شكل توده سرطان سينه

شكل توده سرطان سينه | باورهای غلط در مورد سرطان سینه

شكل توده سرطان سينه

شكل توده سرطان سينه به مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد وابسته است. در اغلب اوقات شکل توده سرطانی سینه ماننده غده ای معمولی گرد و بدون زاویه است. غده های سرطانی پستان از نظر ظاهری در زیر پوست درست مانند غده های غیرسرطانی و بی خطر خودشان را نشان می دهند. یعنی توده های گرد داخل سینه. اما برخلاف توده های غیر سرطانی داخل سینه اعم از کیست ها که در واقع کیسه هایی پر شده از مایعات درونی سینه بوده و نرم هستند، شکل توده سرطانی کاملا سفت و محکم است. همچنین برخلاف کیست ها، توده های سرطانی داخل سینه به راحتی زیر پوست سینه سر نمی خورند و جا به جا نمی شوند. البته این ویژگی ها حتما وجه ممیزه توده های خوش خیم و توده های سرطانی نیستند. گاهی اوقات توده های سرطانی هم می توانند ویژگی های توده های خوش خیم را داشته باشند. از این ور است که معاینه دقیق پزشکی در تشخیص سرطان امری ضروری است.

توده های سرطانی داخل سینه می توانند در مراحل مختلف ابعاد متفاوتی نیز داشته باشند. برای مثال در مراحل اولیه این توده های کوچک بوده و قطری کمتر از 2.5 سانتی متر دارند. اما در مرحله دوم به اندازه بین 2.5 تا 5 سانتی متر می رسند. و در مرحله سوم از این قطر هم فراتر می روند.

در یکی از شرایط نه چندان رایج توده سرطان سینه ممکن است حالت گلوله ای پیدا نکند، بلکه به سطح نزدیک شود و حالت پخش و پهن شده پیدا کند. تشخیص توده سرطانی در این حالت کمی دشوار است چراکه به سادگی خودش را طی معاینات فیزیکی و حتی آزمایشات تصویربرداری نشان نمی دهد، اما تمام علائم سرطان را دارد. چنانچه شکل توده سرطان سینه این حالت را داشته باشد تنها راه موثر برای درمان سرطان، حتی اگر در مراحل اولیه باشد این است که سینه کاملا طی ماستکتومی تخلیه شود. چون این شكل توده سرطان سينه می تواند خطرناک باشد.

از طرفی باید به این نکته نیز توجه داشت که توده سرطان سینه ممکن است فقط یکی نباشد. بلکه چند توده سرطان بزرگ و کوچک در سطح سینه پخش شده باشند. این اتفاق به خصوص در گریدها یا مراحل بالای سرطان سینه بسیار رایج است. در چنین شرایطی با برداشتن یک غده سرطانی نمی توان بیماری را درمان کرد، بلکه باید تمام توده ها را حذف نمود. درمان تحت این شرایط به لامپکتومی گسترده یا بهتر از آن به ماستکتومی نیاز دارد.

سرطان سینه یکی از رایجترین بیماری های خطرناک در بین خانم ها است. از این رو آگاهی از آن و مطلع بودن از جوانبش اهمیت زیادی دارد. ولی با این وجود، همچنان بسیاری از افراد هستند که دچار باورهای غلط درباره سرطان سینه هستند. در ادامه به مهمترین باورهای غلط درباره سرطان سینه می پردازیم تا شما بتوانید اطلاعات صحیح تری از این بیماری مهم به دست بیاورید. با ما همراه باشید.

شكل توده سرطان سينه

باورهای غلط درباره سرطان سینه

سرطان سینه در زنان امری جدی است و همه خانم ها همیشه باید مراقب علائم و نشانه های آن باشند. به خصوص خانم هایی که سنشان بالای 40 سال است و در دوره یائسگی به سر می برند. خوشبختانه این سرطان به خوبی قابل درمان است، اما شانس درمان آن به تشخیص به موقع توده سرطانی و اقدام زودهنگام برای درمان آن بستگی دارد. از این رو بهتر است در کنار معاینات مرتب توسط پزشک متخصص خودتان تست سرطان سینه در منزل را هم انجام دهید و به صورت منظم وجود علائم آن را بررسی نمایید.

این نیاز به اقدامات درمانی فوری باعث شده تا بسیاری در اثر استرس اطلاعات غلطی درباره این بیماری شایع کنند. همچنین درمان پذیر بودن آن نیز باعث شده تا بسیاری با بی خیالی آن را آسان بگیرند. همه اینها اطلاعات و باورهایی غلط درباره سرطان سینه هستند که در ادامه به رایج ترین آنها و البته شکل صحیحشان اشاره می کنیم.

  • تمام توده های موجود در سینه سرطانی هستند

گرچه مشاهده یا لمس کردن توده می تواند زنگ خطری برای توجه بیشتر به علائم سرطان باشد، اما همانطور که در بخش اول مقاله گفتیم، تمام توده های داخل سینه سرطانی نیستند. بسیاری از توده های داخل سینه مانند کیست ها هستند که کاملا بی خطر بوده و خود به خود همانطور که به وجود آمده اند از بین می روند. همچنین پدیده ای به نام فیبروکیستیک نیز وجود دارد که با بالاتر رفتن سن باعث ایجاد توده های بی خطر در سینه می شود. برای تشخیص صحیح سرطان سینه باید اطلاعات کافی از ویژگی های توده های خوش خیم پستان داشته باشد و شكل توده سرطان سينه را بشناسید.

مطالعه این مقاله می تواند در شناخت بیشتر توده های بی خطر سینه به شما کمک کند.

  • سرطان همیشه با غده همراه است

در بسیاری از موارد خانم هایی بوده اند که بدون احساس یا حتی وجود توده قابل تشخیصی در پستان، به سرطان سینه مبتلا بوده اند. تشخیص دقیق سرطان پستان تنها از طریق آزمایشات تصویربرداری اعم از ماموگرافی ممکن است. پس به خودآزمایی سرطان سینه اکتفا نکنید و حتما برای معاینات دقیق پزشکی به یک متخصص به صورت منظم مراجعه نمایید.

شكل توده سرطان سينه
  • توده های کوچک نگران کننده نیستند

یادتان باشد که توده های سرطانی بزرگ می شوند. همچنین هرچه این توده بزرگ تر باشد، درمانش سخت تر می شود. پس نسبت به اندازه کوچک توده های داخل سینه خود بی توجه نباشید. چنانچه این توده ها سرطانی باشند به اندازه توده های بزرگ برای شما خطرناکند. تنها مزیت توده های کوچک در این است که احتمالا به معنای زمان بیشتر برای درمان هستند، البته اگر تعداشان بیشتر از یکی نباشد.

  • مراجعه زودهنگام به پزشک ضروری نیست

این باور غلط را کنار بگذارید. سرطان پستان با وجود اینکه درمانپذیر است، هنوز هم یک بیماری خطرناک جدی است. هرچه دیرتر برای درمان آن اقدام کنید، شانس درمان شما پایین تر می آید. همچنین شما نمی دانید که دقیقا در چه مرحله ای از سرطان قرار دارید. ممکن است تأخیر در ملاقات با پزشک متخصص هزینه های بس سنگین تری برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. پس درنگ نکنید و در صورت مشاهده یا شک کردن به هرگونه علائمی از سرطان سینه سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

شكل توده سرطان سينه
  • سرطان سینه ارثی است و برای کسانی که سابقه خانوادگی ندارند خطری ندارد

اتفاقا تنها 5 الی 7 درصد سرطان های پستان ارثی است. در بیشتر موارد خانم هایی که هیچ زمینه ی ارثی یا زمینه بیماری دیگری از سرطان ندارند به سرطان سینه دچار می شوند. پس چه سابقه سرطان سینه در خانواده شما وجود داشته باشد، چه وجود نداشته باشد، همیشه خطر آن در کمین شما هست. آن را جدی بگیرید.

  • سرطان پستان را می توان صد در صد بدون جراحی درمان کرد

گرچه روش های دیگری مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی ممکن است در موارد خفیف بتوانند در درمان سرطان سینه تا حدی موثر باشند، اما حتی با وجود روش های جدیدی مانند لیزر، هنوز هم جراحی کردن بهترین و موثرترین روش برای درمان سرطان سینه به شمار می رود. پس فریب تبلیغات درمانی را نخورید و وقت با ارزش خود را بیهوده برای روش های غیرمعتبر دیگر هدر ندهید.

تجربه یک جراحی موفق، مستلزم مراجعه به یک جراح خوب و قابل اطمینان است. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا