوه مراقبت از زخم و پستان بعد از جراحی شما را راهنمایی خواهد کرد.

تا زمانی که کاملا بهبود نیافته اید از رانندگی، بلند کردن اجسام سنگین و ورزش شدید خودداری کنید.

باید حدود 4 هفته از کار خود مرخصی بگیرید – بنابراین این موضوع را از قبل با کارفرمای خود هماهنگ کنید.

در طول شب، باید حدود دو هفته به پشت بخوابید
حدود دو هفته بعد از جراحی با جراح ملاقاتی خواهید داشت تا بررسی کند که بهبودی تان چگونه پیش می رود و نتایج را با شما در میان می گذارد.

اگر در هر مرحله دچار تب بالا شدید، استفراغ کردید یا قرمزی قابل توجهی در پوست مشاهده کردید، یا باید به پزشک عمومی یا خدمات اورژانس خارج از ساعت مراجعه کنید. این علائم حاکی از آن است که ممکن است دچار عفونت شده باشید و پزشک لازم است آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند.

سوتین بعد از عمل جراحی ماستکتومی

باید بلافاصله بعد از عمل تا شش هفته پس از بهبود کامل پستان از سوتین های حمایتی نرم استفاده کنید.

داشتن سینه محافظ با فشرده سازی گسترده (سوتین فشاری) یک امر بسیار ضروری است، زیرا به کاهش تورم کمک می کند. با این حال، ممکن است بسیار سفت باشد، بنابراین دستورالعمل ‌های جراح خود را نیز در مورد آن دنبال کنید.

مهمترین مراقبت های بعد از عمل جراحی ماستکتومی که می توانید در خانه انجام دهید عبارتند از:

  • بند درن بعد از عمل برای دوش گرفتن – پس از اتمام عمل جراحی، به احتمال زیاد لوله ‌هایی به نام درن به شما متصل خواهد شد که از بدن شما خارج شده و با بخیه در جای خود محکم می ‌شوند. شما به این بند درن نیاز دارید تا مطمئن شوید که می توانید با نگرانی کمتری در مورد آویزان شدن درن دوش بگیرید.
  • صندلی حمام – ممکن است بعد از جراحی تا حدی ضعیف شوید که توان ایستادن و دوش گرفتن را نداشته باشید. ثابت شده است که تهیه صندلی حمام در این مورد بسیار مفید است. بدین ترتیب میتوانید زیر دوش بنشینید و با آرامش استحمام کنید.
  • سر دوش جدا شدنی – مورد دیگری که هرگز به آن فکر نمی کنید سر دوش جدا شدنی یا تلفنی است. با کمک این وسیله ساده به راحتی و بدون کمک فرد دیگری می توانید به تنهایی روی صندلی تان بنشینید و دوش بگیرید.
  • ژاکت یا کت دارای جیب مخفی از داخل برای درن ماستکتومی – ممکن است تمایلی نداشته باشید درن جراحی تان در معرض دید باشد و لذا بخواهید آن را پنهان کنید. وصل کردن درن با سنجاق های بزرگ به داخل کت های نخی زیپ دار ایده مناسبی است. اما پیدا کردن یک ژاکت با جیب های داخلی راهی بهتر و ساده تر به نظر می رسد. چنین کت یا ژاکتی را می توان در هر کجا پیدا کرد.
  • زیرپوش نخی پنبه ای – به شما توصیه می کنیم از زیرپوش های نخی استفاده نکنید، حتی اگر قبلا استفاده نمی کردید. بهترین زیرپوش نخی از جنس پنبه است. گزینه دیگری که می تواند به بهبود شرایط کمک کند، این است که زیرپوش نخی ای را انتخاب کنید که خود دارای کاپ سوتین باشد.
عوارض بعد از عمل سرطان سينه

 

بالش ماستکتومی چیست؟

این مورد را به شدت توصیه می کنیم. بالش ماستکتومی، بالشی است که زیر بازوها و روی ناحیه سینه قرار می گیرد تا از بخیه (های) جدید شما محافظت کند و همچنین باعث می شود هنگام در آغوش گرفتن افراد احساس امنیت بیشتری کنید.

بالش گوه ای – این مورد نیز به شدت توصیه می شود، به ویژه اگر عاشق دراز کشیدن روی مبل هستید. داشتن یک بالش گوه ای ثابت نگه ماندن را کمی آسان تر می کند (روی مبل یا حتی در رختخواب). شما باید به خاطر داشته باشید هنگامی که دراز می کشید، قفسه سینه تان بسیار سنگین خواهد شد، و بالش گوه ای همچون کلاچ عمل می کند!

مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی دیگر

مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی
مراقبت بعد از عمل غدد لنفاوی زیر بغل

به منظور مراقبت بعد از عمل ماستکتومی همچنین موارد زیر توصیه می شوند:

  • گاز 4*4 – برای محافظت از اسکار های جراحی و نواحی تخلیه به گاز نیاز دارید، بنابراین مقداری از آن را خریداری کنید تا در دسترس داشته باشید.
  • کاپ های تخلیه – به احتمال زیاد پزشک شما این کاپ ها را در اختیار شما قرار می دهد. داشتن آنها اندازه گیری میزان ترشحات را بسیار آسان تر می کند. (شما باید میزان تخلیه مایعات و ترشحات را هر چند ساعت یکبار پیگیری کنید.)
  • سنجاق قفلی های بزرگ – اگر تصمیم بگیرید که درن های خود را به پیراهن یا کت‌ های خود متصل کنید، این وسیله مفید واقع می شود.

درد دست بعد از ماستکتومی

درد گلو بعد از جراحی

صورت بروز گلودرد (به دلیل لوله ای که برای کمک به تنفس در حین جراحی استفاده می شود) از موارد زیر استفاده کنید:

  • پاستیل یا آبنبات گلودرد
  • اسپری بی حس کننده گلو
  • چای با عسل
  • بستنی یخی

دوران بهبودی

دوران بهبودی در افراد مختلف متفاوت است. این دوره معمولاً چند هفته طول می کشد، اما اگر عمل بازسازی نیز بخشی از عمل باشد، ممکن است بیشتر طول بکشد.

احتمال بروز موارد زیر در این دوران وجود دارد:

  • کبودی
  • ورم
  • تب سطح پایین

برخی از افراد گلو درد را نیز تجربه می کنند، زیرا جراح در حین عمل لوله ای را به داخل گلو وارد می کند.

اگر علائم ادامه یافت یا بدتر شد، با پزشک تماس بگیرید.

چشم انداز کلی

مراقبتهاي بعد از عمل سرطان سينه نی نی سایت

هنگامی که پزشک ماستکتومی را توصیه می کند، بسیاری از افراد دچار اضطراب و نگرانی می شوند.

با این حال، پیشرفت های پزشکی به طور چشمگیری شانس درمان موفقیت آمیز سرطان سینه را افزایش داده است. در عین حال، تکنیک های جراحی زیبایی همواره در حال بهبود است.

بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم

چنانچه نیاز به انجام ماستکتومی دارید باید تا آنجا که می توانید درباره گزینه های جراحی و ترمیمی اطلاعات کسب کنید تا بتوانید انتخابی مناسب برای خود داشته باشید.

 

بهترين جراح سينه در تهران | بهترين جراح سرطان سينه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران هستید، به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

“م . ز”

تندرست باشید.

منبع: pennmedicine

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا