معرفی کامل جراحی های درمانی پستان

جراحی های درمانی پستان

جراحی پستان تنها به دو دلیل است که صورت می پذیرد. یکی با هدف درمانی و دیگری با هدف زیبایی. جراحی های درمانی پستان اغلب برای درمان یا کنترل علائم سرطان پستان انجام می شوند.

جراحی پستان بخشی کلیدی از روند درمانی عمومی سرطان پستان است که شامل برداشتن بافت سرطانی از داخل پستان می شود. بهتر است اطلاع داشته باشید که بسته به شرایط بیمار و نظر تیم پزشکی، جراحی پستان ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با روش های دیگر از جمله شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون تراپی صورت پذیرد.

همچنین برای افرادی که در ریسک بالای سرطان پستان قرار دارند، جراحی پستان می تواند گزینه ای مناسب جهت پیشگیری از بروز سرطان در آینده باشد.

 

چه عواملی در انتخاب نوع جراحی تاثیر می گذارد؟

1- اندازه توده سرطانی
2- محل قرارگیری توده سرطانی در پستان
3- اندازه پستان بیمار

انواع جراحی درمانی سینه

زمانی که غده ای در بافت سینه به وجود می آید و پس از آزمایشات علائم سرطان در آن دیده می شود، پزشک معالج درمان مناسبی را با توجه به اندازه توده و سایر موارد پیشنهاد می کند. البته این موضوع بستگی به سابقه خانوادگی و عوامل وراثتی نیز دارد. در صورتی که پیشرفت زیادی داشته باشد، عمل جراحی سریع ترین راه برای مقابله با آن می شود. آگاه شدن از انواع جراحی های درمانی پستان در زمان بروز سرطان می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بهتری در مسیر درمان بگیرید.
جراحی های درمانی پستان شامل عمل های متنوعی می شود. از جمله:

  • جراحی برای برداشتن کامل سینه (مازکتومی)
  • جراحی برای برداشتن بخشی از بافت سینه (لامپکتومی)
  • جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی نزدیک
  • جراحی برای بازسازی بافت سینه بعد از مازکتومی

اینکه کدام یک از جراحی های درمانی پستان برای شما مناسب است به اندازه و بافت سرطانی و مرحله ای که در آن به سر می برید بستگی دارد. همچنین گزینه های دیگر درمانی در کنار اهداف و تمایلات شما نیز در این انتخاب موثر هستند.

جراحی پستان در مراحل اولیه سرطان سینه

هنگامی که سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، جراحی های محافظت از سینه را می توان انجام داد که در آن سینه برداشته نمی شود. در مواردی که سرطان سینه زود تشخیص داده شود، آسیب روانی بیماری با اعمال جراحی که در آن سینه برداشته نمی شود، به حداقل می رسد. 

سرطان های پستان کوچک ممکن است با لامپکتومی یا مازکتومی در ترکیب با پرتو درمانی درمان شوند، اما گاهی اوقات به شیمی درمانی، هورمون تراپی و درمان متمرکز نیز احتیاج پیدا می شود.

عمل جراحی توده سرطانی

این نوع جراحی با نام‌های دیگری از جمله، عمل جراحی برای حفظ پستان، لامپکتومی، کوادرانکتومی، ماستکتومی پارشیال (برداشتن بخشی از پستان یا تخلیه کامل آن) یا ماستکتومی سگمنتال (برداشتن قطعه‌ حاوی توده از پستان) هم شناخته می‌شوند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

به طور معمول پس از انجام این نوع جراحی پستان، انجام پرتودرمانی (رادیوتراپی پستان) هم تجویز می‌شود. پرتودرمانی کمک می‌کند تا سلول‌های باقی مانده از توده سرطانی از بین برود.

 

 

انواع روش های ماستکتومی

یکی از گزینه ها و راه های درمانی سرطان سینه، عمل جراحی برداشتن همه پستان است که با عنوان لاتین ماستکتومی هم شناخته می شود. در برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان لازم است همه پستان برداشته شود. گاهی هم خود بیمار این نوع عمل جراحی را انتخاب می‌کند.

توتال ماستکتومی (ساده)

به این روش ماستکتومی کامل نیز می گویند که رایج ترین روش مورد استفاده در درمان سرطان سینه است. کل سینه، از جمله نوک سینه ها، برداشته می شود، اما غدد لنفاوی زیر بغل یا بافت های عضلانی زیر سینه برداشته نمی شود. گاهی اوقات، هر دو سینه برای محافظت (ماستکتومی دوبل) در بیماران زن با خطر بسیار بالای سرطان سینه برداشته می شود. اکثر بیماران بستری شده برای این جراحی روز بعد مرخص می شوند.

ماستکتومی رادیکال اصلاح شده

این نوع عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از یک برش پوست، کل بافت سینه و بخشی از غدد لنفاوی زیر بغل نیز برداشته می شود. زمانی که سرطان سینه زود تشخیص داده شود، احتمال رفتن به غدد لنفاوی زیر بغل و نیاز به ماستکتومی رادیکال اصلاح شده کاهش می یابد.

ماستکتومی رادیکال

در عمل ماستکتومی، جراح همه بافت پستان شامل پوست و نوک پستان و مقداری از بافت زیر پستان را برمی‌دارد ولی غدد لنفاوی باقی می ماند.
در موارد بسیار کمی، ممکن است جراح مجبور شود حتی عضلات قفسه‌ سینه را هم از بدن خارج سازد؛ به این عمل ماستکتومی رادیکال گفته می‌شود.

امروزه ماستکتومی رادیکال روشی است که  کمتر استفاده می شود و بیشتر برای تومورهای بزرگ واقع در عضلات سینه ای (دیواره قفسه سینه) زیر پستان کاربرد دارد.

ماستکتومی پارشیال

در عمل ماستکتومی پارشیال بخش سرطانی یا بخش های اطراف تومور از بافت سینه برداشته می شود.

جراحی های درمانی پستان

عمل ترمیمی و بازسازی ظاهر پستان

پس از ماستکتومی، ممکن است بیمار برای بهبود ظاهر پستان به عمل جراحی ترمیم پستان نیاز داشته باشد. به طور حتم، پیش از انجام عمل، جراح درباره گزینه‌های موجود با فرد صحبت می‌کند. گاهی امکان ترمیم پستان همزمان با ماستکتومی وجود دارد (ترمیم همزمان) و در برخی موارد، لازم است در زمانی دیگر و با تاخیر، عمل جراحی ترمیم پستان انجام شود.

ظاهر سینه ها برای خانم ها اهمیت بسیاری دارد. جراحی بازسازی سینه با استفاده از پروتز سینه برای تغییر کامل شکل، اندازه و ظاهر سینه انجام می شود و بیشتر پس از برداشتن قسمتی از سینه به دلیل بیماری سرطان انجام می شود.

جراحی برداشتن غدد لنفاوی

ممکن است سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی نزدیک پستان هم گسترش یافته باشند. غدد لنفاوی غده‌هایی هستند که در بسیاری از نقاط بدن وجود دارند. این غده‌ها، باکتری‌ها و سلول‌های آسیب‌ دیده بدن را از جریان لنف فیلتر می‌کند.
این غدد حاوی تعداد زیادی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند. جراح پیش از عمل جراحی و همچنین در طول انجام عمل، غدد لنفاوی را بررسی می‌کند و در صورتی که مشکوک به وجود سلول‌های سرطانی باشند، آنها را از بدن خارج می‌سازد.
در سرطان پستان احتمال درگیر شدن غدد لنفاوی زیر بغل بیشتر از سایر نقاط است. گاهی پس از عمل جراحی نخست، طی عمل جراحی دیگری، غدد لنفاوی درگیر از بدن خارج می شوند.

لامپکتومی (حفظ پستان)

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از انتشار توده های سرطانی به سایر نقاط بدن لامپکتومی است. این نوع جراحی سینه بیشتر زمانی کاربرد دارد که سرطان در مراحل اولیه باشد یا سایز تومور بزرگ نباشد. 
برداشت کامل تومور و حفظ بقیه بافت های پستان تا حد امکان از اهداف این نوع عمل است. در بیشتر موارد عمل لامپکتومی همراه با رادیوتراپی انجام می شود. بعد از این نوع عمل برای حذف سلول های سرطانی باقیمانده باید پرتو درمانی انجام شود.

سایر درمان های سرطان پستان

جراحی پستان برای درمان سرطان در سطوح مختلف بیماری قابل انجام است. از جمله:

  • بالا بودن خطر ابتلا به سرطان سینه. افرادی که بر اساس سابقه خانوادگی از وجود سرطان، یا بعضی از نتایج بیوپسی غیرسرطانی سینه، یا جهش ژنتیکی در ریسک بالای سرطان پستان قرار دارند، بهتر است عمل جراحی مازکتومی پیشگیرانه (با یا بدون بازسازی فوری) را به عنوان گزینه ای بسیار مناسب برای جلوگیری از بروز سرطان در نظر بگیرند.
  • سرطان پستان غیرتهاجمی. افرادی که تشخیص داده شده دچار سرطان مجاری در محل (DCIS) هستند، ممکن است لازم شود تا تحت لامپکتومی قرار بگیرند. عمل جراحی که احتمالا به پرتودرمانی بعد از آن نیاز خواهد داشت. همچنین مازکتومی با بازسازی بافت پستان نیز می تواند گزینه ی بسیار خوبی برای این افراد باشد.
  • بافت های بزرگتر سرطان پستان. بافت های بزرگتر سرطان پستان نیز می توانند با مازکتومی درمان شوند، اگرچه گاهی اوقات نیاز است تا پیش از لامپکتومی شیمی درمانی، هورمون تراپی یا درمان متمرکز هم صورت پذیرند. همچنین ممکن است که فرد به درمان های تکمیلی هم نیاز پیدا کند.
  • سرطان بدخیم در محل.  غده های سرطان پستان که خیلی بزرگ شده اند یا به غدد لنفاوی اطراف سرایت کرده اند هم می توانند ابتدا با شیمی درمانی، هورمون تراپی یا درمان متمرکز کمی کوچک شده یا به اصطلاح آب شوند تا شانس موفقیت جراحی های درمانی پستان بالاتر برود. این غده های سرطانی بزرگ می توانند با مازکتومی یا لامپکتومی همراه با پرتودرمانی درمان شوند.
  • سرطان پستان بازگشت پذیر. سرطان پستانی که بعد از درمان اولیه بازمی گردد می تواند با جراحی های بیشتر حذف شود. همچنین ممکن است به درمان های جانبی هم نیاز باشد.

چرا جراحی سرطان پستان؟

همانطور که اشاره کردیم هدف جراحی های درمانی پستان برای درمان سرطان سینه برداشتن یا به عبارتی حذف کردن سلول های سرطانی از پستان است. علاوه بر آن، عمل بازسازی سینه با تکنیک های جراحی پلاستیک به جای سینه برداشته شده نیز وجود دارد.

نکته: برای افرادی که بازسازی پستان را انتخاب می کنند، روند جراحی برای گذاشتن ایمپلنت یا بازسازی پستان با استفاده از بافت خودش، ممکن است در حین جراحی اصلی صورت پذیرد یا بعد از آن طی عملی جداگانه انجام شود.

جراحی های درمانی پستان

آماده سازی برای جراحی  پستان

طی ویزیت و ملاقات های اولیه جراح متخصص به شما کمک خواهد کرد تا به خوبی گزینه های درمانی پیش روی خود را درک کنید و به درستی بدانید که چه انتظاراتی می توانید از جراحی های درمانی پستان داشته باشید. در جلسات اولیه پزشک متخصص درباره موارد زیر با شما صحبت خواهد کرد:

  • بهترین گزینه درمانی برای مورد خاص شما چیست؟
  • آیا تمام گزینه های پیش رو شانس برابری در درمان سرطان پستان دارند؟
  • آیا نیازی به برداشتن سینه هست؟
  • چه مقدار از سینه برداشته خواهد شد؟
  • آیا نیاز است تا سینه ی سالم هم همزمان برداشته شود؟
  • به چند عمل جراحی نیاز خواهید داشت؟
  • راه های بازسازی بافت سینه برای شما چیست؟
  • آیا بازسازی سینه می تواند همزمان با جراحی درمانی صورت پذیرد؟
  • سینه شما بعد از جراحی چه شکلی خواهد شد؟ آیا همان شکل خودش را حفظ خواهد کرد؟
  • اگر عمل بازسازی سینه را انتخاب کنید، سینه شما بعد از عمل بازسازی چه شکلی خواهد داشت؟
  • چه مدت زمانی را در بیمارستان سپری خواهید کرد؟
  • بهبودی بعد از عمل برای شما چقدر طول خواهد کشید؟ و بعد چه مدت می توانید سرکار بازگردید؟

 

بهترین جراح سرطان سینه در تهران

دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، یکی از معتبرترین پزشکان کشور برای انجام جراحی های درمانی پستان هستند. دکتر ابراهیمی با استفاده از متد های روز دنیا، انواع سرطان سینه در تمام سطوح بیماری (خوش خیم و بدخیم) را با حفظ زیبایی سینه ها انجام می دهند.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

نگرانی ها و مراقبت های بعد از جراحی های درمانی پستان

عمل های جراحی سینه نیاز به مراقبت و رعایت نکاتی است که روند درمان را سریع تر کرده و عوارض آن را کمتر کند.

مهمترین نگرانی افراد در مورد انجام عمل جراحی پستان شکل و ظاهر سینه بعد از عمل است. خوشبختانه تکنیک های جدید جراحی امکان بازسازی کامل سینه را فراهم آورده اند تا حتی بعد از برداشتن کامل سینه فرد بتواند برآمدگی های ظاهری سینه خود را کاملا حفظ کند. این اتفاق یا با استفاده از ایملپنت ها و یا با استفاده از پیوند بافت خود سینه انجام می شود. اینکه کدامیک از روش های بازسازی مناسب شماست به شرایط ویژه شما و نظر پزشک بستگی دارد.

پس بهتر است به جای نگرانی درباره ظاهر سینه خود بعد از عمل، تمرکزتان را روی فرآیند درمانی گذاشته و خیالتان از بابت شکل سینه راحت باشد. چراکه در بسیاری از موارد بازسازی سینه درست همزمان با عمل انجام شده و نیازی نیست منتظر بهبودی بعد از عمل باشید تا بتوانید عمل بازسازی را بعدا انجام دهید.

  1. بازتاب: آنچه باید درباره شیمی درمانی سرطان سینه بدانید (بخش دوم) | تعداد جلسات شیمی درمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا