دوران نقاهت پروتز سینه

مهم ترین مراقبتها در دوران نقاهت بعد از جراحی پروتز سینه

مهم ترین نکات در دوران نقاهت بعد از پروتز سینه 

بسیاری از خانم ها از فرم و اندازه سینه های خود ناراضی هستند که باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها در روابط اجتماعی و در موقعیت های گوناگون می شود. یکی از روش های افزایش سایز سینه ها پروتز یا ایمپلنت است که توسط جراح پستان قابل انجام است.
عمل پروتز سینه دارای دو جنبه زیبایی و درمانی است. در مواردی مانند بازسازی پستان پس از سرطان سینه و عمل ماستکتومی می توان با توجه به نقش حیاتی پستان در بانوان این عمل را نوعی عمل درمانی دانست. از دید زیبایی نیز بزرگ کردن سینه به‌ کمک پروتز پستان، یک عمل زیبایی ایمن و با حداقل تهاجم است.
در صورتی که قصد انجام عمل پروتز سینه دارید، حتماً با یک متخصص جراحی پستان مشورت کنید و در خصوص فرایند جراحی، ریسک ها، عوارض و همچنین مراقبتهای بعد از پروتز سینه اطلاعات کافی کسب کنید. در این مطلب  هر آنچه لازم است درباره دوران نقاهت بعد از پروتز سینه بدانید توضیح داده شده است. پس با ما همراه باشید.

عمل پروتز سینه

جراحی پروتز سینه چیست و به چه شکل انجام می‌شود؟

جراحی پروتز سینه در خانم هایی که در اثر کاهش وزن یا در دوران بارداری و شیردهی، شکل و حالت سینه خود را از دست داده اند و در خانم هایی که قصد فرمدهی و افزایش سایز سینه دارند، بسیار پرطرفدار است که با قرار دادن پروتزهای مخصوص، به فرم دلخواه سینه دست می یابند. این جراحی زیبایی-درمانی عوارض کمتر و روند بهبودی سریع تری نسبت به سایر روش ها و جراحی ها دارد.

در ابتدا پزشک معالج در جلسه مشاوره نیازها و خواسته های شما را ارزیابی می کند، روند جراحی و همچنین مراقبت های لازم در دوران نقاهت بعد از پروتز سینه را برای شما بیان می کند. همچنین، پروتز مورد نظر شما از لحاظ فرم و سایز نیز انتخاب می‌شود. پزشک پوست سینه شما را معاینه کرده و نوع جراحی مناسب شما را انتخاب می‌کند.

انواع پروتز سینه

انواع مدل پروتز سینه

پروتزها از نظر جنس به سالين (آب نمكي)، سیليكوني، هيدروژل، كوژل (مخلوط) و دكستروز تقسيم بندی مي شوند. برخی پروتزها پرشده و آماده اند و برخی دیگر را بايد پس از جاگذاري با سالين پر نمود. پوشش خارجي تمام پروتزها سیليكون (Selicone) است. خوب است بدانید، لایه خارجی پروتزهای سینه‌ از سیلیکون است. معمولا پروتزهای سیلیکونی ظاهر طبیعی‌تری نسبت به پروتزهای سالینی دارند. همچنین پس از درمان سرطان سینه هم مي توان پروتز را جای گذاری کرد بدون اينكه نگران خطرات بعدي باشيم.

پروتزها دو شکل گرد کروی و یا اشکی شکل دارند که بنا به نظر بیمار و تشخیص پزشک، مدل و سایز مناسب انتخاب می‌شود که بسته به کشش پوست، پروتزهای انتخاب شده، در زیر بافت سینه و یا زیر عضله سینه قرار می‌گیرند. البته اگر پروتز را روی عضله سینه کار بگذارند، درد بعد از عمل به مراتب کمتر از قرار دادن پروتز زیر عضله سینه است.
با این حالت روند قرار دادن پروتز در سینه ی فرد را جراح پلاستیک بعد از انجام بررسی های لازم، انتخاب می نماید.
فاکتورهایی همچون سن بیمار، سایز پروتز انتخابی، کشسانی بودن پوست و… همگی در محل قرارگیری پروتز سینه تاثیرگذار هستند.
در جلسه مشاوره فرد معاینه می شود و با توجه به سایز طبیعی پستان ها، عرض سینه، علاقه بیمار، شرایط بافت پستان و تجربه پزشک مناسب ترین پروتز از نظر اندازه، جنس و فرم پروتز برای فرد انتخاب می گردد. در بانوانی که لاغر هستند، قرارگیری پروتز سینه زیر عضله، باعث دستیابی به نتیجه بهتر می‌شود.
جراحی پروتز سینه در یک پروسه‌ی کوتاه تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. انجام یک جلسه مشاوره با جراح پستان قبل از عمل جراحی ضروری است. در صورت تمایل، می‌توانید یک جلسه ویزیت و مشاوره رایگان با دکتر امیرپاشا ابراهیمی داشته باشید.

انواع برش ها در جراحی پروتز سینه

انواع برش ها در جراحی پروتز سینه

در طول جراحی نیز، برش كوچكی زيرسينه يا زير بغل و يا دور هاله ایجاد می‌شود تا بافت پستان آزاد شود و پروتز در محل خود جاي گيرد. مي توان پروتز را زير سينه (subglandular) و يا زير عضله (submuscle) جایگذاری کرد كه پزشك با مشورت بيمار يكي از اين راه ها را انتخاب مي كند؛ پس از جراحی و دستیابی به فرم دلخواه در اتاق عمل، بیمار به بخش ریکاوری منتقل می شود و تا زمان به هوش آمدن، تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

برای دستیابی به بهترین نتیجه از جراحی‌های زیبایی-درمانی سینه، حتما به پزشک حاذق و باتجربه مراجعه کنید و همچنین رعایت نکات و دستورالعمل‌های پزشک در دوران نقاهت بعد از جراحی پروتز سینه بسیار حائز اهمیت است.

دوران نقاهت بعد از جراحی سینه

معمولا بیماران در همان روز جراحی و یا روز بعد می‌توانند با نظر پزشک جراح مرخص شوند. به طور کلی بهبودی بعد از جراحی پروتز سینه ممکن است حدود 4 تا 6 هفته طول بکشد که به نوع جراحی و شرایط به وجود آمده بعد از جراحی بستگی دارد.
توجه داشته باشید که تمام جراحی‌های زیبایی زمانی نتیجه مناسب را به همراه دارند که افراد با رعایت حداکثری نکات مراقبتی، کار جراح را تکمیل کنند. عمل جراحی سینه نیز از این موضوع مستثنی نیست. هر قدر پزشک شما حاذق باشد، نیاز است مراقبت هایی که توسط پزشک توصیه شده را انجام دهید تا دچار عارضه ی نامطلوب نشوید و نیازی به عمل مجدد پیدا نکنید.
هفته اول بعد از جراحی سخت ترین هفته خواهد بود، بنابراین توصیه می شود از دوست یا همراه خود بخواهید تا چند روز به شما کمک کند. این موضوع به علت حساسیت‌های فردی به تغییرات اعمال شده در بدن و نیز تاثیرات داروهای بیهوشی است.

در طول ۷۲ ساعت ابتدایی نیاز است که حتما قدری نشسته و راه بروید. این موضوع از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. توصیه اکید می‌کنیم در این بازه تنها به پیاده‌روی کوتاه در منزل و نشستن بسنده کنید. به هیچ وجه از بازوهای خود کار نکشید. حتی برای بلند شدن نیز از کمک دیگران استفاده کنید.

دوران نقاهت تحت تاثیر عواملی همچون توانایی و مهارت جراح، روند عمل جراحی و رعایت مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه، قرار می گیرد و ممکن است در یک فرد طولانی و در فرد دیگر کوتاه تر باشد. 

گن مخصوص بعد از جراحی سینه

آیا استفاده از گن مخصوص بعد از عمل پروتز سینه ضروری است؟

یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین مراقبت‌های لازم در دوران نقاهت بعد از پروتز سینه، استفاده از گن مخصوص یا همان سینه بندهای مخصوصی است که توسط پزشک توصیه می‌شود.
استفاده از سوتین طبی تا دو ماه بعد از عمل برای جلوگیری از تورم بیش از حد و رسیدن به یک نتیجه مطلوب و نهایی، ضروری است. استفاده از سوتین های طبی که به صورت گن پروتزها را پوشش می دهد و از شکل آن ها بعد از عمل حمایت می کند موجب می‌شود تا وزن سینه‌ها در محل مورد نظر حفظ شود و هیچ‌گونه فشاری به پوست وارد نشود. همچنین سبب محافظت از بخیه‌ها نیز می‌شود. افزایش سرعت بهبودی بعد از عمل پروتز سینه از مهم‌ترین اثرات استفاده از گن یا همان سینه بند مخصوص بعد از عمل پروتز سینه است.

جای بخیه می مونه نی نی سایت

در روزهای ابتدایی پس از جراحی، محل برش و زخم‌های ناشی از آن کاملا مشهود است که به مرور این زخم‌ها کمرنگ‌تر شده و از بین می‌روند. به طور میانگین، بین ۱۵ تا ۲۰ ماه زمان نیاز است که بهبودی کامل حاصل شود.

ورم بعد از عمل پروتز سينه

پس از عمل پروتز سینه همواره مقدار قابل توجهی درد و تورم وجود دارد. این عارضه کاملا طبیعی است و با گذشت زمان از بین می رود. میزان این تورم برای همه افراد یکسان نیست و در هر بیمار با توجه به شرایط و وضعیت وی متفاوت است که ممکن است یک هفته طول بکشد تا کاملاً برطرف شود. همچنین ممکن است مایعاتی از محل زخم نشت کند که طبیعی است.
اگر با میزان بسیار بالای تورم روبه رو شدید و موجب نگرانی شما شد بهتر است جراح پستان خود را در جریان بگذارید.

برای کمک به کاهش این درد و تسریع در بهبودی از سوتین های مخصوص پس از جراحی سینه استفاده کنید. این لباس ها برای به حداکثر رساندن راحتی بیمار پس از عمل طراحی شده اند، همچنین به ثبات هر چه بیشتر پروتز، افزایش گردش خون و فشرده کردن ملایم برای اطمینان از تخلیه مناسب مایع لنفاوی برخوردار هستند.

داروهای مسکن و ضدالتهاب‌ها اصلی‌ترین نیاز شما در طول هفته اول است. برای کاهش درد و تورم علاوه بر مسکن، می‌توانید از کمپرس سرد نیز استفاده کنید. در این دوران به هیچ‌وجه از کمپرس گرم استفاده نکنید.
همچنین بهتر است کمپرس سرد را مستقیم بر روی پوست قرار ندهید؛ چرا که پوست هنوز بی‌حس است. در این دوران اصلا از آسپرین استفاده نکنید.

آيا عمل پروتز سينه درد دارد نی نی سایت

آيا عمل پروتز سينه درد دارد نی نی سایت

ممکن است تا چند هفته پس از جراحی، خصوصا در روزهای ابتدایی، احساس درد در قفسه سینه خود داشته باشید. احساس ضعف سینه، وجود جسم خارجی در بدن، بی‌حسی و تورم بعد از پروتز سینه طبیعی است. هر چند، باید تورم بیش از یک هفته را حتما به اطلاع پزشک خود برسانید. پزشک به مدت چند روز داروهای ضد درد برای شما تجویز می کند تا به شما در بهبودی زود هنگام کمک کند. زمانی‌که از دستان خود استفاده می‌کنید، این درد تشدید می‌شود. این موضوع کاملا طبیعی است، بنابراین از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.

اسکار بعد از جراحی سینه

تمام جراحی های پستان با ایجاد برش بر روی سینه انجام می شوند و همه برش ها به زخم تبدیل می شوند. برخی نقاط ممکن است بعد از جراحی و بسته بودن مجدد باز شوند که به تدریج در طول زمان و استفاده از پمادهای مخصوص بهبود می یابند. در برخی موارد جای این زخم ها یک سال کامل طول می کشد تا کاملاً بهبود پیدا کنند. طبیعی است که اسکارها در 6 هفته اول بعد از عمل بسیار واضح و قرمز هستندکه به مرور زمان زخم ها ترمیم می شوند و بعد از یک سال کاملا از بین می روند. با این وجود روش های درمانی مختلفی برای کمک به بهبود این اسکارها وجود دارد که با تائید و نظر جراح انجام می شود. یکی از این روش ها استفاده از لیزر کم توان است که کمک زیادی به کاهش اسکارها می کند.

همچنین ممکن است بافت اسکار در اطراف محل جراحی ایجاد شود (که به آن انقباض کپسولی گفته می شود)، که می تواند باعث سفت شدن سینه یا تغییر شکل پستان شود، به طوری که دیگر مانند قبل از جراحی به نظر نمی رسد. بیشتر این مشکلات با جراحی برطرف می شود.

اقدامات لازم قبل از جراحی پروتز سینه

  • پروتز در سینه بسته به محل قرار گیری آن گاهی می تواند بر توانایی خانم ها در شیردهی بعد از پروتز سینه تأثیر بگذارد، یا با کاهش مقدار شیر یا جلوگیری از تولید شیر در بدن مواجه شوند. بنابراین اگر قصد بارداری و شیردهی دارید بهتر است این عمل زیبایی را بعد از اتمام دوران شیردهی انجام دهید.
  • بیمار مدارک شناسایی همراه با پرونده پزشکی را به همراه داشته باشد و به موقع در محل انجام جراحی حضور یابد.
  • بیمار قبل از انجام عمل جراحی پروتز سینه حتما انواع آزمایش ها و تصویربرداری های مربوطه را انجام دهد تا جراح سینه بتواند ارزیابی های خود را به طور دقیق انجام دهد.
  • برای تهیه پروتز باید از شرکت تولید و ارائه دهنده آن که پزشک معرفی می کند، کمک گرفت.
  • قبل از جراحی باید ناشتا باشید.( 6_8 ساعت قبل از جراحی چیزی میل نکنید.)
  • اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید و از نسخه دارویی تبعیت می کنید حتما پزشک جراح را در جریان بگذارید.
  • انتخاب بهترین مدل پروتز سینه با در نظر گرفتن سلیقه و درخواست بیمار و تشخیص جراح صورت می گیرد.
  • با توجه به این که عمل جراحی به صورت بیهوشی انجام می شود، داشتن همراه برای کمک به بیمار الزامی است.
  • قبل از جراحی باید سوتین طبی تهیه شود؛ که بعد از جراحی به صورت گن، از سینه بعد از تعبیه پروتز حمایت شود.

مراقبت های بعد از جراحی بزرگ کردن سینه

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی پروتز سینه

رعایت دستورالعمل‌های پزشک و مراقبت های ویژه در دوران نقاهت بعد از پروتز سینه به شما کمک می‌کند تا نتیجه بهتری از جراحی خود داشته باشید و به عوارض بعد از جراحی پروتز سینه دچار نشوید.
در واقع به همان اندازه که کار جراح مهم و حساس است، مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه نیز حساس می باشد. با این حال، بهبودی سریع و دوران نقاهت کم به رعایت نکات زیر بستگی دارد:

  • بهتر است تا دو هفته بعد از عمل از بلند کردن اجسام سنگین جدا خودداری کنید.
  • از رانندگی تا زمانی که دست ها و بازوهای خود را به سختی تکان می دهید، خودداری کنید.
  • بعد از دو روز می توانید حمام کنید، اما به بخیه ها و زخم های خود هرگز دست نزنید. توصیه می شود بعد از حمام محل جراحی را خشک کنید.
  • استراحت کافی در تسریع روند بهبودی تاثیرگذار است.
  • بهتر است هنگام خواب چند بالش زیر سر گذاشته شود تا سر از بدن بالاتر قرار گیرد.
  • حداقل تا دو هفته از استعمال دخانیات، الکل، داروهای مسکن خودداری کنید.
  • از مصرف داروهای خودسرانه، جداٌ خودداری کنید.
  • مصرف دقیق داروهایی که توسط پزشک تجویز شده است الزامی است.
  • پزشک برای کاهش درد شما مسکن تجویز می‌کند. سعی کنید سر ساعت مسکن‌ها را مصرف کنید.
  • در طول روز، چند مرتبه قدم بزنید تا از لخته شدن خون در بدنتان جلوگیری شود.
  • از انجام ورزش های سنگین و نیمه سنگین تا دو هفته بعد از عمل جراحی، خودداری کنید.
  • به مدت 3 ماه پس از عمل جراحی پروتز سینه، از سوتین های طبی استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده علائم غیرعادی، سریعاٌ به پزشک جراح خود مراجعه کنید و تمامی وقایع و علائم را به او گزارش دهید.
  • به یاد داشته باشید که بعد از جراحی باید همیشه از سوتین استفاده کنید تا فرم سینه ها حفظ شود.

پارگی پروتز سینه

احتمال پارگی پروتز سینه بعد از عمل چقدر است؟

یک پروتز از چندین لایه محافظ خارجی و یک محتوای سیلیکونی چسبنده، ساخته شده است. به صورت کلی میزان پارگی پروتزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی و عرضه بهترین پروتزها از جمله منتور به شکل چشم گیری کاهش یافته است.

برنامه غذایی بعد از عمل پروتز سینه

  • مصرف غذاهای سبک و رژیم غذایی سالم کمک می کند این دوران را به خوبی و به راحتی پشت سر بگذارید.
  • روز بعد از عمل ممکن است شما به دلیل داروهای بیهوشی تهوع داشته باشید و یا اشتهای زیادی برای خوردن غذا نداشته باشید، بهتر است غذاهای سبک و نرم بخورید.
  • در رژیم غذایی خود مایعات را بگنجانید و مصرف نمک را کم کنید. مصرف مایعات فراوان در این دوران به شدت توصیه می شود تا رطوبت بدن حفظ شود.
  • مصرف میوه و سبزیجات تازه، همچون آناناس باعث می شود کبودی و تورم ایجاد شده بعد از عمل پروتز، زودتر بهبود یابد.

عمل جراحی پروتز سینه، چه عوارضی را در پی خواهد داشت؟

بخش مهمی از بروز عوارض پروتز سینه، وابسته به تخصص و تجربه پزشک متخصص است و بخش دیگری نیز به میزان مراقبت بعد از عمل توسط فرد بستگی دارد. درصورتی که برای انتخاب پزشک متخصص و باتجربه وقت کافی اختصاص داده باشید، بدیهی است که ریسک بروز عوارض وابسته به عملکرد پزشک در پروتز سینه کاهش پیدا می‌کند.
همچنین یادتان باشد که با آگاهی بیشتر در خصوص نحوه عملکردتان در روزهای بعد از عمل، می‌توانید تا حد بسیار چشم‌گیری از بروز عوارض ناخوش آیند و صرف هزینه‌های زیاد جلوگیری کنید.

جراحی های سینه چه با هدف درمانی چه با هدف زیبایی با عوارضی از جمله واکنش بدن به داروهای بیهوشی، ایجاد عفونت در صورت عدم رعایت مراقبت های لازم پس از جراحی، خونریزی، درد و تورم همراه است که کاملا طبیعی، موقتی و زودگذر است.

بنابراین احتمال ایجاد عوارض جراحی با رعایت این نکات به طرز چشمگیری کاهش می یابد:

طرز خوابیدن بعد از پروتز سینه

طرز خوابیدن بعد از پروتز سینه چگونه است؟

قطعا تمامی عمل‌های جراحی نیازمند مراقبت‌های بعد از دوران نقاهت هستند. یکی از مهم‌ترین این مراقبت‌ها، پوزیشن خواب است که تا حدود دو ماه پس از عمل پروتز سینه، نباید بر روی پهلو و شکم بخوابید. هر گونه اعمال فشار به سینه‌ها موجب بروز مشکلات مختلفی می‌شود که جبران آن گاهی هزینه‌های بسیار زیادی برای فرد خواهد داشت.

آیا می‌توان از سوتین فنردار بعد از عمل پروتز سینه استفاده کرد؟

سوتین فنردار به دلیل اعمال فشار بیشتر به ناحیه سینه‌ها خصوصا محل بخیه پروتز سینه، نباید تا حداقل دو الی سه ماه بعد از عمل استفاده شود. مدت زمان مجاز برای استفاده از سوتین فنر دار معمولا باید با مشورت پزشک مشخص شود.
اما بهتر است بدانید که این مدل سوتین به جهت اعمال فشار زیاد به غدد سینه و ایجاد درد در نواحی اطراف سینه اصلا انتخاب مناسبی به عنوان لباس زیر روزانه نیست.

آیا انقباض کپسولی پروتز سینه برای همه اتفاق می‌افتد؟

معمولا یکی از عوارض نادر بعد از پروتز سینه، انقباض کپسولی پروتز سینه است. هرچند در بیشتر افراد بعد از عمل پروتز سینه اندکی انقباض در اطراف پروتز سینه احساس می‌شود، اما در برخی مواقع این انقباض از بین نمی‌رود و همین موضوع سبب بروز مشکلات مختلف از جمله درد، دفرمگی سینه و آسیب به پروتز یا جابه‌جایی آن می‌شود.
پس می‌توان گفت که انقباض کپسولی پروتز سینه تا حد کم طبیعی است و در حد زیاد که منجر به دفرمگی، درد و آسیب به پروتز شود، بسیار نادر است.

معرفی بهترین جراح سینه در تهران

رضایتمندی از نتیجه جراحی پروتز سینه به انتخاب بهترین فوق تخصص جراحی پستان که دانش و مهارت کافی در این زمینه دارد، بسیار وابسته است.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، جراحی های زیبایی درمانی سینه را برای بیماران بدون هیچ گونه عوارضی انجام می دهند.
بسیاری از مراجعه کنندگان از انتخاب دکتر امیرپاشا ایراهیمی راضی بوده اند و از تجربه کاشت پروتز خود به خوبی یاد می کنند.
عزیزانی که در خصوص عمل های زیبایی از جمله ماموپلاستی، ژنیکوماستی، لیفت سینه و دوران نقاهت بعد از پروتز سینه سوالاتی را دارند می توانند جهت مشاوره رایگان مراجعه نمایند تا راهنمایی های لازم انجام شود. فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد.

اطلاعات مطب و نوبت دهی 

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا