آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟

آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟ | با توده های سینه بیشتر آشنا شوید

آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟

اگر به پزشک مراجعه کردید و او به شما گفت که در سینه تان فیبروآدنوم دارید، نترسید. منظورش سرطان سینه نیست.

فیبروآدوم ها رایجترین توده یا غده های داخل سینه خانم ها هستند. در بسیاری مواقع این توده ها خود به خود محو می شوند و نیازی به درمان ندارند. اما در موارد خاص، نیاز است تا پزشک آنها را برای شما بردارد.

در این مقاله بیشتر در مورد پدیده فیبروآدنوم صحبت خواهیم کرد تا ببینیم که آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟

فیبروآدنوم چیست؟

فیبروآدنوم ها در حقیقت تومورهای خوش خیم و غیرسرطانی سینه هستند. برخلاف سرطان سینه که در آن توده ها با گذشت زمان بزرگ تر می شوند و می توانند به بخش های دیگر بدن سرایت کنند، غده های فیبروآدنوم در بافت اولیه خودشان باقی می مانند.

این توده ها اتفاقا بسیار هم کوچک هستند. در اغلب موارد اندازه شان 1 الی 2 سانتی متر است. خیلی به ندرت پیش می آید که بزرگتر از 5 سانتی متر باشند.

فیبروآدنوم ها معمولا هیچ دردی ندارند. حسشان مثل یک تیله است که زیر پوست پستان حرکت می کند. ممکن است بافتشان را سفت، نرم یا لیز توصیف کنید. در برخی از موارد این توده ها آنقدر کوچکند که حتی نمی توانید لمسشان کنید.

علائم و نشانه های فیبروآدنوم چیست؟

از آنجایی که توده های فیبروآدنوم اغلب بدون درد هستند و ممکن است تا وقتی حمام نروید و به دقت بررسی نکنید اصلا متوجهشان نشوید.

درمواقع دیگر پزشک ممکن است تنها با آزمایشاتی مانند ماموگرافی یا فراصوت آنهارا پیدا کند.

برخلاف توده های سرطانی سینه، فیبروآدنوم موجب ترشح از نوک سینه، ورم، قرمزی یا التهاب پوست سینه نمی شود.

علت بروز فیبروآدنوم چیست؟

پزشکان هنوز هم درست نمی دانند که چه عاملی باعث به وجود آمدن فیبروآدنوم در سینه می شود. اما معتقدند که با تغییرات هورمونی بدن ارتباط دارد. چراکه در بیشتر مواقع در دوران بلوغ یا بارداری به وجود می آیند و بعد از یائسگی از بین می روند.

انواع فیبروآدنوم

به صورت کلی چند نوع فیبروآدنوم بیشتر نداریم. که عبارتند از:

  • فیبروآدنوم ساده : وقتی زیر میکروسکوپ به این توده ها نگاه کنید تمامشان یک شکل به نظر می رسند.
  • فیبروآدنوم پیچیده: این توده های بزرگتر هستند و بیشتر خانم های سن بالا را تحت تأثیر قرار می دهند. و ممکن است خیلی زود رشد کنند.
  • فیبروآدنوم های جوانی: این توده ها در بیشتر موارد در سینه خانم های جوان یافت می شوند. به خصوص در سنین بلوغ بین سن 10 تا 18 سالگی. آنها می توانند تا اندازه های بزرگ رشد کنند، اما اکثرشان خود به خود کوچک می شوند. بعضی هایشان هم به صورت خودکار محو می شوند.
  • فیبروآدنوم های عظیم: این توده ها می توانند بیشتر از 2 اینج رشد کنند. اینها را باید حذف کرد چراکه به سینه فشار می آورند و جای بافت پستان را می گیرند.
آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟

چه کسانی به فیبروآدنوم دچار می شوند؟

این پدیده بسیار رایج است. تقریبا ده درصد خانم ها یکی از انواع فیبروآدنوم را دارند. بیشترشان هم از دچار بودن به این پدیده بی اطلاعند. حق هم دارند، چون این توده ها اغلب علامت خاصی ندارند.

فیبروآدنوم ها بیشتر در خانم های بین سن 15 تا 35 سال خودشان را نشان می دهند. یا در دوران بارداری و شیردهی. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که خانم هایی که سابقه سرطان سینه دارند، احتمال ابتلایشان به فیبروآدنوم بیشتر است.

اکثر خانم ها حداقل یک توده فیبروآدنومی دارند. اما در حدود 10 الی 15 درصد خانم ها بیشتر از یکی دارند. حال این تعداد یا همزمان به وجود می آیند، یا در زمان های مختلف یکی یکی خودشان را نشان می دهند.

درمان فیبروآدنوم

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم ممکن است برای رفع فیبروآدنوم به هیچ درمانی احتیاج نداشته باشید. اگر توده های فیبروآدنومی شما خیلی کوچک باشند احتمالا پزشک به شما توصیه می کند که صبر کنید تا توده بزرگ تر شود یا آب برود. اینکار خیلی بهتر از جراحی سریع آنهاست.

به شکل مشابه، اگر در دوران بارداری یا شیردهی به این توده ها دچار شوید، پزشک احتمالا صبر می کند تا سطح هورمونی بدن به حالت عادی برگردد و سپس بررسی می کند تا ببیند آیا توده از بین رفته اند یا خیر. بعدا برای درمانشان تصمیم می گیرد.

چنانچه در گذشته تحت درمان فیبروآدنوم قرار گرفته باشید و آزمایشات نشان دهند که دوباره به آنها مبتلا شده اید، پزشک ممکن است عملیات حذف توده های جدید را به تعویق بیندازد.

اما چنانچه توده های فیبروآدنوم شما بزرگتر شوند، یا پزشک شک کند که ممکن است بزرگتر شوند، یا اینکه مطمئن نباشد توده فیبروآدنومی است یا نه، آن موقع ممکن است جراحی لامپکتومی را به شما توصیه کند. این کار به تایید اینکه توده داخل پستان سرطانی نیست و رشد نمی کند و به بافت های اطراف آسیب نمی رساند، کمک می کند.

بسته به اندازه، مکان و تعداد توده های فیبروآدنوم پزشک برای برداشتن آنها ممکن است یکی از دو روش زیر را توصیه کند:

  • لامپکتومی: که در واقع نوعی عمل جراحی موضعی برای برداشتن توده هاست.
  • کرایوبلیشن: در این روش درمانی پزشک از دستگاه فراصوت برای دیدن توده استفاده می کند. سپس دستگاه را روی پوست سینه می گذارد. بعد از گاز سرد برای منجمد کردن بافت های اطراف استفاده می کند. این کار بدون جراحی توده را از بین می برد.

بهترین جراح سینه تهران

حتما پاسخ این سوال که آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟ را گرفته اید و می دانید که توده های فیبروآدنوم در بیشتر موارد هیچ خطری برای بدن ندارند و پدیده ای طبیعی هستند. اما چنانچه نیاز شد تا توده های فیبروآدنومی خود را درمان کنید، از آنجایی که راه درمانی آن شامل جراحی می شود، بهتر است یک پزشک متخصص و قابل اعتماد را انتخاب کنید. تنها در اینصورت است که می توانید از نتیجه موثر و ایمنی عمل مطمئن باشید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین پزشکان سینه در داخل کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا