عمل پروتز سینه

عمل پروتز سینه | آیا پروتز پستان نیاز به تعویض دارد؟

هر آنچه درباره ی عمل پروتز سینه باید بدانید.

افزایش زیبایی از جمله زیبایی سینه ها، می تواند سبب افزایش اعتماد به نفس افراد شود. سینه در زنان یک عضو مهم است که زیبایی قابل توجهی در اندام خانم ها ایجاد می کند. جراحی زیبایی سینه که به طور کلی به آن ماموپلاستی می گویند، شامل افزایش سایز سینه با کاشت پروتز، کاهش سایز سینه، تزریق چربی به سینه، لیفت سینه و بازسازی سینه می باشد. یکی از سوالاتی که ذهن داوطلبان عمل پروتز سینه را درگیر کرده است، نیاز به تعویض و ماندگاری آن است. در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

عمل پروتز سینه

مراحل انجام پروتز سینه

پروتز سینه نسبت به دیگر اعمال جراحی زیبایی، عملی کم تهاجمی و ایمن است که معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. برش ها در نواحی ایجاد می شود که جای زخم بر جای مانده از آنها در حداقل سطح ممکن قابل رویت باشد. برش ها براساس نوع پروتز سینه، درجه بزرگی مورد نظر، آناتومی بدن شما و ترجیح جراح سینه و بیمار، متفاوت می باشد. جراح پیش از این با شما در مورد محل برش ها صحبت خواهد کرد تا از جای زخم ها مطلع شوید.
بعد از برش، پروتز مورد نظر بین بافت پستان و عضله قفسه سینه یا پشت عضله سینه قرار می گیرد. بافت‌های اطراف پروتز آن را نگه می‌دارند و از جابجایی آن جلوگیری می‌کنند. پس از قرارگیری پروتز در محل مناسب، برش ها بخیه می شوند.
مدت‌ زمان این عمل بین 60 تا 90 دقیقه طول می کشد و دوره نقاهت بعد از آن نیز مانند دیگر عمل‌های جراحی از یک تا دو هفته متغیر است.

اندازه و محل قرارگیری پروتز سینه

تعیین اندازه و محل قرارگیری پروتز سینه بر عهده پزشک معالج است. معمولا افراد لاغر نمی‌توانند از پروتزهای بزرگ استفاده کنند؛ زیرا در این صورت سینه‌های آن‌ها فرمی غیرطبیعی پیدا کرده و بدحالت می‌شود. همچنین برای افرادی که سن بالاتری دارند و پوست آن‌ها خاصیت کشسانی خود را از دست داده است، نمی‌توان از پروتزهای بزرگ استفاده کرد. معمولا جراح با توجه به مواردی نظیر سن بیمار، نوع پوست، امکان بارداری در آینده و شغل متقاضی اندازه و نوع پروتز و محل قرارگیری آن را تعیین می‌کند.

شیردهی بعد از پروتز سینه

انجام پروتز سینه در دوران بارداری و شیردهی

عمل پروتز سینه و هر عمل اصلاحی دیگری از جمله ماموپلاستی بهتر است بعد از بارداری، شیردهی و تثبیت تمام تغییرات انجام شود ولی اگر بیمار فعلا تصمیم به بارداری ندارد می تواند قبل از باردار شدن هم انجام بدهد.

این نکته را یادآور شویم که در حین بارداری و شیردهی رباط های کوپر، رباط هایی که بافت سینه شما را پشتیبانی می کنند شل می شوند و این اتفاق باعث می شود بعد از کم شدن جریان خون و قطع جریان شیر، سینه ها شل و نامتقارن شوند که نتیجه عمل زیبایی سینه را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین بهتر است اقدامات زیبایی سینه را بعد از دوران بارداری و شیردهی انجام دهید.

آیا فعالیت های ورزشی باعث پارگی پروتز سینه می شود؟

کسانی که ورزشکار هستند باید ورزش هایی را انجام دهند که ضربه به پستان به هیچ وجه وارد نشود چون باعث پارگی پروتز می شود. در موارد بسیار اندکی پروتز سینه بعد از مدتی دچار پارگی می شود که نشانه های آن شامل موارد زیر است:

  • تورم و التهاب
  • درد در ناحیه سینه
  • تغییر در سایز پروتز سینه

طرز خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه

طرز خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه

بعد از جراحی پروتز سینه بهتر است به مدت 3 هفته به روی شکم دراز نکشید و به پهلو هم نخوابید، زیرا ممکن است به پروتز ها فشار وارد شود. همچنین بالشت سر بلندتر و شیبدار باشد و در حالت بهتر می توان از تخت بلند کمک گرفت.

توصیه می شود که در 4 الی 6 هفته اول در حالیکه سینه بند مناسبی پروتزها را حمایت می کند به پشت بخوابید و پس از آن بسته به نظر جراح تان و وضعیت راحتی خودتان تغییرات بعدی را اعمال کنید.

هنگامی که شخصی جراحی پروتز سینه انجام می دهد باید بداند که ابتدای جراحی، بدلیل مصنوعی بودن پروتز، سینه ها حساس بوده و مستلزم گذشت زمان برای طبیعی شدن این احساس وجود دارد. ممکن است در ابتدا سینه های شما غیرطبیعی به نظر برسند، اما جای نگرانی نیست و در بیشتر موارد موقتی است. سینه های شما معمولاً ظرف چند ماه ظاهر طبیعی پیدا می کنند.

دوره ی نقاهت و بهبودی پروتز پستان

  • بهتر است روز جراحی به دلیل اثرات داروی بیهوشی، فردی شما را همراهی کند.
  • داروهایی که از سوی پزشک تجویز می شوند، باید به موقع مصرف شوند.
  • احتمال مشاهده سفتی، تورم و کبودی بعد ار جراحی کاملا طبیعی است و بعد از گذشت دو تا پنج روز برطرف خواهد شد.
  • پانسمانی که بعد از جراحی بر روی سینه قرار می گیرد، بعد از چند روز برداشته خواهد شد.
  • از آن جایی که احتمال خونریزی روزهای اول بعد از جراحی وجود دارد، انجام فعالیتهای فیزیکی شدید، در هفته های اول ممنوع می باشد.
  • دردهای شدیدی که برخی بیماران از آن شکایت می کنند، بعد از چند روز برطرف خواهد شد و به همین خاطر داروهای مسکن برای بیمار تجویز می شود.

انواع پروتز سینه

مزایای پروتز سیلیکونی

از امتیازات سیلیکون آن است که قوام آن شبیه بافت طبیعی بدن است و شکل پذیری بهتری دارد و همچنین از زیر بافت پستان مشخص نیست؛ در حالی که سرم فیزیولوژیک و آب نمک، کمی مصنوعی به نظر می رسد، به صورتی که قوام و چین و چروکی که ایجاد می کند قابل رویت است.

آیا پروتز سینه دائمی است؟

چیزی که قبل از انجام جراحی پروتز پستان و یا عمل زیبایی پستان بدانید این است که پروتز پستان همیشگی نیست. برخی از افراد تصور می کنند تنها با انجام یک بار عمل زیبایی پستان، در تمام عمر از شکل و فرم آن لذت خواهند برد اما چنین نیست.

پروتزهای پستان، مانند هر شی خارجی دیگر که در بدن قرار می گیرد، دچار فرسودگی می شود. معمولا طول عمر پروتزهای پستان، چیزی حدود 8 تا 15 سال است. این بازه زمانی معمولا در افراد مختلف و سبک زندگی متفاوت کم و زیاد می شود.

هر پروتز پستان، براساس کیفیت ساخت و شرکت سازنده ی آن طول عمری حدودی دارد.  پزشک متخصص زیبایی شما موظف است شما را در بازه های زمانی مختلف چکاپ نماید، تا زمانی که متوجه فرسودگی پروتز پستان شد، شما را از نیاز به تعویض پروتز پستان مطلع نماید.

بعد از گذشت چه مدتی می توان به سر کار بازگشت؟

معمولا بیماران 2-1 هفته بعد از عمل پروتز سینه می توانند به سرکار خود بازگردند یا اینکه فعالیت اجتماعی داشته باشند؛ با این وجود بدلیل تفاوتهایی که در روند التیام زخم در افراد مختلف وجود دارد ممکن است گاها تا یک ماه کامل نیاز به پرهیز از فعالیتهای اجتماعی باشد.

چه افرادی مناسب جراحی پروتز سینه هستند؟

پروتز برای سینه هایی لازم است که بافت کافی ندارد و برای فرم بهتر پروتز کمک کننده است؛ اما افرادی هم هستند که فرم فوق العاده متقارن و زیبایی مد نظرشان است. این افراد اگر بافت لازم را هم داشته باشند جراج می تواند برایشان پروتز تعبیه کند اما پروتز برای آنها واجب نیست.

سوتین مناسب بعد از عمل پروتز سینه

یکی از نکات مراقبتی بسیار مهم که رعایت آن بسیار ضروری است، پوشیدن سوتین مناسب پس از عمل است. سوتین های بعد از جراحی سینه انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد:

سوتین فشرده سازی: این دست از سوتین ها بافت فشرده ای داشته و مانند گن می باشند. پزشکان استفاده از آن بعد از جراحی بزرگ کردن سینه را الزامی می دانند. زیرا با فشار نسبی که به بافت سینه وارد می کند، از تکان های اضافه آن جلوگیری کرده و مانع تجمع مایعات در میان بافت ها می شود.

سوتین هایی با قفل جلو: این نوع از سوتین ها از جلو بسته می شوند و برای تعویض آن فشاری به دست و بازوها وارد نمی شود. به طور کلی بعد از جراحی پروتز سینه، این مدل از سوتین ها بسیار برای شما مناسب می باشند، خصوصاٌ اگر برش جراحی در ناحیه زیر بغل ایجاد شده باشد.

آیا جراحی پروتز پستان ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

در عمل بزرگ کردن سینه که با پروتز انجام می شود، ریسک ابتلا به سرطان افزایش نمی یابد چون اصلا با بافت پستان ارتباطی ندارد و پروتز زیر سینه و یا زیر عضله سینه قرار دارد. بنابراین به کار بردن پروتزهای استاندارد، به هیچ وجه سبب افزایش خطر سرطان سینه نخواهد شد.

هزینه عمل پروتز سینه

هزینه عمل پروتز سینه

تعیین هزینه دقیق جراحی غیر ممکن است، ولی فاکتورهای متعددی بر آن تاثیرگذار هستند. فاکتورهای تعیین کننده هزینه عمل پروتز پستان عبارتند از:

  • نوع ایمپلنت – قیمت انواع پروتز سینه با یکدیگر متفاوت هستند. پروتز سینه های سیلیکونی گران ترین نوع می باشند.
  • موقعیت جغرافیایی- معمولاً هزینه های جراحی در کلان شهرها که هزینه زندگی در آنها بالاتر است، بیشتر می باشد. هزینه بالاتر زندگی و تقاضای بیشتر برای این جراحی ها، اغلب باعث بالا رفتن قیمت این روند درمان زیبایی می شود.
  • تجربه جراح سینه- اغلب جراحان باتجربه، دستمزد بالاتری را برای جراحی دریافت می کنند. این بدان معنا نیست که گران ترین جراحان، بهترین جراحان  هستند، ولی مشاهده می کنیم که سطح تجربه در هزینه جراحی نقش تعیین کننده ای دارد.
  • مارک پروتز سینه
  • هزینه های مرتبط با عمل جراحی از قبیل بیهوشی، تسهیلات و امکانات بیمارستان، خرید گن و داروهای پس از جراحی و… .

جراحی برداشتن یا تعویض پروتز سینه

هدف اصلی عمل جراحی برداشتن پروتز، حذف پروتزها از بدن می باشد. در طول این پروسه علاوه بر ساختار پروتز، جراح سعی دارد بافت اسکار و ژل سیلیکونی که به سبب ترکیدگی پروتز در ناحیه بافت پستان پخش شده است را نیز بردارد. البته امکان دارد این فرایند در راستای تعویض پروتز سینه هم به انجام رسد؛ یعنی طی عمل، پروتزهای جدید که ممکن است ساختار و اندازه متفاوتی داشته باشند، جایگزین پروتزهای قدیمی شوند.
عمر مفید ایمپلنت های پستان ۱۰ نهایتاً ۱۵ سال می باشد اما چنانچه بعد از این مدت مشکل جدی را به همراه نداشته باشند، نیازی نیست جراحی تعویض پروتز سینه انجام شود.

آیا عمل پروتز پستان، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

همچون دیگر پروسه های زیبایی که با خواست و انتخاب فرد انجام می شود، عمل پروتز نیز تحت پوشش بیمه سراسری قرار نمی گیرد. گاهی اوقات دیده شده که تحت شرایط خاصی، بیمه پوشش های حمایتی را برای زنانی که به سرطان سینه مبتلا بوده و میخواهند با پروتز جراحی بازسازی سینه انجام دهند، به عمل آورده است.

بهترین فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان در تهران

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، دارای بورد تخصصی جراحی عمومی، یکی از بهترین متخصصان حوزه زیبایی-درمانی سینه در تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند. 
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به عنوان نفر اول امتحان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فراگرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.
ما در سایت دکتر امیرپاشا ابراهیمی به شما درباره سلامت پستان و بیماریهای پستان اطلاع رسانی بروز می کنیم و تا حد ممکن نگرانی های شما را براساس اصول علمی برطرف کنیم.

برای مطالعه مقالات مرتبط با جراحی زیبایی-درمانی سینه می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

معرفی بهترین جراح سینه در تهران

پزشک جراح باید دارای بورد تخصصی، تجربه لازم و مهارت کافی باشد. علاوه بر موارد فوق الذکر، فاکتورهایی از قبیل ارتباط کلامی، سابقه کار در بیمارستان و پرسنل تحت خدمت جراح نیز از عوامل موثر در انتخاب بهترین جراح سینه برای پروتز سینه محسوب می شوند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، جراحی پروتز سینه را برای بیماران بدون هیچ گونه عوارضی انجام می دهند.
عزیزانی که در خصوص عمل پروتز سینه سوالاتی را دارند می توانند جهت مشاوره رایگان مراجعه نمایند تا راهنمایی های لازم انجام شود. فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد.

اطلاعات مطب و نوبت دهی 

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا