درجه بندی سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه | استیج، مراحل و گرید سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه، سرطان را بر اساس اینکه چقدر در بدن سرایت کرده و ابتدا در کجا تشخیص داده شده دسته بندی می کند. معمولا به این دسته بندی حوزه، یا گستره سرطان می گویند. اطلاعاتی که از آزمایشات تصویربرداری به دست می آید برای موارد تشخیصی زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. مواردی مانند پیدا کردن اندازه تومور، اینکه چه بخشی از سینه دچار سرطان شده، آیا سرطان نسبت به نقطه آغازین خود به بخش های دیگر هم سرایت کرده است یانه، و اگر آری، به کدام قسمت ها. تیم پزشکی شما براساس تعیین مرحله سرطان، برنامه درمانی متناسب را طرح‌ ریزی می کنند و نتیجه احتمالی را پیش بینی می نمایند.

رایج ترین نظام درجه بندی سرطان، استفاده از سیستم TNM است. در این سیستم برای سرطان سینه پنج مرحله تعیین شده است. از مرحله 0 تا 4. مراحل سرطان سینه 1 تا 4 را معمولا با اعداد رومی نشان می دهند. عموما هرچه عدد مرحله سرطان بالاتر باشد، یعنی اینکه سلول های سرطانی بیشتر شیوع و سرایت پیدا کرده اند. چنانچه در مورد درجه بندی سرطان سوالی دارید بهتر است حتما از پزشک درمانگر خود بپرسید.

گرید سرطان سینه

هنگام توصیف درجه بندی سرطان، پزشکان معمولا آنها را در دسته های زیر تقسیم بندی می کنند:

  • سرطان سینه در حال شکل گیری یعنی وقتی که سلول های سرطانی تنها در مجاری سینه، یعنی جایی که شکل گرفته اند حضور دارند و رشدشان به حدی نرسیده که بخواهند تا بافت های اطراف سرایت کنند. این مرحله 0 است. یعنی سرطان کاملا غیرتهاجمی.
  • مراحل ابتدایی سرطان در این مرحله تومور سرطانی کوچکتر از 5 سانتی متر است و سلول های سرطانی به بیشتر از سه غده لنفاوی نفوذ نکرده اند. این درجه شامل مراحل 1A، B1 و 2A می شود.
  • سرطان سینه پیشرفته در محل در این مراحل تومور به اندازه بیشتر از 5 سانتی متر رسیده است. سلول های سرطانی ممکن است به پوست سینه، عضلات دیواره قفسه سینه و بیشتر از سه غده لنفاوی سرایت کرده باشند. این درجه شامل مراحل 2B، 3A، 3B و 3C می شود. سرطان سینه التهابی هم همچنین در دسته سرطان پیشرفته در محل جای می گیرد.
  • متاستاز سرطان سینه در این درجه سرطان به سایر نقاط بدن هم سرایت کرده. این درجه شامل مرحله چهارم است. مرحله 4 یعنی گروه های زیادی از غدد لنفاوی دور هر سینه درگیر سرطان شده اند. مرحله 4 سرطان سینه معمولا به این بستگی دارد که سلول های سرطانی به کدام غدد لنفاوی نفوذ کرده اند.

در ادامه بیشتر در مورد درجه بندی سرطان سینه، مراحل و گرید ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مراحل سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه
درجه بندي سرطان سينه

همانطور که اشاره کردیم، مرحله سرطان بیانگر میزان پیشرفت سرطان در سینه است.

  • مرحله 0 – یعنی سلول های سرطانی در مجاری سینه و غدد تولید شیر باقی مانده اند و هنوز به نقطه دیگری جز مبدأ خود سرایت نکرده اند.
  • مرحله 1A- یعنی سرطان به بافت های چربی سینه نفوذ کرده. خود تومور در این مرحله بزرگتر از یک دانه بادام‌زمینی نیست. حتی ممکن است هنوز هیچ توموری هم شکل نگرفته باشد.
  • مرحله B1 – یعنی بعضی از سلول های سرطانی، در حقیقت مقدار بسیار کمی از آنها در برخی از غدد لنفاوی پیدا شده اند.
  • مرحله 2A – یعنی تومور داخل سینه هنوز کوچک است، و به سختی قابل تشخیص است. ممکن است هنوز هیچ سلول سرطانی داخل غدد لنفاوی وجود نداشته باشند یا ممکن است به کمتر از سه غده نفوذ کرده باشند.
  • مرحله 2B – یعنی تومور سرطانی سینه بزرگتر شده. آنقدری که ممکن است به بزرگی یک گردو یا لیموترش باشد. ممکن هم هست در غدد لنفاوی وجود داشته باشد یا نداشته باشد.
  • مرحله 3A – یعنی سرطان در بیشتر از نه غده لنفاوی پیدا نشده. غده هایی که زنجیره ای در زیربغل و استخوان ترقوه ایجاد می کنند. یا ممکن است به غده های لنفاوی داخل سینه نفوذ کرده باشند یا آنها را بزرگتر کرده باشند. گاهی اوقات در این مرحله تومور بزرگی داخل سینه مشاهده می شود، و در برخی موارد هم توموری درکار نیست.
  • مرحله 3B – یعنی سرطان تا جایی رشد کرده که به دیواره قفسه سینه یا پوست رسیده است. حتی اگر به غدد لنفاوی نفوذ نکرده باشد.
  • مرحله 3C – یعنی سرطان در بیشتر از 10 غده لنفاوی پیدا شده یا به زیر یا روی استخوان ترقوه سرایت کرده است. همچنین اگر چند غده لنفاوی در بیرون از سینه درگیر سرطان شده باشند، بازهم سرطان در این مرحله دسته بندی می شود.

مراحل متاستاز سرطان سینه

سرطان سینه

مرحله 4 سرطان سینه یعنی سلول های سرطان سینه به بخش های بیرونی سینه و غده های لنفاوی اطراف سرایت کرده اند. رایج ترین نواحی که در این مرحله درگیر سرطان می شوند استخوان ها، ریه ها، کبد و مغز است. به این مرحله متاستاز سرطان سینه می گویند. یعنی وقتی که سلول های سرطانی به بیرون از منطقه رشد خود سرایت کرده اند.

 

تفاوت گرید و استیج در سرطان

درجه بندی سرطان سینه
مرحله بندي سرطان سينه

استیج یا مراحل سرطان که در بالا به تک تک آنها اشاره کردیم، نشان دهنده میزان و حجم گستردگی و پخش سرطان هستند.

درحالیکه علاوه بر پیدا کردن مرحله سرطان، پزشک می خواهد گرید آن را هم بداند. گرید معیاری برای اندازه گیری شکل سلول های سرطانی و بررسی سرعت رشد آنها نسبت به سلول های عادی است. گرید همچنین تعیین می کند که احتمال سرایت سرطان به دیگر بخش های بدن چقدر است. آگاهی داشتن به گرید و استیج سرطان به پزشک در تعیین راه درمان مناسب کمک زیادی می کند.

برای کسب اطلاعات درباره هریک از موارد زیر، روی گزینه مورد نظر کلیک کنید:

مطالعه این مطلب نیز توصیه می شود: شانس درمان سرطان سينه

درمان سرطان سینه

براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم
درمان سرطان سينه در مراحل اوليه

راهکارها و روش های درمانی زیادی برای سرطان سینه وجود دارند که می توانید در این مقاله با آنها آشنا شوید.

اما مهمترین نکته در این باره آن است که بدانید هرچه زودتر برای درمان سرطان سینه اقدام کنید، شانس بهبودی و درمان شما هم بالاتر خواهد بود. درمان کردن سرطان سینه در مراحل ابتدایی آن خیلی راحت تر است و به روش های تهاجمی کمتری نیاز دارد. پس همواره سعی کنید مرتبا سینه خود را چک‌آپ کنید تا در صورت مشاهده هرگونه علائم، پس از تأیید پزشک سریعا روند درمانی را آغاز نمایید.

مطالعه این مطلب نیز توصیه می شود: طول عمر مبتلايان به سرطان سينه

بهترین درمان سرطان سینه

جراحی سرطان پستان
جراحی سرطان سینه

شاید بتوان گفت یکی از بهترین درمان های سرطان سینه، جراحی است. اما آنچه که بسیار حائز اهمیت است این است که پروسه جراحی سینه باید توسط یک جراح زبده صورت پذیرد.

مطالعه این مطلب نیز توصیه می شود: احتمال مرگ در سرطان سينه

در این راستا می توان گفت یکی از بهترین جراحان سینه در تهران جناب آقای دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار ایشان به مقاله زیر رجوع کنید:

پرسش و پاسخ درباره جراحی سینه از بهترین جراح سینه در تهران

بهترین جراح سینه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

چنانچه دچار سرطان سینه هستید و راه درمانی پیشنهادی جراحی بود، حتما در انتخاب پزشک جراح دقت داشته باشید. چون کیفیت، ایمنی و نتیجه نهایی عمل ارتباط مستقیمی با عملکرد جراح دارد. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی، فلوشیپ جراحی پستان یکی از بهترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

تندرست باشید.

منبع

2 دیدگاه دربارهٔ «درجه بندی سرطان سینه | استیج، مراحل و گرید سرطان سینه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا