سوالات رایج پروتز سینه

پاسخ به سوالات متداول درباره جراحی پروتز سینه

 جراحی پروتز سینه

بسیاری از خانم ها به دنبال راهکاری برای بزرگ‌تر کردن سینه‌های خود هستند. در حال حاضر راهکار اصلی برای برگرداندن حجم از دست‌ رفته سینه ها، جراحی پروتز سینه است که باعث خوش‌فرم شدن سینه‌ها می‌شود و به آن‌ها حالتی قرینه و زیبا می‌بخشد.
برخی شایعات پیرامون جراحی پروتز سینه باعث شده است بسیاری از خانم‌ها با وجود اینکه تمایل دارند سینه‌هایی خوش‌فرم‌تر و زیباتر داشته باشند، از انجام این کار بترسند؛ اما سوال اینجا است که آیا پروتز سینه واقعا عاملی برای سرطان سینه است و به مرور زمان باعث ایجاد این سرطان در زنان می‌شود؟ آیا انجام پروتز سینه باعث آسیب در بافت سینه و اعصاب شیردهی می‌شود؟ در این مقاله به سوالات رایج که ذهن بسیاری از عزیزان را درگیر کرده است پاسخ خواهیم داد و مزیت‌ها، معایب و دلایل نیاز به پروتز سینه را بیان می کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت نمائید.

جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه یک بافت مصنوعی است که برای اصلاح فرم و حجم دهی به سینه ها استفاده می‌شود. ایمپلنت سینه با استفاده از جراحی وارد بدن شخص می‌شود و به زیباتر شدن سینه‌های فرد کمک می‌کند.
جراحی پروتز سینه ماندگاری طولانی (10 ساله) دارد و مواد مورد استفاده در آن کاملا با ساختار بدن سازگار است؛ به همین دلیل امکان ایجاد حساسیت بعد از جراحی وجود ندارد. 

تفاوت‌های لیفت و پروتز سینه

هدف از لیفت سینه، بالا کشیدن سینه‌ها و رفع افتادگی آن‌هاست؛ اما هدف اصلی از پروتز سینه حجم دهی به سینه‌ها، رفع عیوب ظاهری و عدم تقارن در آن‌هاست. البته پروتز سینه برای رفع افتادگی‌های خفیف نیز مفید است؛ اما برای افتادگی‌های شدید، بهتر است از جراحی ماستوپکسی استفاده شود. همچنین توجه داشته باشید که پروتز بزرگ‌تر نمی‌تواند افتادگی سینه‌ها را برطرف کند. افتادگی بیشتر سینه‌ها نیازمند ایجاد برش‌های بزرگ‌تر در سینه است. درحالی‌که برش‌های پروتز سینه به اندازه پروتز مورد استفاده بستگی دارد.
نتایج پروتز سینه کاملا طبیعی است و افراد مختلف با استفاده از آن سینه‌هایی خوش‌فرم و جذاب خواهند داشت.

مدت زمان عمل پروتز سينه

پروتز سینه چگونه انجام می‌شود؟

پروتز سینه نسبت به دیگر اعمال جراحی زیبایی، عملی کم تهاجمی و ایمن است. مدت‌زمان این عمل حدود دو ساعت است و دوره نقاهت بعد از آن نیز از یک تا دو هفته متغیر است. معمولا قبل از انجام عمل جراحی پزشک و بیمار چند جلسه مشاوره خواهند داشت تا پزشک از شرایط فرد متقاضی، وضعیت سلامت بیمار و انتظارات او مطلع شود. در نهایت پزشک با توجه به تجربه خود، اندازه فعلی سینه، فرم بدن بیمار، پهنای آن و بافت سینه نوع پروتز، حجم و فرم آن را تعیین می‌کند.

لیفت و پروتز سینه به طور همزمان؟!

لیفت سینه یا ماستوپکسی نوعی از جراحی زیبایی سینه است. در این روش ابتدا پوست‌های اضافه اطراف پستان برداشته‌ شده و سینه‌ها کمی به سمت بالا کشیده می‌شوند که باعث لیفت سینه‌ها شده و آن‌ها را سفت و گرد می‌کند. درصورتی‌که در اثر کشیده شدن سینه‌ها هاله سینه بزرگ‌تر شود، در طول جراحی آن را کوچک کرده و محل نوک سینه را نیز تنظیم می‌کنند. بعد از لیفت سینه و رفع افتادگی، پروتز سینه در محل مناسب قرار می‌گیرد تا به سینه‌ها حجم دهد و آن‌ها را خوش‌فرم‌تر کند. توجه کنید که انجام این عمل برای همه بانوان لازم نیست و تنها کسانی که علاوه بر فرم سینه‌ها از افتادگی آن‌ها نیز ناراضی هستند، می‌توانند از این عمل استفاده کنند.

انواع برش در جراحی پروتز سینه

انواع برش در جراحی پروتز سینه

برش‌ها در سه محل مختلف زیر بغل، بافت قهوه‌ای رنگ نوک پستان یا زیر سینه ایجاد می شوند. این برش‌ها چندان عمیق نیستند و معمولا در محلی ایجاد می‌شوند که قابل دیدن نیست.
رایج‌ترین نوع برش در جراحی سینه، برش زیر سینه است. طول این برش معمولا ۴ تا ۵ سانتیمتر است و به دلیل محل این برش‌ها معمولا بعد از جراحی مشخص نیستند و ظاهر سینه را نیز تغییر نمی‌دهند.
پزشکان به‌ ندرت برش زیر بغل را به کسی پیشنهاد می‌دهند. در این نوع برش دسترسی به سینه‌ها کمی دشوارتر است و جراح دید کافی برای قرار دادن پروتز را ندارد. برش هاله سینه نیز کاری کاملا تخصصی است. چرا که این نوع برش کاملا در معرض دید قرار دارد و پزشک باید بتواند آن را به‌ خوبی بپوشاند. به همین دلیل تنها پزشکان ماهر برای افراد خاص از این نوع برش استفاده می‌کنند. در بعضی موارد خاص ممکن است برش‌ها در اطراف ناف نیز ایجاد شوند.
پزشک جراح پروتز را از محل برش‌ها وارد بدن می‌کند و آن را در محل مناسب قرار می دهد. بافت‌های اطراف پروتز آن را نگه می‌دارند و از جابجایی آن جلوگیری می‌کنند. پس از قرارگیری پروتز در محل مناسب، برش‌ها بخیه زده می‌شوند.

معمولا جراح با توجه به مواردی نظیر سن، نوع پوست، امکان بارداری در آینده و شغل بیمار اندازه و نوع پروتز و محل قرارگیری آن را تعیین می‌کند. البته انجام این جراحی برای خانم‌های زیر ۲۲ سال یا ۱۸ سال ممنوع است.

انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه از نظر حجم و شکل ظاهری

از نظر حجم و برجستگی، پروتزها در سه دسته با برجستگی کم، زیاد و خیلی زیاد قرار می‌گیرند. از نظر شکل ظاهری نیز پروتزها به شکل گرد یا اشکی وجود دارند. پروتز گرد مخصوص افرادی است که برجستگی بیشتر را دوست دارند. 

پروتزهای اشکی حالتی شبیه به قطره اشک دارند و فرمی طبیعی‌تر به سینه می‌بخشند. پروتزهای اشکی برای خانم‌هایی مناسب است که سینه‌های بسیار کوچکی دارند یا بافت نرم سینه آن‌ها بسیار کم است. همچنین با استفاده از این پروتزها می‌توان به سینه‌های نرم و بدون شکل فرم بخشید و عدم تقارن یا نقص ظاهری سینه‌ها را برطرف کرد.

پزشک با توجه به انتظارات و بررسی آناتومی بدن بیمار، اندازه مناسب پروتز را برای هر شخص انتخاب می‌کند.

انواع پروتز از نظر جنس

  • آب نمکی یا سالین
  • پروتز سینه سیلیکونی

مقایسه پروتز سیلیکونی و سالین

هردوی این ایمپلنت ها پوسته خارجی سیلیکونی دارند و تفاوت آن ها در مواد داخلی می باشد.

  • پروتزهای سیلیکونی با ژل و پروتزهای سالین با محلول آب نمک پر شده اند.
  • پروتزهای سالین بعد از قرار گرفتن در سینه با آب نمک استریل یا سالین پر می‌شوند. با توجه به اینکه این پروتزها از قبل پر نشده‌اند، قرار دادن آن‌ها در بدن راحت‌تر است و نیاز به برش‌های کوچک‌تری دارد.
  • ایمپلنت های سیلیکونی آماده هستند و ژل داخل آن ها یک مایع غلیظ و چسبناک مانند چربی بدن انسان است.
  • اگر پروتز سالین دچار پارگی شود مایع آن توسط بدن جذب شده و مشکلی ایجاد نمی کند اما باید پوسته بیرونی آن درآورده شود. پارگی پروتز سیلیکونی بسیار دیر مشخص می شود و با درد همراه است.
  • معمولا هزینه کاشت ایمپلنت سینه با پروتز سالین کمتر است و اندازه آن‌ها نسبت به پروتزهای سیلیکونی کوچک‌تر است. به همین دلیل ممکن است برای افراد لاغر که حجم سینه خیلی کمی دارند، مناسب نباشد. این پروتزها ممکن است به‌خودی‌خود خالی شوند یا چین بخورند و یا اثراتی منفی بر روی بافت اطراف خود بگذارند.
  • بافت پروتزهای سیلیکونی به بافت سینه شبیه‌تر است و فرمی طبیعی‌تر به سینه می‌بخشد. این پروتزها امکان چین‌خوردگی کمتری دارند و معمولا به‌صورت خود به خود خالی نمی‌شوند؛ اما امکان پارگی آن‌ها بیشتر است.
  • برای قرار دادن پروتزهای سیلیکونی در سینه برش بزرگ‌تری لازم است و هزینه انجام آن نیز بیشتر از دیگر انواع پروتز است.

عوارض پروتز سينه نی نی سایت

عوارض احتمالی پروتز سینه

معمولا تورم سینه‌ها، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع، احساس درد، حساسیت سینه‌ها، خارش و التهاب ظاهری از عوارض رایج جراحی پروتز سینه است که به دلیل بیهوشی و جراحی ایجاد می شود و معمولا در طول دوران نقاهت برطرف می‌شوند. در بعضی افراد ممکن است نوک سینه‌ها یا همه سینه حس خود را از دست بدهد. این موضوع کاملا طبیعی است که به مرور زمان به‌طور کامل برمی‌گردد. 

در مواردی که پروتز سینه توسط پزشک بی‌تجربه و ناآگاه انجام شود، ممکن است بعضی عوارض شدیدتر ظاهر شوند. در صورت مشاهده این عوارض حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • عفونت محل برش
  • نشت از محل جراحی
  • ظاهر نامتقارن سینه‌ها
  • دردهای طولانی و آزاردهنده
  • حرکت پروتز به بخش‌های مختلف
  • شکل غیرطبیعی برش و بخیه‌های جراحی
  • سفت شدن سینه‌ها و تورم ادامه‌دار و پیش‌رونده

مراقبتهای قبل و بعد از پروتز سینه

  • حداقل ده روز قبل از عمل مصرف داروهای رقیق‌کننده خون، مکمل‌های گیاهی، داروهای مسکن و ضدالتهاب را متوقف کنید.
  • مطابق دستورات پزشک همه آزمایش‌های ماموگرافی و چکاب را انجام دهید تا از سلامت سینه‌ها به‌ طور کامل مطمئن شوید.
  • درصورتی‌که داروی خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما با پزشک در میان بگذارید.
  • اگر در دوران شیردهی به سر می‌برید، باید تا پایان آن منتظر بمانید. از زمان اتمام دوره شیردهی نیز باید بین ۴ تا ۸ هفته گذشته باشد. بعد از این زمان فرم و اندازه واقعی سینه‌ها مشخص می‌شود و پزشک می‌تواند تصمیم درستی بگیرد.
  • تا دو هفته بعد از عمل از خوابیدن بر روی سینه‌ها خودداری کرده و ترجیحا طاق‌باز بخوابید.
  • بخیه‌های محل برش ظرف ۱۰ تا ۱۴ روز جذب می‌شوند؛ بنابراین از دست‌کاری جای بخیه‌ها و زخم جراحی خودداری کنید. بعد از یک هفته می‌توانید به کارهای معمولی و روزمره خود بپردازید.
  • حداقل تا ۱ یا ۱.۵ ماه بعد از عمل فعالیت‌های سنگین ورزشی، دویدن یا بلند کردن اجسام با وزن بالا ممنوع است. بعد از دو هفته با مشورت پزشک می‌توانید فعالیت‌های ورزشی سبک را شروع کنید.
  • درصورتی‌که پزشک برای شما استفاده از سوتین ماموپلاستی (سوتین طبی) را تجویز کرده است، در همه ساعات روز به مدت ۶ تا ۱۲ هفته بعد از عمل از آن استفاده کنید.
  • ترجیحا وزن خود را ثابت نگه دارید و ورزش منظم را در برنامه خود قرار دهید.
  • برای از بین بردن تورم و کبودی محل‌های برش، از کمپرس سرد استفاده کنید.

هزینه بزرگ کردن سینه

هزینه انجام پروتز سینه چقدر است؟

پروتز سینه یکی از اعمال زیبایی است و بیمه آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. بنابراین تمام هزینه‌های آن توسط خود شخص پرداخت می شود. هزینه پروتز سینه به عواملی از جمله نوع پروتز مورد استفاده، محل کلینیک و میزان تخصص و مهارت پزشک بستگی دارد. البته هزینه‌های جلسات مشاوره، آزمایش‌های قبل از عمل، هزینه معاینات بعد از عمل و معاینات دوره‌ای نیز اضافه می شود.

آیا امکان پروتز سینه بدون نیاز به عمل جراحی وجود دارد؟

بله. اگر قصد انجام عمل جراحی را ندارید یا هنوز درباره استفاده از پروتز سینه مطمئن نیستید، می‌توانید از پروتز سینه خارجی که قرار دادن آن ها نیازی به جراحی یا حتی مراجعه به پزشک ندارد، استفاده کنید. شما می‌توانید این پروتزها را خریداری کنید و آن‌ها را در زیر لباس خود قرار دهید. این روش یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای جبران حجم ازدست‌رفته سینه است؛ اما ممکن است باعث ایجاد تعریق، حساسیت یا خارش در شما شود. همچنین احتمال دارد که پروتز سینه جدا شود و سینه‌های شما حالتی نامتقارن پیدا کند.

آیا پروتز سینه باعث سرطان پستان یا تاخیر در تشخیص آن می‌شود؟

از نظر علمی هنوز دلیل قطعی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در صورت استفاده از پروتز سینه یافت نشده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که پروتز سینه یکی از دلایل ایجاد سرطان سینه در خانم‌ها است؛ اما نگرانی دیگری که در این خصوص وجود دارد، ایجاد اختلال در روند تشخیص سرطان سینه و به تاخیر افتادن روند درمانی است.

مواد داخل پروتزهای سیلیکونی و سالین ممکن است مانع عبور امواج ماموگرافی شوند و به همین دلیل ممکن است امکان مشاهده و معاینه بافت پستان را از بین ببرند. در حال حاضر با پیشرفت دستگاه‌ها و روش‌های انجام ماموگرافی، احتمال این موضوع نیز بسیار پایین است. 

نکته: پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که سابقه سرطان سینه در خانواده خود دارند، ترجیحا از انجام پروتز سینه خودداری کنند.

پروتز سينه و بارداري نی نی سایت

پروتز سينه و بارداري نی نی سایت

انجام پروتز سینه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. در واقع در این دوران بافت اصلی سینه تغییر می‌کند و همین موضوع ممکن است باعث تغییر محل پروتز و تغییر شکل سینه‌ها شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که اگر قصد بارداری در آینده را دارید، دست نگه دارید و ترجیحا جراحی پروتز سینه را به بعد از دوران بارداری و شیردهی موکول کنید؛ چرا که در این دوران سینه‌ها تغییر شکل داده و کمی افتاده می‌شوند.

مقاله دوران بارداری و شیردهی بعد از پروتز سینه برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود.

بعد از چه مدتی پروتز سینه باید تعویض شود؟

تنها در صورت پارگی، خالی شدن پروتز یا ایجاد هر اشکال دیگری در آن نیاز به تعویض پروتز است. معمولا احتمال پارگی یا تغییر شکل پروتز بعد از ده سال بسیار زیاد است؛ اما بعضی از آن‌ها تا ۲۰ سال نیز دوام می‌آورند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که به‌ صورت مرتب پروتز سینه را بررسی کنید تا در صورت نیاز به تعویض هرچه سریع‌تر این کار انجام شود. توجه داشته باشید که پارگی پروتز سینه چندان خطرناک نیست، چرا که مواد مورد استفاده در آن با بدن سازگار هستند و اگر تحت شرایط استثنایی پارگی یا تخلیه پروتز رخ دهد، مواد جذب بدن شده و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

آیا بعد از جراحی سینه می‌توان سفر هوایی انجام داد؟

جراحی پروتز سینه با سفر هوایی هیچ تداخلی ندارد. در واقع کاهش فشار ناشی از سفرهای هوایی بر روی پروتز سینه تاثیری نمی‌گذارد. نکته مهم اینجاست که انجام سفر هوایی تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی پروتز سینه ممنوع است. در واقع بهتر است سفر هوایی را تا طی شدن دوران نقاهت و از بین رفتن عوارض جراحی به تعویق بیندازید.

پروتز دائمي سينه نی نی سایت

آیا پروتز سینه دائمی است؟

پروتز سینه دائمی نیست و نتایج آن تا پایان عمر باقی نمی‌ماند. عوامل مختلفی بر مدت‌ زمان ماندگاری پروتز سینه تاثیرگذار است. درصورتی‌که پروتز در اثر ضربه یا به‌صورت خودبه‌خودی پاره نشود، بخش خارجی پروتز کم‌کم فرسوده می‌شود و از بین می‌رود. معمولا احتمال فرسوده شدن و از بین رفتن پروتز در افرادی که تحرک بیشتری دارند بالاتر است. به همین دلیل بعد از انجام پروتز سینه باید به‌ صورت دوره ای توسط پزشک معاینه شوید تا در صورت بروز هر مشکلی اقدامات لازم انجام شود.

دلایل ایجاد انقباض کپسولی

 توجه داشته باشید که در بعضی موارد ممکن است نیاز به انجام عمل پروتز سینه برای بار دوم وجود داشته باشد. اصلی‌ترین دلیل این مورد انقباض کپسول دور پروتز به دلیل واکنش طبیعی بدن است. معمولا این مشکل در افرادی که از پروتزهای بسیار بزرگ استفاده می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. در واقع در چنین مواردی، بدن نسبت به جسم خارجی وارد شده واکنش نشان می‌دهد و این واکنش باعث سفت و ضخیم شدن لایه اطراف پروتز خواهد شد.

چگونه بهترین پزشک پروتز سینه را پیدا کنیم؟

دکتر امیرپاشا ابراهیمی با استفاده از به‌روزترین روش‌ها پروتز سینه را برای مراجعان انجام می دهند. کلیه اعمال زیبایی و درمانی سینه از جمله ژنیکوماستی، درمان سرطان سینه، ماموپلاستی و لیفت سینه توسط این جراح متخصص، باتجربه و دارای دانش و مهارت کافی انجام می شود.

شما می‌توانید از طریق مشاهده نمونه کارهای دکتر امیرپاشا ابراهیمی از میزان اعتبار، تخصص و تجربه ایشان مطلع شوید. 

آیا عمل پروتز سینه خطرناک است؟

پس از سال ها تحقیق و بررسی مشخص شد که عمل زیبایی پروتز سینه ایمن است و در صورت انتخاب درست نوع پروتز و پزشک جراح ماهر می توان با خاطری آسوده به سایز و اندام ایده آل رسید.

معرفی بهترین جراح فوق تخصص سینه

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، دوره پزشکی عمومی و تخصصی خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند. همچنین بخشی از دوره تخصص خود را در کشور آلمان، گذرانده اند و دارای بورد تخصصی جراحی عمومی هستند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک
 فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.
برای دریافت مشاوره رایگان و پاسخ سوالات خود از طریق لینک زیر اقدام نمائید.

اطلاعات مطب جهت مشاوره رایگان

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا