ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه | بهترین جراح سینه در تهران

نحوه ی فعالیت و ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه

یکی از جراحی‌های زیبایی که عده‌ی زیادی از بانوان برای شکل‌دهی و افزایش حجم سینه ها انجام می‌دهند، جراحی پروتز سینه است که محدودیت سنی ندارد و افراد بعد از سن ۱۸ سالگی می‌توانند این جراحی را انجام دهند؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که تصمیم برای انجام جراحی، باید با مشورت پزشک متخصص و کاملا آگاهانه باشد.
بسیاری از خانم های ورزشکار که پروتز سینه انجام داده اند نگران جابجایی و یا پاره شدن پروتز هستند. در ادامه مقاله توضیحات جامع و مفصلی پیرامون ورزش بعد از پروتز سینه ارائه خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر بهتر است که این متن را تا انتها مطالعه نمائید.

علت جراحی پروتز سینه چیست؟

کوچک بودن سینه دلایل متعددی دارد، از جمله:

  • افرادی که به دلیل لاغری مفرط، بافت چربی در بدن آن‌ها کم است و همین امر سبب کوچک شدن سینه‌ها می‌شود.
  • عوامل ژنتیکی
  • کم‌کاری تیروئید و همچنین کم‌کاری هورمون هیپوفیز و هورمون تخمدان
  • بعد از حاملگی و اتمام دوران شیردهی حجم سینه‌ها کاهش می یابد و همین امر سبب ایجاد چروک روی سینه می‌شود.
  • افرادی که سینه آن‌ها عدم تقارن در اندازه و شکل سینه دارد برای رفع عدم تقارن سینه ها به عمل پروتز سینه روی می آورند.
  • افرادی که به دلیل مشکل مادرزادی فقط یک سینه دارند.
  • بانوانی که رژیم سخت، سبب تحلیل بافت سینه شده و سینه دچار افتادگی می‌شود.
  • افرادی که به علت بیماری مانند سرطان سینه، تمام یا قسمتی از سینه‌ی خود را از دست داده‌اند.

این عوامل سبب شده که برای بهبود شکل سینه و افزایش اندازه‌ی سینه، جراحی پروتز سینه یکی از شایع‌ترین عمل‌های زیبایی در بین بانوان باشد.

عمل پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

عمل پروتز سینه

برای انجام پروتز سینه، یک برش کوچک در پوست ایجاد می‌شود که اندازه‌ی این برش به فرم سینه‌های شخص و اندازه پروتزها بستگی دارد.
جراح پس از ایجاد برش، از بالا و یا از پایین عضله‌ی قفسه‌ی سینه، پروتز را وارد بدن فرد می‌کند و پس از قرار دادن پروتز در جای مناسب برش‌های ایجادشده را با بخیه یا با چسب مخصوص جراحی می‌بندد. 
بعد از اتمام جراحی، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود و در آن جا، تمام علائم حیاتی و سلامت کامل بیمار توسط پزشک و مانیتور بررسی می‌شود.

اقدامات قبل از انجام عمل پروتز سینه

  • پیش از جراحی بیمار جلسه‌ی مشاوره‌ای با پزشک خواهد داشت. در این جلسه، تمامی انتظارات بیمار بررسی می شود و پزشک سعی می‌کند بهترین فرم را برای سینه پیشنهاد دهد.
  • شرایط جسمانی شامل سابقه بیماری، قد و وزن، چاقی و لاغری بیمار چک می‌شود.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما پیش از انجام عمل پزشک خود را از این امر آگاه کنید تا در روند جراحی و پس از آن اختلالی وارد نشود.
  • گاهی لازم است بیمار مصرف برخی داروها را قطع کند یا در دستور مصرف‌شان تغییر ایجاد کند.
  • مصرف آسپرین، فراورده‌های آسپرین، داروهای ضد‌التهاب و مکمل‌های گیاهی باید ۱۰ روز پیش از عمل پروتز سینه متوقف شود.
  • انجام آزمایش‌های معین و نیز ماموگرافی به دستور پزشک پیش از انجام عمل ضروری است.
  • اگر سیگاری هستید از دو هفته پیش از انجام عمل، سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

مراقبت های بعد از پروتز سینه

مراقبت‌های بعد از عمل پروتز سینه

  • پزشک برای جلوگیری از عفونت، آنتی‌بیوتیک و برای کاهش درد داروهای مسکن تجویز می‌کند. داروهای تجویز شده را سر‌ساعت معین مصرف کنید.
  • تا سه هفته بعد از عمل از استعمال دخانیات اجتناب کنید.
  • از بلند کردن، هل دادن یا کشیدن وسایل سنگین خودداری کنید.
  • بعد از گذشت چندین هفته از عمل باز هم گرفتگی در عضله‌ی سینه (پکتورالیس) یا درد در سینه طبیعی است و نشان‌دهنده‌ی آن است که اعصاب عضله در حال ترمیم هستند.
  • دو هفته بعد از جراحی به‌ آهستگی سینه‌ی خود را ماساژ دهید. انجام حرکات دایره‌ای با فشار ملایم با استفاده از لوسیون می‌تواند در کاهش ورم مؤثر باشد.
  • ‌بعد از جراحی، حداقل روزی سه بار به صورت آرام پیاده‌روی کنید؛ زیرا پیاده‌روی برای گردش خون مفید است و خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.
  • در هفته اول بعد از عمل زیاد فعالیت نکنید. باید کارهای سبک و کم فعالیت انجام شود.
  • بعد از گذشت ۴۸ ساعت می‌توان استحمام کرد؛ بعد از استحمام محل بخیه‌ها و برش‌ها کاملا خشک شود تا احتمال بروز عفونت کاهش یابد.
  • استراحت مطلق فقط تا ۴۸ ساعت پس از جراحی برای بیمار توصیه می‌شود. بعد از گذشت این زمان باید هر روز به آهستگی تحرک داشته باشد؛ زیرا باعث می‌شود، ورم و کبودی سینه سریع‌تر بهبود یابد و همچنین خارج شدن خون و ترشحات از سینه‌ها را سرعت می‌بخشد.
  • بعد از عمل، تا یک هفته روی زخم پانسمان وجود دارد و بیمار باید تا ۲ هفته محل جراحی را خشک نگه دارد.
  • به مدت ۶ الی ۸ هفته بعد از عمل جراحی، باید از شنا کردن بپرهیزید و در این مدت فقط برای راه رفتن می‌توانید به استخر بروید.
  • اگر نشانه‌ی عفونت مثل تب یا قرمزی در محل برش مشاهده کردید، به پزشک معالج‌تان مراجعه کنید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه

برای استراحت کردن یا خوابیدن روی شکم و پهلو نخوابید. برای جلوگیری از جابجایی پروتزها، از خوابیدن بر روی شکم تا ۲ الی ۳ ماه خودداری کنید. به پشت خوابیدن سبب می‌شود تا پروتز (ایمپلنت) در بهترین موقعیت قرار بگیرد. دو هفته بعد از عمل می‌توانید به پهلو بخوابید.

سوتین طبی بعد از عمل پروتز

پزشک جراح معمولا بعد از عمل برای شما «سوتین طبی» تجویز می‌کند. سوتین طبی همانند پانسمان عمل می‌کند به‌طوری‌که سینه‌ها و پروتز‌ها را در بهترین وضعیت نگه می‌دارد. در طول ۶ تا ۱۲ هفته به‌ صورت تمام وقت حتی هنگام خواب، سوتین طبی خود را ببندید.

آیا ممکن است که پروتز در سینه جابه جا شود؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که اگر فعالیت و ورزش بعد از پروتز سینه زیاد باشد، سبب جابجایی و عدم تقارن پروتزها می‌شود که این امر ممکن است سبب شود سینه به فرم مناسب خود نرسد. البته این عارضه به ندرت مشاهده می شود و اگر این جابه جایی پروتز در سینه در داخل رخ دهد، به آن سیم ماستیا می گویند که باید جراحی صورت گیرد تا برطرف شود.

پروتز سینه چقدر دوام می‌آورد؟

علی‌رغم مقاوم بودن پروتزهای سینه، دائمی نیستند و به‌ مرور زمان فرسوده می‌شوند. معمولا به‌ مرور زمان پوسته‌ی خارجی پروتز سینه کهنه و نازک می‌شود و در نهایت از بین می‌رود. اگرچه از نظر کلینیکی تشخیص این فرسایش مشکل است.
به همین دلیل درصورتی‌که جراحی پروتز سینه انجام داده‌اید، لازم است ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از عمل توسط پزشک متخصص معاینه شوید و در صورت نیاز و به تشخیص پزشک، سونوگرافی انجام دهید.

جابجایی پروتز سینه

آیا ورزش در طول عمر پروتز ها تاثیرگذار است؟

میزان دوام پروتز در بدن، به نحوه‌ی ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه بستگی دارد. در صورت تحرک زیاد و انجام فعالیت‌هایی که سبب افزایش ضربان قلب می‌شود، پروتز به مرور زمان فرسوده می‌شود.

خانم‌های ورزشکار به‌خصوص مربی‌های ایروبیک، دوندگان ماراتن، سوارکاران و… نسبت به کسانی که تمرینات و تحرک کمتری دارند، بیشتر دچار فرسودگی و پاره‌شدن پروتز سینه می‌شوند.

انقباض کپسولی در پروتز سینه چیست؟

انقباض کپسولی یکی از عوارض و خطرات مربوط به پروتز سینه است که از دلایل ایجاد آن می‌توان به خون‌مردگی یا جمع شدن مایع لنفاوی زیر پوست اشاره کرد.

در صورتی که پروتز شما بر اساس عوامل مختلفی از جمله فعالیت و تحرک بیش از حد و یا عدم رعایت دستورالعمل پزشک در دوران نقاهت، تحت فشار قرار گیرد، ممکن است سبب انقباض کپسولی شود که این واکنش، عواملی مانند تغییر شکل و فرم سینه، احساس درد زیاد و سفت شدن سینه را به همراه دارد.

چه فعالیت‌های ورزشی را در دوره‌ی نقاهت پروتز سینه می‌توان انجام داد؟

بهتر است که در دو هفته اول از فعالیت هایی که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شوند پرهیز کنید، چرا که این افزایش فشار ممکن است باعث افزایش تورم و احتمال خونریزی شود و در این ایام پیاده روی آرام بهترین فعالیت است.
همجنین به مدت ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل جراحی، باید از انجام حرکات کششی، حرکات ورزشی سینه، ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که به بالاتنه فشار وارد می‌کند، خودداری کنید. به بدن خود توجه کنید و اگر حرکتی برایتان دردناک است انجامش ندهید.

ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه

بعد از گذشت دو هفته از عمل جراحی، فرد می‌تواند پیاده‌روی بیشتر را شروع کند، بدود و ورزش‌های سبک را انجام دهد. در صورتی که این پیاده‌روی برای فرد احساس درد و ناراحتی ایجاد نکند می تواند فعالیت های سبک و کم فشاری را نیز آغاز کند. البته اگر پروتز در زیر عضله قرار گرفته باشد بهتر است که از انجام ورزش های بالا تنه و شانه ها و حتی بازوها تا 1 ماه اجتناب شود تا روند ترمیم در فضای پروتز به خوبی تکمیل شود.

از ورزش های سنگین مثل فوتبال و کشتی که احتمال تماس و ضربه وجود دارد و از برداشتن اجسام سنگین مانند بدنسازی باید برای ۶ هفته اول پس از عمل پرهیز شود تا روند بهبودی تکمیل شود و تاثیر منفی در روند درمان نداشته باشد. در صورتی که بعد از مدت زمان تعیین شده، ورزش باعث درد و ناراحتی در ناحیه سینه شود، فورا از ادامه آن خودداری کنید زیرا ممکن است بر روی نتیجه عمل تاثیر منفی بگذارد.
شایان ذکر است که شروع فعالیت جسمی بسته به ساختار بدن هر فرد متغییر است. بهترین راهنما برای شروع فعالیت های ورزشی پس از عمل پروتز سینه پاسخ بدن خودتان است و اگر هر حرکت یا تمرینی در هر زمانی باعث احساس درد و ناراحتی شود، بهتر است که شروع آن را به تاخیر بیندازید.
اکثر جراحان زمان برگشت کامل به فعالیت های قبل از عمل را همان ۶ هفته در نظر می گیرند ولی باز هم هر فردی ساختار منحصر به خودش را دارد و بر اساس پاسخ بدنش، فعالیت ها را شروع و ادامه می دهد.

جراحی پروتز سینه چه عوارضی می‌تواند در پی داشته باشد؟

در صورتی که برای انجام جراحی، پزشک متخصص و مجرب را انتخاب کنید و قبل از انجام جراحی با پزشک متخصص مشورت کنید، عوارض جراحی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ اما نکته‌ی دیگری که بعد از جراحی بسیار بااهمیت است، انجام دستورات پزشک است.

در صورتی که ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه، طبق دستور پزشک انجام شود، تاثیر بسیار مثبتی در نتیجه‌ی عمل خواهد داشت؛ اما در صورتی که در انجام آنها کوتاهی صورت گیرد، می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد.

برخی از عوارض جراحی پروتز سینه عبارت است از:

  • قرارگیری نادرست پروتز سینه‌ها
  • تجمع خون و خونریزی
  • عفونت و عدم بهبود ناحیه برش
  • تجمع مایع در اطراف پروتزها
  • احساس درد و ناراحتی متوالی
  • ایجاد آمبولی (لخته شدن خون در رگ‌ها)
  • نامتقارن بودن سینه‌ها بعد از جراحی
  • تغییر در حس نوک سینه
  • تاخیر در روند بهبودی برش‌های جراحی

دوره نقاهت بعد از انجام عمل پروتز سینه

در جراحی پروتز سینه، بهبودی کامل و انجام هرگونه فعالیت و ورزش حدود ۲ ماه زمان می‌برد؛ اما به طور کلی، دوران نقاهت و بهبودی نسبی به شرایط جسمانی هر فرد بستگی دارد.
در صورتی که بیمار پس از گذشت دوره نقاهت، با ورزش و فعالیت روزانه احساس درد و ناراحتی نداشته باشد، بهبودی کامل حاصل شده است.

برای مطالعه بیشتر مقاله ورم سینه بعد ار پروتز و روش های رفع آن را پیشنهاد میکنیم.

بهترین جراح سینه در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا