ماموتومی

حذف توده های خوش خیم پستان با ماموتومی | وکیوم بیوپسی

ماموتومی چیست و چگونه انجام میشود؟

ماموتومی چیست

اگر به بیماریهای سینه همچون کیست، فیبروآدنوم و… مبتلا هستید یکی از روش های درمان بدون جراحی در کوتاهترین زمان ماموتومی است که تحت گاید سونوگرافی، بخصوص در مورد توده های غیر قابل لمس پستانی یا توده های کوچک ولی قابل رویت در سونوگرافی، انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با این روش با ما همراه باشید.

آشنایی بیشتر با دستگاه ماموتومی

دستگاه ماموتومی دارای سوزن بزرگی است که باز و بسته می شود و با کمک آن می توان توده های پستان را به صورت لایه به لایه برید. این سوزن بزرگ متصل به یک منبع است که حالت مکش ایجاد می کند و بر همین اساس بدان وکیوم بیوپسی گفته می شود.

دستگاه وکیوم بیوپسی مشابه دستگاه لاپاراسکوپی است که از طریق یک سوراخ بسیار کوچک در پستان با هدایت سونوگرافی به حذف و برداشتن توده های خوش خیم پستانی کمک می کند.

دستگاه وکیوم بیوپسی یک روش کم تهاجمی است که می تواند جایگزین اعمال جراحی باشد و بدون برشی روی سینه نمونه برداری توده های پستان را انجام دهد.

در حقیقت اصلی ترین کاربرد این دستگاه درمان توده های پستان بدون اعمال جراحی است و با ایجاد یک حفره بسیار کوچک بخشی از سینه شکاف خورده می شود و با کمک این دستگاه (چاقوی جراحی) توده های پستان حذف و برداشته می شوند.

وکیوم بیوپسی پستان چیست و چگونه انجام می شود؟

با پیشرفت علم روش های تشخیصی توده های پستان نیز خیلی پیشرفت کرده است و به سمت روش های غیر تهاجمی تر و در عین حال دقیق تر رفته است، از طریق دستگاه وکیوم بیوپسی پستان میتوان توده های پستان را بدون اینکه وارد اتاق عمل شوید تخلیه کرد، این روش هم تشخیصی است و هم درمانی.

این عمل بطور سرپایی و با بی حسی موضعی قابل انجام است و علاوه بر باقی نماندن اسکار بزرگ ناشی از عمل جراحی روی بافت پستان و حذف عوارض متحمل ناشی از بیهوشی عمومی، بیمار می تواند خیلی سریع و در مدت کوتاهی به فعالیت طبیعی روزمره برگردد. موارد استفاده وکیوم بیوپسی پستان عبارتند از:

توده فیبروآدنوم

۱. خارج کردن فیبروآدنوم پستان

فیبروآدنوم ها توده های خوش خیم پستان هستند که اکثرا در خانم های جوان دیده میشود و در خیلی از موارد بیش از یک عدد بوده و در طول زندگی مجددا در جاهای دیگر پستان ایجاد می شوند. احتمال بدخیمی آنها ناچیز است و در شرایط خاصی نیاز به خارج کردن دارند.
لذا هر فیبرآدنومی نیاز به خارج کردن ندارد و جراح مربوطه در صورت افزایش سایز فیبروآدنوم یا بزرگی بیش از حد آن (بیش از دو سانتیمتر) و یا داشتن شکل سونوگرافی مشکوک، پیشنهاد خارج کردن آن را می دهد که یا پس از نمونه برداری سوزنی برای حصول اطمینان است یا نیازی به نمونه برداری سوزنی نمی بیند.

در کشورهای پیشرفته فیبروآدنوم های خوش خیم را بدون برش جراحی توسط تجهیزاتی خارج میکنند. شایعترین و قابل استفاده ترین این تجهیزات ماموتومی یا وکیوم بیوپسی است.

بهترین روش درمان برای افرادی که سینه های فیبروکیستیک دارند و به طور مرتب سینه آن ها در حال ایجاد فیبروآدنوم است، استفاده از دستگاه ماموتومی به جای جراحی است زیرا بدون هیچ گونه اسکاری توده ها را برمی دارد. نکته ی بسیار مهم که می بایست بدان دقت نمود این است که از این دستگاه می توان در دوران بارداری برای درمان توده های خوش خیم استفاده نمود.

۲. پاپیلوم های نوک پستان

اگر ترشح نوک پستان زیاد، خونی  و به رنگ آب باشد و سونوگرافی وجود پاپیلوم را گزارش کند، روش انتخابی ماموتومی است.
با ماموتومی نه تنها ترشح پستان قطع می شود، بلکه توده کاملا برداشته شده و احتمال سرطانی شدن آن حذف می شود.
در صورت عدم وجود این امکان باید با جراحی تمام مجاری زیر نوک پستان را خارج کرد که گاها باعث تو رفتگی نوک پستان می شود و عمل بسیار وسیع تری نسبت به ماموتومی است.

۳. از ضایعات بسیار کوچک و ضایعات سفت که امکان بیوپسی با سوزن وجود ندارد.

ضایعات خیلی سفت اکثرا قابل بیوپسی سوزنی نیستند و در موارد منفی بودن بیوپسی سوزنی از دستگاه ماموتومی استفاده میشود.
در ضایعات بسیار کوچک و مشکوک بهتر است توسط ماموتومی ضایعه را کامل برداریم و به پاتولوژی ارسال کنیم به شرط اینکه به جای آن یک کلیپ مشخص کننده بگذاریم تا اگر بدخیم بود بتوانیم آن را پیدا کنیم و عمل جراحی نمائیم.

مراحل برداشتن توده های خوش خیم با دستگاه ماموتومی

Vacuum- assisted Biopsy روش نسبتاً جدید، کم تهاجم، مطمئن و دقیقی است که امروزه برای درمان توده های پستان استفاده می شود. به این صورت که از طریق پوست، تحت گاید سونوگرافی فقط با یک بار ورود سوزن به اندازه دلخواه و با وجود پروب مورد نظر می توان نمونه های متعدد بافتی را در جهت های مختلف برداشت و حتی در بسیاری از موارد این روش قدرت تخلیه کل توده را نیز خواهد داشت.

مطالعات و مقالات زیادی ایمن و دقیق بودن آن را در تشخیص توده های پستانی و حتی درمان تخلیه کامل توده های خوش خیمی همچون کیست و فیبروآدنوما را تأیید کرده است. امروزه می توان فیبروآدنوماهای کوچک تا نسبتاً بزرگ از اندازه 3/0 تا 4 سانتی متر را، بطور کامل و بدون عوارض جدی بدون اسکار عمل جراحی با این وکیوم تخلیه کرد.

وکیوم بیوپسی

مزیت اصلی ماموتومی نسبت به Core Biopsy

مزیت اصلی این روش وکیوم نسبت به Core Biopsy در این است که در روش Core برای بدست آوردن بافت کافی، سوزن باید چندین بار وارد بافت پستان شود تا بتواند قطعات بافتی پاتولوژی در جهات مختلف بدست آورد ولی در روش Vacuum Biopsy با ورود یک سوزن با شماره مورد نظر (قابلیت انتخاب سایز سوزن) می توان نمونه های متعدد بافتی را خارج و در محفظه دستگاه ذخیره کرد، ضمن اینکه چرخش پروب در زوایای مختلف و حتی برداشت 360 درجه نیز میسر است و در هر مقطع بدون نیاز به خروج پروب از بدن بیمار امکان توقف بیوپسی و مجدداً ادامه آن وجود دارد.

علت انجام وکیوم بیوپسی پستان

  • برای چک کردن توده قابل لمسی که در پستان وجود دارد.
  • برای بررسی مشکلی که در ماموگرافی مشاهده شده، مانند رسوبات کلسیم کوچک در بافت پستان یا توده پر از مایع (کیست).
  • برای ارزیابی مشکلات نوک پستان مانند ترشح خون از نوک سینه
  • برای درک اینکه آیا یک توده پستانی بدخیم یا خوش خیم است.
  • توده ای که در پستان وجود دارد، ممکن است به علت سرطان باشد یا اینکه ممکن است علت آن، یک مشکل جدی و اساسی نباشد.

مراقبت های لازم پس از وکیوم بیوپسی پستان

ناحیه نمونه برداری را تمیز نموده و خشک کنید. در صورت وجود بخیه، آنها را طی مراجعه بعدی بایستی بکشید. اگر خبری از بخیه نبود، می توانید بانداژ یا پانسمان را برداشته و به حالت عادی حمام کنید.
ممکن است ناحیه نمونه برداری، چند روز بعد از عمل درد داشته باشد. طبق توصیه پزشک، از داروهای مسکن استفاده کنید. آسپیرین یا برخی داروهای دیگر ممکن است احتمال خونریزی شما را افزایش دهد.
می توانید به رژیم غذایی عادی خود باز گردید، مگر اینکه پزشکتان نظر دیگری داشته باشد. همچنین از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

اگر با هر یک از موارد زیر مواجه شدید، با پزشکتان در میان بگذارید:

  • تب یا لرز
  • قرمزی، تورم یا خونریزی از محل بیوپسی
  • افزایش درد در اطراف ناحیه بیوپسی

بسته به وضعیت شما، ممکن است دستورالعمل هایی برای بهبود وضعیتتان ارائه شود.

عوارض استفاده از دستگاه ماموتومی

دستگاه ماموتومی یک فعالیت مکانیکی است که توسط لیزر انجام نمی گردد لذا هیچ گونه عارضه ای را برای فرد ایجاد نخواهد کرد. البته تمامی فرایندهایی که روی بدن انجام می شوند، ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشند. برخی از عوارض احتمالی نمونه برداری پستان در صورت مراجعه به پزشک بی تجربه شامل موارد زیر می شود:

  • کبودی و درد خفیف در محل نمونه برداری
  • خونریزی طولانی مدت از محل نمونه برداری
  • عفونت در نزدیکی محل نمونه برداری

مزایای استفاده از دستگاه ماموتومی

فواید استفاده از دستگاه ماموتومی

دستگاه ماموتومی یا وکیوم بیوپسی این امکان را ایجاد می کند تا توده های خوش خیم پستان بعد از بررسی سونوگرافی، بدون جراحی و بیهوشی، براحتی زیر هدایت سونوگرافی درمان و حذف شوند.

  • ماموتومی بدون درد و بی هوشی به صورت سرپایی در مطب قابل انجام است.
  • در مقایسه با عمل جراحی پستان این روش کمتر تهاجمی است و نیاز به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان ندارد.
  •  هزینه ی پیگیری های متعدد یا هزینه های ناشی از بستری را کاهش می دهد.
  • مهمتر از همه اینکه، این شیوه (VABB) فاصله ی زمانی یافتن توده و تشخیص، که برای آرامش بیمار بسیار اهمیت دارد، را کم می کند.
  • امکان نمونه برداری از توده های نزدیک به دیواره قفسه سینه، دنده ها و سطوح داخلی بازوها که در روشهای دیگر ممکن است بسیار مشکل باشد.
  • بازگشت سریع به فعالیت های عادی
  • عدم برجاماندن زخم بزرگ ناشی از جراحی
  • بکار بردن آن نسبتا ساده و برای بیمار بخوبی قابل تحمل است.
  • روشی قابل اعتماد برای نمونه برداری با عوارض بسیار اندک است.
  • امکان برداشتن کامل توده های کوچک یا رسوب کلسیم های کوچک

چه ویتامین هایی در سلامت پستان موثرند؟

کمبود ویتامین D می تواند خطر سرطان پستان را بالا ببرد و بهتر است درمان شود.
 ویتامین E و C و روغن گل مغربی هیچ تأثیری در جلوگیری از ایتلا به سرطان پستان ندارند.
 مصرف امگا 3 و افزایش نسبت مصرف امگا 3 به امگا 6 ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان موثر باشد.

آیا نمونه برداری منجر به انتشار و یا گسترش بیماری می شود؟

این روش معمولا عوارضی به همراه ندارد، برخی بیماران تصور می کنند اگر سوزن به تومور برخورد کند، تومور پخش شده و همه جای بدن را میگیرد.

وقتی شما متوجه توده ای در پستان می شوید، باید بدانید که از همان لحظه اول سلول های سرطانی در خون وجود دارد و ممکن است از لیکوئید بیوپسی و نمونه گیری های خون برای تشخیص سلول های سرطانی استفاده شود و دیگر نیاز نباشد که با استفاده از سوزن از تومور اصلی نمونه گیری شود.

بنابراین مطمئن باشید سلول سرطانی در خون وجود دارد و ممکن است در همه جای بدن پخش باشد ولی علامتی ایجاد کند. پس این تصور که سوزن باعث پخش سلول های سرطانی در بدن، خون و غده لنفاوی می شود اشتباه است.

این روش بدون ایجاد هرگونه عوارض و خطری انجام می گیرد و برای تشخیص دقیق ضایعات و موارد مشکوک، باید حتما نمونه برداری انجام شود.

توده های خوش خیم پستان چه ویژگی هایی دارند؟

چون بیماری سرطان پستان با تشخیص توده در پستان ایجاد می شود وقتی صحبت از توده و کیست در پستان می شود خانم ها  می ترسند که نکند دچار سرطان پستان شده باشند، در صورتی که همه توده های پستان در لیست بیماری های بدخیم نیستند. توده های خوش خیم یا غیر سرطانی، تغییراتی هستند که در بافت پستان ایجاد می شوند و ممکن است در نقطه ای از بافت پستان بروز پیدا کنند.
در برخی موارد این توده ها علائمی شبیه سرطان پستان دارند به خاطر همین شناخت، تشخیص و درمان آنها مهم است. از جمله ویژگی های بارز توده های خوش خیم عبارتند از:

به بافت زیر و بافت اطرافش نمی چسبد و موقع خودآزمایی سینه حرکت می کند.
باعث تورم و درد غدد لنفاوی و همچنین تغییر زیاد در حالت پستان مثل پوست و نوک پستان نمی شوند. 

حذف توده های خوش خیم پستان با ماموتومی

سخن پایانی

دستگاه ماموتومی (وکیوم بیوپسی پستان)، با استفاده از یک سوزن کلفت و خلا قادر به برداشتن توده های خوش خیم و قسمتی از نسج پستان برای نمونه برداری می باشد.
در صورت بروز توده های خوش خیم پستان مثل کیست، فیبروآدنوم و… به جراح پستان مراجعه کنید. اصولا احتمال جراحی بسیار کم است؛ اما اگر نیاز به جراحی داشتید توصیه می کنیم به دکتر امیرپاشا ابراهیمی، بهترین جراح پستان در تهران مراجعه کنید تا با جدیدترین و بروزترین امکانات موجود در کلینیک بهترین نتیجه را از  درمان خود دریافت کنید.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

منبع

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا