لامپکتومی و ماستکتومی

تفاوت بین لامپکتومی و ماستکتومی چیست؟

فرق لامپکتومی و ماستکتومی

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه می توانند بین جراحی حفظ پستان مشهور به لامپکتومی یا برداشتن کامل پستان موسوم به ماستکتومی، یکی را انتخاب کنند. همچنین ممکن است نیاز به پرتودرمانی نیز داشته باشند.

در بیشتر موارد، انجام لامپکتومی و پرتودرمانی ، همچون ماستکتومی به افراد شانس بقای طولانی مدت را می دهد.

انتخاب بین این دو روش شامل بسیاری از عوامل فردی و پزشکی است، از جمله سابقه پزشکی قبلی و نگرانی های تان در مورد عود و مسائل زیبایی.

در این مقاله، لامپکتومی و ماستکتومی را با جزئیات بیشتری توضیح می ‌دهیم. همچنین برخی از مزایا و معایب هر گزینه را مورد بحث قرار می ‌دهیم و سایر گزینه های درمانی سرطان سینه را نیز فهرست می‌ کنیم. برای دانستن تفاوت لامپکتومی و ماستکتومی این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

 

تعاریف

لامپکتومی و ماستکتومی جراحی های مشابهی هستند، اما درمان های بعدی و زمان بهبودی متفاوتی دارند.

ماستکتومی چیست ؟

فلوشیپ جراحی پستان
جراحی ماستکتومی

در ماستکتومی، جراح کل سینه را بر می دارد.

ماستکتومی انواع مختلفی دارد. بنا به تعریف انجمن سرطان آمریکا، انواع ماستکتومی عبارتند از:

  • ماستکتومی ساده یا کامل: جراح کل پستان از جمله پوست، آرئولا و نوک سینه را بر می دارد. وی همچنین ممکن است برخی از غدد لنفاوی زیر بغل را نیز بردارد. بیشتر افراد می توانند روز بعد از جراحی به خانه بازگردند.
  • ماستکتومی محافظ پوست: جراح بیشتر پوست سینه را دست نخورده باقی می گذارد و فقط بافت سینه، نوک پستان و آرئولا را برمی دارد. جراح همان مقدار بافتی که در ماستکتومی ساده یا کلی برداشته می شود، برمی دارد. سپس می تواند از بافت سایر قسمت های بدن یا ایمپلنت برای بازسازی سینه استفاده کند.
  • ماستکتومی با حفظ نوک پستان: جراح بافت پستان را برمی دارد اما پوست و نوک پستان را دست نخورده نگه می دارد. وی ممکن است سلول های سرطانی در بافت پستان را از زیر نوک سینه بررسی کنند. اگر سلول های سرطانی کشف شود، نوک سینه را نیز برمی دارد.
  • ماستکتومی رادیکال اصلاح شده: این روش مانند ماستکتومی ساده یا کامل شامل برداشتن کل پستان است. جراح غدد لنفاوی زیر بازو را نیز برمی دارد.
  • ماستکتومی رادیکال: در طی این جراحی، جراح کل سینه، غدد لنفاوی زیر بازو و ماهیچه های سینه ای زیر سینه را برمی دارد. جراحان معمولاً جراحی های کم ‌وسعت ‌تری را توصیه می‌ کنند که عوارض جانبی کمتری دارند اما به همان اندازه مؤثر هستند. با این حال، همچنان ممکن است این جراحی را روی افرادی که تومورهای بزرگی دارند که در عضلات سینه رشد کرده است انجام دهند.
  • ماستکتومی دوبل: جراحان ممکن است این جراحی را انجام دهند که در آن هر دو سینه را به عنوان یک اقدام کاهش خطر برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، انجام دهند. اکثر ماستکتومی های دوگانه، ماستکتومی های ساده یا کامل هستند، اما برخی ممکن است نوک سینه را حفظ کنند.

در اینجا درباره انواع ماستکتومی بیشتر بدانید.

 

لامپکتومی چیست ؟

فوق تخصص سرطان سينه در تهران
جراحی لامپکتومی

در لامپکتومی، جراح تومور سینه و برخی از بافت های سالم اطراف آن را برمی دارد. لامپکتومی از نظر فنی یک ماستکتومی جزئی به شمار می رود، زیرا بخشی از پستان در آن برداشته می شود.

مقدار بافت سینه ای که جراح بر می دارد به اندازه و محل تومور و اندازه پستان و سایر عوامل بستگی دارد.

به عنوان مثال، ممکن است فردی تحت نوعی لامپکتومی به نام کوادرانکتومی قرار گیرد که در آن جراح حدود یک چهارم پستان را برمی دارد.

احتمالاً فرد پس از لامپکتومی به پرتودرمانی نیاز خواهد داشت، و همچنین ممکن است به درمان‌ های دیگری مانند شیمی ‌درمانی یا هورمون ‌درمانی نیز نیاز باشد.

لامپکتومی ممکن است منجر به شکل گیری اسکار یا فرورفتگی در ناحیه ای شود که تومور قبل از برداشتن آن قرار داشته است. همچنین ممکن است منجر به درد و گاهی اوقات نوعی تورم در ناحیه بازو به نام لنف ادم شود. برخی از افراد پس از این عمل جراحی ترمیمی را انتخاب می کنند.

 

عوامل موثر در تصمیم گیری بین لامپکتومی یا ماستکتومی

ماستکتومی چیست
مراقبتهای لامپکتومی

در بین افراد مبتلا به سرطان سینه که انتخاب درمانی دارند، بسیاری ، لامپکتومی کمتر تهاجمی را به ماستکتومی ترجیح می دهند. هر کسی که نیاز به تصمیم گیری دارد باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرد. از جمله:

  • نگه داشتن پستان: فردی که می خواهد پستان خود را حفظ کند، ممکن است لامپکتومی همراه با پرتودرمانی را انتخاب کند.
  • خطر کمتر عود: فردی که در مورد عود سرطان سینه بسیار مضطرب است ممکن است ماستکتومی را انتخاب کند. خطر عود موضعی با لامپکتومی بیشتر از ماستکتومی است.
  • هزینه کمتر: اگر فردی نگران هزینه درمان خود باشد، ممکن است لامپکتومی را انتخاب کند. چراکه هزینه لامپکتومی به مراتب کمتر است. مطالعه‌ ای در سال 2016 نشان داد که ماستکتومی همراه با جراحی بازسازی بسیار گران ‌تر از سایر گزینه‌ ها است.
  • عوامل زیبایی: برای افرادی که مایلند سینه های شان تا حد امکان باهم مطابقت داشته باشد، لامپکتومی ممکن است ارجح تر باشد، زیرا این جراحی معمولاً نتیجه زیبایی خوبی در بر دارد. با این حال، جراحی های ترمیمی معمولاً به دنبال لامپکتومی و ماستکتومی امکان پذیر است.

برخی از افراد مبتلا به سرطان سینه کاندیدای مناسبی برای لامپکتومی نیستند. فرد باید با پزشک خود صحبت کند تا مشخص شود که آیا لامپکتومی برای او امکان پذیر است یا خیر.

 

مزایا و معایب لامپکتومی

انواع ماستکتومی
عوارض بعد از عمل لامپکتومی

جراح ممکن است لامپکتومی را برای درمان سرطان پستان زودرس، موضعی یا قابل جراحی پیشنهاد کند.

ممکن است فرد به درمان های دیگری مانند پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی نیز نیاز داشته باشد.

مزایا و معایب لامپکتومی عبارتند از:

جوانب مثبت لامپکتومی

  • در این روش جراحان ممکن است بتوانند حس و ظاهر سینه را تا حد زیادی حفظ کنند.
  • این جراحی کمتر تهاجمی است و افراد سریعتر و راحت تر بهبود می یابند.
  • هزینه لامپکتومی کمتر از ماستکتومی است.

معایب لامپکتومی

  • افراد احتمالاً پس از لامپکتومی به 5 تا 7 هفته پرتودرمانی نیاز دارند.
  • اگر فردی پرتودرمانی دریافت کند، ممکن است بر زمان بازسازی و گزینه های موجود تأثیر بگذارد.
  • اگر افراد لامپکتومی را به جای ماستکتومی انتخاب کنند، خطر عود موضعی بیشتری دارند.
  • در صورت عود، پستان نمی تواند پرتودرمانی بیشتر را تحمل کند، بنابراین تیم مراقبت های بهداشتی احتمالا ماستکتومی را توصیه می کند.
  • اگر پزشکان پس از جراحی اولیه سلول های سرطانی بیشتری در پستان پیدا کنند، ممکن است جراحی های بیشتری لازم باشد.

عوارض بعد از عمل لامپکتومی

 

مزایا و معایب ماستکتومی

ماستکتومی دوگانه
دابل ماستکتومی

مزایا و معایب ماستکتومی عبارتند از:

مزایای ماستکتومی

  • برداشتن کل پستان و محل سرطان می تواند اطمینان بخش باشد.
  • پرتودرمانی کمتر از لامپکتومی ضروری است.
  • احتمال عود کمتری نسبت به لامپکتومی وجود دارد.
  • در صورت عدم انجام بازسازی سینه، احتمال کمتری وجود دارد که فرد به جراحی بیشتری نیاز داشته باشد.

معایب ماستکتومی

  • ماستکتومی از لامپکتومی گسترده تر است.
  • روند بهبودی طولانی تری دارد و ممکن است فرد پس از جراحی با عوارض جانبی بیشتری مواجه شود.
  • ممکن است از دست دادن دائمی پستان باعث ناراحتی افراد شود.
  • اگر فرد جراحی بازسازی را انتخاب کند، به جراحی های بیشتری نیاز دارد.

 

سایر گزینه های درمانی

عمل سرطان سينه بدخيم
عمل سرطان سينه

فرد ممکن است درمان های دیگری را برای سرطان سینه، قبل یا بعد از جراحی یا بدون نیاز به جراحی دریافت کند. گزینه های درمانی سرطان سینه عبارتند از:

پرتو درمانی

در پرتودرمانی از اشعه ایکس یا سایر انواع پرتوها برای از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آنها استفاده می شود.

دو نوع پرتودرمانی وجود دارد:

پرتودرمانی خارجی

پزشکان از این روش درمانی برای درمان سرطان سینه استفاده می کنند. دستگاهی در خارج از بدن تشعشعات را به سمت ناحیه سرطانی هدایت می کند.

پرتودرمانی داخلی

پزشکان از این روش درمانی که به نام براکی تراپی نیز شناخته می شود، برای تسکین استخوان درد ناشی از سرطان سینه که به استخوان ها گسترش یافته است، استفاده می کنند. پزشک ماده ای به نام استرانسیوم 89 را به داخل سیاهرگ تزریق می کند تا به سطح استخوان ها برود. این ماده اشعه ای آزاد می کند که سلول های سرطانی را در استخوان ها از بین می برد.

در اینجا با عوارض جانبی رادیوتراپی برای سرطان سینه آشنا شوید.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهایی استفاده می شود که متخصصان مراقبت های بهداشتی آن را به ورید یا عضله تزریق می کنند. افراد همچنین می توانند داروهای شیمی درمانی را به صورت خوراکی مصرف کنند.

هنگامی که داروها وارد جریان خون می شوند، به سلول های سرطانی در سراسر بدن می رسند و آنها را از بین می برند.

هورمون درمانی

هورمون درمانی ، هورمون ها را حذف می کند یا از عملکرد آنها جلوگیری می کند و از رشد سلول های سرطانی نیز جلوگیری می کند.

پزشکان می توانند نمونه ای از بافت پستان را از لحاظ بررسی گیرنده های هورمونی روی سلول های سرطانی آزمایش کنند. اگر این گیرنده ها وجود داشته باشند، پزشکان می ‌توانند از جراحی، پرتودرمانی یا داروهایی برای کاهش تولید هورمون ‌ها یا جلوگیری از کارکرد آن ‌ها استفاده کنند.

پزشکان می توانند از درمانی به نام ابلیشن تخمدان استفاده کنند تا تخمدان ها را از تولید استروژن که هورمونی است که باعث رشد سرطان سینه می شود، متوقف کند.

درمان هدفمند

پزشکان از درمان هدفمند برای شناسایی و حمله به سلول های سرطانی خاص استفاده می کنند.

درمان ‌های هدفمند می ‌توانند نسبت به سایر روش ‌های درمانی مانند پرتودرمانی و شیمی ‌درمانی آسیب کمتری بر سلول‌ های طبیعی داشته باشند. بنابراین در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی کمتری ایجاد کنند.

پزشکان می توانند این درمان را در قالب دارو ارائه دهند.

ایمونوتراپی

در ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی از سیستم ایمنی خود فرد برای مقابله با سرطان استفاده می شود. این یک نوع درمان بیولوژیکی است.

ایمونوتراپی از مواد مصنوعی یا موادی که بدن به طور طبیعی تولید می کند برای هدایت، بازیابی یا تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر سرطان استفاده می کند.

در اینجا با خط مقدم درمان های سرطان سینه آشنا شوید.

 

خلاصه

مراقبتهای لامپکتومی
فرق لامپکتومی و ماستکتومی

لامپکتومی و ماستکتومی هر دو گزینه های درمانی موثری برای سرطان پستان در مراحل اولیه به شمار می روند. انتخاب یکی از بین آنها اغلب بر اساس ترجیحات فردی و سابقه پزشکی و همچنین نوع سرطان سینه است.

هر دو گزینه درمانی مزایا و معایبی دارند. برخی از افراد ممکن است لامپکتومی را برای حفظ ظاهر سینه، صرفه جویی در هزینه یا اجتناب از جراحی های گسترده تر انتخاب کنند.

برخی دیگر نیز ممکن است ماستکتومی را برای کسب آرامش خاطر، کاهش احتمال نیاز به پرتودرمانی یا کاهش خطر عود انتخاب کنند.

گزینه های درمانی دیگری نیز وجود دارد که فرد ممکن است قبل، بعد یا بدون نیاز به جراحی دریافت کند. این گزینه ها شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی است.

بهترين جراح سرطان سينه در تهران | بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران هستید ، به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

“م . ز”

تندرست باشید.

منبع: medicalnewstoday

  1. دکتر بسیار مهربان و با حوصله ای هستند منشی و دستیار مهربانی دارند من تحت نظر ایشان درمان نشدم ننیتوانم نظری بدهم ولی تشخیص اقای دکتر ابراهیمی برای کانسر پستان عالی بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا