تشخيص سرطان سينه در منزل نی نی سایت

چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم | صفر تا صد تشخیص سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه

چگونه متوجه سرطان شویم

تشخیص، فرآیند کشف علت یک بیماری است. تشخیص سرطان سینه معمولاً زمانی است که توده ای در سینه خود پیدا کنید یا ماموگرافی غربالگری نشان دهنده وجود مشکلی در پستان تان باشد. پزشک از شما در مورد علائمی که دارید جویا می شود و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد (منبع معتبر).

براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم ؟

پزشک ممکن است بر اساس این اطلاعات شما را به یک متخصص انکولوژی ارجاع دهد یا آزمایشاتی را برای بررسی سرطان سینه یا سایر مشکلات سلامتی تجویز کند.

روند تشخیص سرطان سینه ممکن است طولانی و خسته کننده به نظر برسد. این طبیعی است که نگران باشید، اما سعی کنید به یاد داشته باشید که سایر شرایط سلامتی می توانند علائمی مشابه سرطان سینه ایجاد کنند. از اینرو برای تیم مراقبت های بهداشتی مهم است که قبل از تشخیص سرطان سینه سایر دلایل یک بیماری دیگر را رد کنند.

بیشتر بدانید: علائم سرطان سينه در زنان

روش های تشخيص سرطان پستان که در ادامه شرح می دهیم معمولاً برای رد یا تشخیص سرطان سینه استفاده می ‌شوند. بسیاری از انواع آزمايش سرطان سينه که به طور مشابهی برای تشخیص سرطان استفاده می‌ شوند، برای تعیین مرحله سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین ممکن است پزشک آزمایش ‌های دیگری را برای بررسی سلامت عمومی و کمک به طرح ‌ریزی درمان برای تان تجویز کند.

در ادامه می آموزیم که چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم .

 

سابقه سلامت و معاینه فیزیکی

تشخيص سرطان سينه در منزل نی نی سایت

سابقه سلامتی شما ثبت علائم، عوامل خطر و تمام رویدادهای پزشکی و مشکلاتی است که در گذشته داشته اید. پزشک شما سوالاتی در مورد سابقه تان می پرسد، از جمله:

پزشک شما همچنین ممکن است در مورد سابقه خانوادگی موارد زیر سوال کند:

  • سرطان پستان
  • عوامل خطر سرطان سینه
  • سایر سرطان هایی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند، از جمله سرطان تخمدان یا کولورکتال

معاینه فیزیکی به پزشک اجازه می دهد تا هر گونه نشانه سرطان سینه را کشف کند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است:

  • یک معاینه بالینی پستان برای بررسی سینه ها و زیربغل ها از نظر وجود توده ها، نواحی ضخیم یا سفت و تغییرات در پوست یا نوک سینه ها انجام دهد.
  • شکم را بررسی کند تا متوجه شود آیا کبد بزرگتر از حد طبیعی است یا بزرگ شده است.
  • به ریه ها گوش دهد.

در مورد راه تشخيص سرطان سينه در منزل بیشتر بدانید.

 

ماموگرافی تشخیصی

ماموگرافی تشخیصی یک اشعه ایکس است که در آن از دوزهای کمی از اشعه برای ایجاد تصویری از پستان استفاده می شود و برای پیگیری نتایج غیرطبیعی ماموگرافی غربالگری یا معاینه بالینی پستان استفاده می شود. همچنین می توان از ماموگرافی برای یافتن ناحیه غیرطبیعی در طول بیوپسی استفاده کرد.

در مورد ماموگرافی بیشتر بدانید.

 

سونوگرافی

در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از قسمت‌ های مختلف بدن استفاده می شود. همچنین برای تشخیص اینکه توده سینه، تومور جامد است یا کیست استفاده می شود. پزشکان همچنین ممکن است از سونوگرافی برای هدایت آنها به ناحیه مورد آزمایش در طول بیوپسی استفاده کنند.

زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته ممکن است برای بررسی اینکه آیا سرطان به کبد سرایت کرده است (متاستاز کبد) سونوگرافی انجام دهند.

 

بیوپسی (نمونه برداری)

تشخیص سرطان سینه

بیوپسی یا نمونه برداری تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان سینه است. در طول بیوپسی، پزشک بافت ها یا سلول ها را از بدن خارج می کند تا بتواند آنها را در آزمایشگاه آزمایش کند. گزارش پاتولوژی تایید می کند که آیا سلول های سرطانی در نمونه یافت می شوند یا خیر.

نوع بیوپسی انجام شده به این بستگی دارد که توده قابل لمس باشد، به این معنی که شما می توانید آن را حس کنید، یا غیر قابل لمس باشد، به این معنی که نمی توانید آن را حس کنید. پزشک ممکن است از ماموگرافی یا سونوگرافی برای کمک به یافتن ناحیه مورد آزمایش استفاده کند. بیشتر بیوپسی ها در بیمارستان انجام می شود و پس از پایان نمونه برداری می توانید به خانه بروید. انواع بیوپسی:

  • در آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA) از یک سوزن و سرنگ بسیار نازک برای برداشتن مقدار کمی از بافت از یک توده استفاده می شود. پزشکان از این روش برای تشخیص این که آیا این توده یک کیست است یا تومور جامد استفاده می کنند. آسپیراسیون با سوزن ظریف نمی تواند تعیین کند که سرطان غیر تهاجمی یا تهاجمی است.
  • در بیوپسی هسته ای از یک سوزن توخالی مخصوص برای برداشتن بافت از بدن استفاده می شود. پزشکان از آن برای نمونه برداری از یک ناحیه مشکوک در پستان استفاده می کنند. آنها ممکن است در طول عمل چندین نمونه از ناحیه را بگیرند. گاهی اوقات پزشکان از یک خلاء مخصوص برای برداشتن بافت بیشتر از طریق سوزن توخالی استفاده می کنند. این روش بیوپسی هسته ای با کمک خلاء نامیده می شود.
  • در بیوپسی هسته ای استریوتاکتیک از تصاویر سه بعدی یا استریوتاکتیک برای یافتن محل دقیق تومور یا ناحیه مشکوک در پستان استفاده می شود. پزشکان از این تصاویر برای راهنمایی آنها در طول بیوپسی هسته استفاده می کنند. بیوپسی هسته استریوتاکتیک برای نمونه برداری از توده هایی استفاده می شود که در آزمایش تصویربرداری قابل مشاهده هستند اما در پستان قابل احساس نیستند.
  • در بیوپسی محلی سازی سیمی از ماموگرافی برای قرار دادن یک سیم ظریف در ناحیه مشکوکی در پستان که قابل احساس نیست استفاده می شود. سیم در جای خود رها می شود تا جراح را در طول بیوپسی جراحی به آن ناحیه هدایت کند.
  • در بیوپسی جراحی یا بیوپسی باز، تمام یا بخشی از یک توده یا یک ناحیه مشکوک برداشته می شود. بیوپسی اکسیزیونی کل ناحیه را با حاشیه ای از بافت سالم اطراف آن برداشته می شود. بیوپسی برشی تنها بخشی از ناحیه را برمی دارد.
  • در بیوپسی پانچ از یک ابزار برش توخالی تیز برای برداشتن ناحیه ای از پوست و بافت زیرین استفاده می شود. برای تشخیص سرطان سینه التهابی استفاده می شود، به این معنی که سلول های سرطانی در رگ های لنفاوی پوست وجود دارد.

 

بیوپسی غدد لنفاوی

بیوپسی غدد لنفاوی یک روش جراحی است که غدد لنفاوی را حذف می کند تا بتوان آنها را زیر میکروسکوپ بررسی کرد تا مشخص شود که آیا سرطانی هستند یا خیر.

سلول های سرطانی سینه می توانند از تومور جدا شده و از طریق سیستم لنفاوی حرکت کنند. اولین جایی که ممکن است پخش شوند، غدد لنفاوی زیر بغل است. پزشکان از تعداد غدد لنفاوی دارای سرطان برای تعیین مرحله سرطان سینه استفاده می کنند.

بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (SLNB) برای شناسایی و برداشتن گره نگهبان برای بررسی اینکه آیا حاوی سلول های سرطانی است یا خیر، استفاده می شود. گره نگهبان اولین گره لنفاوی در زنجیره یا خوشه ای از غدد لنفاوی است که مایع لنفاوی را از اطراف تومور دریافت می کند. پزشکان غدد لنفاوی دیگر را تنها در صورتی برمی ‌دارند که غدد نگهبان دارای سرطان باشد. اگر تومور پستان کوچکتر از 5 سانتی متر باشد و غدد لنفاوی زیر بغل در معاینه فیزیکی احساس نشوند، پیشنهاد می شود. در مورد بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان بیشتر بدانید.

تشریح غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) غدد لنفاوی را از زیر بازو خارج می کند. ALND روش استانداردی است که توسط آن پزشکان در اکثر مراکز، غدد لنفاوی را بررسی می کنند.

 

تست وضعیت گیرنده هورمونی

خودآزمايي سرطان سينه نی نی سایت

استروژن و پروژسترون هورمون هایی هستند که می توانند رشد سلول های سرطان سینه را تحریک کنند. آزمایش وضعیت گیرنده هورمونی به دنبال گیرنده های استروژن (ERs) و گیرنده های پروژسترون (PRs) در سلول های سرطان سینه می شود. این اطلاعات به تیم مراقبت های بهداشتی شما کمک می کند تا تصمیم بگیرند که کدام درمان برای شما بهترین نتیجه را دارد.

تست وضعیت HER2

ERBB2 بیشتر به عنوان HER2 (یا HER2/neu) شناخته می شود. HER2 مخفف گیرنده ۲ فاکتور رشد اپیدرمی انسانی است. این ژن تغییر یافته (جهش یافته) است، بنابراین به رشد تومور کمک می کند (به نام انکوژن).

آزمایش وضعیت HER2 برای بررسی اینکه آیا سلول های سرطانی سینه پروتئین HER2 بیشتری نسبت به حالت طبیعی تولید می کنند (به نام بیان بیش از حد) انجام می شود. این اطلاعات به تیم مراقبت های بهداشتی شما کمک می کند تا تصمیم بگیرند که کدام درمان برای شما بهتر عمل می کند.

 

تشخيص سرطان سينه با ازمايش خون شمارش کامل خون (CBC)

در CBC تعداد و کیفیت گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها را اندازه گیری می شود. CBC برای بررسی سلامت عمومی شما انجام می شود. تیم مراقبت ‌های بهداشتی شما همچنین از یک CBC به ‌عنوان پایه ‌ای استفاده می‌ کند که می ‌توانند در برابر شمارش خون‌ های آتی که در طول و بعد از درمان گرفته می‌ شوند، بررسی کنند.

 

آزمایشات شیمیایی خون

آزمایشات شیمیایی خون، مواد شیمیایی خاصی را در خون اندازه گیری می کند. آنها نشان می دهند که برخی از اندام ها چقدر خوب کار می کنند و می توانند به یافتن ناهنجاری ها کمک کنند. آزمایشات شیمیایی خون که برای مرحله بندی سرطان سینه استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • نیتروژن اوره خون (BUN) و کراتینین ممکن است برای بررسی میزان عملکرد کلیه ها اندازه گیری شود. تیم مراقبت های بهداشتی عملکرد کلیه را قبل از انجام شیمی درمانی بررسی می کند و ممکن است آن را در طول یا بعد از درمان دوباره بررسی کند.
  • آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات ترانس آمیناز (AST) ممکن است برای بررسی عملکرد کبد اندازه گیری شوند. سطوح بالاتر از حد طبیعی این آنزیم ها می تواند به معنای گسترش سرطان به کبد باشد.
  • آلکالین فسفاتاز می تواند برای بررسی عملکرد کبد یا وجود سرطان در استخوان استفاده شود. سطوح بالاتر از حد طبیعی این آنزیم می تواند به معنای گسترش سرطان به کبد یا استخوان باشد.

 

آزمایشات نشانگر تومور

تومور مارکرها موادی هستند که در خون، بافت ها یا مایعات خارج شده از بدن یافت می شوند.

تیم مراقبت های بهداشتی نشانگرهای تومور را در زنانی که سرطان سینه پیشرفته یا متاستاتیک دارند، در اولین تشخیص اندازه گیری خواهند کرد. آنها از سطوح نشانگرهای تومور زیر برای بررسی پاسخ به درمان استفاده می کنند:

  • آنتی ژن سرطانی 15-3 (CA15-3)
  • آنتی ژن کارسینومبریونیک (CEA)

 

اشعه ایکس

در اشعه ایکس از دوزهای پایین رادیوتراپی برای ایجاد تصویری از قسمت ‌هایی از بدن روی فیلم استفاده می‌ شود. برای تشخیص سرطان سینه و این که به ریه ها سرایت کرده است یا خیر نیز استفاده می شود.

بهترین متخصص رادیوانکولوژی در تهران

 

اسکن استخوان

تشخيص سرطان سينه با ازمايش خون

در اسکن استخوان از مواد رادیواکتیو جستجوگر استخوان (رادیوداروها) و یک کامپیوتر برای ایجاد تصویری از استخوان ها استفاده می شود. از این روش برای تشخیص اینکه آیا سرطان سینه به استخوان ها گسترش یافته است (متاستاز استخوان) استفاده می شود.

اگر خانمی درد استخوان داشته باشد یا سطح آلکالین فسفاتاز بالاتر از حد طبیعی باشد، اسکن استخوان انجام می شود. پزشکان همچنین ممکن است اسکن استخوان را در صورتی که تومور سینه بزرگتر از 5 سانتی متر باشد یا غدد لنفاوی را زیر بازو احساس کنند (به نام غدد لنفاوی زیر بغل) درخواست کنند. آنها اسکن استخوان را برای زنان مبتلا به سرطان سینه مرحله اول انجام نمی دهند.

 

ام آر آی (MRI)

در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از نیروهای مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از اندام ‌ها، بافت ‌ها، استخوان ‌ها و عروق خونی استفاده می شود. یک کامپیوتر تصاویر را به تصاویر سه بعدی تبدیل می کند.

MRI به طور معمول برای تشخیص سرطان سینه استفاده نمی شود. اگر پزشکان نتوانند سرطان را با آزمایشات دیگر کشف کنند یا اگر نتایج سایر آزمایشات واضح نباشد، ممکن است از MRI ​​برای بررسی بهتر ناهنجاری های موجود در ماموگرافی استفاده کنند.

 

سینتی ماموگرافی

در سینتی ماموگرافی از یک ماده رادیواکتیو (به نام ایزوتوپ رادیواکتیو) و یک دوربین مخصوص برای عکسبرداری از پستان استفاده می شود. ممکن است برای بررسی ناهنجاری های پستان بعد از ماموگرافی استفاده شود، به خصوص اگر جای زخم یا بافت های متراکم در پستان وجود داشته باشد.

 

داکتوگرافی

داکتوگرافی نوع خاصی از اشعه ایکس است که به بررسی مجاری پستان می پردازد و گاهی اوقات برای کشف علت ترشح نوک پستان استفاده می شود. همچنین برای کمک به تشخیص پاپیلوم داخل مجاری، که یک تومور غیر سرطانی است و می ‌تواند باعث ترشح از نوک پستان شود، استفاده می‌ شود.

 

فوق تخصص سرطان سينه در تهران | بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران هستید ، به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

“م . ز”

تندرست باشید.


منابع و ماخذ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا