سوالات رایج سرطان پستان

دکتر امیرپاشا ابراهیمی به رایج ترین سوالات در مورد سرطان سینه، جراحی های درمانی سینه و جراحی های زیبایی سینه پاسخ می دهند:

سرطان سینه

سوالات رایج پستان

سرطان سینه جزو بیماری های سخت و البته رایج در میان خانم ها است که حدود 30 درصد از کل جمعیت خانم های جهان را درگیر کرده است. سرطان سینه کاملا درمانپذیر است و می توان با روش های مختلف از جمله جراحی آن را کاملا درمان کرد. اما اگر علائم سرطان به موقع شناسایی نشوند یا سرطان پستان به موقع تشخیص داده نشده و فرآیند درمانی آغاز نشود، می تواند کشنده باشد.

درد سینه اتفاقی رایج است که ممکن است الزاما به سرطان ارتباطی نداشته باشد. خانم ها اغلب در دوران قاعدگی دچار درد سینه می شوند. همچنین برخی از بیماری های غیر سرطانی سینه هم می توانند موجب درد سینه شوند. به صورت کلی سرطان سینه با درد همراه نیست، به همین خاطر منتظر درد گرفتن سینه ها نباشید تا به علامت های وجود سرطان سینه شک کنید. گرچه اگر در سینه خود درد مداوم، مکرر و خیلی شدیدی داشتید که الزاما به دوره عادت ماهانه شما وابسته نبود بهتر است هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

متأسفانه تنها نیمی از خانم هایی که به سرطان سینه مبتلا می شوند می توانند به موقع بیماری را تشخیص داده و برای درمان اقدام کنند. این موضوع هم فقط به خاطر عدم آگاهی از سرطان سینه یا جدی نگرفتن آن است. اگر به موقع برای درمان سرطان سینه به بهترین جراح سینه مراجعه کنید سرطان سینه هیچ تأثیری روی کاهش طول عمر شما نخواهد داشت. اما چنانچه سرطان سینه درمان نشود یا به موقع درمان نشود می تواند مانند سرطان های دیگر طول عمر بیمار را به حدود یک تا دو سال بعد محدود کند.

گرچه روش هایی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی برای درمان سرطان سینه وجود دارند و در شرایط نادر موثر هم هستند، اما بهترین و قطعی ترین روش موجود برای درمان سرطان سینه فقط جراحی کردن زیر دست یک متخصص جراحی ماهر است.

هرچقدر دیرتر برای درمان سرطان سینه اقدام کنید شانس درمان هم پایین تر می آید. در مراحل و گرید های اولیه شانس درمان سرطان سینه بسیار زیاد است. حتی در گرید سوم نیز شانس درمان سینه با انجام جراحی های تهاجمی تر تا درصد قابل ملاحظه ای همچنان وجود دارد. تنها رسیدن سرطان سینه به مرحله متاستاز یا گرید چهارم است که شانس درمان آن را بسیار کم و تک رقمی می کند.

اگر سرطان سینه در مراحل خیلی ابتدایی باشد می توان با روش هایی مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی آن را درمان کرد. هرچند همچنان توصیه می شود تا از جراحی استفاده شود.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

طبیعتا بعد از عمل تخلیه سینه یا ماستکتومی سینه ها از حالت حجیم تغییر کرده و کاملا صاف می شوند. همچنین اغلب جای زخم عمل جراحی روی پوست ناحیه قفسه سینه باقی می ماند. اما چنانچه مایل باشید می توانید همزمان با عمل تخلیه سینه، یا چند ماه بعد از آن عمل جراحی بازسازی سینه را انجام دهید تا ظاهر سینه ها به صورت مصنوعی به حالت اولیه باز گردند.

در شرایطی که سرطان سینه به گریدهای بالا نرسیده باشد و سلول های سرطانی در کل سینه پخش نشده باشند، جراح سرطان سینه اغلب به جای ماستکتومی، از لامپکتومی استفاده می کند. در این روش، جراح به جای کل سینه تنها بخشی از بافت سینه که سرطانی شده، یعنی غده یا غده های سرطانی را از داخل سینه حذف می کند و به بافت های سالم دست نمی زند. لامپکتومی جراحی جزئی یا موضعی سرطان سینه است که فقط بخشی از حجم سینه را کم می کند.

با استفاده از عمل جراحی بازسازی سینه می توانید با گذاشتن پروتز سینه شکل برآمده سینه ها را به حالت اولیه خود بازگردانید. اما شرایط انجام این جراحی به وضعیت سلامت عمومی بدن بیمار و وضعیت بیماری بستگی دارد. یک جراح فوق تخصص سرطان سینه حتی می تواند همزمان با عمل تخلیه سینه، عمل بازسازی سینه را هم انجام دهد.

جراحی سرطان سینه را اغلب جراحان عمومی سرطان انجام می دهند. اما به صورت کلی بهترین گروه از جراحان که می توانند بهترین عمل جراحی سرطان سینه را برای شما انجام دهند، پزشکان فوق تخصص جراحی سینه هستند که به صورت ویژه روی اندام سینه تمرکز کرده اند و بهترین متخصصان این حوزه هستند.

سرطان سینه به صورت کلی در چهار گرید یا مرحله پیشرفت دسته بندی می شود. از گرید 0 تا 4. هرکدام از این گرید ها مراحل خودشان را هم دارند. گرید صفر ابتدایی ترین مرحله رشد سرطان است و در آن ممکن است سرطان حتی هنوز به شکل یک توده کامل درنیامده باشد. در گرید یک توده سرطان شکل گرفته و اندازه آن بین 0 تا 2.5 سانتی متر است. در گرید دوم توده یا توده های سرطانی ممکن است به اندازه بین 2.5 تا 5 سانتی متر رسیده باشند. گرید سوم هم مرحله ای است که اندازه توده سرطانی از 5 سانتی متر عبور کرده و ممکن است در کل سینه یا حتی بخش های اطراف آن هم پخش شده باشند. گرید چهارم اما مرحله متاساتاز سرطان سینه است که در آن سلول های سرطانی به بخش های دیگر بدن مانند کبد و مغز استخوان و غیره نفوذ کرده اند و عملا در بدن پخش شده اند.

بارداری هیچگاه عامل تعیین کننده ای در ابتلا به سرطان سینه نبوده است. اما به هر صورت بارداری می تواند موجب برهم خوردن تعادل هورمونی بدن شده و شانس ابتلا به سرطان سینه را زیادتر کند. بارداری به صورت کلی عامل چندان خطرناکی برای ابتلا به سرطان سینه نیست، اما بارداری در سنین بالا می تواند شانس ابتلا به سرطان پستان را زیاد کند.

خانم های بارداری که به سرطان سینه مبتلا می شوند هم می توانند به خوبی فرآیند درمانی را آغاز کنند. اما شرایط ، روش ها و مدت زمان درمان آنها کمی متفاوت خواهد بود. روش درمان سرطان سینه برای خانم های باردار به اندازه تومور و محل قرار گیری آن بستگی دارد.

چنانچه جراحی به گونه ای باشد که به مجاری شیردهی یا داکتال سینه آسیبی نرساند، یا غده سرطانی در بافت های چربی پوشاننده سینه به وجود آمده باشد، در شرایطی که عمل جراحی لامپکتومی باشد، احتمال اینکه بیمار بتواند همچنان شیردهی کند وجود دارد. اما در بیشتر موارد بیمار بعد از جراحی سرطان سینه توانایی شیردهی خود را از دست می دهد.

صرف زن بودن شانس ابتلا به سرطان سینه را در فرد زیاد می کند. سرطان سینه در میان خانم ها رواج زیاد دارد، و بعد از سرطان ریه کشنده ترین سرطان در بین خانم ها است. پس هر خانمی باید احتمال ابتلا به این سرطان را در نظر بگیرد و مرتبا برای انجام فرآیند غربالگری سرطان سینه به پزشک متخصص مراجعه کند. اما به صورت کلی خانم های بالای 45 سال، افرادی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند و خانم هایی که دارای ژن های جهش یافته سرطان سینه باشند در خطر بیشتری از ابتلا به سرطان سینه هستند. البته این به معنای این نیست که اگر این شرایط را ندارید به سرطان سینه مبتلا نمی شوید.

گرچه آمار خانم های بالای سن 45 سالی که به سرطان سینه مبتلا می شوند خیلی بیشتر است، اما همچنان خانم های زیر سن 30 سال هم در خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

تقریبا 85 درصد ار خانم هایی که تا به حال طبق گزارشات به سرطان سینه مبتلا شده اند بالای 40 سال سن داشته اند. اما خانم های جوان زیر 30 سال هم هنوز می توانند به این سرطان مبتلا شوند. مخصوصا اگر سابقه خانوادگی و ژنتیک سرطان سینه داشته باشند. احتمال ابتلای دختران جوان زیر 20 سال به سرطان سینه بسیار کم است اما در شرایط نادر دختران جوان و نوجوان هم به سرطان سینه مبتلا می شوند.

بهترین راهکار برای تشخیص سرطان سینه انجام آزمایشات و معاینات دقیق است. یکی از رایجترین روش های برا تشخیص سرطان سینه استفاده از آزمایش تصویربرداری ماموگرافی است. علاوه بر آن، آزمایش های تصویربرداری دیگر مانند MRI، تصویربرداری با فراصوت و البته نمونه برداری یا بیوپسی از سینه هم برای شناسایی سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرند. در کنار روش های تخصصی، هر خانمی موظف است تا روش های خودآزمایی سرطان سینه را برای خودش انجام دهد تا در صورت مشاهده علائم مشکوک بتواند سریعا برای تشخیص دقیق پزشکی اقدام نماید.

سرطان سینه می تواند علامت های متعددی داشته باشند. همه مبتلایان به سرطان پستان این علامت ها را ندارند، اما بیشتر این افراد یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه می کنند:

  • پوسته پوسته شدن سینه
  • سفت شدن پوست نوک سینه و ناحیه رنگی اطراف آن
  • فرورفتگی نوک سینه
  • جوش جوش شدن و قرمز شدن ناگهانی پوست سینه
  • ترشحات رنگی غیرعادی از نوک سینه
  • وجود توده های غیرکیستی و غیرمعمول در سینه
  • تغییر در شکل و اندازه سینه

هنوز علت مشخصی برای ابتلا به سرطان سینه پیدا نشده است. خیلی از افرادی که منطقا شرایط ابتلا به سرطان سینه را دارند، هستند که هرگز به آن مبتلا نشده اند و خیلی های دیگر نیز هستند که با وجود دور بودن از تمام عوامل خطرزای ابتلا به سرطان سینه باز هم به آن مبتلا شده اند. به صورت کلی وجود ژن های جهش یافته BRCA1 و BRCA2 در کنار سابقه خانوداگی قوی، تغییرات هورمونی بدن مخصوصا در اثر پرتودرمانی های قبلی در ناحیه پستان می توانند شانس ابتلا به سرطان سینه را بسیار بالا ببرند.

برای پیشگیری از سرطان سینه بهترین راهکار مراقبت مداوم از سینه ها و انجام دستورات خودآزمایی سرطان سینه در منزل است تا با مشاهده زودهنگام آن سریعا برای درمان های پیشگیرانه اقدام کنید. علاوه بر آن اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش می تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه کمک کند. البته ورزش و رژیم سالم جلوی بروز سرطان سینه را نمی گیرند، اما شانس بروزش را کم می کنند. همچنین در مواردی که قطعی بودن ابتلای فرد به سرطان سینه در آینده از نظر پزشک مورد تأیید باشد، ممکن است از جراحی های پیشگیرانه سینه مانند ماستکتومی پروفیلاکتیک برای پیشگیری از سرطان سینه استفاده شود. هرچند که احتمال این امر بسیار کم است.

استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی و رعایت یک رژیم سالم می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. غذاهایی از جمله:

  • میوه و سبزیجات و سالاد
  • غذاهای پر فیبر مانند غلات، لوبیا و حبوبات
  • شیر کم چرب و مواد لبنی
  • محصولات مبتنی بر سویا
  • غذاهای پر ویتامین مخصوصا ویتامین D
  • غذاهایی دارای چاشنی ضد التهاب
  • مواد غذایی گیاهی شامل آنتی اکسیدان

گرچه بعضی ها هستند که ادعا دارند با طب سنتی توانسته اند سرطان سینه را درمان کنند اما این موضوع هیچگاه به ثابت شدن حتی نزدیک هم نشده است. متدهای طب سنتی گرچه می توانند به عنوان درمان تکمیلی برای جراحی سرطان سینه مفید بشند اما هرگز جایگزین آن نیستند.

متأسفانه نمی توان عدد دقیقی از جراحی سرطان سینه ارائه داد، چراکه شرایطی مانند دستمزد پزشک، وضعیت پیشرفت سرطان، سختی عمل، بیمارستانی که عمل در آن انجام می شود و غیره، همگی در تعیین هزینه نهایی عمل تأثیرگذار هستند. برای اطلاع دقیق تر از قیمت جراحی سرطان سینه بهتر است به مطب مراجعه کنید.

گرچه این اغلب خانم ها هستند که به سرطان سینه مبتلا می شوند اما آقایان هم می توانند به آن دچار شوند. بیشتر آقایان به خاطر برهم خوردن تعادل هورمونی بدن و فعالیت بییش از حد هورمون استروژن و پروژسترون در بدنشان است که به سرطان سینه مبتلا می شوند. اما طبیعتا تعداد آقایانی که دچار سرطان سینه می شوند بسیار کمتر از خانم ها است.

جراحی های زیبایی سینه

سوالات رایج پستان

برای جراحی کردن سینه ها حتما به دلایل و انگیزه های درمانی احتیاج ندارید. بسیاری از جراحی های سینه برای اهداف زیبایی سینه، بزرگ کردن، کوچک کردن یا لیفت سینه، و به صورت کلی بهبود وضیت ظاهری سینه انجام می پذیرند.

جراحی های زیبایی سینه به صورت کلی به دو گروه کلی ماموپلاستی و لیفت سینه تقسیم می شوند. ماموپلاستی شامل زیر مجموعه های ماموپلاستی کاهشی و افزایشی است که برای افزایش یا کاهش حجم سینه ها صورت می گیرد، در حالی که لیفت سینه برای درمان افتادگی سینه و جوانسازی آن صورت می پذیرد.

لیفت سینه یک عمل جراحی برای بالا کشیدن و رفع افتادگی سینه است. در این عمل حجم سینه هیچ تغییری نمی کند و فقط با حذف کردن پوست و چربی های اضافه سینه جوانسازی شده و به حالت محکم و بالا آمده قبلی باز می گردد.

شما می توانید با استفاده از عمل جراحی ماموپلاستی کاهش برخی از بافت های طبیعی و چربی ها داخل سینه را برداشته و حجم سینه ها را کاهش دهید. این عمل که رایج ترین عمل زیبایی سینه هم به شمار می رود، می تواند برای کاهش مشکلات ناشی از داشتن سینه های بزرگ مانند فشار به گردن، کمر و کتف نیز مفید باشد و حتی شانس ابتلا به سرطان سینه را هم کم کند.

شما می توانید با استفاده از انواع پروتز های سینه حجم سینه های خود را بزرگ کنید. پروتزها که به دو دسته سیلیکونی و قلیایی تقسیم بندی می شوند در واقع بافت های مصنوعی هستند که زیر پوست سینه قرار می گیرند و حجم سینه را زیادتر می کنند. اغلب خانم هایی که عمل جراحی ماستکتومی  یا تخلیه سینه انجام می دهند تمایل دارند عمل بزرگ کردن سینه ها یا ماموپلاستی افزایشی هم انجام دهند.

سینه بافت بسیار حساسی است و جراحی کردن آن کار دشواری است. چنانچه به یک پزشک مطمئن و فوق تخصص جراحی سینه مراجعه کنید می توانید از ایمنی عمل اطمینان داشته باشید. اما شمار افرادی که برای کوچک یا بزرگ کردن سینه به جراحان پلاستیک مراجعه کرده اند و بعداً دچار سرطان سینه شده اند کم نیست. چناچه جراح شناخت، مهارت و تجربه کافی نداشته باشد می تواند آسیب هایی به بافت های داخلی سینه وارد کند و موجب بروز سرطان سینه هم بشود.

پروتزها که به دو صورت سیلیکونی و قلیایی(نمکی) وجود دارند بافت های مصنوعی، با جنسی نزدیک به جنس بافت طبیعی سینه هستند که زیر پوست سینه قرار گرفته و باعث افزایش حجم آن می شوند.

بهترین پروتزهای سینه اغلب از جنس سیلیکونی هستند. برندهای پروتزی که در ایران وجود دارند عبارتند از:

  • موتیوا
  • منتور
  • آلگرا
  • ایده‌آل
  • ناگور
  • پلی تک
  • سی انترا

در این بین پروتز های منتور آمریکا و پلی تک آلمان تقریبا جزو بهترین و البته گرانترین مارک‌ها شناخته می شوند.

چنانچه فرآیند پروتزگذاری سینه به درستی انجام شود نمی تواند خطر جدی برای سینه داشته باشد و باعث بروز سرطان سینه شود. اما بی دقتی پزشک می تواند باعث آسیب دیدن بافت داخلی سینه طی عمل جراحی شده و خطرات جدی به همراه داشته باشد. پس در انتخاب دکتر پروتز سینه دقت کافی داشته باشید و سعی کنید به یک فوق تخصص جراحی پستان مراجعه کنید.

ریداکشن ماموپلاستی نام دیگر ماموپلاستی کاهشی یا جراحی کوچک کردن سینه است که طی آن پزشک بخشی از بافت طبیعی سینه را برداشته و اقدام به کوچک کردن آن می کند.

روش های غیر جراحی هم برای لیفت سینه وجود دارند که معروف ترین ها آنها لیفت سینه با نخ و لیفت سینه با لیزر هستند. گرچه، مخصوصا لیفت با لیزر، طرفداران زیاد پیدا کرده است اما این روش ها هرگز به قدرت لیفت با جراحی نیستند و نمی توانند اثرگذاری و پایداری اثر جراحی را داشته باشند.

از آنجایی که هنوز هم بیشتر جراحی های زیبایی سینه را متخصصان جراحی پلاستیک انجام می دهند، به جراحی ماموپلاستی جراحی پلاستیک سینه هم می گویند. چراکه هدفش بهبود ظاهر سینه است.

گرچه اغلب جراحی های زیبایی سینه را پزشکان متخصصان حوزه جراحی پلاستیک انجام می دهند، اما امروزه بهترین پزشکان برای جراحی زیبایی سینه، فوق تخصص های جراحی پستان هستند که می توانند در کنار نتیجه ایده آل از نظر ظاهری، ایمنی عمل را هم به خوبی تضمین کنند.

هزینه لیفت سینه به عوامل متعددی بستگی دارد. دستمزد پزشک، شدت جراحی، حجم جراحی و غیره. به صورت میانگین عدد 25 تا 40 میلیون تومان رقمی است که زیاد برای انجام جراحی لیفت سینه شنیده می شود. اما این رنج قیمت دقیق نیست و می تواند کمتر یا حتی بیشتر هم باشد. برای اطلاع دقیق از هزینه لیفت سینه بهتر است به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و با مطب تماس بگیرید.

عدد میانگینی که در فضای مجازی برای قیمت ماموپلاستی ارائه شده بین 20 تا 25 میلیون تومان است. اما تعیین عدد دقیق هزینه ماموپلاستی به شرایط فرد، نوع عمل مورد نظر و عوامل دیگر بستگی دارد. برای اطلاع دقیقتر از هزینه ماموپلاستی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

همچنین شرکت های بیمه در بیشتر موارد هزینه عمل های جراحی زیبایی را تقبل نمی کنند.

اغلب افرادی که ماموپلاستی انجام می دهند برای کوچک کردن سینه ها است که این عمل را انتخاب می کنند. اما بیمارانی که از اندازه کوچک سینه های خود ناراضی هستند یا عمل جراحی تخلیه سینه انجام داده اند، هم زیاد سراغ ماموپلاستی افزایشی یا جراحی بزرگ کردن سینه ها می روند. علاوه بر آن خانم هایی که دچار افتادگی سینه شده اند نیز زیاد از عمل لیفت سینه استفاده می کنند.

ماموپلاستی اصولا خطرات زیادی به همراه ندارد. البته به شرطی که زیر دست یک متخصص ماهر انجام شده باشد. اما به هر حال بی خطر هم نیست. علاوه بر عوارض عمومی جراحی، ماموپلاستی می تواند باعث ایجاد جای زخم دائمی، از دست رفتن توان شیردهی، از بین رفتن نوک سینه، از بین رفتن ناحیه رنگی اطراف نوک سینه، ناقرینگی سینه ها، عفونت و حتی خونریزی شود.

خانم هایی که قصد دارند به زودی بارداری یا شیردهی را تجربه کنند بهتر است تا بعد از پایدار شدن شرایط دست به عمل های زیبایی سینه نزنند. چراکه این شرایط می تواند نتیجه عمل زیبایی سینه را از بین ببرد.علاوه بر آن تغییر وزن زیاد هم می تواند نتیجه عمل های زیبایی سینه را خراب کند.

ابدومینوپلاستی نوعی عمل جراحی زیبایی برای از میان برداشتن چربی های اضافی زیرپوستی شکم و صاف کردن این ناحیه است. با ابدومینوپلاستی لاغر نمی شوید، بلکه می توانید چربی هایی را که با رژیم و ورزش هم از بین نمی روند از ناحیه شکم خارج کنید. اغلب جراحانی که عمل زیبایی سینه انجام می دهند می توانند خدامت مربوط به ابدومینوپلاستی را نیز به شما ارائه کنند.

برای آشنایی بیشتر با موضوع جراحی سینه و سرطان سینه، به مقالات متعدد وبسایت مراجعه کنید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا