برای درمان سرطان چه بخوریم

بهترین خواص دارچین برای سرطان از شایعه تا واقعیت کاملا علمی

خواص دارچین برای سرطان

نگاهی کلی به موضوع سرطان

آیا دارچین سرطان زاست یا درمان بخش؟

سرطان به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان شناخته شده است. در دو دهه اخیر، بروز سرطان به طور چشمگیری افزایش یافته است که بیشتر از تغییر سبک زندگی ما نشات می گیرد. اهمیت این موضوع توجه بیشتری را برای کشف درمان های جدید برای پیشگیری و درمان سرطان ها جلب کرده است. طبق مطالعات قبلی، داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان محدودیت های قابل توجهی را نشان داده اند. بنابراین نقش داروهای گیاهی به تنهایی یا در ترکیب با داروهای شیمی درمانی به طور گسترده در درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته اند. دارچین یک ترکیب طبیعی است که طیف وسیعی از عملکردهای دارویی از جمله فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد سرطانی را دارا می باشد.

اختلال آپوپتوز نقش مهمی در شکل گیری و پیشرفت سرطان دارد. شواهد روزافزون نشان می دهد که دارچین به عنوان یک عامل درمانی، از طریق تأثیرگذاری بر مسیرهای متعدد مرتبط با آپوپتوز در سلول های سرطانی، اثرات ضد سرطانی دارد. در این مطلب، ما خواص ضد سرطانی دارچین را مورد بحث قرار داده ایم.

 

نکات برجسته درباره دارچین و سرطان

دارچین سرطان

مکمل‌ های غذایی مانند دارچین دارای فواید بسیاری برای سلامتی هستند و به طور گسترده توسط بیماران سرطانی و افرادی که در معرض خطر ژنتیکی سرطان هستند مورد استفاده قرار می‌ گیرند. اما، آیا مصرف فرآورده ‌های دارچین برای همه انواع سرطان و بدون در نظر گرفتن درمان ‌های مداوم و سایر شرایط سبک زندگی بی ‌خطر است؟ یک باور رایج اما افسانه ای این است که هر چیز طبیعی می تواند برای من مفید باشد یا هیچ ضرری ندارد.

اما این باور کاملا اشتباه است! به عنوان یک مثال برای اثبات این امر، استفاده از گریپ فروت با برخی داروها توصیه نمی شود. مثال دیگر، استفاده از اسفناج با برخی از داروهای رقیق کننده خون است که می تواند باعث تداخلات نامطلوبی شود و باید از مصرف آن اجتناب شود. در مورد سرطان، تغذیه ای که شامل غذا و مکمل های طبیعی است، بر نتایج تأثیر می گذارد. از این رو یک سوال متداول توسط بیماران مبتلا به سرطان از متخصصان تغذیه و پزشکان این است که “برای درمان سرطان چه بخوریم و مواد غذایی مضر برای سرطان چیستند؟

آیا مکمل غذایی دارچین بی خطر است؟

دارچین یک ادویه شناخته شده است که قرن هاست در کشورهای مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. مصرف فرآورده ‌های خوراکی دارچین می‌ تواند برای بیماران لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان تحت درمان با Trametinib مفید باشد. اما در صورت درمان با دگزامتازون برای مولتیپل میلوما از مصرف مکمل های حاوی دارچین خودداری کنید. به طور مشابه، مصرف مکمل غذایی دارچین می تواند برای افراد سالمی که به دلیل جهش ژن PDGFRA در معرض خطر ژنتیکی سرطان هستند، مفید باشد. اما در صورت خطر ژنتیکی سرطان به دلیل جهش ژن GATA2 باید از مصرف آن خودداری کنید.

نکته مهم

شرایط فردی شما بر تصمیم تان تأثیر می گذارد که آیا مکمل غذایی دارچین بی خطر است یا خیر. و همچنین این تصمیم نیاز به بازنگری مداوم با تغییر شرایط دارد. شرایطی مانند نوع سرطان، درمان ‌ها و مکمل‌ های مصرفی فعلی، سن، جنسیت، وزن، قد، سبک زندگی و هرگونه جهش ژنتیکی مهم هستند. بنابراین یک سوال اساسی برای مطرح کردن در خصوص هر توصیه ای در مورد غذا و مکمل های طبیعی این است که چگونه با زمینه فردی شما مرتبط است.

بررسی اجمالی خواص دارچین برای سرطان

خواص ضد سرطانی دارچین

مکمل های غذایی – ویتامین ها، گیاهان دارویی، مواد معدنی، پروبیوتیک ها و دیگر دسته های تخصصی در حال افزایش هستند. مکمل ها غلظت بالایی از مواد فعال هستند که در مواد غذایی مختلف نیز یافت می شوند. با این تفاوت که مواد غذایی حاوی بیش از یک ماده فعال در غلظت های منتشر شده، کمتر هستند. به یاد داشته باشید که هر یک از این مواد دارای علم و مکانیسم بیولوژیکی خاصی در سطح مولکولی هستند – از این رو ترکیب مناسبی از مکمل‌ هایی مانند دارچین را بر اساس زمینه و شرایط فردی انتخاب کنید.

بنابراین سوالات مطرح شده اینها هستند که:

آیا باید مکمل دارچین مصرف کنید؟ آیا زمانی که در معرض خطر ژنتیکی سرطان برای جهش ژن GATA2 هستید، باید آن را مصرف کنید؟ آیا زمانی که در معرض خطر ژنتیکی سرطان برای جهش ژن PDGFRA هستید، باید آن را مصرف کنید؟ آیا هنگام تشخیص مولتیپل میلوما (عودکننده مقاوم به درمان) باید آن را مصرف کنید؟ آیا هنگام تشخیص لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان باید آن را مصرف کنید؟ آیا هنگام درمان با دگزامتازون باید آن را مصرف کنید؟ اگر درمان خود را از دگزامتازون به ترامتینیب تغییر دهید، آیا باید مصرف مکمل دارچین را ادامه دهید؟

بنابراین یک توضیح کلی مانند ” یک ماده طبیعی است یا موجب افزایش ایمنی می شود ” ممکن است برای انتخاب دارچین قابل قبول و کافی نباشد.

 

سرطان

برای درمان سرطان چه بخوریم

طی سالیان دراز، سرطان همچنان یک مشکل حل نشده باقی مانده است. ارتقای در دسترس بودن درمان های فردی و نظارت بر سرطان از طریق آزمایشات خون و بزاق دهان عوامل مهمی برای بهبود نتایج بوده است. هرچه مداخله زودتر انجام شود ، تأثیر بهتری بر نتیجه خواهد داشت.

آزمایش ژنتیک این پتانسیل را دارد که خطر ابتلا به سرطان و استعداد ابتلا به سرطان را در مراحل اولیه ارزیابی کند. اما علاوه بر نظارت منظم در بیشتر موارد هیچ گزینه مداخله ای درمانی در دسترس نیست. پس از تشخیص سرطان مانند مولتیپل میلوما  یا لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان، درمان ‌ها بر اساس ژنومیک تومور و عواملی مانند مرحله سرطان، سن و جنسیت شخصی ‌سازی می ‌شوند. در طول بهبودی سرطان (پس از تکمیل چرخه درمان) – نظارت برای ارزیابی هرگونه عود صورت می گیرد، و بر این اساس تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی اتخاذ می شود. اکثر بیماران مبتلا به سرطان و افراد در معرض این خطر، مکمل های غذایی مانند دارچین مصرف می کنند.

 

دارچین ضد سرطان – یک مکمل غذایی

دارچین ضد سرطان

این ادویه از پوست داخلی چندین گونه درخت که از جنس “Cinnamomum” هستند به دست می آید. در زیر دو گونه متداول دارچین ذکر شده است:

  • دارچین سیلان (Cinnamomum zeylanicum)
  • دارچین کاسیا (Cinnamomum aromaticum)

دارچین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی قوی آن دارای ارزش دارویی است.

برخی از مزایای بالقوه دارچین برای سلامتی عبارتند از:

  • ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند
  • ممکن است به کاهش عفونت کمک کند
  • ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند
  • ممکن است با افزایش حساسیت به انسولین به کاهش سطح قند کمک کند
  • ممکن است به کاهش بیماری های قلبی کمک کند
  • ممکن است به کاهش پوسیدگی دندان و بوی بد دهان کمک کند

با مزایای شگفت انگیز دارچین برای پوست آشنا شوید

مکمل های دارچین حاوی از مواد فعال بسیاری از جمله سینامالدئید، اسید لینولئیک، متیل سالیسیلات و اسید کافئیک در سطوح غلظت مختلف هستند. مسیرهای مولکولی که توسط دارچین تنظیم می شوند عبارتند از سیکل سلولی، سیگنال دهی RAS-RAF، رگزایی، سیگنال دهی سلول های بنیادی و سیگنال دهی MYC. این مسیرهای سلولی به طور مستقیم یا غیرمستقیم نقاط انتهایی مولکولی سرطان مانند رشد، گسترش و مرگ را تنظیم می کنند. به دلیل این تنظیم بیولوژیکی – برای تغذیه در سرطان، انتخاب صحیح مکمل هایی مانند دارچین به صورت جداگانه یا ترکیبی تصمیم مهمی است که باید گرفته شود. حین تصمیم گیری در مورد استفاده از مکمل دارچین برای سرطان – باید همه این عوامل را در نظر بگیرید. از آنجا که به همان اندازه که برای درمان سرطان صادق است، استفاده از دارچین نمی تواند یک تصمیم یکسان برای همه انواع سرطان باشد.

 

انتخاب مکمل های دارچین برای سرطان شما

به دلیل اینکه راه آسانی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد که “چه زمانی باید از دارچین برای سرطان پرهیز کرد” ، بهترین پاسخ این است که “بستگی دارد!”.

درست مانند این که هر درمانی برای هر بیمار سرطانی موثر نیست، بر اساس شرایط فردی شما، دارچین ممکن است مضر یا بی خطر باشد.

در کنار نوع سرطان و ژنتیک مرتبط – درمان‌ های مداوم، مکمل‌ ها، عادات سبک زندگی، بی ام آی و آلرژی ‌ها همه عواملی هستند که تعیین می کنند از مصرف دارچین اجتناب شود یا نشود و چرا.

  1. آیا مکمل‌های دارچین برای بیماران سرطانی مبتلا به مولتیپل میلوما (نسوز عودکننده) که تحت درمان با دگزامتازون قرار می‌گیرند، مفید خواهد بود؟

مولتیپل میلوما توسط جهش های ژنتیکی خاص مانند MCL1 و CCND1 مشخص می شود و منجر به تغییرات مسیر بیوشیمیایی در چرخه سلولی، سیگنالینگ MYC، آپوپتوز و سیگنالینگ PI3K-AKT-MTOR می شود. درمان های دارویی سرطان مانند دگزامتازون از طریق یک مکانیسم اثر خاص عمل می کند. هدف این است که همپوشانی خوبی بین مسیرهای هدایت کننده درمان و سرطان برای یک رویکرد شخصی که مؤثر باشد، داشته باشیم. در چنین شرایطی از هر گونه غذا یا مکمل غذایی که اثر معکوس با درمان دارد یا همپوشانی را کاهش می دهد باید اجتناب شود.

به عنوان مثال، همراه با مصرف دگزامتازون، برای درمان مولتیپل میلوما باید از مصرف دارچین اجتناب شود. دارچین بر مسیرها/فرآیندهایی مانند سیکل سلولی و سیگنالینگ MYC تأثیر می‌گذارد که باعث ارتقای عوامل بیماری می‌شوند و/یا اثر درمان را باطل می‌کنند. علاوه بر این، مکمل‌ های دارچین حاوی مواد فعال کلیدی مانند سینامالدئید و کافئیک اسید هستند که با درمان دگزامتازون برهم‌ کنش CYP3A4 دارند و از این رو بیماران سرطانی که این درمان را انجام می‌ دهند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

  1. آیا مکمل های دارچین برای بیماران لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان تحت درمان با ترامتینیب مفید خواهد بود؟

لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان توسط جهش های ژنتیکی خاص مانند PTPN11 و NRAS مشخص می شود و منجر به تغییرات مسیر بیوشیمیایی در سیگنالینگ RAS-RAF، سیگنالینگ MAPK، سیگنالینگ PI3K-AKT-MTOR و سیگنالینگ MYC می شود. درمان سرطان مانند Trametinib از طریق مکانیسم های مسیر خاصی کار می کند. هدف این است که برای یک رویکرد شخصی، همپوشانی خوبی بین درمان و مسیرهای هدایت سرطان وجود داشته باشد. در چنین شرایطی، هر غذا یا مکمل غذایی که اثر سازگار با درمان داشته باشد یا همپوشانی را کاهش دهد، باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، مکمل دارچین باید برای لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان همراه با درمان ترامتینیب در نظر گرفته شود. مکمل دارچین بر مسیرها/فرآیندهایی مانند سیگنالینگ RAS-RAF و سیگنالینگ MAPK تأثیر می‌گذارد که یا جلوی رانندگان بیماری را می‌گیرد و/یا اثر درمانی Trametinib را بهبود می‌بخشد.

  1. آیا مصرف مکمل های دارچین برای افراد سالم با خطر ژنتیکی مرتبط با جهش GATA2 ایمن است؟

شرکت های مختلف پانل هایی از ژن ها را برای ارزیابی خطر ژنتیکی سرطان های مختلف ارائه می دهند. این پانل‌ ها ژن ‌های مرتبط با سرطان ‌سینه، سرطان ‌تخمدان، سرطان ‌رحم، سرطان ‌پروستات و سرطان های ‌دستگاه گوارشی و غیره را پوشش می‌ دهند. آزمایش ژنتیکی این ژن‌ ها ممکن است تشخیص را تأیید کند و به راهنمایی درمان و تصمیم‌ گیری‌ های مدیریتی کمک کند. شناسایی یک نوع بیماری زا ممکن است آزمایش و تشخیص بستگان در معرض خطر را نیز راهنمایی کند. GATA2 یکی از ژن هایی است که به طور کلی در پانل ها برای آزمایش خطر سرطان موجود است.

سرطان های دستگاه گوارش: علائم ، تشخیص و درمان

جهش GATA2 باعث می شود که مسیرهای بیوشیمیایی آنژیوژنز، اپی ژنتیک سرطان، متابولیسم نوکلئوتید، سیگنالینگ سلول های بنیادی و هیپوکسی تحت تاثیر قرار گیرند. این مسیرها محرک های مستقیم یا غیرمستقیم نقاط پایانی مولکولی سرطان هستند. هنگامی که پانل ژنتیکی جهش GATA2 را برای سرطان هماتولوژیک شناسایی می کند، باید از دارچین اجتناب شود. دارچین بر مسیرها / فرآیندهایی مانند رگ زایی و اپی ژنتیک سرطان تأثیر می گذارد و اثرات نامطلوبی با GATA2 و شرایط مرتبط ایجاد می کند.

  1. آیا مصرف مکمل های دارچین برای افراد سالم با خطر ژنتیکی مرتبط با جهش PDGFRA ایمن است؟

PDGFRA یکی از ژن های موجود در پانل ها برای آزمایش خطر سرطان است. جهش PDGFRA باعث می شود مسیرها/فرآیندهای بیوشیمیایی مانند سیگنالینگ سلول های بنیادی، سیگنال دهی RAS-RAF، سیگنالینگ PI3K-AKT-MTOR، رگزایی و سیگنالینگ فاکتور رشد تحت تاثیر قرار گیرند. این مسیرها محرک های مستقیم یا غیرمستقیم نقاط پایانی مولکولی سرطان هستند. هنگامی که پانل ژنتیکی جهش در PDGFRA را برای سرطان معده شناسایی می کند، مصرف مکمل های دارچین را در نظر بگیرید. دارچین بر مسیرهایی مانند سیگنال دهی سلول های بنیادی و سیگنال دهی RAS-RAF تأثیر می گذارد و در افراد مبتلا به PDGFRA و شرایط مرتبط اثر حمایتی ایجاد می کند.

 

نتیجه گیری

دو نکته مهم که باید به خاطر بسپارید این است که درمان سرطان و تغذیه هرگز برای همه یکسان نیست. تغذیه ای که برپایه مواد غذایی و مکمل های غذایی مانند دارچین می باشد، ابزار موثری است که در هنگام مواجهه با سرطان توسط شما قابل کنترل است.

اینکه چه مواد غذایی می خورید و چه مکمل هایی مصرف می کنید تصمیمی است که شما می گیرید. تصمیم شما باید بر پایه جهش‌ های ژن سرطان، سرطان، درمان ‌ها و مکمل‌ های مصرفی، هرگونه آلرژی، اطلاعات سبک زندگی، وزن، قد و عادات تان باشد. برنامه ریزی تغذیه برای سرطان نباید بر اساس جستجوهای اینترنتی باشد.

بیماران مبتلا به سرطان اغلب مجبورند با عوارض جانبی مختلف شیمی درمانی دست و پنجه نرم کنند که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد و به دنبال درمان های جایگزین برای سرطان هستند. مصرف صحیح مواد غذایی و مکمل ها بر اساس ملاحظات علمی (اجتناب از حدس و گمان و انتخاب تصادفی) بهترین درمان طبیعی برای سرطان و کنترل عوارض جانبی مربوط به درمان است.


تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

تندرست باشید.

منابع: pubmedaddon

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا