سرطان سینه متاستاتیک

رژیم غذایی برای سرطان پستان متاستاتیک – بخش اول

بخش اول: سرطان پستان متاستاتیک

سرطان سینه متاستاتیک

سرطان پستان متاستاتیک یک سرطان پیشرفته مرحله IV است که در سایر قسمت های بدن (اغلب استخوان ها، ریه ها، کبد یا مغز) گسترش یافته است.

آیا سرطان کبد کشنده است؟

تنها 6٪ از خانمها هستند که در اولین تشخیص با نئوپلاسم بدخیم پستان متاستاتیک تشخیص داده می شوند. بیشتر موارد دیگر نئوپلاسم تهاجمی یا متاستاتیک بدخیم پستان زمانی است که سرطان پس از اتمام دوره درمان قبلی و به دنبال سالها بهبودی در بیمار عود کرده است.

سرطان متاستاتیک چیست؟

سرطان پستان متاستاتیک، که بیشتر در زنان شیوع دارد اما در درصد کمی از مردان نیز دیده می شود، پیش آگهی بسیار ضعیفی با بقای 5 ساله کمتر از 30٪ (طبق اطلاعات منتشر شده توسط انجمن سرطان آمریکا، 2019) دارد و میانگین بقای TNBC متاستاتیک فقط 1 سال است که برای دو زیرگروه دیگر 5 سال تخمین زده می شود.

مبانی سرطان پستان

سرطان سینه

سرطان پستان شایع ترین سرطان تشخیص داده شده و یکی از مهمترین دلایل مرگ ناشی از سرطان در زنان در سراسر جهان به شمار می رود. یکی از متداول ترین زیر گروه های سرطان پستان وابسته به هورمون جنسی، گیرنده مثبت استروژن (ER) و پروژسترون (PR) و فاکتور رشد اپیدرمال انسانی 2 (ERBB2 ، HER2 نیز نامیده می شود) منفی است.
انواع دیگر سرطان پستان گیرنده هورمونی منفی، زیر گروه HER2 مثبت و زیر گروه سرطان پستان سه گانه منفی (TNBC) است که ER ، PR و HER2 منفی است. زیر گروه TNBC از کمترین پیش آگهی و بیشترین احتمال پیشرفت به مرحله آخر بیماری برخوردار است که اصطلاحا گفته می شود متاستاز پیدا کرده و به سایر قسمتهای بدن گسترش یافته است. سرطان پستان متاستاتیک

سرطان سینه: علل علائم تشخیص و درمان

گزینه های درمان سرطان پستان متاستاتیک

سرطان پستان متاستاتیک

سرطان پستان متاستاتیک با بسیاری از رژیم های درمانی مختلف از جمله متدهای مختلف شیمی درمانی، ایمونوتراپی، درمان هدفمند، هورمون درمانی و پرتو درمانی، از طریق فرایند آزمون و خطا متفاوت است، چراکه هیچ درمان مشخصی برای این سرطان وجود ندارد. انتخاب روش درمانی به ویژگی های مولکولی سلول های قبلی سرطان پستان، درمان های قبلی سرطان پستان، وضعیت بالینی بیمار و محل گسترش سرطان بستگی دارد.

متاستاز سرطان سينه به استخوان نی نی سایت

اگر سرطان پستان به استخوان ها و غدد درون ریز متاستاز کرده باشد، شیمی درمانی یا درمان هدفمند، بیمار با عوامل اصلاح کننده استخوان مانند بیس فسفونات ها تحت درمان قرار می گیرد. این موارد به مراقبت تسکینی کمک می کنند اما اثبات نشده است که بقای کلی را بهبود بخشند.

اگر سرطان پستان با هورمون مثبت به مرحله متاستاتیک یا مرحله IV رسیده باشد، بیماران تحت درمان غدد درون ریز با عوامل تنظیم کننده یا مهار کننده گیرنده های استروژن یا جلوگیری از تولید استروژن در بدن تحت درمان قرار می گیرند. درمان غدد درون ریز، بر اساس ویژگی های مولکولی و ژنومی سرطان در ترکیب با سایر داروهای شیمی درمانی یا داروهای هدفمند مانند مهارکننده های چرخه سلولی کیناز یا داروهایی که نقاط خاص سیگنالینگ داخلی را مورد هدف قرار می دهند انجام می شود.

برای هورمون منفی، سرطان پستان متاستاتیک HER2 مثبت، گزینه اصلی درمان داروهای آنتی بادی هدف دار HER2 یا مهارکننده های مولکول کوچک است. این موارد با سایر داروهای شیمی درمانی ترکیب می شوند.

سرطان پستان سه گانه منفی (TNBC)

با این حال، برای سرطان های متاستاتیک TNBC با کمترین پیش آگهی، هیچ گزینه درمانی مشخصی وجود ندارد. این امر مبتنی بر وجود جهش های کلیدی دیگر در این زیر گروه سرطان است. در صورت بروز سرطان های جهش یافته BRCA، آنها با مهارکننده های پلی-ADP ریبوز (PARP) درمان می شوند. اگر این سرطان ها دارای نقاط وارسی ایمنی باشند، می توان آنها را با داروهای ایمنی درمانی مانند مهارکننده های وارسی ایمنی درمان کرد. از این گذشته، این بیماران با گزینه های شیمی درمانی بسیار تهاجمی مانند داروهای پلاتین (سیس پلاتین، کاربوپلاتین)، آدریامایسین (دوکسوروبیسین)، داروهای تاکسول (پاکلیتاکسل)، مهارکننده های توپویزومراز (ایرینوتکان، اتوپوزید) و انواع مختلف جایگزین ها و ترکیبات تحت کنترل قرار می گیرند شیوع بیماری شیمی درمانی ترکیبی مورد استفاده در درمان سرطان پستان متاستاتیک اما دارای سمیت بسیار بالا و تأثیر منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیماران دارد.

 

لزوم و اهمیت شخصی سازی توصیه های تغذیه ای برای بیماران سرطانی

رژیم غذایی سرطان سینه

تشخیص سرطان به خودی خود یک رویداد منقلب کننده زندگی است که همواره با اضطراب از درمان قریب الوقوع و ترس از عدم اطمینان از نتیجه همراه است. بیماران معمولا پس از تشخیص سرطان، انگیزه ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی خود را دارند که به اعتقاد آنها سلامتی شان را بهبود می بخشد، خطر عود و عوارض جانبی درمان های شیمی درمانی را کاهش دهد.
اغلب، آنها برای کمک به کاهش عوارض جانبی بسیار شدید و بهبود سلامت عمومی خود، به طور تصادفی و همراه با درمان های شیمی درمانی از مکمل های غذایی استفاده می کنند. گزارش ها حاکی از آن است که 67 تا 87٪ بیماران سرطانی وجود دارد که از مکمل های غذایی پس از تشخیص استفاده می کنند.

با این حال، امروزه توصیه های تغذیه ای و رژيم غذايي براي سرطان سينه بیماران شخصی سازی نشده اند. علیرغم پیشرفت های ژنومیک، متابولومیک و پروتئومیکس که درک ما را نسبت به ویژگی های سرطان افزایش داده اند و روش های درمانی دقیق را امکان پذیر تر ساخته اند، توصیه های تغذیه ای در صورت وجود بسیار عمومی هستند. توصیه های رژيم غذايي سرطان سينه براساس نوع خاص سرطان و ویژگی های ژنتیکی سرطان یا نوع درمانی که برای بیمار انجام می شود، نیست.

تغذیه و رژیم غذایی در سرطان سینه

دستورالعمل های کلی برای تغذیه و رژیم غذایی در سرطان سینه که توسط انجمن سرطان آمریکا توصیه شده است، شامل موارد زیر است:

  • حفظ وزن مناسب
  • داشتن سبک زندگی فعال، از نظر جسمی
  • داشتن یک برنامه غذایی سالم با تأکید بر منابع گیاهی
  • محدود کردن مصرف الکل

گزینه های درمان سرطان های مختلف مبتنی بر شواهد است و توسط دستورالعمل های مختلف جامعه سرطانی مانند شبکه جامع ملی سرطان (NCCN) یا انجمن سرطان آمریکا (ACS) توصیه می شوند. شواهدی که در خصوص داروها بدست می آید بر اساس آزمایشات بالینی تصادفی بزرگ (RCT) است. بسیاری از درمان ها به ویژگی های خاص ژنومی سرطان اختصاص دارد. با وجود این، برای بسیاری از سرطان های پیشرفته مانند TNBC متاستاتیک، هنوز هیچ دستورالعمل استاندارد و رژیم درمانی وجود ندارد که موثر شناخته شود. درمان این زیر گروه همچنان براساس روش های آزمایش و خطا است.

با این حال، هیچ دستورالعمل مبتنی بر شواهد برای توصیه های شخصی سازی شده رژيم غذايي در سرطان سينه وجود ندارد. آزمایشات بالینی تصادفی بزرگ کمی برای تولید شواهدی در مورد ایجاد توصیه های تغذیه ای و دستورالعمل های غذایی برای تکمیل انواع مختلف درمان و سرطان وجود دارد. و این شکاف بزرگی است که امروز در درمان سرطان داریم. با وجود دانش روز افزون در مورد فعل و انفعالات ژن تغذیه ای، به سختی می توان از طریق هر طرح تحقیقاتی ، به پیچیدگی های عملکردها و فعل و انفعالات مواد مغذی رسید.

 

تغذیه و رژیم غذایی حمایتی برای سرطان سینه متاستاتیک

درمان سرطان سينه با تغذيه

از آنجا که ویژگی های بیماری و درمان سرطان متاستاتیک پستان بر اساس نوع اولیه بیماری بسیار متفاوت است، توصیه های تغذیه ای و رژیم غذایی حمایتی (مواد غذایی و مکمل ها) نیز برای همه یکسان نیست.

از آنجا که حتی در سرطان ها و درمان نئوپلاسم های بدخیم متاستاتیک نیز همان نوع ناهمگنی وجود دارد، توصیه های تغذیه ای به عنوان بخشی از مراقبت های یکپارچه سرطان نیز باید شخصی سازی شوند. تغذیه حمایتی مناسب و مهمتر از همه غذاهایی که باید در زمینه های خاص و در طول درمان اجتناب شود می تواند در بهبود نتایج کمک کند.

رژیم غذایی در سرطان سینه بستگی به ویژگی های ژنتیکی سرطان متاستاتیک و نوع درمان دریافتی دارد. از این رو عوامل ژنتیکی بیماری و سایر ویژگی های کلیدی هر فرد از نظر شاخص توده بدنی (BMI) برای ارزیابی میزان چاقی، عوامل سبک زندگی مانند فعالیت بدنی، مصرف الکل و غیره همگی در شخصی رژیم غذایی تاثیرگذار خواهند بود. تغذیه ای که می تواند در ایجاد اختلال در سرطان در هر مرحله از بیماری حمایتی و موثر باشد.

ادامه مطلب در بخش دوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا