سرطان سينه در نوجوانان

علائم سرطان سينه در دختر | آیا نوجوانان هم به سرطان سینه دچار می شوند؟

علائم سرطان سینه در دختر

بگذارید در همین ابتدا روشن کنیم که منظورمان از واژه “دختر” در این مقاله، دختران نوجوان است.

تغیییرات پستان در دوران نوجوانی اتفاقی طبیعی است. افزایش یا کاهش سطح هورمون های زنانه در بدن مانند استروژن و پروژسترون ممکن است موجب التهاب سینه ها شود. این اتفاقات همچنین می توانند موجب شوند که حسی از سفت شدگی یا حتی بروز برآمدگی و توده های درشت در سینه های خود داشته باشید. به خصوص در دوره عادت ماهانه.

مطالعه این مطلب نیز توصیه می شود: آیا نوجوانان به سرطان سینه مبتلا می شوند؟

اما آیا این توده ها و برآمدگی ها نشانه ای از وجود سرطان سینه هستند؟ به احتمال زیاد نه. تقریبا تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای دختران زیر چهارده سال به سرطان سینه وجود نداشته است. اما شانس ابتلا به این بیماری با بالاتر رفتن سن زیادتر می شود. گرچه هنوز هم احتمال بروز آن در دختران نوجوان بسیار نادر و در حد یک در میلیون است.

اما به هر صورت احتمال آن، هرچند بسیار کم، همچنان وجود دارد و همین امر باعث شده تا خیلی از خانواده ها و دختران جوان نگران ابتلا به سرطان سینه در سنین پایین باشند.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید: سرطان سینه در زنان جوان و چگونگی آن

از این جهت در این مقاله سعی داریم تا با اشاره به علائم سرطان سینه در دختر اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم تا با سرطان سینه در سنین پایین، علائم، علت ها، تشخیص و درمان آن آشنا شوید. با ما همراه باشید.

انواع توده های پستان

سرطان سینه در دختر
علائم سرطان سينه در دختر

بیشتر برآمدگی ها و توده های داخل سینه دختران جوان در حقیقت از نوع فیبروآدنوم هستند. رشد بیش از حد بافت های ارتباطی داخل سینه می تواند باعث به وجود آمدن فیبروآدنوم ها بشود که البته توده های غیرسرطانی هستند.

علت سرطان سينه در زنان

فیبروآدنوم ها معمولا سفت و لیز هستند به طوری که می توانید با انگشت در اطراف حرکتشان دهید. تقریبا 91 درصد دختران نوجوان زیر 19 سال به فیبروآدنوم دچار می شوند.

علائم سرطان سينه در مردان

سایر توده های پستان رایج در بین نوجوانان عبارتند از کیست ها، که در واقع کیسه های پر مایع غیرسرطانی هستند. همچنین وارد شدن آسیب به سینه در اثر افتادن یا حوادث ورزشی هم می تواند موجب بروز توده هایی در سینه شود.

 

علائم سرطان در نوجوانان دختر

علائم سرطان سينه در دختر
علائم سرطان در نوجوانان دختر

تومورهای سرطانی حسی متفاوت از توده های نرمال سینه دارند. در زیر به برخی از علائمی که می توانند نشان دهنده وجود توده های سرطانی باشند اشاره می کنیم:

  • این توده ها بسیار فشرده و سفت هستند
  • به نظر می رسد که سر جایشان در دیواره قفسه سینه محکم هستند و جا به جا نمی شوند
  • از نظر اندازه می توانند از سایز یک نخود تا سرانگشت یک دست بزرگسال متفاوت باشند
  • ممکن است دردناک باشند

برخلاف زنان بالای سی سال، ترشح از نوک سینه یا برگشتن نوک سینه به داخل علائم سرطانی هستند که در بین دختران و زنان جوان زیاد رایج نیستند.

علت ابتلای نوجوانان به سرطان سینه

پزشکان به طور کامل مطمئن نیستند که چه چیزی موجب بروز سرطان سینه در دختر می شود، چراکه موارد این بیماری در بین دختران جوان بسیار کم است. اما به صورت عمومی تصور بر این است که علت اصلی بروز سرطان سینه در دختران نوجوان به خاطر تغییرات در سلول های بنیادین و DNA بدن آنهاست. این تغییرات ممکن است در زمان جنینی صورت پذیرفته باشند.

علائم سرطان سينه در نوجوانان پسر

پزشکان معتقدند که عوامل محیطی و سبک زندگی مانند سیگار و رژیم غذایی ناسالم نمی توانند علت های اصلی برای ابتلا به سرطان سینه در دختر باشند. اما چنانچه این عادت های بد را از همان دوران ابتدایی زندگی (منبع) در پیش بگیرید، شانس ابتلای شما به سرطان سینه در سنین بزرگسالی بسیار بالا می رود.

 

عوامل خطرزای سرطان سینه در دختر

سرطان سینه در دختر
جوش علائم سرطان سينه در زنان

تحقیقات نشان داده اند که موارد سرطان سینه دختر بسیار محدود هستند. اما عوامل خطرزا در این مورد عبارتند از سابقه خانوادگی سرطان سینه و ابتلا به شرایط غیرطبیعی سینه مانند برخی از انواع فیبروآدنوم.

همچنین قرار گرفتن تحت اشعه و پرتودرمانی برای درمان بیماری هایی مانند سرطان خون در سنین رشد سینه می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه در دختر را افزایش دهد.

 

تشخیص سرطان سینه در دختر

علائم سرطان در نوجوانان دختر

چنانچه متوجه هر چیز غیرعادی در سینه خود شدید، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. بعد از بررسی و معاینات اولیه پزشک در مورد مسائل زیر از شما سوال می پرسد:

  • سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • زمان شناسایی توده
  • ترشح از نوک سینه
  • دردناک بودن توده

اگر هر چیزی به نظر پزشک مشکوک برسد ممکن است از شما بخواهد که تحت آزمایش فراصوت قرار بگیرید. این آزمایش از امواج فراصوت برای تصویربرداری از بافت داخلی سینه استفاده می کند. چنانچه توده داخل سینه پر از مایعات باشد، به احتمال زیاد تنها یک کیست ساده است. در شرایط پیچیده تر، پزشک ممکن است از نمونه برداری با سوزن برای تشخیص سرطان سینه استفاده کند.

آیا دختران نوجوان می توانند ماموگرافی کنند؟

ماموگرافی به دو دلیل برای دختران نوجوان توصیه نمی شود:

  1. اول اینکه سینه های دختران نوجوان بسیار متراکم است و این ویژگی باعث می شود تا ماموگرافی نتواند توده ها را به خوبی شناسایی کند.
  2. دوم اینکه ماموگرافی سینه ها را در معرض پرتو قرار می دهد که می تواند موجب وارد شدن آسیب به سلول ها شود. به خصوص در خانم های جوانی که سینه هایشان هنوز در حال رشد است.

 

درمان سرطان سینه در دختر

سرطان سینه در دختر
علائم سرطان سينه در دختر نی نی سایت

رایجترین نوع سرطان سینه در دختر نوجوان آدنوکارسینوم ترشحی است. این به صورت عمومی یک سرطان کند رشد و غیرتهاجمی است. گرچه شانس سرایت سلول های این سرطان به دیگر بخش های بدن بسیار کم است، در برخی از موارد دیده شده این سلول ها به غدد لنفاوی اطراف سرایت کرده اند. پزشکان این سرطان را با برداشتن از طریق جراحی درمان می کنند.

از این رو انتخاب جراح مناسب و مطمئن اهمیت زیادی دارد. برای تجربه یک جراحی ایمن و موثر حتما باید یک جراح ماهر و با تجربه را برای اینکار انتخاب کنید. جراحی که بتوانید به او اعتماد داشته باشید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

استفاده از شیمی درمانی و پرتو درمانی با توجه به شرایط سنی پایین معمولا توصیه نمی شود چراکه مضراتش از مزیت هایش بیشتر است و می تواند باروری و شانس ابتلا به سرطان های دیگر را افزایش دهد.

 

تست سرطان سینه در منزل

تست سرطان سينه در منزل
من سرطان سينه دارم

گرچه شانس ابتلای خانم های زیر سالی که هنوز یائسه نشده اند به سرطان سینه خیلی کمتر از خانم های بالای 45 سال یائسه است، اما به هر صورت هنوز هم حدود 15 درصد از مبتلایان به سرطان سینه، دختران و خانم ها جوان هستند. به همین علت همه در هر رنج سنی باید همواره مراقب علائم سرطان سینه باشند.

یکی از بهترین روش ها برای مراقبت دائم و نظارت روی وضعیت سینه انجام خودآزمایی سرطان سینه در منزل است. با انجام روش های تست سرطان سینه در منزل می توانید خودتان علائم مشکوک سرطان را شناسایی کرده و در صورت احساس خطر سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای آشنایی با روش های تست سرطان سینه در خانه توصیه می کنیم مقاله تشخیص سرطان سینه در منزل را مطالعه نمایید.

 

فوق تخصص سرطان سينه در تهران | بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران هستید ، به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

تندرست باشید.

  1. بازتاب: سرطان سینه در مردان وضعیتی نادر اما ممکن!!! | گروه پزشکان به آیند سرطان پستان در آقایان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا