پروتز سینه و سرطان

پروتز سينه و سرطان | آیا پروتز سینه می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان سینه شود؟

پروتز پستان و سرطان

سینه های زیبا و جذاب می تواند بر زیبایی اندام تاثیر بسزایی بگذارد. با استفاده از جراحی پروتز سینه می‌توان سینه‌ها را بزرگ‌تر کرد و به آن‌ها فرم داد. انواع دیگری از جراحی‌های سینه برای رفع عیوب ظاهری و قرینه کردن سینه‌ها، برطرف کردن افتادگی و حتی کوچک کردن سینه‌های بزرگ انجام می‌شوند که در کل ماموپلاستی نام دارند.
پروتز سینه یک بافت مصنوعی است که برای اصلاح فرم و شکل سینه‌ها یا حجم دهی به آن‌ها استفاده می‌شود و به زیباتر شدن سینه‌های فرد کمک می‌کند.
بسیاری از افرادی که پروتز سینه دارند، برایشان سوالاتی مطرح است که آیا پروتز سینه می‌تواند منجر به سرطان شود؟ افرادی که پروتز سینه دارند، می‌توانند ماموگرافی انجام دهند؟ اگر پروتز در بدن پاره شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و…
در ادامه مطلب به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

هدف از جراحی پروتز سینه چیست؟

هدف از جراحی پروتز سینه افزایش حجم و بزرگ کردن سینه هاست، ولي سايز پروتز سینه بايد به گونه اي انتخاب گردد كه زيبايي سينه در طول زمان حتي الامكان طولاني تر حفظ شود. بنابراين تاكيد بر سايز مناسب “ بجاي هر چه بزرگتر “ بسيار بجاست.
پروتز سینه طرفداران زیادی دارد اما برای همه افراد مناسب نیست و حتما باید قبل از عمل با متخصصین این حوزه مشاوره داشته باشید. پروتز سینه برای افرادی که سینه های بزرگی دارند نه تنها مناسب نیست، بلکه عارضه ساز نیز می باشد.
خیلی از افراد این تصور را دارند که با پروتز می توان هر سینه ای را سفت کرد!!
درسته که بافت پروتز نسبت به بافت سینه سفت تر است اما طبق نظر متخصصین این حوزه برای سینه هایی که بزرگ و افتاده هستند کاربرد ندارد و در صورت استفاده از پروتز باعث افتادگی بیشتر و شل شدن سینه ها می شود، زیرا وزن پروتز هم به بافت سینه اضافه شده و آن را سنگین تر می کند.

افراد مناسب برای جراحی پروتز سینه چه کسانی هستند؟

  • خانم هایی که سینه های کوچکی دارند و می خواهند سینه بزرگتری داشته باشند.
  • خانم ها با سینه های کوچک که می خواهند عدم تقارن و اختلاف سایز و اختلاف شکل دو سینه را اصلاح نمایند.
  • خانم هایی که بر اثر شیردهی و یا لاغر شدن سینه های آنها کوچک و شل است.

مدت زمان عمل پروتز سينه

انواع پروتز سینه

پروتز سینه از نظر شکل ظاهری به شکل گرد یا اشکی وجود دارد. پروتز گرد مخصوص افرادی است که برجستگی بیشتر و یکدست‌تر را دوست دارند. استفاده از پروتزهای گرد به شما امکان جراحی‌های اصلاحی را می‌دهند. در واقع اگر پروتز بچرخد، پاره شود یا تغییر شکل دهد، می‌توان با یک جراحی ساده مشکلات آن را برطرف کرد.

پروتزهای اشکی حالتی شبیه به قطره اشک دارند و فرمی طبیعی‌تر به سینه می‌بخشند. پروتزهای اشکی برای خانم‌هایی مناسب است که سینه‌های بسیار کوچکی دارند یا بافت نرم سینه آن‌ها بسیار کم است. همچنین با استفاده از این پروتزها می‌توان به سینه‌های نرم و بدون شکل فرم بخشید و عدم تقارن یا نقص ظاهری سینه‌ها را برطرف کرد.

تفاوت پروتز سینه سیلیکونی و آب نمکی

پروتزها شامل پوشش و محتوا هستند که پوشش آن از جنس سیلیکون است و محتوای پروتزها (آنچه در پروتزها وجود دارد) دو چیز است: سرم فیزیولوژیک آب نمک و دیگری سیلیکون.

پروتز سینه سیلیکونی حالتی ژل مانند دارد. بافت پروتزهای سیلیکونی به بافت سینه شبیه‌تر است و فرمی طبیعی‌تر به سینه می‌بخشد. این پروتزها امکان چین‌خوردگی کمتری دارند و معمولا به‌صورت خود به خودی خالی نمی‌شوند؛ اما امکان پارگی آن‌ها بیشتر است. برای قرار دادن این پروتزها در سینه برش بزرگ‌تری لازم است و هزینه انجام آن نیز بیشتر از دیگر انواع پروتز است.

پروتز سینه آب نمکی بعد از قرار گرفتن در سینه با استفاده از آب نمک استریل یا سالین پر می‌شود. با توجه به اینکه این پروتزها از قبل پر نشده‌اند، قرار دادن آن‌ها در بدن راحت‌تر است و برش کوچک‌تری نیاز دارد. دیواره این پروتزها معمولا از جنس سیلیکون است و ماده پرکننده این پروتزها با بدن سازگار است، در صورت پارگی به‌طور کامل جذب بدن می‌شود و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

معمولا هزینه انجام پروتز سینه با پروتز سالین کمتر است ؛ اما این پروتزها ممکن است به‌خودی‌خود خالی شوند یا چین بخورند. همچنین این پروتزها ممکن است اثراتی منفی بر روی بافت اطراف خود بگذارند.

پزشک برای تعیین اینکه کدام اندازه پروتز برای شما مناسب است، معایناتی را بر روی هر شخص انجام می‌دهد. او با بررسی آناتومی بدن فرد، اندازه مناسب پروتز را برای هر شخص انتخاب می‌کند. بهتر است عکس‌هایی از اندازه دلخواه سینه‌های خود تهیه کنید تا پزشک بتواند بر اساس انتظارات شما و نتایج واقعی عمل بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند.

مزایای پروتز سیلیکونی چیست؟

از امتیازات سیلیکون آن است که قوام آن شبیه بافت طبیعی بدن است و شکل پذیری بهتری دارد و همچنین از زیر بافت پستان مشخص نخواهد بود، بدین صورت زمانی که چین و چروک ایجاد شود، چین و چروک دیده نخواهد شد.
در حالی که سرم فیزیولوژیک و آب نمک، کمی مصنوعی به نظر می رسد به صورتی که قوام و چین چروکی که ایجاد می کند، بیشتر دیده می شود.

پروتز سینه چگونه انجام می‌شود؟

پروتز سینه نسبت به دیگر اعمال جراحی زیبایی، عملی کم تهاجمی و ایمن است. مدت‌زمان این عمل حدود دو ساعت است و دوره نقاهت بعد از آن نیز مانند دیگر عمل‌های جراحی از یک تا دو هفته متغیر است. معمولا قبل از انجام عمل جراحی پزشک و بیمار جلسه مشاوره خواهند داشت تا پزشک از شرایط فرد متقاضی، وضعیت سلامت بیمار و انتظارات او مطلع شود. در نهایت پزشک با توجه به تجربه خود، اندازه فعلی سینه و فرم آن، سن بیمار، نوع پوست، فرم بدن بیمار، بافت سینه و پهنای آن، نوع پروتز و محل قرارگیری آن را تعیین می‌کند.
البته با توجه به نوع پروتز مورد استفاده، انجام این جراحی برای خانم‌های زیر ۲۲ سال یا ۱۸ سال ممنوع است.

انواع برش در پروتز سینه

انواع برش در جراحی پروتز پستان

در جراحی پروتز سینه، بسته به اینکه نوع پروتز چیست و به چه منظوری از پروتز سینه استفاده می‌شود، برش‌ها در سه محل مختلف، زیر بغل، بافت قهوه‌ای رنگ نوک پستان یا زیر سینه ایجاد می شوند. این برش‌ها چندان عمیق نیستند و معمولا در محلی ایجاد می‌شوند که قابل دیدن نیست.
رایج‌ترین نوع برش در جراحی سینه، برش زیر سینه است. طول این برش معمولا ۴ تا ۵ سانتیمتر است. این نوع برش‌ معمولا بعد از جراحی مشخص نیست و ظاهر سینه را نیز تغییر نمی‌دهد.
پزشکان به‌ندرت برش زیر بغل را به کسی پیشنهاد می‌دهند. چراکه در این نوع برش دسترسی به سینه‌ها کمی دشوارتر است و جراح دید کافی برای قرار دادن پروتز را ندارد. برش هاله سینه نیز کاری کاملا تخصصی است. چراکه این نوع برش کاملا در معرض دید قرار دارد و پزشک باید بتواند آن را به‌خوبی بپوشاند. به همین دلیل تنها پزشکان ماهر برای افراد خاص از این نوع برش استفاده می‌کنند.
پزشک جراح پروتز را از محل برش‌ها وارد بدن می‌کند و آن را در محل مناسب قرار می دهد. بافت‌های اطراف پروتز آن را نگه می‌دارند و از جابجایی آن جلوگیری می‌کنند. پس از قرارگیری پروتز در محل مناسب، برش‌ها بخیه می‌شوند. در بعضی موارد خاص ممکن است برش‌ها در اطراف ناف نیز ایجاد شوند.

پاره شدن پروتز سینه

پروتز آب نمک اگر به هر دلیلی پاره شود، بلافاصله سرم فیزیولوژیک جذب بدن می‌شود و فقط کافی است پروتز تعویض شود. اما اگر پروتز سیلیکون پاره شود، ممکن است سیلیکون وارد غدد لنفاوی بدن شوده و آزار دهنده باشد.
بنابراین هر کدام از این ها، معایب و مزایایی دارند. آنچه که در بازسازی پستان و زیبایی پستان به عنوان پروتز استفاده می شود، اغلب پروتزهای سیلیکون هستند.

انواع پوشش پروتز سینه

پوشش پروتزها، ممکن است صاف باشد و هیچ موجی نداشته باشد و ممکن است دارای موج و یا برجستگی و فرو رفتگی باشد.
همین برجستگی و فرورفتگی باعث می‌شود که پروتز کاملا به بدن بچسبد و جابه‌جایی یا چرخش نداشته باشد و کپسولی که به طور طبیعی به دور پروتز ایجاد می‌شود، بدون عارضه باشد.

آیا پروتز در تشخیص سرطان پستان مشکل ایجاد می کند؟

پروتز سینه در زیر عضله و یا بافت پستان قرار می گیرد. بنابراین بافت پستان روی پروتز است و اصلا در تشخیص سرطان پستان مشکلی ایجاد نمی کند و به راحتی می‌توان توده را تشخیص داد. همچنین می‌توان با وجود پروتز پستان، ماموگرافی انجام داد و هیچ فشاری به پروتز نخواهد آمد، اما لازم است فردی که اینکار را انجام می‌دهد، مهارت کافی را داشته باشد.

پروتز سینه

آیا پروتز سینه باعث سرطان پستان می شود؟

یکی از شایع‌ترین ترس‌ها و نگرانی‌های افرادی که به دنبال پروتز سینه هستند، نگرانی از احتمال ایجاد سرطان است. تا به حال گزارشی مبنی بر اینکه پروتز باعث ایجاد سرطان سینه شده است، وجود ندارد. اما آمار کمی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که پروتز سینه آنها دارای فرورفتگی و برجستگی است، دچار سرطان لنفوم شده اند. اما این نوع از سرطان زود تشخیص داده می شود زیرا از اولین علائم آن تجمع مایع دور پروتز پستان است، بنابراین زمانی که شکل و اندازه پروتز تغییر کرده باشد، ممکن است علائمی از سرطان باشد.

نحوه تشخیص سرطان با پروتز

راه تشخیص آن به این صورت است که مایع جمع شده دور پروتز را مورد آزمایش قرار می دهند، اگر در مراحل اولیه سرطان تشخیص داده شود، تنها راه درمان خارج کردن پروتز است، به صورتی که پروتز را خارج کرده و سپس کپسولی که دور آن تشکیل شده را بر می‌دارند، در اکثر مواقع با انجام این کار درمان انجام می‌شود و بیمار نیازی به شیمی درمانی پیدا نمی کند، مگر آنکه سرطان در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود.

آیا تشخیص سرطان با وجود پروتز پستان امکان پذیر است؟

وجود پروتز هیچ منعی برای تشخیص سرطان ندارد. انجام دادن ماموگرافی، معاینه و هرگونه روش تشخیصی ضروری برای تشخیص سرطان با وجود پروتز به راحتی امکان پذیر است.

انواع پروتز سینه

 

آیا لازم است پس از گذشت یک مدت پروتز سینه تعویض گردد؟

واقعیت این است که هیچ زمان دقیقی برای تعویض پروتز وجود ندارد. به صورت یک قانون کلی و کتابی پروتز بعد از 10 سال نیاز به تعویض دارد ولی بعد از گذشت 10 سال یک اورژانس پزشکی نیست و ممکن است سالها بعد هم برای زیباجو به همان صورت اولیه حفظ شود. فناوری هایی که در برندهای مختلف طی سال ها به کار رفته است، سبب بیشتر شدن مدت استفاده از پروتزها شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله انقباض کپسولی در پروتز سینه چیست؟ را مطالعه کنید.

بهترین سایز پروتز سینه

نحوه انتخاب بهترین سایز پروتز پستان

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های کامپیوتری ۳ بعدی وجود دارد که به صورت پیشرفته یک تصویر پیش نمایش از فرد بعد از جراحی پروتز سینه ایجاد می‌کند. با استفاده از این تکنولوژی، هر فرد می‌تواند انواع سایز پروتز سینه را روی سینه خود مشاهده کند و در آخر پس از مشاوره با پزشک متخصص، تصویری که به خواسته‌ی او نزدیک‌تر است را انتخاب کند.

اما مشاهدات حاکی از آن است که هنوز استفاده از روش قدیمی نتیجه‌ی بهتری را شامل می‌شود. در این روش، فرد با مراجعه به پزشک سیلیکون‌هایی که قرار است در عمل جراحی استفاده شود را روی سینه‌اش قرار می‌دهد و سپس شکل سینه‌ی خود پس از انجام عمل جراحی را تجسم می‌کند و این گونه می‌تواند در ارتباط با انواع سایز پروتز سینه‌ی خود بهتر تصمیم بگیرد.

کدام برند پروتز سینه بهتر است؟

تکنولوژی ساخت تمامی پروتزها از یک سری استانداردها پیروی می کند، با این حال از لحاظ برند، پروتزهای ساخت آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس تفاوت های جزئی با هم دارند، اما هیچ کدام از لحاظ جنس، کیفیت و ماندگاری بر دیگری ارجحیت ندارند و تفاوت قیمتها براساس قدمت، تبلیغات، به نام و شناخته تر بودن آن برند می باشد.
فرد متقاضی برای انتخاب سایز پروتز سینه یک لباس تنگ می‌پوشد و سپس سایزهای مختلف پروتز سینه را در زیر لباس خود امتحان می‌کند. همچنین پزشک متخصص شما را راهنمایی می کند تا علاوه بر جنبه‌ی زیبایی، تناسب نیز رعایت شود.

پروتز سينه بعد از سرطان نی نی سایت

پروتز سينه بعد از سرطان نی نی سایت

جراحی بازسازی سینه پس از درمان سرطان انجام مي شود تا بار ديگر زيبايي ظاهري به خانم هايي كه از اين بيماري رنج مي برند، باز گردد.

در بازسازی سینه با پروتز از ایمپلنت‌های سیلیکون یا سالین استفاده می‌شود که جراح آن را در زیر پوست یا عضله، در محل بافت قبلی پستان قرار می‌دهد. استفاده از روش ایمپلنت بعد از جراحی سرطان سینه معمولاً برای بسیاری از افراد شامل ۲ مرحله است.

  • استفاده از پروتز به تنهايي پس از بزرگ كردن پوست و عضله زير آن با دستگاه Tissue Expander

در مرحله اول پزشک یک منبسط کننده عضلات را در بخش باقی مانده سینه قرار می‌دهد. سپس، بعد از یک مدت مشخص جراح به صورت هفتگی میزان مشخصی نمک استریل را به داخل پوست و در واقع منبسط کننده تزریق می‌کند تا زمانی که سایز سینه‌ها یکسان شده و فرد رضایت داشته باشد.

بعد از این مرحله، با توجه به فضای کافی که برای قرار دادن ایمپلنت ایجاد شده است، از همان جای زخم اول، جراح منبسط کننده را از بدن فرد خارج کرده و پروتز سیلیکونی یا سالینی را جایگزین می‌کند. در نتیجه، جای نگرانی در مورد جای زخم جدید وجود نخواهد داشت. به این روش تیشو اکسپندر (Tissue Expander) می گویند.

البته در برخی موارد نیاز به طی کردن مرحله اولیه نبوده و جراح در یک مرحله ایمپلنت دائمی سالین یا سیلیکون را بدون استفاده از منبسط کننده در سینه فرد قرار می‌دهد.

  • جراحی فلپ پوستی یا اتوپلاستی

در این روش، از بافت بدن برای بازسازی سینه استفاده می‌شود. بدیهی است که ساختار سینه بعد از این اقدام بسیار طبیعی خواهد بود و احتمال افتادگی و شل شدن نیز در آن وجود دارد. درحالی‌که استفاده از پروتز سینه می‌تواند ظاهر سینه را کمی غیرطبیعی و سفت جلوه دهد اما هیچ افتادگی در آن وجود ندارد.

برای برداشتن بافت مورد نیاز، جراح معمولاً شکم، ران، باسن و یا پشت پا را انتخاب می‌کند و از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کند. البته استفاده از عضلات جدار شكم كه چربي فراوان رويشان دارند و نقص اندازه سينه را تامين مي كنند بهترین گزینه جراحی است.

  • جراحی فلپ آزاد: در این روش جراح تمام بافت و رگ‌های خونی را که گردش خون را برای قرار دادن پستان فراهم می‌کند، کاملاً از بین می‌برد. برای دوختن این رگ‌ها از روشی به نام میکروسکوپی استفاده می شود.
  • جراحی فلپ اصلی: در این روش بافت‌های باقیمانده به طور کامل برداشته نمی شود و جراح برای بازسازی سینه از همان بافت‌های باقیمانده کمک می‌گیرد.

در برخی موارد بهترین دکتر جراح سینه برای اینکه نتیجه‌ای کاملاً طبیعی از ترمیم و بازسازی پستان کسب کند، از ترکیب این دو روش با هم استفاده می‌کند.

  • تزریق چربی

تزریق چربی اغلب در بیمارانی انجام می شود که بخشی از سینه حفظ شده است و برای قرینه سازی از چربی خود فرد استفاده می شود. همچنین یکی از جراحی‌های ترمیمی که بعد از بازسازی سینه انجام می‌شود، تزریق چربی به سینه است، خصوصاً اگر در حین جراحی، تعدادی حفره و فضای خالی ایجاد شده باشد. تزریق چربی احتمالاً به صورت متوالی و در چندین جلسه انجام می‌شود؛ چرا که چربی تزریق‌شده از بدن خود فرد بوده و ممکن است مقدار اندکی از آن جذب بدن شخص ‌شود.

معرفی بهترین جراح سینه در تهران

پزشک جراح باید دارای بورد تخصصی، تجربه لازم، دانش و مهارت کافی در زمینه جراحی های زیبایی سینه و بدن باشد. علاوه بر موارد فوق الذکر، فاکتورهایی از قبیل ارتباط کلامی، سابقه کار در بیمارستان و پرسنل تحت خدمت جراح نیز از عوامل موثر در انتخاب بهترین جراح سینه برای پروتز سینه محسوب می شوند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، جراحی پروتز سینه را برای بیماران بدون هیچ گونه عوارضی انجام می دهند.
عزیزانی که در خصوص عمل های زیبایی-درمانی سینه سوالاتی دارند می توانند جهت مشاوره رایگان مراجعه نمایند تا راهنمایی های لازم انجام شود. فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا