علت به وجود آمدن کیست سینه

علت به وجود آمدن کیست سینه | همه چیز درباه کیست پستان

علت به وجود آمدن کیست سینه چیست؟

علت به وجود آمدن کیست سینه می تواند مختلف باشد. در این مقاله بیشتر درمورد این که كيست سينه چیست و چه علائمی دارد با شما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کیست سینه یا بیماری فیبروکیستیک پستان در واقع رایج ترین پدیده پزشکی در بین خانم هاست. اهمیت کیست سینه در این است که عموما باعث بروز نگرانی هایی می شود که در اغلب موارد بی مورد هستند. چرا؟

کیست ها توده ها یا در واقع کیسه هایی در داخل سینه هستند که از مایعات پر می شوند. این حجم گرفتن با مایعات باعث می شود تا حجم آنها بزرگتر شده و حالت توده ای پیدا کنند. در مورد علت به وجود آمدن کیست سینه در ادامه صحبت خواهیم کرد، اما اهمیت اولیه آنها به همین حالت توده‌ ای‌ شان بازمی گردد.

وقتی خانمی داخل سینه خود توده ای برآمده را حس می کند، ممکن است به خاطر اینکه فکر می کند به غده سرطانی دچار شده، نگران شود. در حالی که این برآمدگی می تواند یک کیست ساده یا نشانه تغییرات طبیعی فیبروکیستیک باشد. از طرفی این ماجرا از سوی دیگر هم صدق می کند.

یکی از شایع ترین روش ها برای تشخیص سرطان سینه در منزل ، بررسی لمسی سینه برای پیدا کردن برآمدگی های غیرطبیعی است. خیلی از خانم ها در دفعات اولی که این کار را می کنند، چون با توده های خوش خیم و بی خطر سینه خود آشنایی ندارند، دچار نگرانی می شوند. اما مشکل اصلی آنجاست که فرد توده های سرطانی را با کیست های سینه اشتباه بگیرد. در چنین شرایطی ممکن است این توده های غیرعادی روز به روز احتمال خطر و سرطان سینه را بالاتر ببرند، اما فرد روی حساب اینکه غده های داخل سینه اش، کیست های معمولی هستند به آنها توجه نکند. تا زمانیکه علائم جدی تر خودشان را نشان بدهد.

پس مهمترین نکته این است که بتوانید در حد اطلاعات عمومی هم که شده، شناخت کافی از سینه خود داشته باشید و بتوانید توده های عادی آن را از توده های غیر عادی تشخیص دهید.

کیست سینه چیست | فیبروکیستیک چیست ؟

علت به وجود آمدن کیست سینه
فیبروکیستیک در سونوگرافی | علت به وجود آمدن كيست سينه نی نی سایت

کیست سینه یا بیماری فیبروکیستیک سینه از آن تعریف های رایج است که چون زیاد به گوش مردم خورده، اغلب فکر می کنند شناخت کافی از آن دارند و می توانند به راحتی آن را تشخیص دهند. اما واقعیت این است که خیلی از افراد فقط با نام کیست آشنایی دارند، نه با خود آن. همیشه به یاد داشته باشید که اطلاعات غلط (مخصوصا در حوزه سلامت فردی)، خیلی بدتر از بی اطلاعی است.

پس اگر یک خانم هستید و در حال مطالعه این مقاله اید، توصیه می کنیم حتما به این بخش توجه داشته باشید.

کیست های سینه حالتی کیسه ای دارند. کیسه ای تقریبا متراکم که از مایعات داخلی بدن پر شده است. حالت آنها چیزی بین جامد و مایع است. کیست ها می توانند در اندازه های مختلف ظهور پیدا کنند. بعضی از آنها بزرگند، به شکلی که با یک لمس ساده هم می توانید حسشان کنید، و بعضی دیگر آنقدر کوچک هستند که فقط با میکروسکوپ می توان آنها را دید. کیست ها اغلب حالتی لیز دارند و به راحتی زیر پوست سینه حرکت می کنند. اما مهمترین ویژگی شان این است که اغلب بی خطرند.

از نظر بافت، کیست های سینه معمولا مثل یک میوه کوچک نرم هستند. یا ممکن است مثل یک بادکنک پر از آب باشند. اما گاهی اوقات هم سفت و سخت هستند.

علائم کیست پستانها در زنان می تواند شامل درد باشد، اما همانطور که اشاره کردیم؛ بی خطر است. کیست های سینه در خانم های 30 و 40 ساله، یعنی قبل از رسیدن به یائسگی رایج هستند، اما اغلب بعد از یائسگی خودشان از بین می روند. همچنین دختران در سن بلوغ هم ممکن است به آنها دچار شوند.

علت درد سینه بعد از پریود

درد و ورم کیست های سینه در نیمه دوم دوره قاعدگی ممکن است بدتر شود. گرچه که درد کیست مداوم نیست و با دوره قاعدگی کمی شدید می شود.

 

علائم كيست سينه | علائم کیست پستانها در زنان

تغییرات فیبروکیستیک
علائم كيست سينه نی نی سایت

کیست سینه ممکن است در یک یا هر دو سینه مشاهده شود. علائم و نشانه های کیست سینه شامل موارد زیر است:

  • احساس یک توده گرد یا بیضی مانند که به راحتی قابل حرکت است، با لبه های مشخص (که معمولاً ، اما نه همیشه ، نشان دهنده خوش خیم بودن آن است)
  • ترشح از نوک پستان که ممکن است بی رنگ ، زرد ، کاهی رنگ یا قهوه ای تیره باشد
  • درد یا حساسیت به لمس پستان در ناحیه توده سینه
  • افزایش اندازه توده و حساسیت به لمس پستان درست قبل از پریود
  • کاهش اندازه توده سینه و رفع سایر علائم بعد از پریود

ابتلا به کیست سینه، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. اما داشتن کیست ممکن است پیدا کردن توده های جدید سینه یا سایر تغییرات دیگری که ممکن است نیاز به ارزیابی پزشک داشته باشند را دشوارتر سازد. با احساس و حالت های طبیعی سینه های خود آشنا باشید تا بدین ترتیب چنانچه تغییری ایجاد می شود، فورا از آن مطلع شوید.

تفاوت کیست و تومور سینه

علائم سرطان سینه
تومور سینه

تا اینجا با این پدیده و علت به وجود امدن كيست در سينه آشنا شدیم. اما تفاوت کیست ها با تومورهای سرطانی در چیست؟

همانطور که مطالعه کردید، کیست ها برآمدگی های کیسه مانندی هستند که پر از مایعاتند و با فشار دادن به احتمال زیاد زیر سینه حرکت می کنند. کیست پدیده رایجی است که معمولا با بلوغ جنسی آغاز می شود و با یائسگی از بین می رود. همچنین خیلی از کیست ها قبل از دوره ماهانه قاعدگی به وجود می آیند، و بعد از دوره ماهانه خود به خود از بین می روند.

اما توده های سرطانی، غده هایی هستند که در اثر اختلالات هورمونی در داخل سینه به وجود می آیند. این غده های می توانند بافت های سینه و اندام های اطراف را تخریب کنند. البته نوع بدخیم آن.

اگر داخل سینه خود توده های سرطانی داشته باشید، احتمالا شاهد علائم زیر خواهید بود:

  • ضخیم شدن پوست سینه در اطراف توده
  • توده های سفت داخل سینه که به نظر می رسد به عمق پستان نفوذ کرده اند
  • تغییر شکل یا اندازه پستان
  • احتمال ترشح سبز یا قهوه ای تیره از نوک سینه
  • تورم یا پوسته پوسته شده سینه

این در حالی است که کیست های سینه نرم، با لبه های مشخص و اندازه های اغلب کوچک هستند. کیست سینه در واقع گره هایی است که در بافت داخلی سینه ایجاد می شود. در ادامه بیشتر در مورد علت به وجود آمدن کیست سینه صحبت می کنیم.

 

علت به وجود آمدن كيست سينه

علت به وجود آمدن کیست سینه
علت به وجود امدن کیست در بدن | انواع فیبروکیستیک

هر کدام از سینه ها شامل بافت های غده ای و نرمه ای می شوند، و شکل شان هم مانند گلبرگ های یک گل بسته، است. قسمت های نرمه سینه خودشان به بخش های کوچکتری تقسیم می شوند که وظیفه شان تولید شیر در دوران بارداری و شیردهی است. بافت های حمایتی هم در واقع بخشی هستند که شکل سینه را به آن می بخشند و از بافت های چربی و فیبری ارتباطی ساخته شده اند. اما کیست سینه می تواند نتیجه جمع شدن مایعات در داخل غده های کیسه مانند طبیعی داخل سینه باشد.

کیست های سینه را به دو دسته کیست های میکرو و ماکرو تقسیم می کنند:

میکروکیست ها در واقع توده های بی خطر کوچک کیست هستند که فقط با آزمایش می توان آنها را دید. اما ماکروکیست ها توده های بی خطر بزرگی هستند که بین 2.5 تا 5 سانتی متر رشد می کنند.

پزشکان هنوز دقیقا متوجه نشده اند که علت به وجود آمدن کیست سینه چیست، اما بسیاری از آنها باور دارند که کیست سینه نتیجه تغییرات هورمونی طبیعی بدن، در دوره عادت ماهانه است. چون همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از کیست ها با نزدیک شدن دوره ماهانه به وجود می آیند و بعد از آنهم خود به خود از بین می روند.

برای اینکه بیشتر در مورد کیست سینه بدانید و در مورد آنها اطلاعات عمومی کسب کنید، همچنین اگر سوالی عمومی دارید که نیاز به نظر تخصصی پزشک ندارد، یا برای شروع درک بهتر این پدیده طبیعی، می توانید سری به تالارهای گفتگوی آنلاین بزنید و نظرات افراد دیگری که نگرانی هایی مشابه شما دارند را بخوانید و با آنها تبادل نظر کنید. شما می توانید با کلیک بر روی لینک زیر وارد یکی از این تالار های گفتگو شوید:

علت به وجود آمدن كيست سينه نی نی سایت

 

درمان كيست سينه زنان | درمان فیبروکیستیک سینه

علت به وجود آمدن کیست سینه
كيست سينه درمان | فیبروکیستیک بدخیم

تغییرات فیبروکیستیک یکی از پدیده های نرمال برای خیلی از خانم هاست. در واقع نیمی از خانم ها به این تغییرات دچار می شوند. تغییرات فیبروکیستیک، همانطور که از نامش هم پیدا است، ارتباط مستقیمی با کیست های سینه دارد. در واقع تعداد و تمرکز کیست های سینه است که در بروز این تغییرات نقش اساسی بازی می کند.

اما از آنجایی که فیبروکیستیک و کیست های سینه بی خطرند، به درمان خاصی نیاز ندارند. بلکه در اکثر موارد بدون هیچ اقدام بیرونی، خود به خود از بین می روند. تنها نکته مهم در مورد آنها شناخت کافی و تشخیص صحیح شان است. البته برای تخلیه آنها می توان کارهایی انجام داد. از جمله جراحی یا تخلیه با سوزن.

رژيم غذايي براي كيست سينه | ویتامین ای در درمان کیست سینه

درمان كيست سينه با سياه دانه

عادت های غذایی بد، جذب کالری بیش از اندازه، و چاقی از جمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به کیست های سینه را زیاد می کنند. ویتامین ای یک ترکیب خوراکی از آنتی اکسیدان است که می تواند در درمان کیست های سینه تأثیرگذار باشد، اما یک قرص درمانی نیست. بلکه فقط اثرگذار است.

رعایت یک رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف سیگار، ورزش و مراقبت های عمومی، عوامل مهم در کاهش احتمال ابتلا به کیست های سینه هستند، و در کنار آنها و مکمل های غذایی دیگر، ویتامین ای هم می تواند در کاهش کیست های سینه کمک کند.

درمان سرطان سينه با طب سنتی

درمان كيست سينه در طب سنتي | درمان فيبروكيستيك سينه در طب سنتی

زنجبيل و كيست سينه

برای کیست سینه ای که قبل از چرخه قاعدگی یا در طی آن ایجاد علائمی همچون درد می کند ، برخی از داروهای خانگی می توانند به کاهش درد و حساسیت به لمس کمک کنند. اما در مواردی که علائم کیست سینه در مواقع غیر از قاعدگی نیز ادامه دارد، باید به دنبال درمان های پزشکی مناسب و مراجعه به پزشک متخصص باشید.

برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

درمان سنتي براي كيست سينه

درمان كيست سينه با دارو

سیر و فیبروکیستیک

از آنجایی که تجویز و توصیه دارو یک امر تخصصی است و نیاز به مراجعه به متخصص دارد ما از فهرست آنها در این مطلب اجتناب کرده ایم.

از اینرو به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت با آقای دکتر امیرپاشا ابراهیمی مشورت کنید.

 

كيست سينه در بارداري | كيست سينه و بارداري

علت به وجود آمدن کیست سینه
کیست سینه نی نی سایت

خیلی از خانم ها نگران به وجود آمدن کیست سینه در دوران بارداری هستند. ترس نابه جایی وجود دارد که کیست سینه می تواند در روند بارداری خدشه ایجاد کند. این در حالی که است که خود بارداری یکی از تأثیرگذارترین عوامل در به وجود آمدن کیست است. در دوران بارداری بدن دستخوش تغییرات هورمونی زیادی می شود، و همین موضوع باعث تشدید احتمال به وجود آمدن کیست سینه می شود. همچنین در این دوران سینه هم ورم می کند و بافتش به خاطر این تغییرات جابه‌جا می شود. خود این موضوع باعث بروز گره های سینه می شود. علاوه بر آن در این دوران بدن خودش ار برای شیردهی آماده می کند و افزایش فعالیت غده های تولید شیر، احتمال پرشدن کیسه های سینه را بالا می برد.

 

بهترین جراح سینه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

همانطور که اشاره کردیم، برای رفع کیست های سینه به درمان خاصی نیاز نیست. اما چنانچه در سینه خود توده هایی داشته باشید که پزشک به سرطانی بودن آنها شک داشته باشد، بهتر است با جراحی آنها را خارج کنید. البته این تصمیم با پزشک است.

چنانچه قرار بر جراحی شد، تلاش کنید تا به یک جراح خوب مراجعه کنید تا بدون وارد شدن خدشه به ظاهر و سلامت پستان، جراحی موفقی را پشت سر بگذارید.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

برای اطلاعات بیشتر و ارتباط با ایشان به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

منبع

7 دیدگاه دربارهٔ «علت به وجود آمدن کیست سینه | همه چیز درباه کیست پستان»

  1. سلام دکتر خسته نباشید من پسری ۲۷ ساله هستم دو هفته ای میشه در سینه سمت راست یه توده به اندازه لوبیا که زیاد هم سفت نیست ایجاد شده فقط موقع خواب که به سمت راست میخوابم یه خورده درد میگیره میخواستم ببینم لازم هست برم دکتر یا خودش خوب میشه
    ممنون

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست گرامی
      جای نگرانی نمی باشد زیرا معمولا توده خطرناک در سینه آقایان ایجاد نمی شود اما این به معنی هرگز نمی باشد.
      بنابراین چه در آقایان و چه در خانم ها هر تغییری در بافت سینه، نیاز به مراجعه پزشک و ارزیابی طبی می باشد.

  2. سلام من در سینه ی چپم متوجه یک توده ی تقریبا یک سانتی سفت شدم. با لمس کمی درد میکنه. اما هیچ علایمی مثل تغییرات پوستی یا برآمدگی و فرورفتگی یا ترشح ندارم . مدتی قبل هم در اطراف سینه ی چپم خارش داشتم به ماما مراجعه کردم معاینه سینه انجام داد و گفت مشکلی وجود نداره. الان مدتهاست خارش از بین رفته و این کیست رو بتازگی متوجه شدم

    1. سلام دوست گرامی
      لمس هر توده جدید باید تصویربرداری انحام شود. چنانچه زیر 35 تا 40 سال هستید سوتوگرافی کافی می باشد. اما اگر بالای 40 سال هستید علاوه بر سونوگرافی نیاز به ماموگرافی نیز می باشد.
      با توجه به مواردی که ذکر کردید احتمالا موضوع جدی مطرح نمی باشد اما توصیه می شود حتما طبق توضیح هایی که ارائه شد تصویر برداری ها انجام گردد.

  3. سلام،،من ۳۵ سالمه ۶ماه پیش متوجه یه برجستگیدر سینم شدم سونو گرافی شدم و دکتر گفتن چند تا کیست توی هردو سينه دارم،که بزرگترین ۳.۴ در ۱۰۷ هستش و فقط بهم گل مغربی و ویتامین ای دادن و گفتن کیست ساده و کامپلیکه اس و هر ۶ ماه کنترل بشه،ولی ی دکتر دیگه گفت جراحی کن،موندم کدوم نظر درسته میترسم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا