سرطان سینه چه علائمی دارد

8 علامت سرطان سینه | سرطان سینه چه علائمی دارد | دکتر امیرپاشا ابراهیمی

سرطان سینه چه علائمی دارد

در این مقاله قصد داریم تا به صورت جامع و کامل در مورد یکی از رایجترین سرطان ها در بین خانم ها، یعنی سرطان سینه صحبت کنیم. بعد از سرطان ریه، سرطان پستان کشنده ترین سرطان در میان خانم ها است و آمار شیوعش به قدری بالا است که بیشتر از یک هشتم خانم های جهان به آن مبتلا هستند یا در برهه ای زندگی به آن مبتلا خواهند شد. از این رو داشتن اطلاعات کافی از این سرطان و آگاهی از اینکه سرطان سینه چه علائمی دارد برای هر خانمی در هر شرایط سنی امری لازم و ضروری است. چراکه سرطان سینه را هرچه سریعتر درمان کنید شانس بهبودی تان بالا تر می رود.

 به همین منظور توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به اندازه کافی با سرطان سینه و اینکه سرطان سینه چه علائمی دارد آشنا شوید.

سرطان سینه چه علائمی دارد

سرطان سینه در حقیقت یک بیماری است که طی آن رشد و تکثیر برخی از سلول های سینه ازکنترل خارج شده و بیش از حد زیاد می شود. انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. نوع سرطان سینه به این موضوع بستگی دارد که کدامیک از سلول های داخل سینه سرطانی می شوند.

سرطان سینه می تواند در بخش های مختلفی از پستان شروع شود. اندام پستان از سه بخش اصلی ساخته شده است.

  • لوبول یا نرمه پستان : لوبول ها در حقیقت غده های تولید شیر در داخل سینه هستند.
  • مجاری : مجاری تیوب هایی هستند شیر را به نوک پستان می رسانند.
  • بافت های همبند : این بافت ها که از بافت های فیبری و چربی ساخته شده اند، همه چیز را در بر می گیرند و کنار هم نگه می دارند.

اغلب سرطان های سینه در بخش مجاری و غده های تولید شیر در سینه آغاز می شوند.

این نکته را به یاد داشته باشید که سرطان سینه می تواند از طریق رگ های خونی و عروق لنفاوی به بیرون سینه هم سرایت پیدا کند. زمانی که سرطان سینه به بخش های دیگر بدن سرایت کند به این پدیده در اصطلاح متاستاز می گویند.

پیش از رسیدن به این موضوع که سرطان سینه چه علائمی دارد، بهتر است با انواع سرطان پستان آشنایی داشته باشید.

سرطان سینه چه علائمی دارد

انواع سرطان سینه

رایج ترین انواع سرطان سینه به صورت کلی عبارتند از:

  • کارسینوم (آماس سرطانی) مجاری تهاجمی : در این نوع از سرطان پستان سلول های سرطانی به قدری رشد می کنند که از مجاری خارج شده و به دیگر بافت های سینه سرایت می کنند. سلول های سرطانی تهاجمی همچنین می توانند به بخش های دیگر بدن هم سرایت کرده و متاستاز کنند.
  • کارسینوم (آماس سرطانی) لوبولار تهاجمی. در این نوع از سرطان پستان سلول های سرطانی رشد خود را در غده های نرمه پستان یا همان غدد تولید شیر آغاز کرده و به بافت های مجاور خود سرایت می کنند. این سلول های سرطانی تهاجمی همچنین می توانند متاستاز کرده و به دیگر بخش های بدن نیز سرایت کنند.

البته انواع رایج بسیار زیاد دیگری از سرطان سینه، مانند بیماری پاگت، سرطان التهابی پستان، سرطان سینه نخاعی، سرطان سینه آقایان و سرطان سینه مخاطی نیز وجود دارند.

از طرف دیگر سرطان مجاری در محل یا DCIS نیز یکی دیگر از بیماری های رایج سینه است که ممکن است منجر به بروز سرطان سینه شود. در این بیماری سلول های سرطانی فقط در مجاری سینه رشد می کنند و به بافت های دیگر سینه سرایت نمی کنند.

سرطان سینه چه علائمی دارد

علائم سرطان سینه

افراد مختلف به واسطه تفاوت در شرایط فیزیکی علائم مختلفی از سرطان سینه را از خود نشان می دهند. حتی ممکن است برخی اصلا هیچ علائم و نشانه ای از سرطان سینه نداشته باشند!

اما برای دانستن این موضوع که سرطان سینه چه علائمی دارد بهتر است با رایجترین و شایع ترین نشانه های آن که در بیشتر افراد به چشم می خورد آشنایی داشته باشید. البته به یاد داشته باشید که همه افراد مبتلا به سرطان سینه الزاما همه این نشانه ها را ندارند، بلکه ممکن است یک یا تعدادی از آنها را داشته باشند. علائم سرطان پستان عبارتند از:

  1. وجود برآمدگی های جدید در سینه و زیربغل
  2. سفت شدن یا ورم کردن بخشی از سینه
  3. التهاب یا فرورفتگی پوست سینه
  4. قرمز یا پوسته پوسته شدن نوک سینه و ناحیه رنگی اطراف آن
  5.  کم رنگ شدن نوک پستان یا ناحیه رنگی اطراف آن
  6. داشتن ترشحاتی غیر از شیر از نوک سینه که معمولا رنگی و به رنگ سبز، قهوه ای یا خونی هستند
  7. هرگونه تغییر غیر عادی در شکل و اندازه سینه (به جز تغییرات نرمال در نزدیکی دوره قاعدگی)
  8. وجود دردهای غیر عادی، جدید، مداوم و شدید در هر ناحیه ای از سینه

این نکته را به یاد داشته باشید که این نشانه ها ممکن است حاصل بیماری های دیگر سینه به جز سرطان هم باشند.

چناچه هرگونه علائمی در سینه خود داشتید که مشکوک به علامت های سرطان سینه بود بهتر است هرچه زودتر به یک پزشک متخصص سرطان سینه، مانند دکتر امیرپاشا ابراهیمی مراجعه کنید.

فلوشیپ جراحی پستان

وضعیت نرمال سینه

برای دانستن اینکه سرطان سینه چه علائمی دارد باید با وضعیت عادی و نرمال سینه خود آشنایی داشته باشید تا بتوانید نشانه های خطر را از نشانه های عادی تشخیص دهید.

این را به یاد داشته باشید که هیچ سینه ای عادی نیست. آنچه برای سینه یک نفر ممکن است شرایط عادی تلقی شود می تواند برای یک فرد دیگر کاملا غیر عادی باشد. بیشتر خانم ها می گویند که سینه هایشان برآمدگی دارد یا متقارن نیست. حواستان باشد که شکل ظاهری و حس سینه ها می تواند تحت تأثیر تغییرات دوره عادت ماهانه، بارداری، تغییر وزن و مصرف برخی از دارو ها قرار بگیرد. همچنین با تغییر وضعیت سنی شرایط عمومی یا نرمال سینه هم دستخوش تغییر می شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه که سرطان سینه چه علائمی دارد بهتر است به مقاله خودآزمایی سینه و علائم سرطان سینه در همین وبسایت مراجعه کنید.

سرطان سینه چه علائمی دارد

سرطان سینه در مردان

مردان نیز می توانند به سرطان سینه مبتلا شوند. هرچند شانس ابتلای آقایان به این سرطان بسیار کمتر از خانم ها است. با این وجود بسیاری از مردان نگران به وجود آمردن برآمدگی‌ها و غده در زیر سینه خود هستند.

بهتر است بدانید بیماری های زیادی هستند که می توانند موجب به وجود آمدن برآمدگی در سینه آقایان شوند و سرطان سینه هم یکی از آنها است. اما بیشتر توده های سینه آقایان ناشی از بیماری های دیگر غیر سرطانی هستند. دو تا از رایج ترین علل شکل گرفتن توده های سینه آقایان یکی فیبروکیستیک و دیگری کیست سینه است.

فیبروکیستیک عارضه ای است باعث به وجودآمدن تغییرات غیر سرطانی در سینه می شود که می توان باعث رشد توده، التهاب و زخم در سینه شود.

کیست از طرف دیگر کیسه های پر مایع طبیعی و بی خطر داخل سینه هستند که در اثر مواردی از جمله چاقی زیاد اتفاق می افتند.

سرطان سينه چه علائمي دارد در مردان           

سرطان سینه در مردان می تواند علائمی مشابه علائم سرطان سینه در زنان داشته باشد. از جمله وجود برآمدگی و توده در سینه. هرکس فارغ از اینکه مرد باشد یا زن، اگر تغییری در وضعیت سینه خود احساس کرد بهتر است سریعا با پزشک متخصص تماس بگیرد.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی به عنوان متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصی جراحی پستان از آلمان، یکی از پزشکانی است که مردان هم می توانند برای درمان مشکلات سینه خود به ایشان مراجعه کنند.

بیشتر آقایان توده های سینه خود را در حمام و بیشتر در ناحیه زیر نوک سینه یا ناحیه رنگی اطراف آن پیدا می کنند. طبیعی است که آقایان اغلب دیرتر برای بررسی مشکلات احتمالی به پزشک مراجعه کنند که البته مراجعه دیر هنگام باعث می شود که فرد به درمان های بیشتری نیاز داشته باشد.

تقریبا تمام موارد ابتلای آقایان به سرطان سینه به خاطر وجود هورمون های استروژن فعال در بدن است که البته 70 درصد از موارد ابتلای خانم ها هم به همین دلیل است. شانس درمان و نجات آقایان از سرطان سینه تقریبا با خانم ها برابری می کند. هرچند که تشخیص زودهنگام سرطان سینه چه در آقایان و چه در خانم ها می تواند گزینه های درمانی را بیشتر کرده و شانس بهبودی را تا حد زیادی بالاتر ببرد.

سرطان سینه چه علائمی دارد

سرطان سينه در مردان چه علائمي دارد نی نی سایت

برای اینکه بتوانید تجربه نزدیک تری از سرطان سینه داشته باشید بهتر است با افرادی که قبلا آن را تجربه کرده اند مشورت کنید. یکی از راهکارهای پیش روی شما برای دسترسی به چنین افرادی مراجعه به تالارهای گفتگوی آنلاین و وب سایت هایی همچون نی نی سایت است. در این تالارها شما می توانید متناسب با موضوع مورد نظر خود از مردم عادی سوال بپرسید و با تجربه آنها به طور مستقیم آشنا شوید.

سرطان سینه چه علائمی دارد نی نی سایت

شما می توانید علاوه بر بحث سرطان سینه در مردان، درباره اینکه به صورت کلی سرطان سینه چه علائمی دارد هم در تالار گفتگوی آنلاینی مثل نی نی سایت از مردم نظرسنجی کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا