درمان ژنیکوماستی

آیا درمان ژنیکوماستی با ورزش و روش های سنتی امکان پذیر است؟

درمان ژنیکوماستی با ورزش و روش های سنتی

درمان ژنیکوماستی

بزرگی سینه در مردان می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد که ممکن است تحت شرایطی خاص ایجاد شود. علائم شایع ژینکوماستی شامل بزرگ شدن نوک سینه، بزرگ شدن بافت‌های غده‌ای، تورم بافت سینه و ایجاد بافت چربی اضافی در ناحیه قفسه سینه است. ظاهر این بیماری در افراد مختلف بسیار متفاوت است و ممکن است باعث بزرگ شدن نوک سینه‌ها تا ظاهری کاملاً زنانه در سینه شود.
این افزایش حجم می‌تواند در هر دو سینه یا فقط یکی از آن‌ها اتفاق بیفتد. در صورتی که یکی از سینه‌ها درگیر شود، ژنیکوماستی یک طرفه نامیده می‌شود.
بسیاری از مردان که عمل جراحی برای آنها ترسناک است برای درمان به ورزش و روش های سنتی روی می آورند. آیا با رژیم غذایی و ورزش می توان آن را درمان کرد؟ با ما همراه باشید تا با درمان ژنیکوماستی با ورزش و روش های سنتی بیشتر آشنا شوید.

فیلم عمل جراحی ژنیکوماستی

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی یک بیماری است که باعث می شود بافت پستان مردانه بزرگ شود که این یک امر ناخوشایند برای آقایان است.
علت به وجود آمدن ژنیکوماستی بزرگ شدن بافت غده ای، چربی و گاهی ترکیبی از هر دو است که با ورزش و رژیم غذایی مناسب می توان آن را حل کرد اما در برخی از موارد علت ژنیکوماستی مصرف مواد مخدر و یا ناهنجاری های ژنتیکی است که با ورزش و رژیم قابل درمان نیست.

بنابراین اولین راه برای درمان ژنیکوماستی فهمیدن علت آن است که شما می توانید با مراجعه به پزشک از آن مطلع شوید.

انواع ژنیکوماستی

انواع ژنیکوماستی به دلیل عواملی که باعث بوجود آمدن آن می شود متفاوت است.

  • ژنیکوماستی واقعی سینه به دلیل رشد بافت های غده ای افزایش می یابد.
  • ژنیکوماستی کاذب اندازه غدد پستانی به دلیل رشد بافت چربی افزایش می یابد. یکی از علل شایع این بیماری اضافه وزن در مردان است.

علل ایجاد ژنیکوماستی

علت ژنیکوماستی

دلایل مختلفی در بروز و ایجاد بزرگی سینه یا ژنیکوماستی در مردان می‌تواند دخیل باشد که عبارتند از:

  • به هم خوردن تعادل هورمون‌ها

تستسترون و استروژن جزو هورمون‌های جنسی به حساب می‌آیند. تستسترون باعث به وجود آمدن خصوصیات مردانه شده و استروژن باعث به وجود آمدن صفات زنانه می‌شود. هر دو هورمون در بدن مردان ترشح می‌شود، اما میزان ترشح استروژن بسیار کمتر از میزان ترشح هورمون تستسترون است. در اثر به هم خوردن تعادل این دو هورمون و افزایش ترشح استروژن، سینه مردان شروع به بزرگ شدن می‌­کند. بنابراین می توان گفت اصلی‌ترین علت ژنیکوماستی، کاهش اثر هورمون تستسترون در مقابل هورمون استروژن است و در اغلب موارد این برهم‌خوردگی تعادل باعث ایجاد ژنیکوماستی می‌شود.

  • تاثیر ژنتیک افراد

از دیگر علت‌های ایجاد ژنیکوماستی، صفات ژنتیکی افراد است. بسیاری از افراد از بدو تولد با این عارضه مواجه هستند.

  •  عوارض مصرف برخی داروها

مصرف برخی دارو‌ها تعادل هورمونی بدن را بهم می‌ریزد. داروهایی که مصرف آن‌ها باعث ایجاد ژنیکوماستی می‌شود:​

  • داروهایی که برای درمان بزرگی پروستات و سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آنتی آندروژن‌ها
  • استروژن‌ها
  • داروهای ضد اضطراب
  • استروئیدها و آندروژن‌ها، داروهایی که برخی ورزشکاران برای ساخت و تقویت عضله ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

از بین تمام این دلایل، به هم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی اصلی‌ترین دلیل ایجاد ژنیکوماستی است.

آیا با روش های سنتی می توان ژنیکوماستی را  درمان کرد؟​

درمان سنتی خاصی برای ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در آقایان وجود ندارد و سریع ترین راه درمان آن جراحی است. پیشنهاد طب سنتی مصرف گیاهان چربی سوز است.

لازم است رژیم غذایی مناسب برای کاهش سایز سینه در آقایان با مواد مغذی و کم کالری غنی شود تا منجر به کاهش چربی بدن شود. رژیم غذایی سالم مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، لبنیات بدون چربی، منابع پروتئین کم چربی مانند مرغ، گوشت قرمز، غذاهای دریایی بخصوص ماهی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

در ضمن از مصرف غذاهای مضر مانند سرخ کردنی‌ها، فست فود، خوردن تنقلات مانند چیپس و پفک و در کل غذاهای حاوی چربی اشباع خودداری کنید. روزانه میزان کالری مصرفی خود را کنترل کنید. چربی اضافی می‌تواند موجب افزایش سطح استروژن در بدن شود. بنابراین کنترل و تنظیم صحیح میزان چربی در رژیم غذایی و اجتناب از زیاده روی در مصرف آن می‌تواند در کاهش سایز سینه در آقایان موثر باشد.

درمان ژنیکوماستی با ورزش

آیا با ورزش می توان ژنیکوماستی را درمان کرد؟

یکی از علت های ایجاد ژنیکوماستی تجمع چربی در ناحیه سینه مردان است. اگر شدت این انباشت چربی در ناحیه سینه زیاد نباشد، همچنین توده سفت زیر نوک پستان وجود نداشته باشد می توان به کمک ورزش های هوازی به همراه تمرینات بدنسازی به درمان بزرگی سینه پرداخت. تمرین ها و حرکاتی که بر روی عضلات سینه فشار وارد می کنند.

اما واقعیت این است که ژنیکوماستی در اکثر موارد به رژیم غذایی و ورزش به خوبی پاسخ نمی دهد، زیرا این یک عارضه هورمونیست که به ژنتیک و متابولیسم بدن افراد وابسته است و درمان طبیعی ژنیکوماستی با ورزش به تلاش مستمر و زمان زیادی نیاز دارد که در اغلب موارد نیز موثر واقع نمی‌شود.
طبق نظریه اکثر جراحان تنها جراحی پستان به این عارضه جواب می دهد و کسانی هستند که بعد از ورزش و تمرین دوباره مجبور به عمل شده اند.
البته هنگامی که ظاهر پستان غیر طبیعی بزرگ باشد و تجمع بافت غده ای باشد باید بگوییم که در این صورت ورزش و رژیم به تنهایی جوابگو نیست.

ورزش های توصیه شده برای درمان ژنیکوماستی

برای از بین بردن ژنیکوماستی با ورزش، برنامه های مختلفی وجود دارد ولی همانگونه که توضیح دادیم سعی نکنید تنها با ورزش به درمان این عارضه بپردازید.
برای آب کردن چربی های سینه، تمرینات ورزشی سخت مانند کاردینو و تمرین عضلات سینه با وزنه می تواند موثر باشد. پس تمرینات سینه را در برنامه خود داشته باشید. برای نتیجه گیری بهتر هر روز 5 ست 25 تایی را تکرار کنید.
همچنین شنا یکی از بهترین حرکت ها برای کاهش ژنیکوماستی است.

آیا درمان ژنیکوماستی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟

برای درمان ژنیکوماستی بدون عمل جراحی می توان روش های زیر را بکار برد:

  • ورزش منظم
  • محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده
  • خوردن میوه، سبزیجات و سایر غذاهای حاوی فیبر بیشتر

کاهش وزن، رژیم گرفتن و ورزش می تواند چربی انباشته بدن را کاهش دهد. این کاهش چربی ممکن است بزرگی سینه در مردان را نیز کاهش دهد. اثرگذاری روش های درمانی ژنیکوماستی با ورزش و یا به کمک تغذیه و داروهای گیاهی، بستگی به میزان حجم سینه و بافت توده ای زیر سینه دارد.
البته قابل ذکر است که فقط در موارد خفیف می توان از این روش های درمانی برای کوچک کردن سینه در مردان استفاده کرد.

جراحی ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی با جراحی

ژنیکوماستی به خودی خود یا با درمان های طبیعی به طور کامل از بین نمی رود. توجه به دلیل ایجاد این عارضه در انتخاب روش درمان بسیار موثر است.
موثرترین روش درمان ژنیکوماستی، خصوصا در شرایطی که حجم سینه زیاد است یا سینه دچار افتادگی شده است، استفاده از جراحی ژنیکوماستی است. در این روش به کمک تکنیک های جراحی، حجم اضافی سینه برداشته می شود و در صورت نیاز سینه لیفت شده و به حالت طبیعی خود باز می گردد.
در عمل کوچک کردن سینه مردان یا ژینکوماستی، بافت و پوست اضافی سینه برداشته می شود و ظاهر سینه نیز در مواردی که رژیم‌های غذایی و تمرینات ورزشی مؤثر واقع نشوند اصلاح شده و بهبود می‌یابد. نکته قابل توجه این است که، درمان ژنیکوماستی با لیپوماتیک یا لیپوساکشن به تنهایی کافی نیست و بایستی حتما بافت فیبروگلندولار نیز از طریق جراحی خارج گردد.
گام بعدی دقت در انتخاب بهترین جراح ژنیکوماستی و کلینیک درمانی مجهز به کادر بی هوشی مجرب است تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.


بیشتر بخوانید: مراقبتهای بعد از جراحی ژنیکوماستی


بهترین روش درمان ژنیکوماستی

ورزش و کاهش وزن ممکن است برای برخی از مردان باعث بهبودی جزئی شود، ولی جامع ترین روش درمان برای اکثر مردانی که به ژنیکوماستی مبتلا هستند، عمل جراحی است.

در مورد عمل ژنیکوماستی هر گونه سوالی که دارید می توانید با کلینیک دکتر امیرپاشا ابراهیمی تماس بگیرید تا مشاوران بصورت رایگان شما را راهنمایی کنند.

آیا درمان ژنیکوماستی با دارو امکان پذیر است؟

اگر ژنیکوماستی در طی زمان مشخص از بین نرفت از روش های دارویی برای درمان آن می توان استفاده کرد.

مزایای انجام عمل ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی، روش درمانی مؤثر و بی‌خطر با نتایج دائمی است که باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش تمایل نسبت به معاشرت اجتماعی در بیماران می شود.
انجام عمل جراحی ژینکوماستی نکات منفی زیادی ندارد. بیماران در بیشتر موارد از نتایج حاصله خشنود و راضی هستند.

مشاوره قبل از جراحی ژنیکوماستی

در جلسه مشاوره سؤالات و نگرانی‌های خود در مورد عمل جراحی را از پزشک بپرسید. شما باید درک کاملی نسبت به جزئیات عمل جراحی، نتایج مورد انتظار و گزینه‌های احتمالی در صورتی که نتایج مورد انتظار حاصل نشد داشته باشید. پزشک جراح قفسه سینه شما را معاینه می کند و اندازه و شکل سینه شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. سایز و موقعیت نوک سینه‌ها، قطر ارئول، خاصیت ارتجاعی پوست و متغیرهای مرتبط دیگر نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. عکس‌هایی از شما گرفته می‌شود تا پزشک بتواند از آنها برای بررسی میزان پیشروی درمان و در هنگام مقایسه نتایج قبل و بعد از عمل استفاده کند.

عوارض ژنیکوماستی

عوارض جانبی جراحی ژنیکوماستی

آگاهی داشتن نسبت به فرایند بهبودی و مراقبتهای بعد از ژنیکوماستی برای کاهش عوارض احتمالی از اهمیت زیادی برخوردار است. این آگاهی به شما کمک می‌کند که بتوانید این عوارض را به موقع شناسایی کرده و تحت درمان قرار دهید.
عمل جراحی ژنیکوماستی معمولاً بی‌خطر است و باعث بروز عوارض جانبی جدی و خطرناک در بیشتر بیماران نمی‌شود. عوارض طبیعی بیهوشی همانند همه جراحی‌ها وجود دارد اما به لطف داروهای جدید و مراقبتهای بعد از ژنیکوماستی ریسک بروز این عوارض بسیار نادر است. همچنین خونریزی، قرمزی، تورم، کبودی و درد در پروسه درمانی کاملا طبیعی است که به مرور زمان از بین می رود.
به هر حال، این عمل نیز همانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است با برخی خطرات احتمالی همراه باشد که عبارتند از:

  • عفونت
  • اصلاح ناکافی سینه
  • وارونگی نوک سینه
  • بافت اسکار نامناسب
  • ترومبوز عمقی وریدی
  • بروز چین و چروک‌های پوستی
  • عدم تقارن سینه‌ها (نابرابری آنها)
  • آسیب‌دیدگی عصبی و درد مزمن
  • از دست دادن احساس در نوک سینه/ آرئول
  • جمع شدن نوک سینه و تغییر در حس سینه

عوارضی که گفته شد در صورتی که پزشک جراح دانش و تخصص کافی در این زمینه نداشته باشد امکان پذیر است. بنابراین برای انتخاب جراح وقت بگذارید و دقت کنید زیرا در دست‌یابی به نتایج زیبایی مطلوب و مورد نظرتان نقش مهمی دارد.
خوشبختانه عوارض جانبی حاصل از جراحی ژنیکوماستی با استفاده از روش‌های جدید بسیار نادر است و میزان موفقیت در این نوع جراحی نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: ماموپلاستی چیست؟

مراقبتهای بعد از عمل ژنیکوماستی

  •  تا اتمام دوران نقاهت نمی توانید روی شکم یا پهلو بخوابید. طرز صحیح خوابیدن به حالت طاق باز است و سر را باید بالاتر از بدن خود قرار دهید.
  • باید تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین از جمله بلند و جا به جا کردن اجسام بیش از دو کیلوگرم خودداری نمائید.
  • فعالیت های ورزشی را که ممکن است به قفسه سینه تان ضربه وارد کند را انجام ندهید.
  • یک روز پس از جراحی سعی کنید سه بار در روز و هر بار کمی راه بروید. چون این کار احتمال بروز لخته های خونی را کاهش می دهد.
  • پیاده روی را شروع کنید تا ورم و کبودی جای عمل کم شود.
  • به اندازه کافی استراحت کنید و مقدار زیادی آب بخورید.
  • به مدت 1 الی 2 هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • فعالیت های اجتماعی خود را می توانید بعد از دو هفته از سر بگیرید.
  • سیگار و مواد مخدر سرعت التیام شما را کاهش و بروز عوارض احتمالی را افزایش می دهد. پس بعد از جراحی به مدت 1 الی 2 ماه از آن ها دور بمانید.
  • بعد از عمل ژنیکوماستی باید به مدت 6 الی 12 هفته از گن مخصوص استفاده کنید.
  • داروهای تجویز شده برای تسکین درد (مسکن) را طبق دستور پزشک مصرف کنید اما از مصرف آسپرین، داروهای حاوی آن مثل بروفن، سایر داروهای غیر استروئیدی و ضد التهاب خودداری کنید. چرا که منجر به افزایش احتمال خونریزی می گردد.
  • باید از مصرف مشروبات الکلی خودداری شود؛ چرا که منجر به بروز اختلال در روند بهبودی می گردد.
  • افراد تا زمانی که توانایی حرکت بازو و شانه ها را در تمامی جهات ندارند؛ باید از رانندگی کردن، خودداری نمایند.
  • داروهایی که توسط پزشک، تجویز شده اند، باید سر وقت مصرف گردد تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

گن مخصوص پس از جراحی ژنیکوماستی 

استفاده از لباس مخصوص پس از جراحی یکی دیگر از مراقبتهای بعد از ژنیکوماستی است که باید به مدت ۶ تا ۱۲ هفته استفاده شود، زیرا میزان تورم را کاهش می‌‌دهد و به سفت شدن پوست کمک خواهد کرد. بیمار باید به مدت سه تا چهار روز پس از جراحی آن را در نیاورد. پس از این مدت بیمار می‌تواند در طول روز دو بار آن را برای دوش گرفتن در بیاورد و مجدداً بپوشد. استفاده منظم از این لباس در مواردی که فرد دچار ژنیکوماستی شدید است به او کمک می‌‌کند که نیاز چندانی به جراحی رفع افتادگی پوست سینه نداشته باشد.

بهترین فوق تخصص جراح سینه در تهران

مسئله مهم در جراحی ژنیکوماستی مراجعه به یک جراح مجرب است. بسیاری از پزشکان این جراحی را در حالی انجام می‌دهند که یا فاقد تخصص در آن هستند یا تجربه کافی برای انجام آن ندارند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی با دانش و تجربه کافی در جراحی ژنیکوماستی، بهترین نتایج را برای بیماران به ارمغان می آورند. جهت مشاوره رایگان و دریافت نوبت به لینک تماس با ما مراجعه نمائید.

بهترین جراح ژنیکوماستی در تهران

معرفی بهترین جراح فوق تخصصی سینه

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند. پس از کسب مهارتهای لازم زیر نظر بهترین اساتید جراحی کشور و همچنین گذراندن بخشی از دوره تخصص خود در کشور آلمان، در نهایت موفق به کسب بورد تخصصی جراحی عمومی شده اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک
 فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

منبع

منبع

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا درمان ژنیکوماستی با ورزش و روش های سنتی امکان پذیر است؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا