جراحی سرطان پستان

جراحی سرطان پستان | شانس درمان سرطان سینه

جراحی سرطان پستان

سرطان سینه یکی از رایجترین انواع سرطان در میان خانم ها است. البته آقایان هم می توانند به این نوع سرطان مبتلا شوند. جراحی سرطان پستان، در واقع موثرترین روش درمانی برای معالجه سرطان سینه است. اما این درمان تهاجمی هیچگاه اولین گزینه نیست! چراکه مانند هر نوع جراحی دیگری، جراحی سرطان سینه هم ریسک ها و خطراتی دارد که آن را از اولویت اول خارج می کند. در واقع اگر تیم پزشکی مسئول درمان شما به این نتیجه برسد که می توان از راه های غیر جراحی سرطان سینه را درمان کرد، آنها را انتخاب می کند.

ولی در اغلب موارد فرد ناگزیر از جراحی سرطان سینه خواهد بود. چون سایر درمان ها، خصوصا به خاطر طول مدتشان نمی توانند به اندازه جراحی در درمان سرطان سینه موثر باشند. البته در بیشتر موارد، جراحی سینه همراه با درمان های دیگر صورت می پذیرد، تا درمان ترکیبی تهاجم و شدت عمل جراحی را کمتر کند.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که حتی وقتی روش جراحی برای درمان سرطان سینه انتخاب می شود، پزشکان تلاش می کنند بسته به شرایط بیمار و تومور سرطانی انواع کمتر تهاجمی آن را انجام دهند، تا هرچه کمتر به بافت سینه آسیب وارد شود. انتخاب نوع جراحی سینه به شرایط فیزیکی شما، مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد (یعنی حد پیشرفت آن)، و ترجیح خود شما بستگی دارد.
در ادامه در مورد انواع جراحی سرطان پستان بیشتر صحبت خواهیم کرد و به برخی سوالات رایج در این زمینه پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

جراحی سرطان سینه

جراحی با حفظ سینه

در این نوع از جراحی سینه، تنها آن بخشی از سینه طی جراحی برداشته می شود، که غده یا تومور سرطانی در آن قرار دارد. طی این جراحی حداکثر تا یک چهارم حجم سینه حین عمل برداشته می شود. در این عمل جراحی که لامپکتومی نام دارد، پزشک تومور سرطانی و بخشی از بافت سالم اطراف آن را برمی دارد تا از عدم وجود سلول های سرطانی در بافت های اطراف اطمینان حاصل کند و مطمئن شود که سرطان به دیگر بخش های سینه سرایت نکرده است. بعد از این نوع جراحی معمولا پرتودرمانی هم انجام می شود تا شانس بازگشت سرطان کمتر شود.

تخلیه سینه

در برخی از شرایط فرد نیاز دارد که برای درمان سرطان سینه، کل سینه را تخلیه کند. به این عمل جراحی سرطان پستان، ماستکتومی می گویند. خیلی ها هم هستند که به این درمان نیاز ندارند اما خودشان آن را انتخاب می کنند، چون می خواهند از برنگشتن سرطان و درمان قطعی آن مطمئن شوند.

نوع بسیار نادری از این عمل هم وجود دارد که به نام ماستکتومی رادیکال معروف است. طی این عمل علاوه بر کل سینه، بخشی از دیواره قفسه سینه هم برداشته می شود. اگر بنا بر انتخاب این نوع درمان شد، لازم نیست نگران ظاهر سینه خود بعد از عمل باشید. چون با تکنیک های جدید جراحی می توانید طی همان عمل ماستکتومی، عمل بازسازی هم انجام داده و حجم سینه را به آن باز گردانید.

تحت شرایط زیر بعد از ماستکتومی به پرتودرمانی هم نیاز خواهید داشت:

  • در صورتی که غدد لنفاوی سرطانی در زیر بغل شما وجود داشته باشد
  • بعضی از حاشیه های سینه هنوز کاملا از سلول های سرطانی پاک نشده باشند
  • سرطان در محل پیشرفت کرده باشد

عمل بازسازی سینه

همانطور که اشاره کردیم شما می توانید بعد از ماستکتومی یا تخلیه سینه، عمل بازسازی سینه انجام دهید. بازسازی سینه یعنی اینکه پزشک طی یک جراحی سینه تخلیه شده شما را از نو شکل و حجم می دهد. شما می توانید این عمل را درحین ماستکتومی انجام دهید، یا چند ماه پس از آن. حجم دهی سینه با استقاده از پروتزهای مصنوعی یا طبیعی صورت می پذیرد.

البته خیلی از افراد بدون نیاز به جراحی سرطان سینه، این عمل را انجام می دهند. چون می خواهند ظاهر سینه خود را تغییر دهند یا هردو سینه را قرینه و همسان کنند.

برداشتن غدد لنفاوی

سلول های سرطانی ممکن است به غدد لنفاوی نزدیک سینه هم سرایت کرده باشند. غده های لنفاوی در نقاط زیادی از بدن پیدا می شوند. کار این غده ها فیلتر کردن باکتریها و سلول های آسیب دیده از مایع لنفاوی است که کارش مبارزه با عفونت است. قبل از انجام عمل جراحی بیمار تحت آزمایش تصویربرداری با فراصوت یا ماموگرافی قرار می گیرد تا غده های لنفاوی زیربغل نزدیک سینه برای وجود هر نوع سرطان بررسی شوند.
چنانچه غدد لنفاوی درگیر سرطان شده باشند، یعنی سرطان پیشرفت زیادی داشته و به مراحل بالا و خطرناک رسیده. در چنین شرایطی جراحی نه فقط تنها گزینه درمانی است، بلکه هرچه سریعتر باید انجام شود.

جراحی سرطان سینه

شانس درمان سرطان سینه

شانس درمان سرطان سینه به مرحله تشخیص آن بستگی دارد. هرچه سرطان سینه زودتر، و در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به سادگی می توان آن را درمان کرد. اما هرچه سرطان پیشرفته تر باشد، شانس درمانش هم کمتر می شود. اما به هر حال چنانچه دچار سرطان سینه شدید، نگران نباشید، چون به هرصورت در هر مرحله ای این سرطان قابل درمان است. مگر موارد بسیار پیشرفته. مدت هاست که آمار مرگ و میر در اثر این نوع سرطان بسیار کاهش پیدا کرده است.

اما نکته کلیدی برای درمان سرطان سینه این است که مرتبا سینه خود را چک‌آپ کنید تا اگر هرگونه علائمی از سرطان در آن مشخص شد، پزشک سریعا آن را بفهمد و روند درمانی را در زودترین زمان آغاز کند.

برداشتن سینه در سرطان

همانطور که اشاره کردیم، عمل جراحی تخلیه یا برداشتن سینه، یا همان ماستکتومی آخرین گزینه پیش روی شماست. تنها درصورتی که سرطان به مرحل خطرناک رسیده باشد، یعنی به کل سینه، دیواره قفسه سینه و غدد لنفاوی سرایت کرده باشد، نیاز به برداشتن کل سینه هست. در غیراینصورت از روش های کمتر تهاجمی استفاده می شود.

بهترین جراح سینه در تهران

اگر کسی به سرطان سینه دچار شود، معمولا نه یک پزشک، بلکه یک تیم پزشکی مورد او را بررسی کرده و راهکارهای درمانی را تعیین می کنند. چنانچه تصمیم بر جراحی شد، برای تجربه بهترین و ایمن ترین جراحی سرطان پستان، باید بهترین جراح سینه را انتخاب کنید. جراح، عامل بسیار مهمی در کیفیت عملی است که دریافت می کنید.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا