لنف ادم بعد از درمان سرطان سینه

لنف ادم بعد از عمل سرطان سینه چیست؟

لنف ادم یا تورم دست در سرطان سینه

lymphoedema after breast cancer

لنف ادم بعد از درمان سرطان پستان

اصولا بخشی از جراحی سرطان پستان برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل است و زمانی که غدد لنفای برداشته می شود طبیعتا درناژ لنفاوی یا آب میان بافتی دچار اختلال می شود و بیمار مستعد تورم دست خواهد شد. عارضه لنف ادم یا ورم غدد لنفاوی ممکن است در اثر جراحی های لنفاوی، غدد دست، شیمی درمانی ها و درمان های مختلف سرطان ها ایجاد شود.
همه ی افراد پس از جراحی پستان در معرض ابتلا به لنف ادم هستند اما شدت آن در بیماران مختلف، متفاوت است. یکی از عوامل موثر در میزان ایجاد ورم دست یا لنف ادم بعد از سرطان سینه تعداد غدد لنفاویی است که حین عمل جراحی برداشته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با لنف ادم بعد از سرطان سینه بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی، شبکه­ ای متشکل از عروق و غدد لنفاوی است. این شبکه بخشی از سیستم گردش خون و همچنین بخشی از سیستم ایمنی بدن است. لنف، مایع شیری رنگی است که در غدد و عروق لنفاوی جریان دارد و حاوی پروتئین، گلبول­های سفید، چربی و فاکتورهای انعقادی است.

وظایف سیستم لنفاوی

  • تولید گلبول­های سفید
  • برداشت و انتقال پروتئین­ها، مواد زاید، باکتری­ها و ویروس­ها از بافت­ها
  • مشارکت در تولید پادتن­ ها، شناسایی و پاسخ به میکروب­ها و سلول­های سرطانی
  • حفظ تعادل مایعات بدن از طریق برگرداندن آب و پروتئین­ها از مایع میان بافتی به سیستم گردش خون

لنف ادم چیست؟

ادم به معنی تورم و لنف مایعی است که در حد فاصل سلول های بدن قرار دارد و مایع میان بافتی نامیده می شود.
لنف ادم بعد از سرطان سینه به معنی تورم دست در سمت جراحی شده است که به دلیل تجمع میان بافتی، مایع غنی از پروتئین و چربی در اندامها، ایجاد می شود. این تورم گاهی جزئی و نامحسوس و گاهی شدید و غیر قابل تحمل است.

لنف ادم یا ورم لنفاوي اندام فوقانی یا به عبارت دیگر ورم لنفاوی دست و بازو يكي از شايعترين و مهمترين عوارض پس از درمان سرطان سینه است كه در بسیاری از بيماران مبتلا به سرطان پستان ديده مي شود. علت ايجاد اين عارضه، مختل شدن عملکرد سیستم لنفاوی، از بين رفتن مسيرها و تخريب عروق لنفاوي است كه ناچاراً طي درمان سرطان پستان اتفاق مي افتد.
لنف ادم یا همان تورم عموماً در دست، تنه، پستان، یک بازو یا پا تاثیر می گذارد، اما در شرایط غیر معمول هر دو اندام تحت تاثیر قرار گرفته و لنف ادم دست و لنف ادم پا اتفاق می افتد.

لنف ادم اولیه و ثانویه

انواع لنف ادم

لنف ادم به دو نوع تقسیم می شود:

  • لنف ادم اولیه

دلیل ایجاد لنف ادم اولیه وراثت می باشد و ممکن است این بیماری در چندین نسل قبل وجود داشته باشد و به فرد به ارث برسد. این بیماری به صورت مادرزادی و ژنتیکی به وجود می آید و بیشتر اندام تحتانی را درگیر می کند. این بیماری در هر سنی می تواند به وجود آید. به این نوع لنف ادم، لنف ادم مادرزادی نیز گفته می شود.

  • لنف ادم ثانویه

لنف ادم ثانویه به دنبال تخریب رگهای لنفی بدن پس از جراحی یا پرتو درمانی سرطان، عفونتهای انگلی یا ضربات شدید ایجاد می شود.
یکی از شایع ترین انواع لنف ادم ثانویه، ورم دست و بازو پس از درمان سرطان پستان است که در حدود 30 درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه دیده می شود. علت ایجاد این تورم، از بین رفتن مسیرها و تخریب عروق لنفاوی است که طی درمان سرطان پستان اتفاق می افتد و منجر به باقی ماندن مایع پر از پروتئین در عضو مبتلا می شود.

عوامل ایجاد ورم لنفاوی

سیستم لنفاوی ایمنی بدن را حفظ می کند و از وظایف آن پاکسازی همه ی بافت های بدن و ایجاد تعادل بین آنها می باشد. اگر این سیستم کار خود را به درستی انجام ندهد باعث ایجاد ورم لنفاوی خواهد شد.
از عواملی که باعث ایجاد مشکل در عملکرد سیستم لنفاوی می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم لنفاوی به درستی شکل نگرفته باشد که لنف ادم اولیه نیز نامیده می شود.
  • تروما که ممکن است بعد از عمل جراحی و پرتودرمانی بوجود آید.
  • از بین رفتن مسیرهای لنف و تخریب عروق لنفاوی طی درمان سرطان پستان
  • ضربه و جراحت به وجود آمده از سوختگی یا عوامل دیگر که باعث تشدید لنف ادم خواهد شد.

چرا طی درمان سرطان پستان لنف ادم رخ می­دهد؟

در جراحی سرطان پستان لازم است غدد لنفی زیربغل در سمت مبتلا بطور کامل یا نسبی برداشته شود یا از آنها نمونه برداری شود. برداشته شدن این غدد لنفی در بعضی از بیماران ممکن است در مسیر حرکت مایع میان بافتی که لنف نامیده می­شود اختلال ایجاد کند و باعث بروز تورم در دست یا پستان در همان سمت گردد.

طبیعی است که استفاده از روش نمونه ­برداری از غده لنفی نگهبان، نسبت به برداشت کامل یا نسبی غدد لنفی زیر بغل، به مراتب با خطر کمتری برای بروز تورم همراه است. همچنین انجام درمان­های تکمیلی مانند پرتودرمانی در ناحیه غدد لنفی، می­تواند در مسیر حرکت مایع میان بافتی اختلال ایجاد کند و باعث لنف ادم یا تورم لنفاوی شود. 

آیا همه­ مبتلایان به سرطان دچار لنف ادم می­شوند؟

سیستم لنفاوی از فردی به فرد دیگر به طور کلی بسیار تفاوت دارد. بر این اساس بیماران با جراحی و درمان­های مشابه، از نظر ابتلا به لنف ادم متفاوت هستند. در بسیاری از افراد عروق لنفاوی باقیمانده گشاد میشوند و یا عروق لنفاوی جدید تشکیل می­شوند و تورم دست یا لنف ادم روی نمی­دهد.
تعیین اینکه چه تعداد از زنان بعد از ابتلا به سرطان پستان به ورم لنفاوی مبتلا می­شوند بسیار مشکل است. لنف ادم می­تواند بسیار موذیانه و بی سروصدا در هر زمانی بعد از انواع جراحی­های پستان و غدد لنفاوی ایجاد شود. تقریباً 80 % از موارد در دو سال اول بعد از جراحی خود را نشان می­ دهند. از آنجایی که کنترل لنف ادم نیاز به مراقبت و توجه روزانه دارد و از طرفی برای لنف ادم بهبودی کامل وجود ندارد، بیشترین تأکید بر روی پیشگیری از آن است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به لنف ادم هستند؟

وضعیت­های خاصی ممکن است احتمال وقوع لنف ادم را بیشتر کند. این موارد عبارتند از :

  • سن بالا
  • برخی رژیم­ های شیمی درمانی
  • چاقی و افزایش وزن بعد از زایمان
  • بروز عوارض موضعی بعد از جراحی
  • برداشتن غدد لنفاوی ناحیه زیر بغل
  • پرتودرمانی بعد از انجام عمل جراحی
  • جراحی­ های طولانی مدت و پیچیده­ ی پستان
  • حرکت ندادن یا برعکس، استفاده بیش ازحد از بازو
  • ابتلا به بیماری­های زمینه­ ای مانند دیابت و فشارخون بالا

علائم بروز لنف ادم بعد از سرطان سینه

تورم معمولاً بسته به میزان و مکان آسیب در یک یا هر دو دست یا پاها اتفاق می افتد. لنف ادم اولیه ممکن است بر روی یک یا هر دو طرف بدن نیز رخ دهد. ابتدا ممکن است فرد مبتلا به یک نامتقارنی بین دو دست یا پاها یا سختی در پوشیدن لباس و یا جواهرات دچار شود. اگر تورم آشکار شود، ممکن است همراه با محدودیت فعالیت های روزمره باشد.

تورم دست یا لنف ادم ممکن است به شکل­های مختلفی بروز کند. علائم و نشانه های لنف ادم زودرس یا خفیف عبارتند از:

  1. تورم در هر قسمت از دست شامل پشت دست، ساعد، بازو، تورم در تنه و ناحیه جراحی شده و تورم در پستان در مواردی که فقط قسمتی از پستان برداشته شده باشد.
  2. قرمزی پوست
  3. تنگی جواهرات یا لباس
  4. ظاهر نامتقارن اندام ها
  5. احساس سوزن سوزن شدن در دست
  6. پوست پوست و نازک شدن پوست دست و پا
  7. کاهش انعطاف پذیری و کوتاهی دامنه حرکتی در مفاصل
  8. کاهش توانایی دیدن یا حس کردن رگها یا تاندون در اندامها
  9. احساس گرمی در عضو متورم (این حس با علائم ناشی از عفونت عضو متفاوت است).
  10. احساس درد در بازو و شانه به دلیل سنگینی عضو (ورم لنفاوی در بسیاری از موارد بدون درد است).
  11. ایجاد تورم گوده گذار (وقتی انگشت خود را بر روی پوست فشار دهید، فرو می­رود و به سرعت به وضعیت قبلی برنمی­گردد).
  12. احساس فشار، سنگینی یا احساس کشش شدید در پوست که از نظر بیمار به صورت ترکیدن پوست بیان می­شود.

اگر متوجه هر یک از علائم بالا شدید توصیه می­ کنیم که آن را به عنوان علامت شروع لنف ادم در نظر گرفته، به پزشک خود اطلاع دهید.

تقسیم ­بندی لنف ادم به چهار مرحله (صفر تا سه)

  • مرحله صفر: در این مرحله دست متورم نبوده و تنها بیمار احساس پری و فشار در دست سمت مبتلا می­کند.
  • مرحله اول: تجمع مایع لنف در دست وجود دارد اما با بالا بردن دست بهبود می­یابد.
  • مرحله دوم: تجمع مایع لنف در دست وجود دارد اما با بالا بردن دست ورم کم نمی شود.
  • مرحله سوم: دست افزایش حجم دارد و تغییر شکل داده است و پوست سفت و ضخیم می­شود.

پیشگیری از لنف ادم با نمونه برداری

پیشگیری از لنف ادم با نمونه برداری از غده لنفی نگهبان

در جراحی سرطان سینه، پزشکان از روش برداشتن غدد لنفاوی نگهبان استفاده می کنند. اولین غدد لنفاوی که درناژ لنفاوی پستان به داخل آن ها انجام شود غدد لنفاوی نگهبان هستند. معمولا توصیه می شود که از این غدد لنفاوی نگهبان حداقل سه عدد برداشته شود. بنابراین با روش خاصی غده لنفی اصلی که بیشترین احتمال درگیری را دارد مشخص و آلودگی آن با سلول های سرطانی ارزیابی می شود (نمونه برداری از غده لنفی نگهبان) که در صورت عدم آلودگی، نیاز به برداشت سایر غدد نیست.
این امر از تخلیه بی جهت غدد لنفی زیر بغل جلوگیری می کند و در نتیجه احتمال بروز لنف ادم را کاهش می دهد. طبیعی است که در صورت آلوده بودن این غده اصلی به سلول های سرطانی لازم است سایر غدد نیز تخلیه شود.
این روش مدت هاست که درمان استاندارد است و اصطلاحا نمونه برداری از غده لنفی نگهبان نامیده میشود. 

غدد لنفاوی نگهبان چگونه مشخص می شوند؟

معمولا تشخیص غدد لنفاوی نگهبان از دو طریق صورت می گیرد:

  1. از طریق تزریق ماده آبی رنگ حیاتی

این داروی آبی رنگ به داخل سینه بیمار تزریق شده و ماساژ داده می شود، در نتیجه این ماده به داخل غدد لنفاوی نگهبان وارد شده و پزشک آن را تشخیص و در نهایت جدا خواهد کرد.

  1. استفاده و تزریق رادیودارو

در مراحل اولیه بیماری، پزشک بیمار را به پزشکی هسته ای ارجاع داده تا تزریق رادیودارو در سینه بیمار انجام شود. رادیودارو نیز وارد غدد لنفاوی نگهبان می شود و پزشک در نهایت در اتاق عمل به وسیله دستگاهی به نام گاما پروب که مسیر جریان سلول های سرطانی را مشخص می‌کند، مستقیما با برش های چند سانتی کوچک همان چند غده لنفاوی نگهبان را جدا خواهد کرد. در نتیجه این غدد حین عمل مورد آزمایش قرار خواهند گرفت و اگر پاک باشند، دیگر غدد لنفاوی بیشتری برداشته نخواهد شد و طبیعتا میزان ابتلا به عارضه لنف ادم نیز کمتر خواهد بود.

روش برداشتن غدد لنفاوی نگهبان در مواردی توصیه می شود که بیماری در مراحل اولیه است و هنوز گسترش پیدا نکرده است. پزشک با برداشتن غدد لنفاوی کمتر به وسیله تکنیک های مختلف، از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری کرده و در نتیجه خطر ابتلا به لنف ادم نیز کمتر خواهد شد.
اما در صورتی که پزشک احساس کند غدد لنفاوی بیشتری درگیر هستند، مجبور به برداشتن غدد بیشتری خواهد شد در نتیجه پزشکان تاکید می کنند که بیماران به موقع مراجعه کنند.

چرا با وجود عدم درگیری غدد لنفاوی، غدد بیشتری توسط پزشک برداشته شده است؟

ممکن است شرایطی به وجود آید که جراح جهت تشخیص دقیق‌تر درگیری غدد لنفاوی، مجبور به برداشتن غدد بیشتری است یا در بسیاری از مواقع در اتاق عمل جراح پس از برداشتن غدد لنفاوی نگهبان، با لمس زیر بغل بیمار، با تعدادی غدد لنفاوی بزرگ رو به رو می شود که مشکوک هستند. در نتیجه پزشک مجبور به برداشتن غدد لنفاوی بیشتری برای تشخیص دقیق روند بیماری خواهد شد.

آیا امکان برداشتن غدد لنفاوی به میزان کمتر، برای جلوگیری از لنف ادم وجود دارد؟

اصولا بخشی از جراحی سرطان پستان ارزیابی دقیق از وضعیت غدد لنفاوی زیر بغل است. ابتدایی ترین غددی که ممکن است درگیر شود غدد لنفاوی زیر بغل بوده و پزشک برای ارزیابی درمان باید به صورت کامل و دقیق، اقدام به بررسی غدد لنفاوی زیر بغل کند. در نتیجه برداشتن تعدادی از غدد لنفاوی زیر بغل اجتناب ناپذیر و الزامی است، اما هرچه شدت بیماری کمتر باشد و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته پزشک به این نتیجه برسد که درگیری غدد لنفاوی زیر بغل زیاد نیست، طبیعتا تعداد کمتری از غدد لنفاوی برداشته خواهد شد. 

هرچه میزان وسعت جراحی بیشتر باشد و تعداد غدد لنفاوی بیشتری برداشته شود و غدد لنفاوی بیشتری درگیر شوند، احتمال ابتلا به لنف ادم بیشتر خواهد شد. همچنین درمان های مختلفی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی، برخی هورموتراپی ها و… باعث تشدید ورم های مختلف لنفاوی خواهند شد.
از عوامل تشدید کننده لنف ادم می توان به سبک زندگی اشتباه مانند فعالیت های بسیار کم و یا فعالیت های بسیار زیاد اشاره کرد که هر کدام باعث تشدید این عارضه خواهند شد. بنابراین توصیه می شود که پس از جراحی، فعالیت های معمول روزمره به صورت متعادل از سر گرفته شود.

پیشگیری از لنف ادم

اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به لنف ادم بعد از سرطان سینه

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. مراحل زیر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به لنف ادم در افراد مبتلا به لنف ادم ثانویه کمک کند:

اولین نکته برای پیشگیری از بروز ورم دست یا لنف ادم بعد از جراحی سرطان سینه برگشت بیمار به زندگی عادی خود است طوریکه به راحتی بتواند کارهای معمول روزمره را انجام دهد. اگر بیمار دست خود را حرکت ندهد و فعالیت ها بسیار کم باشد، مفاصل دست او خشک خواهند شد و احتمال ورم دست بعد از جراحی سرطان پستان نیز بالاتر خواهد رفت.

از حمام داغ، حمام بخار، سونا، جکوزی و غیره استفاده نکنید.

اجتناب از پوشیدن لباس و یا جواهرات تنگ و یا تنگ کننده، همچنین استفاده از کاف های فشار خون در بازوی آسیب دیده ممنوع است.

در صورت امکان، بازو یا پا آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب نگه دارید.

پد حرارتی (کیسه آب گرم، تشک برقی) را در منطقه آسیب دیده استفاده نکنید.

بدن را به اندازه کافی هیدراته نگه دارید. نوشیدن 6 تا 8 لیوان مایعات در روز خصوصاً آب بسیار مفید است.

تشویق به انجام فعالیت طبیعی روزمره و تاکید به انجام نرمش های آموزش دیده برای تخلیه ورم لنفاوی اندام مبتلا (بیماران توجه داشته باشند اندام مبتلا دچار خستگی نشود).

جلوگیری از عفونت دست در لنف ادم

همیشه مراقب پوست خود باشید، عضوی که مبتلا به لنف ادم شده باشد نسبت به عفونت پوستی بسیار آسیب پذیرتر خواهد شد. سعی نمایید از بریدگی و خراش جلوگیری نمایید و با این کار احتمال بوجود آمدن عفونت های بعدی به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

رعایت بهداشت عمومی کامل و مراقبت از پوست را آموزش ببینید.

بیمار باید از فعالیت هایی که باعث ورود مواد آلوده به بدن می شود جلوگیری کرده و تمامی این محدودیت ها را نه تنها پس از عمل بلکه در تمام طول عمر خود رعایت کند.

اجتناب از نیش حشرات و آفتاب سوختگی

چه کنم سوار هواپیما شدم دستم ورم نکند؟

بیمارانی که پروازهای طولانی مدت دارند، برای جلوگیری از بروز لنف ادم می توانند از دستکش های مخصوص جهت جلوگیری فشار به دست استفاده کنند و پس از رسیدن به مقصد حتما استراحت لازم را داشته باشند. ماساژ ملایم دست، حین سفر نیز در جلوگیری از بروز لنف ادم موثر است.

هنگام خواب نیز بیمار نباید بر روی دست مبتلا به لنف ادم بخوابد. بهتر است بیمار یک بالش در زیر دست خود گذاشته تا آب میان بافتی در حین خواب به وسیله سطح شیب دار ایجاد شده، تخلیه شود.

ورزش های مخصوص لنف ادم و ورم دست بعد از سرطان پستان

♦ برای پیشگیری از تورم دست به دنبال برداشت غدد لنفی زیر بغل لازم است که پس از جراحی بیمار از آستین های مخصوص که آستین واریس نامیده می شود استفاده کند.

♦ ماساژ روزانه دست نیز برای جلوگیری از بروز این عارضه بسیار موثر است و بیمار در طول روز باید چندین بار نرمش های توصیه شده توسط پزشک را انجام دهد. ماساژ دست از قسمت نوک انگشتان شروع شده و تا بازوها باید ادامه داشته باشد.

♦ پزشک به بیمار توصیه می کند که از یک‌سری فعالیت هایی که باعث افزایش فشار به دست می شود جلوگیری کند مانند ورزش های سنگین، خرد کردن سبزی، بلند کردن و حمل جسم سنگین، آویزان نگه داشتن طولانی دست و بالا نگه داشتن دست و پا به مدت طولانی.

تشخیص و درمان لنف ادم

تشخیص لنف ادم

اگر اخیرا عمل جراحی سرطان را با استفاده از گره های لنفاوی خود انجام داده اید، پزشک بر اساس علائم و نشانه های شما، لنف ادم را تشخیص می دهد.
اگر علت لنف ادم شما به اندازه کافی واضح نیست، پزشک از تست های تصویربرداری جهت بررسی بیماری استفاده می کند. تست ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• ام آر آی (MRI)

با استفاده از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، MRI تصاویر 3 بعدی با وضوح بالا تولید می کند.

• سی تی اسکن (CT SCAN)

این روش اشعه ایکس تصاویر دقیق و مقطعی از ساختار بدن شما را تولید می کند. سی تی اسکن می تواند انسداد در سیستم لنفاوی را نشان دهد.

• سونوگرافی داپلر

این نوع سونوگرافی به وسیله تشدید امواج صوتی با فرکانس بالا (سلونوئید) به گلبول های قرمز در جریان خون و فشار انجام می شود. این سونوگرافی می تواند برای پیدا کردن مانع کمک کند.

• تصویربرداری رادیونوکلئید از سیستم لنفاوی (LYMPHOSCINTIGRAPHY)

در طی این آزمایش، یک رنگ رادیواکتیو تزریق می شود و سپس توسط یک ماشین اسکن می شود. تصاویر به دست آمده حاوی رنگی است که از طریق عروق لنفاوی شما حرکت می کند و باعث بروز انسداد می شود.

اقدامات درمانی پس از ابتلا به لنف ادم بعد از سرطان سینه

♦ بهترین زمان برای درمان این عارضه پس از جراحی است، چرا که ممکن است پس از جراحی شروع ورم های دست اتفاق بیفتد. اگر بیمار احساس علايم اولیه لنف ادم یعنی ورم دست را داشت باید به سرعت برای درمان این عارضه اقدام کند.
♦ بیماری لنف ادم به طور صددرصد قابل درمان نیست اما می توان آن را کنترل کرد. اگر این بیماری کنترل نشود تورم هر روز بیشتر می شود و مشکلاتی از جمله سخت شدن پوست بافت متورم شده، از بین رفتن قابلیت ارتجاعی بافت و تغییر شکل آن ایجاد می شود.
♦ یکی از علت های اصلی تشدید کننده ورم دست بعد از جراحی سرطان پستان، استرس است که بیمار باید برای کاهش استرس و درمان خود همراهی لازم را داشته باشد.
♦ در مواردی که تورم بروز می کند روش های خاص ماساژ درمانی یا بانداژهای خاص برای جلوگیری از تورم دست وجود دارد که توسط کارشناس این کار که لنفوتراپیست نامیده می شود انجام می گیرد.
♦ استفاده از پمپ های درمانی و بانداژ نیز می تواند جایگزین بخشی از ماساژ باشد و به تنهایی برای درمان کافی نیست. 
♦ سعی نمایید درمان را به عقب نیاندازید. هر چه درمان زودتر انجام شود خطرات بیماری برای فرد کاهش می یابد.

ورزش در ورم لنف ادم

ورزش به حرکت مایع لنف در سیستم لنفاوی کمک می کند و به همین دلیل در کاهش ورم لنفاوی موثر است. از دیگر فواید ورزش پس از درمان سرطان کمک به حفظ محدوده حرکات مفاصل درگیر و همچنین احساس سلامتی است. قبل از انجام هر گونه ورزش حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

آیا رژیم غذایی در لنف ادم بعد از سرطان سینه تاثیری دارد؟

بیمار ممکن است در اثر فعالیت های بسیار کم و دریافت برخی داروهای هورمونی و… دچار افزایش وزن شود. افرادی که در معرض بیماری لنف ادم هستند باید از چاقی جلوگیری کنند. چاقی باعث تشدید تورم خواهد شد. سعی نمایید از رژیم غذایی مناسب استفاده نمایید. توصیه می شود که بیماران در جهت کاهش وزن و متعادل کردن وزن خود با پزشک متخصص مشورت نمایند.

تنها محدودیت در رژیم غذایی لنف ادم محدودیت نمک است که باعث افزایش ورم خواهد شد. همچنین گاهی خود بیمار متوجه می شود که با مصرف برخی مواد غذایی ورم دست او افزایش پیدا می کند. در نتیجه باید از مصرف زیاد آن ماده غذایی که بیمار به آن آلرژی دارد خودداری کند.

 عوارض لنف ادم بعد از سرطان سینه

  • التهاب عروق لنفاوی (لنفانژیت)
  • اختلال عملکرد در منطقه آسیب دیده
  • التهاب پوست و بافتهای همجنسی، به نام سلولیت
  • ترومبوز وریدی عمیق (تشکیل لخته های خون در سیاهرگ عمقی)

بهترین جراح سرطان سینه در تهران

سخن آخر

همان طور که ذکر شد لنف ادم به معنی تجمع مایع میان بافتی است که پس از برداشت غدد لنفی زیر بغل باعث تورم دست در سمت مبتلا به سرطان سینه می شود. گاهی این تورم به دلیل عود تومور در غدد لنفی زیر بغل ایجاد می شود.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصص پستان و بهترین جراح سرطان سینه با دانش بالا و تجربه کافی قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشد.
جهت دریافت مشاوره از دکتر امیر پاشا ابراهیمی متخصص جراحی پستان از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشبد.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

منبع

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا